M/S AIOLOS Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Ja nå ligger AIOLOS hos Bildøy båt og motor for å få undersøkt om hva det er som gjør at den røyker så j..... Etter mine undersøkelser så er det turbo men så er det dette med garanti og reklamasjoner, virker som de helst vil komme unna det. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Goodie, jeg har snakket med de idag, de venter på nye fjerer og ett lager, så skal de sku sammen maskinen og få den til og gå, han Terje (The Boss) sa at motoren ikke så så galen ut Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Haba Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 (redigert) Hvor ofte (?) sjekker dere tenningstidspunkt til eks. en Yanmar 4JH2... Som jeg kan forstå av Yanmar-håndboka synes dette å kunne være en hyppig afære. Har likevel ikke hørt at så mange i havna har gjort dette. Redigert 15.April.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Ikke ofte i allefall Men trengs ikke sjekkes, merker no nor noe begynner og forandre på seg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Stbotnen Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Båten min har 2 stk Yanmar 6LPA-STZE (2007 mod), og orginale yanmar turtellere. I den senere tid har den ene turtelleren begynt å vise ca. dobbelt så høyt turtall som den andre, og nåla hopper litt. Noen som vet hva som forårsaker dette?? Går ut fra at giveren er plassert på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Kan være feil på føler/giver Giver er på dynamo jah Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
liberty Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 (redigert) Giveren er plassert på svinghjulshuset på venstre side rett bak starteren Redigert 15.April.2010 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Er du sikker? Mener bestemt den er på dynamo Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Goodie, jeg har snakket med de idag, de venter på nye fjerer og ett lager, så skal de sku sammen maskinen og få den til og gå, han Terje (The Boss) sa at motoren ikke så så galen ut Sikkert min motor du snakker om håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Kan være feil på føler/giver Giver er på dynamo jah På min er giveren for turteller plassert på svinghjulhuset. Men den virker selvsagt ikke hos meg Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hvordan merker man om dysene må skiftes. Noen som nevnte at det kan blåses ren med høytrykk.Da med spesielt utstyr som Yanmar verksted /forhandlere har Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Sikkert min motor du snakker om håper jeg. Hehe, Ringte de idag, motoren kommer på mellom 10-20,000 Får se ka eg kan gjøre, og håpe på det beste. De sa de skulle hjelpe meg siden jeg ble lurt, men de hjelper ikke akkuratt nor de tar betaling for jobbingen, då gjør de bare jobben sin! Hvordan merker man om dysene må skiftes.Noen som nevnte at det kan blåses ren med høytrykk.Da med spesielt utstyr som Yanmar verksted /forhandlere har En dyse merker du som regel må skiftes nor motoren begynner og gå ujevnt, og starte litt tregere en normalt.. Vist du skrur ut dysen kan du se dysespissen (hullet dieselen dusjes ut av) der kan det danne seg skit, vist det kommer seg igjennomm filteret, og vil da stoppe opp dieselen, og du vil få ujenvnt turtall, og treg start, tar du en kompressor og blåser igjennomm dysen vil du få vekk skiten, husk og dyppe delene i rein diesel før montering! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Giveren er plassert på svinghjulshuset på venstre side rett bak starteren Jeg er nokså sikker på at det er motsatt side på 6LP. Her er et bilde av min motor: Jeg har girboks istf. drev, men jeg tror ikke det forandrer saken. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 ............. giveren for turteller plassert på svinghjulhuset. Men den virker selvsagt ikke hos meg I fjor begynnte også min turtallsgiver å gi helt feil turtall, turtellernåla hoppet og levde sitt eget liv før den døde stille hen, måtte til slutt kjøpe ny giver til den nette sum av kr 1856.- . På min motor (3GMF ) ligger den forøverig på BB side, men uansett så ligger denne type giver rett over tannkransen på svinghjulet enten det er på den ene eller andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 På Yanmar 6LPA-STZE ligger den på venstre siden Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Jeg vurderer en båt med Yanmar 4J H2-TE. Tror denne er på 66HK (?). Her sier eier følgende: "For fire år siden måtte startmotoren skiftes. Den nye motoren klarer ikke å starte på vanlig vis med startnøkkelen. Derfor er det montert en hovedstrømsbryter nær dørken mellom kjøleskapet og skufferaden. Når du skal starte, gjør du slik: Sett nøkkelen i hovedstrømbryteren. Sett startnøkkelen i tenningslåsen og drei mot høyre til du hører en skarp pipetone. Vri deretter på nøkkelen i hovedstrømbryteren, og motoren starter. Ta bort nøkkelen og fest den på knippet, klar for neste start. Nb: Motoren vil også start bare ved å aktivisere hovedbryteren, men da kan dioden i dynamoen ”sprenges” dersom ikke selve startnøkkelen står i riktig posisjon." Er dette normalt? Hva kan årsaken være til at løsningen er blitt slik? Du forventer liksom at du stikker nøkkelen i tenningen og vrir om...selvsagt med strøm tilgjengelig, men allikevel... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
arnearmoa Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Burde visst bedre enn å yppe meg mot liberty Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Er dette normalt? Hva kan årsaken være til at løsningen er blitt slik? Du forventer liksom at du stikker nøkkelen i tenningen og vrir om...selvsagt med strøm tilgjengelig, men allikevel... Tipper at innslagsrellet er gåent. Denne bryteren lasker sannsynligvis forbi releet... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Jeg er lite motorkyndig og kommer derfor med litt dumme spørsmål: Hva gjør dette innslagsreleet og er det store kostnader å bytte det? Og er det ikke nærmest mer jobb å lage en slik bryterløsning? Grunnen til at jeg spør er jo at jeg blir litt generelt bekymret for at det kan være flere ting som er "fjusket" til med motoren, som kun er gått 600-700 timer. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2010 (redigert) Det var da ikke et dummt spørsmål? Men det jeg lurer på er om den startet på tenningen før han skiftet startmotor? Redigert 24.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eysteind Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Tviler på det kan koste så veldig mye, kanskje 1000-1500,- Hadde selv problem med mit innslagsrele. Eg måtte flere ganger "laske over" med et skrujern. Problemet mit var at motorrommet var veldig trangt, og motor måtte nesten heises ut for å komme til. Men en mekaniker laget seg en spesiallaget fastnøkkel for å komme til, og fikk ut og overhalte releet. Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hvor finner man dysene på en Yanmar 6LP Hvor mange er det. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Finnes flere typer 6LP. Hvilke har du? 6LP - DTE ? 6LP - STE ? 6LP - STZE ? Alle 6LP Motorene er 6 sylindret og har då 6 dyser. Redigert 25.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
VIP Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Hei 2004 mod 6LP - STZE Redigert 25.April.2010 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Se i servicemanualen i Dokumentarkivet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.