Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

dieselfan skrev 14 minutter siden:

Hva er forskjellen på 6LP vs 6LPA motor ?

 

Tror jeg har finne ut at Z er kode for servo styring?

Noen som vet om et kodekart for de andre bokstavene?


På denne siden her får du info om hva bokstavene på Yanmar betyr:

https://shop.toadmarinesupply.com/marine_diesel_direct/Yanmar/index.php?p=include&contentsection=yanmar&contentname=engine_id&pagetitle=Yanmar+Marine+Engine+Identification++

 

 

A - mener jeg å huske, står for at den er bygget i Amerika. 
 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 7 timer siden:

Yanmar tok for mange år siden produksjonen av 6LPA tilbake til Japan, men beholdt A-en

Supert 👍 nå som jeg trodde jeg hadde kontroll på 2 bokstaver, og var litt nærmere mål, så hadde jeg ikke det.. 

Dette kan ende med migrene og at jeg må mekanisere en KAD44/KAD300 istedet :crazy:

Link to post
Share on other sites

6LPA-STP2 er i allefall mulig å få fatt på ennå: 

https://duraengine.com/products/Yanmar-6LPA-STP2-Inboard-Diesel-Engine.html

 

Motoren står også som «aktivt»

alternativ på Yanmar sine sider.

https://www.yanmar.com/marine/engines/search-engines/?_status=current&_rated_output=300-399&_rated_speed&_certifications

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev On 22.3.2011 at 9.41:

Den 6LPA motoren som sto utstilt på messa het faktisk -STC hvor C står for commercial. Den hadde også kraftigere dynamo enn det som har pleid å være standard. Jeg tror han sa den var på 135A, og den var veldig lik den originale, så det var kanskje en Denso.

Jeg husker ikke om de satte det på den ikke-kommersielle, men 6LPA-STC ser ut til å ha vanlig 80A som standard i denne linken, så da gjør de det kanskje på alle.

(Den nye 8LV motoren har faktisk 180A som standard)

 

Dessuten fikk jeg høre at fra engang i 2010 har Yanmar tatt tilbake produksjonen av alle 6LP motorene til Japan, selv om de fortsatt kaller dem 6LPA. De trengte muligens arbeidsplassene selv. Den amerikanske fabrikken skulle visst drive mer med traktor isteden.


(fra tidlig i tråden)

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 29 minutter siden:

Jeg har sett mange versjoner av manualen (inkludert en fra 1999 på engelsk), men aldri noen som bare gjelder for 12-ventileren,

Det er den manualen fra 1999 jeg fant det listet for alle fire motorkoder, under "standard utstyr" og forstod teksten som om som at "24 valves" gjaldt for alle 4 som nevnt i bildet ditt. 

 

@hanto1 sine referanser er viktige og er klare indikasjoner på at det er en unøyaktighet i manualene.

 

Er 250hk den høyeste effekten som er tatt ut av 12 ventiler motoren? 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 1 time siden:

Jeg har sett mange versjoner av manualen (inkludert en fra 1999 på engelsk), men aldri noen som bare gjelder for 12-ventileren, dvs. den med "D" istf. "S" etter bindestreken i modellnavnet.

 

image.png.6e85be00a29d4e6ac9223fa24266c37d.png

Er det slik å forstå at DTE har 12 ventiler, og STE 24 ventiler?

Link to post
Share on other sites

DTE har 12 ventiler, i verkstedmanual er det egne avsnitt som gjelder for de 2 forskjellige toppene/ motorene.

Blokka og mye annet er det samme , en" gammel" Landcruiser motor, 4,2 L på 212 hk.

Toyota moderniserte motoren etterhvert med ny topp ( 24 ventiler ) og økt effekt. Dette ble STE motoren, her puttet Yanmar på en ekstern sjøvannskjølt oljekjøler.

Goldfish trimmet/ ombygde STE motoren ytterligere og tok ut ca 380 HK i D-Max utgave.

Yamaha og Nanni har også marinisert samme (grunn)motor

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært veldig mange spørsmål om 6LP/6LPA motorserien fra meg.

Tror det er realt og dele litt om hvorfor...

Har til nå vært ganske "grønn", det kan tolkes på mange måter; tror jeg dekker de fleste, er ganske miljøbevist, liker å bruke opp ting, er imot frotsing, er betatt av Volvo Penta sin KAD/KAMD serie, har store sorte hull (særlig strøm), kan ikke en pøkk om Yanmar 6LP +++

Denne sommeren ble dyr; KAD giraktuator og IC innmat blåste 80 båtlapper og nesten like ille på den andre motoren, så nå er jeg bittelittegranne åpen for at min neste motor slettes ikke blir grønn...

- ønsker mekanisk giroverføring

- ønsker en motor uten hjerne

- om dynamoen gir seg så ønsker jeg å kunne komme lengst mulig på ett batteri

- ønsker en motor som er så lett som mulig

- ønsker ikke servopumpe

- ønsker mekanisk drift av dieselpumpe og kamaksel

 

Med unntak av det siste punktet, så oppfyller en 6LP(A)-STP mine ønsker.

Har fortsatt ikke full oversikt og vil fortsette å jakte på detaljene til jeg er trygg. Er veldig takknemlig for all tålmodig hjelp, noe som har vært dønn nødvendig for jeg starta på omtrent -1... og nå er det flere ting jeg er på nippet til å forstå :smiley:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 38 minutter siden:

Nå har det vært veldig mange spørsmål om 6LP/6LPA motorserien fra meg.

Tror det er realt og dele litt om hvorfor...

Har ventet litt på det ja 😉 Åpner du opp om hvilken båt det dreier seg om også?

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Åpner du opp om hvilken båt det dreier seg om også?

Det blir nok siste gangen jeg rigger en båt, ungene flytter ut og det er slutt på ukesturer, så det blir en egotripp. Om jeg får tak på en lett Hydrolift S-24, så blir det den. Har en 26' som det bare finnes en av, den er lett nok, men ikke ideell, også som du og snåsamannen vet så har jeg en på tegnebrettet, men formkostnaden har gått i taket, så den kan fortvekk forbli på brettet... den var ment å bli mitt siste sprell. Har begynt å selge ut stallen. Må satse på færre hester og mindre elektronikk... 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...