Bitteliten Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 @liberty mener du stussene til sjøvannslangene? Jeg har ikke tenkt å ta av de slangene ved demontering av lokket Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 ja sjøvannslangene ta de av og sjekk stussene for avsinking. Det anbefaler jeg deg sterkt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Når det drypper rustvann, så er det noe som ruster. Så enkelt er det. Og det betyr vel at kjølerhuset er av støpejern. Hvis det ikke er anoder i kjøleren, er innsatsen (bundel) sannsynligvis av en kobber/nikkel-legering. Og hvis det er slik at endelokkene blir 'avsinket', er de av messing. Det eneste som får denne materialmiksen til å overleve, er den galvaniske isolasjonen som o-ringene gir. Så de ringene har en viktig funksjon. Det går an å sjekke ut hjemmesiden til Bowman, om det er behov for ny kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Du får velge kildene dine med omhu @Bitteliten, må ikke høre på alle tips du får. Når du har en statisk O-ring tetning i endelokket på en kjøler, vil den klemmes sammen slik at godset får full kontakt. Ellers, som jeg skrev tidligere, rengjør og inspiser flatene der O-ringen skal ligge, da finner du fort ut om du har noe skade på kjøleren (noe du neppe har). Tipper det er misfarget vann du ser, ikke rustvann. Men hvis du ikke har lyst på en uforutsett pause i motordriften kan det være lurt å følge rådet til Liberty om de stussene, eller kanskje mer korrekt slangenipler. Dette er vel vanlige slangenipler med BSP gjenger i den ene enden, dette får du tak i nesten hvor som helst. Siden Liberty tipser om at disse er montert med Loctite bør du varme opp endelokket til 100-150 grader før demontering, da slipper Loctiten og du slipper å knekke nippelen. Koster lite å bytte de der. -------- Legger ved et par bilder på hvordan dette fort kan se ut. Bildene er fra en Viknes med Yanmarmotor. Tok bildene for et par år siden da jeg hjalpe en kamerat med litt service. Dette er varmeveksleren som kjøler olja, en kvalitetssak med bronsehus. Tipper veksleren du holder på med er i samme materiale. Tetningene er litt enkle så etterhvert kan det bli litt saltutfelling og små lekkasjer, men ikke dermed sagt at det er tæringsskader. Denne veksleren har slike tetninger av vanlig gummipakning. Kan morkne litt over tid. Gikk også over alle skroggjennomføringer, kraner og nipler, da kom jeg over denne: Alt var i messing. Gjennomføringen og albuen var som nye, men ventilen og slangenippelen var gåene. Da jeg tok tak i nippelen for å vri litt på gjengene knakk den som kjeks, totalt avsinket og ødelagt. Kanskje ikke så lett å se her, men bruddflaten i godset er rød som kobber, så her er all sinken borte. Denne kunne knekt av når som helst. Nå var jo ikke dette på motoren eller en kjøler, men det samme kan skje der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Bitteliten skrev for 20 timer siden: Jeg deler tanken og at det er oringen. Det kommer låen og annen dråpe ut ved ene skruen på toppen av lokket også. Har prøvd stramme, men den sitter godt. Kommer ikke inn på hverken Yanmar UK eller EU sine manual sider, så om du har samme problem så fant jeg denne generelle momentanbefalingen for din spesifikke motor 4JH3-TE, på side 69 i User Manual, som kanskje kan være til nytte ved montering om du ikke har "Workshop Manual" med deg. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Dårlig match mellom pris og kvalitet, eller er kanskje ikke den stussen original? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 slangeniplene er i messing og endelokket i bronst Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 uheldigvis er det orgenalt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Det ser unektelig ut som vanlig 'kjøkkenbenkmessing', ikke avsinkingsherdet. Sistnevnte burde holdt i massevis. Slikt er virkelig ille. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2024 Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene.... Nå som det snart er jul og alle skal være snille så vil jeg mane til måtehold... Å være såååå jævvla grei at en kjøper av denne selgeren er det vel ikke nødvendig å være vel Nesten 10.000kr i porto Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2024 dieselfan skrev for 2 timer siden: Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene.... dieselfan skrev for 2 timer siden: Nesten 10.000kr i porto 10000 i porto var litt mye ja... Jeg har forøvrig også turboproblemer om dagen, denne gangen er det turboen i Mercedesen som har tatt kvelden. Original VGT turbo fra Garret koster noen kroner, men jaggu hadde jeg flaks og fant en på finn til 1500 kr som hadde blitt byttet ved en feil 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 18.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2024 dieselfan skrev for 4 timer siden: Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene.... Tror da jeg heller hadde gått for denne overhalte fra Tyskland til en brøkdel av prisen, og nesten fraktfritt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.