Jump to content

Prosjekt: Halco 16,5


Anders_K

Recommended Posts

Da var det tid for en oppdatering igjen :smiley:

 

Her er hekken nettopp ferdigstøpt

 

DSC00955.jpg

 

DSC00956.jpg

 

Var litt jobb, men greit å være ferdig med det. .

 

Litt nærmere...

 

DSC00969.jpg

 

DSC00968.jpg

 

Fjernet resten av skaien som var på sidene, var fuktig bak... :nonod:

 

DSC00965.jpg

 

Som bildet viser har det vært lekkasje rundt gamle overbygget..

 

DSC00972.jpg

 

Sånn ser den ut oppi nå

 

DSC00974.jpg

 

Må ha lampe på bak, grunnet var litt gniten på herderen, så alt er ikke herdet enda.

Får lage en ny polyesterblanding og legge på på Torsdag hvis det ikke er tørket.

 

Har kjøpt lakk og.. blå og hvit....

 

DSC00964.jpg

 

Tar også med et bilde av hvorfor platen i hekken var våt..

 

DSC00967.jpg

 

Sikkert litt vanskelig å se, men det er borret hull i dekket til feste av kryssholt rett over der

glassfiberen slutter slik at vannet har rent rett ned bak... Virker som silikon/tettemasse har

vært ukjent for de som har bygget båten, lyser lang vei at det har vært en halvfabrikat...

 

Håper på å få lakket båten oppi på Torsdag, sånn at jeg kan begynne å innrede den.. :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

ser flott ut! :smiley: korleis festa du forsterkinga til hekken? kun flassfiber eller er det skrudd skruer bakfra eller noke også?

Korleis skal du gjere det med sidene i båten? skal dei være synlige når den er ferdig eller plate dei inn og trekke i stoff/skinn?

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

Link to post
Share on other sites

Takker for det! :smiley: Forsterkningne er kun festet med glassfiber, 600g duk. Den litt tjukk, hadde vært bedre med 2 lag 300g men det får gå. Blir overrasket hvis de flytter seg noe vei. Sidene i båten blir vasket ren og malt/sprøytet med toppcoat. Den skaien som var der gjorde at vann som kom inn bak ikke kom ut igjen, og at jeg tror det blir mye arbeid å få det fint langs dørken mtp at det skal tåle vann hvis det skal legges skai der...

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at jeg ikke var ferdig med støpingen likevel, Har støpt kasse/oppbevaringsrom til å ha seter på..

Noen bilder...

 

DSC00978.jpg

 

DSC00979.jpg

 

Skal lage til en plate og feste oppå så kommer det seter oppå der igjen :smiley:

 

Nå er jeg tom for duk, så nå ER jeg ferdig å støpe..

I morgen skal båten males inni....

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger, kjekt å vite at folk følger med. Det gir inspirasjon til å fortsette! :smiley:

 

Sikgutt: Kassene i seg selv er skrudd sammen i hjørnene, men de er bare støpt fast i båten, bortsett fra de som er på skrogsiden de er skrudd fast i tillegg, ville helt ikke sku de, men så ingen annen løsning... :smiley:

 

Soleq : takker for det :smiley: Har faktisk tenkt å prøve å lage seter selv, blir det seende for gale ut kjøper jeg bare noen...

 

Har jobbet videre og, ble fint vær å jobbe i...

 

Har malt båten oppi

 

DSC00981.jpg

 

DSC00988.jpg

 

Tok båten opp på hengeren sånn at den står litt høyere når den skal pusses utvendig

 

DSC00985.jpg

 

Fikk ryddet garasjen samtidig..

 

Videre testet jeg biltema sin Black streak remover, spray på å tørk av :smiley:

 

Før:

DSC00986.jpg

 

Etter:

DSC00987.jpg

 

Båten er nå dekket til slik at jeg slipper å vaske hele båten oppi etter all pussingen.

 

DSC00992.jpg

 

Holder på å pusse utvendig, skal snart ut og fortsette i finværet. Håper å få mattet ned båten utvendig

og lakket den..

Får bare håpe fyllasjuken ikke kommer og tar meg, ble litt mye :drink: i går :tongue:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var det tid for mer oppdatering her... Har skjedd litt siden helgen.. :smiley:

 

Etter at båten var pusset ned var det tid for å sparkle skader i skroget..

Kan for meg se ut som om båten har vært en tur i en fjære eller noe..

Lar bildene tale for seg..

 

DSC00998.jpg

 

DSC01001.jpg

 

DSC00999.jpg

 

Alt er sparklet og jevnet ut.. Måtte sparkle flere ganger siden jeg hadde lagt på litt lite sparkel i første omgang..

Bilder etter sparkling.. Glemte å ta nærbilder :headbang:

 

DSC01002.jpg

 

DSC01003.jpg

 

DSC01004.jpg

 

Tid for synlig forandring :smiley:

 

Blandebenken..

DSC01005.jpg

 

Under lakking

DSC01007.jpg

 

Ferdig :smiley:

DSC01009.jpg

 

DSC01013.jpg

 

DSC01011.jpg

 

Hva synes folket? Hadde litt lite tynner i lakken, så det ble litt antydning til "appelsinhud

enkelte plasser, men er fornøyd til at det var første gang jeg lakket..

Båten blir lakket hvit oppå til helgen hvis alt går etter planen...

Etter det er det tid for montering innvendig....

 

Gleder meg til å starte "Tower of power" og gi gass utover fjorden :yesnod:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

gleder meg til å se denne når den er ferdig, begynner å bli bra!

Ja det gjør jeg og :smiley:

 

blir bra!

Jepp :) Har sendt deg mail med bilder...

 

Ser enda mer fram til å kjøre nå når det er fint vær og begynner å bli varmere :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør jeg og :smiley:

 

 

Jepp :) Har sendt deg mail med bilder...

 

Ser enda mer fram til å kjøre nå når det er fint vær og begynner å bli varmere :smiley:

 

Flott;) godt der er nokon som har fint vær. våkna opp til 5 cm med snø idag :( forsvant iløpet av dagen,men faen so unødvendig det e!

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da har det skjedd litt igjen her, har vært stille en stund grunnet eksamen og mye jobbing, men nå er det full gass igjen på båten, var gøy å gå ut i garasjen igjen og jobbe litt.

 

Har begynt å gjøre klart til lakkering av dekket, men rundt forskjellige plasser er det skader og luftbobler i gelcoaten. Viser at den har hatt et hardt liv.

Fjernet kryssholtene bak, kunne nesten knekke de av, messingskruer er ikke det store etter 35+ år.

 

DSC01035.jpg

 

Noen av skruene knakk når skrumaskinen kom borti de...

 

Det var noen teaklister bak i motorbrønnen som jeg ikke skjønte helt meningen med... I tillegg var de begynt å bli mitspist..

 

DSC01037.jpg

 

Sånne hull er det rundt alle veier, håper det ikke dukker opp flere under slipingen

 

DSC01040.jpg

 

Har fjernet pullerten og halegatten som var på fordekket. Blir ingenting slikt oppå, holder med kroken på skroget..

 

DSC01038.jpg

 

Går alt etter planen blir det sliping og sparkling på torsdag og lakking på fredag, slik at jeg kan begynne å montere inni båten i helgen :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er det på tide med en oppdatering, Har holdt på med lakkering av dekket de siste dagene.

Begynte å lakke i går og trodde det skulle holde. Men det viste seg at den gamle gelcoaten reagerte med den nye lakken

Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, og ingen jeg har snakket med heller. Det ble akkurat som om det ble "hull" i lakken flere steder rett over fenderlisten.

Dårlig bilde

DSC01051.jpg

 

Hele båten var mattslipt og vasket med aceton. Noen som vet hva som kan ha skjedd?

Men tok det med et smil og stakk på Biltema og kjøpte mer lakk. Så idag har jeg slipt med områdene hvor det ble "hull" og lakket flere strøk oppå igjen :smiley:

 

DSC01052.jpg

 

DSC01055.jpg

 

DSC01054.jpg

 

DSC01067.jpg

 

DSC01068.jpg

 

Hva synes folket? er ikke helt 100% fornøyd med resultatet, men shit happends.

Ser bra ut til at båten er nesten 40 år gammel.. :smiley:

 

Mens jeg ventet på at lakken tørket hjalp jeg to kompiser som er i full gang med klargjøring av sin båt..

 

DSC01060.jpg

 

I morgen begynner jeg oppi med å lage dasjbord og litt diverse :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

SandvikAC25: Hadde en mistanke om at det kunne være det, men skjønner det likevel ikke helt for jeg slipte med eksentersliper med 80papir og vasket godt med aceton etterpå. Men men, shit happends :smiley:

 

myhreoe: Bare hyggelig det :smiley: Bedre du kan bruke det enn at det hadde tapt 1-0 for motorsagen.. Hehe, merket han var helt i 100 når dere hentet det :smiley: BTW; Hatt tid å lete etter den historien? :wink:

 

soleq: Begynner å bli fornøyd selv :smiley: målte foresten på båten min før den ble lakket hvor kalesjebøylen var montert, 94cm fram fra kanten der du fester kalesjen bak :smiley:

 

Planen er senere å jobbe litt med båten, kanskje ny oppdatering i kveld :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Flott tråd og fint resultat på en gammel sliter!

 

Motoren, har du noe plan for den, ser den kunne trenge en oppfriskning den også. Tips, sjekk girolja for vann og skift olja om den ikke er som ny, husk skifte tettningene også på tappe/fylleskruer.

Link to post
Share on other sites

Takker for det, skal sjekke det med oljen på motoren :smiley: Den blir sett grundig over før den blir tatt i bruk, den ser kansjke litt shabby ut, men er veldig bra, var gått over hele i fjor sommer, fikk ny coil, plugger justert fordeler++ Planen er å gi den litt lakk når båten kommer på land for bunnstoffing. Den blir satt ut slik at jeg får vannlinjen på den, så tar jeg den opp for å priming og stoffing.

 

Har ikke fått begynt oppi båten enda :blush: Men satser på å få begynt på søndag, hvis det ikke kommer noe/noen og hefter meg :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...