Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

arnearmoa skrev 54 minutes ago:

Ja, jeg mente der du har sirklet med rødt. Antar du har en "kaputt" alarm-sensor der i din båt, og at dette bildet er av en annen motor.

Bildet er faktisk tatt av meg selv og av min egen 6LPA-STP motor som står i en Scand Baltic 29. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er noen boost svitsj der, men en sender er der i hvert fall. Egentlig trodde jeg vel at både svitsjen og senderen var begge deler av det samme sensorsystemet, men det kan det umulig være ettersom svitsjen mangler på min motor?!?

Boos switch and sender.jpg

Redigert av Turbåt
Legge til skisse fra servicemanual (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Da har du ikke kaputt alarm-sensor, nei :lol:.  Du får prøve og se om det kan være en ledning der som ligger mot med kontakt mot jord av og til.  Den som går til Boost-lampa og trigger alarmen skal være gul & rød ifølge en manual fra 99, ser jeg.  Du kan jo eventuelt klippe og isolere den ledningen et sted nær dashbordet istedet (men før avgrening til buzzer)

Hadde visst en "Product list" for Wema fra 2007 her også.  Jeg ser at det er samme artikkelnummer på sensoren jeg kjøpte for mange år siden som den på nettsiden i mitt forrige innlegg (dvs. 150015).  Dermed tror jeg det er trykkfeil med 3/8" NPT på den nettsiden.  Det ser litt sånn ut på bildet på nettsiden også.  Jeg tror følgende er riktig (siste linje):

 

594d72eadebde_Turbogaugeandsensor2007.png.878c39acf755f15914c021fc13e6a300.png

 

NPTF er bare en variant av NPT som egentlig skal tette uten gjengeteip e.l. pga. smart profil på selve gjengen. Jeg brukte gjengeteip likevel der.  Gjengestigning og diameter er helt lik.  Instrumentet jeg kjøpte (øverst i utklippet over) har et annet delenummer enn det på nettsiden.  Jeg tror det kommer av at de har modernisert "urskiva" litt ift. til den jeg har.  Jeg har nettopp solgt båten, så jeg får ikke sjekket artikkelnummeret på den jeg kjøpte.  Men den hadde iallfall svart ring som kunne skrus av og moderne "urskive".

Link to post
Share on other sites

hei, har et lite spørsmål ang en Yanmar 3gm30f, 2000 mod med 500 timer på telleren. 

 

motoren starter lett. og når den står i fri, så får jeg lett max turtall, men setter jeg den i gir,får jeg kun 2000,omd. hva kan dette være? det ryker ikke noe spesielt av motoren. 

ingen ulyder heller. 

Link to post
Share on other sites

Litt trøbbel med Yanmar 4cyl. 222 Hk: I går ville ikke lampe og alarm for C.Water Temp. Gå ut, selv om motoren var kald...

Etter stopp og en omstart, funket alt bra. (Gikk så i 6 timer, urolig sjø!)

Men i dag startet jeg opp igjen med kald  motor, og nå stopper ikke alarmen tross flere omstartforsøk.

Alarmen piper med redusert styrke og varsellampa har svakt lys....

Noen hint?  

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev On 6/23/2017 at 22.06:

Da har du ikke kaputt alarm-sensor, nei :lol:.  Du får prøve og se om det kan være en ledning der som ligger mot med kontakt mot jord av og til.  Den som går til Boost-lampa og trigger alarmen skal være gul & rød ifølge en manual fra 99, ser jeg.  Du kan jo eventuelt klippe og isolere den ledningen et sted nær dashbordet istedet (men før avgrening til buzzer)

 

Takk for tipset, jeg skal se om jeg finner ut av noe der. Men, jeg ser av servicemanualen fra 2001.6 at ledningen skal være farget GB, altså grønn & svart. Merkelig... Vel, jeg får ta en kikk.

Ellers tusen takk for mer info rundt turbomåler. Jeg er meget takknemlig for gravearbeidet du har gjort her!

594f988c87ec9_Instrumentpanelkoblingskjema6LPA-STP(boost).png.ee3457bc48c377befb8812577177f0ff.png

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Neinei.  Det er giveren til et instrument for å vise trykket (den som stod i porten som pekte rett ned).  Se to hakk til venstre og et hakk opp på skjemaet.  Der står det "Boost switch", men du har bare en plugg der, og potensielt løs ende på den "YR" kabelen.

Link to post
Share on other sites

Nei, nå tror jeg at jeg var for kjapp.  Trodde du snakket om den som begrenset trykket ved kald olje og høyt turtall.  Og som kan medføre lavt oljetrykk på varm tomgang hvis den ikke lukker så bra som den skal.  Jeg mener det skal være en i filteret som slipper urenset olje forbi hvis filteret blir for tett, men jeg er ikke sikker.  Dessuten ser det ut som det er flere ventiler i motoren på dette diagrammet.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 9 minutes ago:

I motoren rett etter oljepumpa i front av motoren.  Tror det er vrient å komme til, men det er litt gjetting.

 

594fffba9d204_oilsafetyvalve.png.3c1541b49bf198cae21dd3728a995ca3.png

Ser nesten ut som om det sitter en ved filteret også på den tegningen. Er ikke noen ekspert på disse tegningene. Har lest på dette forumet kommentarer om at originalt filter har en ventil. 

Link to post
Share on other sites

Hei dere, takk for innspill. Ja tenkte på den som slipper oljen forbi når motoren er kald, tror kanskje den ikke helt lukker når motoren er varm. Testet litt i kveld og ved oppstart varm motor ligger trykket rundt 1. Etter opprusing til ca 2000 rpm og ned på tomgang igjen så holder den trykket på 2. Hvis en ikke ruser opp og bare kjører av gårde på 1000-1200 rpm til motoren er varm detter måleren ned til 0,5 bar ved tomgang. Det er kommet nå i år. Samme olje og originalt filter hvert år siden motoren var ny. 

Link to post
Share on other sites

Er 6LPA-STP "selvluftende" - altså slik at så lenge den starter og går vil luft i dieselsystemet forsvinne av seg selv? Spør fordi det ser ut til at primepumpa på Racorfilteret mitt ikke funker. Lurer derfor på om det holder å fylle opp filteret og starte uten å prime...?

IMG_1346.JPG

Link to post
Share on other sites

Den er nok selvluftende den også som 6LY2.

Jeg bytter forfilter uten å fylle noe som helst. Starter opp og den fyller forfilteret med diesel og lufter seg selv uten ett hark.

 

Når jeg bytter selve finfilteret på motoren fyller jeg finfilteret med fødepumpa til det tyter ut litt diesel ut lufteskruen på toppen.

Ellers ingen lufting hverken på høytrykkspumpe eller dyser.

Starter opp og gir litt gass, den harker gjerne en gang eller to før den sviver normalt igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Nå er begge filtrene byttet og motoren sviver som normalt :smiley:

 

I morgen er det bytte av zinkanoder som står for tur. Om noen har gode bilder av hvor disse befinner seg eller andre tips til utførelse av den jobben er jeg selvfølgelig glad for tips :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få ut den bakre anoden på varmeveksleren...? Det er jo omtrent ikke klaring mellom bolten og giret!

 

Like greit å droppe denne og heller skifte den på toppen av varmeveksleren en gang ekstra i løpet av sesongen? Sistnevnte var desidert mest tæret av alle anodene, så jeg mistenker at verkstedet som byttet i fjor syndet på den bakre...

 

Fant forøvrig en 6. anode som ikke sto i boka på returdieselkjøleren, men denne var omtrent ikke tæret.

IMG_1358.JPG

IMG_1360.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...