Tempest Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Søkte litt på nettet, og mykje ser likt ut, men ikkje eksosmanifolden. Tempest på Instagram Link to post
liberty Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Alt av mariniserings utstyr kommer fra Yanmar og alt på blokken kommer fra Toyota utenom stemplene og kamakselen Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Har kjøpt rimelige Yanmardeler her; http://www.mcssl.com/mobile/j-wayenterprises/brand-names/yanmar. Ellers har du jo disse: http://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/ Link to post
arnearmoa Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du skulle ende opp i denne situasjonen, når du er så flink. Jeg ser for meg enten dårlige rutiner og feil kjølevæske hos forrige eier, eller at eksosmanifolden ikke hadde godt av den systemrensen du tok. Hvor gammel var motoren da du kjøpte den, og hva slags systemrens brukte du og hvilken prosedyre? Link to post
Tempest Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Blir jo litt nysgjerrig på hvorfor du skulle ende opp i denne situasjonen, når du er så flink. Jeg ser for meg enten dårlige rutiner og feil kjølevæske hos forrige eier, eller at eksosmanifolden ikke hadde godt av den systemrensen du tok. Hvor gammel var motoren da du kjøpte den, og hva slags systemrens brukte du og hvilken prosedyre? He He - Flink? Eg er ingen motormann, men har ein svigerfar som er det. Hadde eg ikkje hatt det hadde eg ikkje turt sette i gang denne operasjonen. Er nok dårlig vedlikehold før eg kjøpte den i fjor vår. Kjøleveska var skittent rustvann, tipper det er mange år sidan det var gjort noko anna enn å etterfylle vatn. Olja bar også preg av å være gammal. Skulle ha stolt på magefølelsen og ikkje handla, men tilgangen på objekt og iveren etter å komme seg på sjøen igjen tippa det over til handel. Har vert ein mandagsbåt for oss, men no har vi jo snart skifta det meste?? Tempest på Instagram Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Hva årsmodell er motoren ? Link to post
Tempest Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Hva årsmodell er motoren ? Trur den er fra 1999 Tempest på Instagram Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Eg spurte fordi eg har eg kjenning med en 6LP fra 1999 med Mercruiser drev som opplevde akkurat det samme. Men han var heldig og fikk ingen følgeskader. Link to post
Marwin Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Noen her nevner Toyota... (Har kjørt flere HiAce, 300 - 450 1000 km uten motorproblemer. Sier meg at Toyota er meget slitesterke motorer...) Ombord har jeg 222 hk 4cyl. Yanmar... Spørsmål: Finnes det Toyota-deler som passer til den motoren? (Masse tekn. komponenter til båt er ofte MYE dyrer enn til bil, selv om de er identiske.) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 4lh-serien er vel et rent Yanmarprodukt. Link to post
arnearmoa Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Jeg har også lest et sted at Yanmar designet 1HD-motoren på oppdrag fra Toyota til bruk i Landcruiser, og tok deretter utgangspunkt i blokka fra Toyota som basis for 6LP. Husker ikke hvor, og finner det ikke igjen. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Link to post
Tempest Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Eg spurte fordi eg har eg kjenning med en 6LP fra 1999 med Mercruiser drev som opplevde akkurat det samme. Men han var heldig og fikk ingen følgeskader. Dårleg årgang då kanskje? Når det gjeld følgeskadene er nok dei eit resultat av min inkompetanse, burde ha gitt han fred og ikkje drive og starte han fleire gonger etter eg hadde fylt vatn. Tempest på Instagram Link to post
TideRace Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Har dere avdekket hvorfor vannet slår gjennom i eksosmanifoilen? Er det rust/ pakninger / materialbrudd... ? Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Det var det eg tenkte, da dette også var 1999 modell. Kanskje manifoilen er modifisert på nyere modeller ? Link to post
Tempest Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Har dere avdekket hvorfor vannet slår gjennom i eksosmanifoilen? Er det rust/ pakninger / materialbrudd... ?Skal sjekke litt nermare, men det er jo ein heil del, så det er vel mest sansynlig tæring. Tempest på Instagram Link to post
arnearmoa Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Er nok tæring pga. uheldig innhold i kjølevæske kombinert med varm aluminium. Se Yanmar Technical Bulletin MSB 02-051 fra 2002 her. Link to post
arnearmoa Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Heisann. Har du begynt å få en oversikt over hva dette kommer til å koste? Er dere kommet langt? Tar du en sjau på sjøvannskretsen med det samme, eller har du allerede gjort det etter ferien pga. den slangen som sprakk? (er litt nysgjerrig på hvordan det så ut inni) Link to post
Tempest Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Heisann. Har du begynt å få en oversikt over hva dette kommer til å koste? Er dere kommet langt? Tar du en sjau på sjøvannskretsen med det samme, eller har du allerede gjort det etter ferien pga. den slangen som sprakk? (er litt nysgjerrig på hvordan det så ut inni) Eit foreløbig estimat er rundt 50.000,- i deler. Får hjelp til å ta full overhaling når vi no først har motoren ute og den er demontert. Tar en sjau på alt, demonterer og renser alle kjølere og bytter alt av slanger og pakninger. Sjøvannskretsen såg ikkje så bra ut, mykje groe i slanger (sånn som knekker laust når eg trykker på dei). Tempest på Instagram Link to post
Tempest Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Har demontert alle kjølerne, og registrerer ein del olje på luftsida av intercooleren. På rillene. Kva er det det best å rense den med? La innsatsen ligge i dieselbad f.eks., vil det fungere? Eller syre, tåler den det på luftsida? Tempest på Instagram Link to post
BjornLie Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 (redigert) Har Selv gjort samme jobb på mine intercoolere og det fungerer fint med diesel. La den ligge et døgn i diesel også skyller du etterpå. Mine ble som nye. (Har 6LPA) Redigert 27.November.2016 av BjornLie (see edit history) SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
roboolo Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 hei, har en yanmar 2gm20, har fått ett problem med den, d kommer diesel i olja, har sjekket dyser og fødepumpe, kan d være simmerringen mellom dieselpumpa og motor som lekker?? noen som vet om det er mye jobb å bytt denne?? Link to post
Tempest Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 Jaddajadda! passerte nettopp 70.000,- i deler, og har funnet ut eg enten må ha ny blokk eller bore opp sylindarane og sette i foringer. Begge deler er eit alternativ, men kva blir billigast? Tips til kor eg kan finne blokka billig? Veit at det er ei Toyota 1HD-FTE blokk, men tips til kor eg eventuelt kunne finne nokon som hadde ei slik blokk liggande? Tempest på Instagram Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 Jaddajadda! passerte nettopp 70.000,- i deler, og har funnet ut eg enten må ha ny blokk eller bore opp sylindarane og sette i foringer. Begge deler er eit alternativ, men kva blir billigast? Tips til kor eg kan finne blokka ?[/size][/font][/color] Kva maskin har du ? ...eg gidd ikkje bla bakover for å finne når du evt posta det. Kan det være alternativ å bytte motor ? ...eller har du kjøpt deler.. ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tempest Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 6LP - har kjøpt deler. Tempest på Instagram Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 Er ein 6lp delemotor annonsert i aust agder på finn. Men eg anntar at du har tråla markedet, så den er kanskje ikkje god som donorblokk? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn