Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Når det drypper rustvann, så er det noe som ruster. Så enkelt er det. Og det betyr vel at kjølerhuset er av støpejern. Hvis det ikke er anoder i kjøleren, er innsatsen (bundel) sannsynligvis av en kobber/nikkel-legering. Og hvis det er slik at endelokkene blir 'avsinket', er de av messing. Det eneste som får denne materialmiksen til å overleve, er den galvaniske isolasjonen som o-ringene gir. Så de ringene har en viktig funksjon. Det går an å sjekke ut hjemmesiden til Bowman, om det er behov for ny kjøler.

Link to post

Du får velge kildene dine med omhu @Bitteliten, må ikke høre på alle tips du får. Når du har en statisk O-ring tetning i endelokket på en kjøler, vil den klemmes sammen slik at godset får full kontakt. 

 

Ellers, som jeg skrev tidligere, rengjør og inspiser flatene der O-ringen skal ligge, da finner du fort ut om du har noe skade på kjøleren (noe du neppe har). Tipper det er misfarget vann du ser, ikke rustvann. 

 

Men hvis du ikke har lyst på en uforutsett pause i motordriften kan det være lurt å følge rådet til Liberty om de stussene, eller kanskje mer korrekt slangenipler. Dette er vel vanlige slangenipler med BSP gjenger i den ene enden, dette får du tak i nesten hvor som helst. Siden Liberty tipser om at disse er montert med Loctite bør du varme opp endelokket til 100-150 grader før demontering, da slipper Loctiten og du slipper å knekke nippelen. Koster lite å bytte de der. 

 

--------

Legger ved et par bilder på hvordan dette fort kan se ut. Bildene er fra en Viknes med Yanmarmotor. Tok bildene for et par år siden da jeg hjalpe en kamerat med litt service.

 

Dette er varmeveksleren som kjøler olja, en kvalitetssak med bronsehus. Tipper veksleren du holder på med er i samme materiale. Tetningene er litt enkle så etterhvert kan det bli litt saltutfelling og små lekkasjer, men ikke dermed sagt at det er tæringsskader. 

20210711_154456.jpg.cf79bc2e225fcfeb3ffc25c6eb668472.jpg

 

Denne veksleren har slike tetninger av vanlig gummipakning. Kan morkne litt over tid. 

20210711_154429.jpg.2811a2ddb73e283bf6afe86affc993fa.jpg

 

Gikk også over alle skroggjennomføringer, kraner og nipler, da kom jeg over denne:

20210711_153542.jpg.dc8e29746567287c821276fd25cd7fa2.jpg

 

Alt var i messing. Gjennomføringen og albuen var som nye, men ventilen og slangenippelen var gåene. Da jeg tok tak i nippelen for å vri litt på gjengene knakk den som kjeks, totalt avsinket og ødelagt. Kanskje ikke så lett å se her, men bruddflaten i godset er rød som kobber, så her er all sinken borte. Denne kunne knekt av når som helst. Nå var jo ikke dette på motoren eller en kjøler, men det samme kan skje der. 

20210711_153631.jpg.58de75eff0fd2bc926c38fddbb7ec407.jpg

 

Link to post
Bitteliten skrev for 20 timer siden:

Jeg deler tanken og at det er oringen. Det kommer låen og annen dråpe ut ved ene skruen på toppen av lokket også. Har prøvd stramme, men den sitter godt.

Kommer ikke inn på hverken Yanmar UK eller EU sine manual sider, så om du har samme problem så fant jeg denne generelle momentanbefalingen for din spesifikke motor 4JH3-TE, på side 69 i User Manual, som kanskje kan være til nytte ved montering om du ikke har "Workshop Manual" med deg.image.png.ce0bce709682b11f46fd8a31c49c3ff6.png

Link to post
  • 2 uker senere...

Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene....
Nå som det snart er jul og alle skal være snille så vil jeg mane til måtehold... Å være såååå jævvla grei at en kjøper av denne selgeren er det vel ikke nødvendig å være vel  :dykker:  :julenisse_skåls:

Nesten 10.000kr i porto :forvirret:

image_2024-12-18_202214698.png.9fea393501b18ac905bd6a574d9fe843.png

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene....

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Nesten 10.000kr i porto :forvirret:

 

10000 i porto var litt mye ja...

 

Jeg har forøvrig også turboproblemer om dagen, denne gangen er det turboen i Mercedesen som har tatt kvelden. Original VGT turbo fra Garret koster noen kroner, men jaggu hadde jeg flaks og fant en på finn til 1500 kr som hadde blitt byttet ved en feil ?

 

Link to post
dieselfan skrev for 4 timer siden:

Det hender vel av og til at en gløtter på det store nettet for å finne de unikt gode tilbudene....

 

Tror da jeg heller hadde gått for denne overhalte fra Tyskland til en brøkdel av prisen, og nesten fraktfritt :glorie:

 

yturbo.jpg.08928f48441969fc2fc5854aaf6e507f.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...
Bitteliten skrev On 8.12.2024 at 19.12:

Takk @dieselfan

det er ingen anoder på motoren. Bare edle metaller som ikke tærer. They do not make shit like this anymore…

Kjølevæsken er byttet, systemet er renset. Men i oljekjøleren går det saltvann, så det skal bli interessant å åpne den. Ikke minst å få av de to skruene som har holdt lokket på plass i 20 år ?
Jeg deler tanken og at det er oringen. Det kommer låen og annen dråpe ut ved ene skruen på toppen av lokket også. Har prøvd stramme, men den sitter godt. 

 

bilde av lokket sett fra undersiden. Rustne delen er huset til kjøleren. 
 

image.jpeg

Jeg har en hypotese jeg har lyst til å lufte her på forumet.

 

Etter at vi kom til Middelhavet så ligger båten ofte noen uker i havn uten at vi er ombord. Når båten ligger alene så stenger jeg alle ventiler i bunnen av båten, inkludert sjøvannsinntaket til motoren. Landstrømmen kobles fra.

 

Det jeg lurer på er følgende:

når vi drar så er ofte varmtvannet oppvarmet via el kolben. Denne varmen spres seg også til motoren - jeg kjenner at slangene fra motor til vv tanken er varme. Om jeg da stenger sjøvannsinntaket - kan det pga denne varmen da bli et visst trykk i kjølevannskretsen som igjen gjør at det blir trykk i oljekjøleren - og vannet presses ut på det svakeste punktet som er o ringene til endelokket på oljekjøleren? Virker litt søkt - for oljekjøleren er sjøvannskjølt. Men kjølevæsken som varmes opp av varmtvannsberederen vil jo varme opp sjøvannet via den vanlige varmeveksleren på motoren - og dette trykket må jo gå et sted. Og når sjøvannsinntaket er stengt kan trykket ikke gå ut der.

 

Jeg stusset over dette da jeg kom ombord i båten nå - for nå tappet jeg ut alt varmtvannet før jeg reise og stengte sjøvannsinntaket til motoren. Og da jeg kom ned igjen var det betydelig mindre lekkasje enn før. Og da jeg var ute og kjørte for motor et par timer i går var det ingen lekkasje på oljekjøleren i det hele tatt.

Link to post

Trykket på sjøvann siden blir vel ikke høyere enn hva vannlåsen på eksos/ lyddemper skulle tilsi. Mao lavt.

Trykk/ vacuum på fv siden styres av lokket på varmeveksleren/ ekspansjonstanken. Husker ikke helt hva som er typisk trykk her, men magefølelsen sier ca 0,2 bar

Link to post
Bitteliten skrev for 1 time siden:

 

når vi drar så er ofte varmtvannet oppvarmet via el kolben. Denne varmen spres seg også til motoren

Du kan vel sette inn en ventil som stenger for sirkulasjon gjennom motoren. Er du forresten sikker på at det er sjøvann som lekker? Der det er størst potensiale for trykkoppbygning er jo i tappevann-kretsen. Ventilene i vannpumpen vil jo hindre vann å gå tilbake til tanken, når det utvides pga oppvarming. Har du sikkerhetsventil i den kretsen?

Link to post

det er saltvann i oljekjøleren. ikke kjølevæske. derfor litt langskudd denne teorien. men jeg kjenner at motoren blir varmet opp når vi kobler til vv berederen på landstrøm. Og da blir kjølevæsken varmet opp - og dermed også sjøvannet som står i motoren. Og eneste veien det har ut er via ventilen jeg stenger.

 

I og med at det ikke lakk noe da jeg kjørte motoren i går fikk det meg til å tenke litt mer på denne teorien.

 

Link to post

Trykkoppbyggingen i sjøvannskretsen blir ikke høyere enn høyden på vakuumventilen. For enkelhets skyld 1 bar pr 10 meter væskesøyle. Ref. Hanto1 over. På gamle amrikanere (Hulda) åpner lokket på varmeveksleren på 15 psi. Drøyt 1 bar. 

 

Nå er det imidlertid slik at teorien om 'sommerfuglvinge-sffekten' i aller høyeste grad også her gjelder. 

 

Story: Jeg oppdaget en diesellekksje på det ene filteret (A). Det står under ca. 50 cm væsketrykk. Det er tett når temperaturen er over 10 grader. Switchet over til filter B. A ble da nesten trykkløst og lekkasjen opphørte momentant. 

Link to post
Bitteliten skrev for 20 timer siden:

Jeg har en hypotese jeg har lyst til å lufte her på forumet.

...

Det jeg lurer på er følgende:

når vi drar så er ofte varmtvannet oppvarmet via el kolben. Denne varmen spres seg også til motoren - jeg kjenner at slangene fra motor til vv tanken er varme. Om jeg da stenger sjøvannsinntaket - kan det pga denne varmen da bli et visst trykk i kjølevannskretsen som igjen gjør at det blir trykk i oljekjøleren - og vannet presses ut på det svakeste punktet som er o ringene til endelokket på oljekjøleren? Virker litt søkt - for oljekjøleren er sjøvannskjølt. Men kjølevæsken som varmes opp av varmtvannsberederen vil jo varme opp sjøvannet via den vanlige varmeveksleren på motoren - og dette trykket må jo gå et sted. Og når sjøvannsinntaket er stengt kan trykket ikke gå ut der.

 

Bitteliten skrev for 18 timer siden:

... jeg kjenner at motoren blir varmet opp når vi kobler til vv berederen på landstrøm. Og da blir kjølevæsken varmet opp - og dermed også sjøvannet som står i motoren. Og eneste veien det har ut er via ventilen jeg stenger.

 

Beklager, men har ikke noe tro på den teorien der. Som @hanto1 skriver vil vannet dyttes ut i andre enden av slangen, altså ut eksosen. Teorien din om at den eneste "rømningsveien" for sjøvannet er ut av sjøvannsinntaket er ikke riktig. Med mindre du har installert en tilbakeslagsventil i sjøvannskretsen etter oljekjøleren (det var en spøk :glimter:). Det eneste trykket du skal få i kjøleren er altså det du får av væskesøylehøyden fra kjøleren og opp til det høyeste punktet i sjøvannskretsen før vannet går ut av eksosen. 

 

 

Men det begynner å bli en stund siden du tok opp dette med denne lekkasjen. Har du fått de pakningene du trenger?

Link to post

Høyeste punktet på sjøvannsinntaket er vakuumventilen - som sitter ca 1 meter høyere enn oljekjøleren.

 

Kjøleren er fortsatt tett nå - så ser det an. Pakninger er ombord. De byttes om det fortsatt lekker,  når tid ikke er en kritisk faktor, og vi er et sted der det er en bra Yanmar mekaniker som backup.  

Link to post
Hulda skrev On 28.1.2025 at 14.04:

Enig i vurderingen. Vær obs på at slike 'nesten sjøvannslekkasjer' som regel gir korrosjon i pakningsflatene. Dog bør litt multimetall på alu.basis kunne gi nytt liv til en moderat korrodert pakningsflate. 

@Komodo

de andre tingene som har skjedd er at båten  blitt løftet og stått på land og alle inntak/uttak og eksos er spylt rene. Og jeg så over Vetus vakuum ventilen på eksosen. Ingen tegn på slitasje, men jeg byttet den lille silikon «leppa» som skal renses/byttes årlig. Kan det ha vært noe?

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...