Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du skulle ende opp i denne situasjonen, når du er så flink.  Jeg ser for meg enten dårlige rutiner og feil kjølevæske hos forrige eier, eller at eksosmanifolden ikke hadde godt av den systemrensen du tok.  Hvor gammel var motoren da du kjøpte den, og hva slags systemrens brukte du og hvilken prosedyre?

Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du skulle ende opp i denne situasjonen, når du er så flink. Jeg ser for meg enten dårlige rutiner og feil kjølevæske hos forrige eier, eller at eksosmanifolden ikke hadde godt av den systemrensen du tok. Hvor gammel var motoren da du kjøpte den, og hva slags systemrens brukte du og hvilken prosedyre?

He He - Flink? Eg er ingen motormann, men har ein svigerfar som er det. Hadde eg ikkje hatt det hadde eg ikkje turt sette i gang denne operasjonen.

Er nok dårlig vedlikehold før eg kjøpte den i fjor vår. Kjøleveska var skittent rustvann, tipper det er mange år sidan det var gjort noko anna enn å etterfylle vatn. Olja bar også preg av å være gammal. Skulle ha stolt på magefølelsen og ikkje handla, men tilgangen på objekt og iveren etter å komme seg på sjøen igjen tippa det over til handel. Har vert ein mandagsbåt for oss, men no har vi jo snart skifta det meste??

Noen her nevner Toyota...

(Har kjørt flere HiAce, 300 - 450 1000 km uten motorproblemer. Sier meg at Toyota er meget slitesterke motorer...)

Ombord har jeg 222 hk 4cyl. Yanmar...

Spørsmål:

Finnes det Toyota-deler som passer til den motoren?

(Masse tekn. komponenter til båt er ofte MYE dyrer enn til bil, selv om de er identiske.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 måned senere...

Heisann. Har du begynt å få en oversikt over hva dette kommer til å koste?  Er dere kommet langt?

Tar du en sjau på sjøvannskretsen med det samme, eller har du allerede gjort det etter ferien pga. den slangen som sprakk?  (er litt nysgjerrig på hvordan det så ut inni)

Heisann. Har du begynt å få en oversikt over hva dette kommer til å koste?  Er dere kommet langt?

Tar du en sjau på sjøvannskretsen med det samme, eller har du allerede gjort det etter ferien pga. den slangen som sprakk?  (er litt nysgjerrig på hvordan det så ut inni)

Eit foreløbig estimat er rundt 50.000,- i deler. Får hjelp til å ta full overhaling når vi no først har motoren ute og den er demontert. Tar en sjau på alt, demonterer og renser alle kjølere og bytter alt av slanger og pakninger. Sjøvannskretsen såg ikkje så bra ut, mykje groe i slanger (sånn som knekker laust når eg trykker på dei).

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jaddajadda! passerte nettopp 70.000,- i deler, og har funnet ut eg enten må ha ny blokk eller bore opp sylindarane og sette i foringer. Begge deler er eit alternativ, men kva blir billigast? Tips til kor eg kan finne blokka billig?

Veit at det er ei Toyota 1HD-FTE blokk, men tips til kor eg eventuelt kunne finne nokon som hadde ei slik blokk liggande?

Jaddajadda! passerte nettopp 70.000,- i deler, og har funnet ut eg enten må ha ny blokk eller bore opp sylindarane og sette i foringer. Begge deler er eit alternativ, men kva blir billigast? Tips til kor eg kan finne blokka ?[/size][/font][/color]

Kva maskin har du ? ...eg gidd ikkje bla bakover for å finne når du evt posta det.

Kan det være alternativ å bytte motor ? ...eller har du kjøpt deler.. ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...