Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Sjekk / Skifte av Blandebend / Mixing Elbow / Riser

 

I manualen står det hver 500 driftstime eller 2.hvert år for min 6LPA-DTP

Gjør alle det?

 

Er det kun denne delen 119773-13500 som skiftes (venstre på bilde) eller er det flere deler?

1397159038.jpg

 

Så vidt jeg kan se er denne i støpejern eller støpt "noe"?

 

Fant denne utgaven i et fransk selskap som ser ut som syrefast. Noen med erfaring med dette?

http://www.dam-marine.com/yanmar/coude-echappement-_22807.htm

p1-produits-22807.jpg

Link to post

Jeg spurte en mekaniker hos den lokale Yanmar forhandleren. Han sa det var flere som hadde gjort det, og at det gikk greit, men at han ikke kunne anbefale det. Det er vel et formelt riktig svar siden etterglødingen er orginal. Jeg spurte også hvordan man gjorde det og det ville han ikke svare på. Han gjentok bare at den er relestyrt, så da er det jo bare å tenke selv :smiley:

Jeg har ikke merket noe negativt med det nå etter to-tre sesonger, men jeg har heller ikke sett inne i motoren.

 

 

Jeg har Yanmar 6LPA STP.

Jeg pratet med Yanmar Norge idag. Han sa at det bare var å koble bort glødingen for forvarming av eksosen. Den trekker som nevnt ca 120 A. Motoren ville ikke ryke noe særlig mer i oppstarten

når det er varmegrader iflg ham. Denne funksjonen var implementert for å hanskes med miljøkrav i Norge.

 

Han forklarte at jeg skulle følge en rød pluss-ledning som gikk til et rele inn til innsuget, denne kunne jeg kutte og isolere. Problemet er at jeg ikke fant den.

Derimot fant jeg denne boksen (rele-boks?) som jeg tror er omtalt i en annen tråd det er henvist til. Boksen sitter stripset fast på BB side akter på motor.

 

Er det bare å dra ut multikontakten inn på boksen? Men er som sagt usikker på om det er denne boksen som er det omtalte releet, og om det bare er å dra ut kontakten.

Hvis det er det så skal jo ikke spenningen synke de første minuttene motoren går (til temp er oppnådd eller tid medgått).

 

Og viktigst av alt; man slipper å risikere å brenne kontaktorene til thrusterene hvis de får for lav spenning (allikevel om de kutter på 10,5V).

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Denne tråden starter med at en kan stille spørsmål vedrørende alt om Yanmar motorer. Så jeg prøver meg selv om mitt spørsmål kanskje er litt på siden.

Jeg har ombord en Yanmar 3T75HLE som lysmotor. Oppsettet er opprinnelig en generator for bruk på land, som er "marinisert" med en kjølesløyfe under skroget og tørr eksos. Dette fungerer ganske greit, men jeg kunne ønske meg et mer robust oppsett med kjøling på eksosmanifolden og våt eksos.

Er det noen her som vet om denne motoren eksisterer som marine motor, og eventuelt hvor en kan henvende seg for å skaffe nødvendige deler. Har prøvd den lokale Yanmar forhandleren, uten at de kan gi noe skikkelig svar. Motoren er en eldre modell, men ligner mye på de motorene som leveres i dag for industri formål.

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei.

Mine ly3 370 hk røyker så pass at det er flaut å starte opp blant folk.

Jeg har hørt at dyser på disse motorene skal/bør byttes ved 250 t servise.

Noen her som kjenner til dette? evt når ble dette innført? gjelder dette også motorer fra 2008?

Var/er dette en garantisak som dekkes av yanmar Norge?

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post

Mener bestemt at du kan laste ned hele vedlikeholdsskjemaet på Yanmar Norge sin hjemmeside.

Virker usannsynlig at dysene skal skiftes etter 250T men det er nokså mange faktorer som skal sjekkes såvidt jeg husker; dysetrykk, spredning + + + ++

Ganske omfattende faktisk - med Japansk grundighet, men, følger man det rutinemessige vedlikeholdet for motoren/e har man normalt en motor som alltid virker slik den skal.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei.

I dag startet ikke den ene motoren. 6 ly3

det er strøm, noen rele klikker inn ved forsøk på start, men startmotor slår ikke inn og det kommer sjekk motor på displayet.

finner denne feilkoden

D1 Y0074 lastb24,5 hrs first 225,9 hrs

injection timing Control

0216 inactive lov3 9- events

contact yanmar service rep

 

Noen som har forslag til hva det kan være?

snart ferie og verksted har masse å gjøre-

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei!

 

I tilfelle man skulle få "fotsyke" og begynne å begjære andres båter, så kan det jo være greit å sjekke ut det som kan sjekkes .... :smiley:

 

I forbindelse med Yanmar 6LPA-STP har det vært skrevet en del om "ventildrop"-problematikk, både her og på utenlandske fora.

Slik jeg forstår det skal problemstillingen være at for trange/dårlige foringer rundt ventilstammene kan gjøre at foringene på eksosventilene kan knipe litt, særlig dersom motoren går med litt for hard belastning (tung propell). Dette kan så i sin tur resultere i at låseskivene på toppen av ventilstammen faller av, og ventilen faller ned og møter stempelet.

 

Jeg har lest et sted at Yanmar kom ut med en service-bulletin/oppgradering for å utbedre dette, og at problemet kun skal gjelde motorer med serienummer i området 50101 – 53988. Er det noen her som har ytterligere opplysninger om dette, f.eks. hvilke årsmodeller dette gjelder, så hadde det vært fint!

Løfter dette litt i håp om å finne ut noe mer. Jeg har også ute egen tråd hvor jeg spør om dette. Jeg googlet litt på Yanmar 6LY2A - STP - 407HK og fant sider på engelsk der det står dette er et kjent problem.

 

Leste også at Yanmar benektet at dette var et problem og at de ikke hadde hatt en sevice-bulletin om dette. Noen som vet noe mer?

Link to post

Mener å ha lest en redegjørelse der det sto at ventilklaringene var for små. De var basert på bilbruk mens de mye høyere og kontinuerlige belastningene i båt medførte at ventilklaringene ble for trange og eksosventilen overopphetet og i noen tilfelle droppet.

 

Men det er ikke mer enn en ventiljustering som skal til for å gardere seg mot dette problemet.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Vedrørende filter. Jeg skiftet filter for litt siden, dog det vanlige originale. Samme dagen ringte jeg Yanmar Norge da jeg hadde noen tekniske spørsmål. Nevnte da at jeg hadde skiftet luftfilter. Yanmar sa da at strengt tatt så trenger man ikke filter i et lukket motorrom i en båt da det ikke er støv ol som under et bilpanser. Men uansett kjekt å ha i tilfelle man mister en skrue eller mutter oppå det.

 

 

 

Link to post

Jeg har sett det, men det er vel Walker Airsep. (Du har nok rett i at det er KN filter de bruker.) målet er å skaffe det i Norge.

 

Jeg er forøvrig sterk uenig i uttalelsen til Yanmar. En motor skal naturligvis ha ren luft uten støvpartikler! Har selv nå gjort rent luftsiden og aftercooler på 6LP motoren etter 1000 timer og den jobben luftfiltret hadde gjort var ikke mye og skryte av!

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Løfter denne igjen.

Noen som har svar på dette?

 

 

 

 

Jeg har Yanmar 6LPA STP.

Jeg pratet med Yanmar Norge idag. Han sa at det bare var å koble bort glødingen for forvarming av eksosen. Den trekker som nevnt ca 120 A. Motoren ville ikke ryke noe særlig mer i oppstarten

når det er varmegrader iflg ham. Denne funksjonen var implementert for å hanskes med miljøkrav i Norge.

 

Han forklarte at jeg skulle følge en rød pluss-ledning som gikk til et rele inn til innsuget, denne kunne jeg kutte og isolere. Problemet er at jeg ikke fant den.

Derimot fant jeg denne boksen (rele-boks?) som jeg tror er omtalt i en annen tråd det er henvist til. Boksen sitter stripset fast på BB side akter på motor.

 

Er det bare å dra ut multikontakten inn på boksen? Men er som sagt usikker på om det er denne boksen som er det omtalte releet, og om det bare er å dra ut kontakten.

Hvis det er det så skal jo ikke spenningen synke de første minuttene motoren går (til temp er oppnådd eller tid medgått).

 

Og viktigst av alt; man slipper å risikere å brenne kontaktorene til thrusterene hvis de får for lav spenning (allikevel om de kutter på 10,5V).

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post

Bildet ovenfor viser ikke Walker Airsep, men bildet kommer fra dem og viser deres "High Performance" luftfilter, som ser ut som en justert utgave av tilsvarende del på Walker Airsep. Og det kan godt være at selve filteret kommer fra K&N, det ser iallfall sånn ut.

 

Angående disse glødepluggene ligger det veldig mye informasjon i tråden som Babus linket til i innlegg 625 (https://baatplassen.no/i/topic/48878-yanmar-6lpa-stp-utkopling-av-gloedeplugger/page-4), men også mye feil, så man bør gjerne lese hele tråden for å unngå å sitte igjen med vrangforestillinger :rolleyes:

Link to post

Skifte anoder på 6 LPA-STP. Topa eller Arnearmoa har sikkert et svar på mitt problem, sikkert andre også, Har i dag sjekket/byttet anoder for første gang selv på min 2006 mod 6 LPA-STP. På denne motoren er det 6 anoder. 1 på Intercooler, 2 på oljekjøler, 2 på ferskvannskjøler og 1 på dieselkjøler. Alle anoder (bortsett fra den i akterkant av ferskvannskjøler) ble byttet før på verksted (Blommenholm) før jeg overtok båten i mai 2012. De fleste anodene så greie ut, ikke tæret mer enn 10-20 %, bortsett fra en som var tæret mye rett innenfor bolten. Denne byttet jeg. De andre pusset jeg bare rene og satte inn igjen. Den aktre anoden på oljekjøleren ( festet i sidedeksel ihh til instruksjonsboka, men står faktisk på endedeksel) brakk av i innfestingen til bolten. Ikke mulig å få ut. Slo den inn og satt i ny anode. Regner med at den løse anodebiten inne i oljekjøleren ikke vil gjøre noen skade, den blir vel bare liggende å tære vekk etter hvert. (Synspunkter på dette ?).

 

MEN, den siste vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøler fant jeg riktignok, kunne se, ta og føle på den ved hjelp av speil, men å komme til med noe redskap her for å få den ut, klarte jeg ikke å få til. Jeg vet at det er nettopp denne det slurves med på verksteder også, men mener bestemt å lest et innlegg tidligere her på forumet om rette måten å gjøre dette på, finner det bare ikke igjen. Håper å høste av all den gode kunnskap her på BP. Topa, du har e-post adr. min, mulig jeg også sender deg en mail.

 

Carwell

 

Når det gjelder den vrange anoden i akterkant av ferskvannskjøleren; Jeg skiftet også de 5 anodene som er lett å komme til, men skal nå skifte den siste vrange. Tror det aller enkleste er å løsne holderen som fester ferskvannskjøleren til motoren. Da kommer ferskvannskjøleren litt ut fra blokka (henger fortsatt i slangene) og gjør anodeskiftet lettere.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...