Jump to content

Prosjekt: Halco 16,5


Anders_K

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da har jeg begynt å gjøre noe oppi båten og. Begynner å bli giret på å komme på sjøen og prøve den...

 

Begynte i går med å lage vegg til stuerommet framme..

 

DSC01077.jpg

 

Tegnet på luke..

 

DSC01078.jpg

 

Skåret ut..

 

DSC01081.jpg

Kommer teaklister rundt..

DSC01082.jpg

 

Ble ikke fornøyd med tilpassingen på babord side, men men kommer dasjbord over så er ikke så veldig synlig,

Ble i tillegg god lufting rundt sidene, bommet litt på vinkelen, så shit happends. Skal lage mal i papp når bakveggen skal tilpasses..

 

HMS er viktig når en fikser båt, brukte ikke vernebriller i begynnelsen og kan skrive under på at det er ikke særlig behagelig å stå med q-tips og fjerne gelcoat fra øyet.. Men det gikk heldigvis bra..

 

DSC01080.jpg

 

Har også begynt å lage dasjbord. Legger trelister av god gammel 1986-årgang trykkimpregnerte terrassebord som det blir lagt glassfiberplater oppå.

 

DSC01085.jpg

 

Selvfølgelig gikk begge skrumaskinene tom for strøm så kom ikke lenger i dag :headbang:

 

en liten indikasjon på hvordan det blir :smiley:

 

DSC01086.jpg

 

Det kommer til å ligge kant i kant med kanten vindskjermen skal stå på. Fortsetter i morgen med oppladede skrumaskiner og stor arbeidslyst..

 

Tilslutt litt reklame for båtplassen :flag_bp: Dette blir satt på dasjbordet lett synlig som god reklame :wink:

 

DSC01088.jpg

 

Kommer ny oppdatering når dasjbordet er ferdig :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Da kommer det mer oppdatering herfra :smiley:

 

Er nesten ferdig med all tilpassing av glassfiberplatene rundtom i båten. Må dele luken bak i båten i to..

 

Har nesten ferdig med dasjbordet, gikk tom for plank så har ikke laget rammen til selve platen som skal holde ratt, anlegg++

 

DSC01102.jpg

 

Har kappet til plater som stolene skal stå på..

 

DSC01104.jpg

 

DSC01103.jpg

 

Så har jeg kjøpt stoler og, Takk til nimba som solgte de til meg :smiley:

 

stoler.jpg

 

Så har jeg kappet til vegg til rommet bak

 

DSC01101.jpg

 

Skåret ut luke, her blir to dører..

 

DSC01105.jpg

 

Jeg begynner å se enden på prosjektet, Skal ut og montere litt nå, så er det det elektriske, vindskjermen, benk bak og litt småting som gjenstår. Gleder meg masse til jeg skal ut og prøvekjøre båten. :yesnod:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Anders_k

 

Sitter ankervakt i vinden (og natten), og kom over denne flotte tråden. Burde sikkert ha gitt deg feedback før, men bedre sent enn aldri?

 

For veeeeldig mange år siden kjøpte jeg meg en helt lik båt som du har som prosjekt. Den kom "komplett med en 40 hk Johnson type 70 talls" men uten de lekkasjer du har hatt mellom dørk og skrog. Spennende å lese om den jobben du har gjort for å konvertere en 16,5 HT til en flott DC. Er veldig imponert over både jobb og helhetstanke!! Når jeg kjøpte tilsvarende båt i 83 så nøyde jeg meg med å fikse skroget under fenderlisten, (mye sparkling) deretter tokomponent lakk i mørk blå samt innredning.

 

MEN, vil ikke gjerne fremstå som årets festbrems, men du har planer om å bestykke denne båten med en motor som jeg tror ikke passer skrog-konstruksjonen! Skroget på denne båten er laget for å få en liten HT, med masse vekt (les svigermor, grill, pølser, unger etc.) opp i plan med en forholdsvis liten motor. Ca 35 hk for 45 år siden. Skroget er relativt flatbunnet, uten at det skulle tilsi de store problemer med større motorisering men problemet oppstår med en bunnkonstruksjonen som ca. 20 cm fra siden vinkler ca 10 til 13 grader nedover. Litt vanskelig å beskrive dette, men om du viser til et bilde tatt "bakfra" så vil de her på forumet som kan mye mer enn meg om skrog og fart uttale seg. Jeg er ingen ekspert på dette.

 

Jeg hadde en 55 Evinrude på min båt, og det gikk greit opp til 20 knop. Over dette ble båten veldig følsom for vektplassering. Den "chinet" gravde seg ned til den siden som hadde mest vekt. Med aktiv vektplassering (les ekstra bensintanker) gikk det greit mot toppfart som var omkring 25 knop målt med stoppeklokke mot overrettmerker i byfjorden i Bergen.

 

Chining i 20 til 25 knop er en ting, men jeg vil be deg være oppmerksom på dette all den tid du vil få en båt som passerer 30 med god margin. Da kan dette bli et seriøst problem! Minner også om at det kan gå greit på flatt vann, men at skroget vil "ta tak i" sidesjø.

Link to post
Share on other sites

Soleq: Ja det var det da.. Arbeidslysten har begynt å ta ferie her..

HAr vært veldig mye jobbing og andre ting som har kommet i veien, derfor har det gått litt putlete her i det siste... Men skal ta et skippertak og få ut båten så jeg kan prøve den, den blir bare satt sammen med det mest nødvendige sånn at hvis det ikke virker med den motoren og ting må endres på så er ikke det bortkastet arbeid.. :smiley:

 

Twilight: TAkker for tilbakemeldinger :smiley: Som du sikkert har lest tidligere i tråden hadde pappa en sånn båt når jeg var liten, den var 50 hk Johnson på, orginal båt og motor i orginal stand.. Derfor fikk jeg lyst å prøve hva disse båtene er gode for.. +at når jeg fikk motoren og vindskjermen billig var det bare å begynne.. Har tenkt på hvis Halco hadde laget

dcutgave av 16,5 om det hadde vært suksess?

 

Jeg er klar over som du sier at 90 hk er litt mye for skroget, fikk høre av myhreoe her på forumet at den er beregnet for max 60 hk. men det er bare å prøve så får vi håpe den ikke ligger med kjølen opp på første tur.. :wink:

Jeg skjønner hvilke vinker du mener, de akkurat der skrogsiden går oppover under før den går ned igjen? Visste ikke de hadde noe å si, men blir det for ille så blir det mindre motor på den..

Takker for opplysningene :smiley:

 

Videre har det ikke skjedd så mye her, har festet bakveggen, begynt å ferdigstille dasjbordet men ikke så mye mer.. Motoren blir hentet hjem i uken, så håper å være utpå en gang neste helg hvis alt går etter planen, men time will show :tongue:

Kommer mer oppdateringer når det skjer noe mer..

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lenge siden det har vært oppdatering her, men har litt å vise..

 

HAr lagt opp rattkabel til rattstyringen, fyllte den med olje..

 

DSC00001.jpg

 

Hentet hjem motoren...

 

DSC00004.jpg

 

Byttet sink på den, tror det trengtes

 

DSC00002.jpg

 

Klarte å drukne tlf med alle bildene på så mangler noen bilder..

Men har noen fler.. :wink:

 

HAr gjort ferdig dasjbordet sånn midlertidig, satt inn stoler, gjort ferdig rattstyringen

og lagt opp fjernkontrollen...

 

DSC00032.jpg

 

DSC00034.jpg

 

DSC00033.jpg

 

Videre er motoren kommet på...

 

DSC00035-1.jpg

 

Ble bra size i forhold til båten...

 

Og sim sala bim!

 

DSC00036.jpg

 

DSC00037.jpg

 

DSC00039.jpg

 

Alt ble gjort litt hastig for å få prøvd båten, så må stille inn gass og girkablene

da motoren ikke går på tomgang og den får ikke max turtall..

 

Var ute og prøvde båten i går. Den går som godt, hadde trodd høyere toppfart men satser

på det blir bedre når motoren er justert.. Var ute og kjørte alene og merket ingen chining,

den la seg fint og rett i sjøen :smiley:

Og ja det er ganske god guff i motoren, båten hopper i plan på et par sek..

Skal justere inn litt senere eller i morgen så får vi håpe det går enda bedre :smiley:

 

Hva synes folk? :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Driver i disse dager med en lettere oppusning av en Nordkapp 17fot. Morro å se bilder av andre som holder på også.

Ikke så omfattende som ditt prosjekt, med støping osv, men kunne du satt opp en lett *123* på fremgangsmåte og produkter du bruker og i hvilken rekkefølge disse blir brukt?

 

Jeg har snart slipt båten ned til det siste laget før jeg er nede på glassfiberen.

 

 

Fredrik.

Redigert av fdahl_009 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

den støpen din ser ikke helt bra ut! det er mye hvite flekker der, og det betyr at det ikke er nok polyester der. videre så holder ikke et lag noe bra, jeg bruker minst 3 lag med 300 gr. på spandt osv så bruker jeg 6 eller 7 lag. har opplevd at det å legge små biter i begynnelsen er mye bedre enn å legge lage flak over hele ifra starten av. rundt de forsterkeren du laget bak, er det ikke tett! båten min sank nettet. siden det kom inn litt vann i båten. dette rente bak, og nede i hull som er rundt de forsterker sakene som du også har bygd. dobbelt bunnen bør være 100 % tett, om ikke så kommer det inn vann der som du fort får problemer med å tømme. også flyter den ikke når den går ned. min ble reddet av mange redninsvester som lå under dekk!

 

så nå i dag har jeg vært å støpt mer rundt forsterkerene.. også trykk tester jeg støptet med å bruke kompressor luft inni nagle hullet som jeg har i dørken..

 

vet det høres litt killer ut.. men var dyr lærdom for meg.. en helt ny motor som gikk ned!!

Link to post
Share on other sites

NT503: Takk :) Vindskjermen kommer, båten skal som sagt snart på land igjen for bunnstoffing og da kommer den på... :smiley:

 

fdahl_009: hvilke produkter tenker du på? lakk og slikt? Der er båten bare pusset grundig ned, maskert, vasket med aceton og sprøytet på ny lakk, hadde sikkert ikke vært nøvendig å pusse den ned for den var veldig matt og stygg i gelcoaten men gjorde det for sikkerhetsskyld.. :smiley:

 

grusapa: er det gulvet du tenker på? der er det bare bildene som gir synsbedrag, begynte å lure selv når jeg så bildene etter støpingen.. Jeg vil tørre å påstå at den støpingen holder, prøvde å bevege på de dagen etter støpingen. de sitter dønn!!!

Jeg kunne sikkert ha lagt på mer duk alle veier oppi båten, men vil ikke legge alt for mye tid ned. hvis det ikke holder så er det synd for båten. Den kommer til å få kjørt seg SKIKKELIG!!!! Var ute og kjørte i går kveld med den, full gass alle veier. Virker som den holder, skal se nøye etter sprekker og vannintregning når den kommer på land igjen..

Men takker for tips, :smiley: litt kjedelig at din gikk ned.. fikk du reddet motoren?

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Tenkte på lakk og slikt ja.

 

Har pusset båten min helt ned til det siste laget før jeg er på glassfiberen, tok den nesten helt ned fordi det var mye riper og hakk i den og det så ikke bra ut slik den var.

Retter alle feil med sparkel, så må jeg jo behandle den igjen med noe.

 

Hvilke produkter bruker jeg?

Har sett litt på biltema, men deres beskrivelser på produktene føler jeg ikke at hjelper meg til å forstå hvem som skal brukes til hva/hvor eller i hvilken rekkefølge..

 

Fint om du kunne hjulpet meg litt her.

Har kompressor, så om det hjelper på sluttresultatet med sprøyte kan jeg skaffe meg det.

Link to post
Share on other sites

Twilight: den fungerer utmerket, hadde trodd litt høyere toppfart, er ikke sikker på om den får max turtall, høres ikke slik ut. Tror feilen ligger i at fjernkontrollen har mye slakk og dødgang.. Men skal skrive under på at det er guff i motoren. Den sparker godt fra når jeg klemmer til.. :smiley:

 

fdahl_009: Jeg brukte biltemalakk på den, fikk litt varierende resultat som bildene viser, men er alt i alt fornøyd. Jeg foretrekker sprøyte. Men det er smak og behag, jeg måtte bare prøve meg fram :smiley: Bare et tips hvis du skal sprøyte, husk og dekk til området rundt båten, det gjorde ikke jeg og hele garasjen er hvit inni... :headbang:

 

grusapa: Har tenkt samme tanken, men litt rart det bare var på de 2 meterne og ikke på hele båten.. men var en kamerat av pappa og så på det, han mente det kunne sitte voksrester igjen i gelcoaten. At jeg har vært litt for kjapp med rengjøringen. Men men, sånn som kan skje. var første gang jeg har brukt sprøyte til lakking :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært ute i dag og testet båten i bølgene, den tar bølgene greit.

Ble kjøring med bra hopp og brutale landinger så det smalt godt i hele båten.

 

Har også målt farten på den i dag. målte med gpsen på telefonen til 33.8 knop..

Er egentlig litt skuffet over at den ikke gikk bedre, men har kommet fram til det står feil propell på den..

Propellen er tilpasset en tung Halco 19, mens min båt veier sikkert under halvparten av 19 foteren..

Hører på lang vei motoren ikke får max turtall, tiltet den helt opp og prøvde den en tur, skal si det er liv i motoren!

Turtallsvillig som bare det :smiley: men det hjelper lite sånn det er nå....

 

Noen som vet om stålpropell vil hjelpe? evt hvilke størrelse og stigning jeg trenger? Vil tippe båten veier rundt 300kg..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da viser det seg at å putte for stor motor på gammel båt kan straffe seg. Har slått opp igjen en gammel skade under båten for arbeidet som er gjort er skikkelig type jalla, og igjen viser det seg at båten ikke alltid har blitt tatt vare på. Det lekker vann inn i dobbelbunnen og glassfiberen har løsnet.

Planen er nå å snu båten opp ned og reparere skaden mens det er varmt i været, og rengjøre båten skikkelig under. Derfor lurer jeg på sandblåse båten under for å avdekke andre skader samt at båten aldri har vært primet, kun bunnsmurt rett på gelcoaten så tenker og at evt plastpest vil komme til syne da.. Er dette en lur ide eller hull i hodet? eller er det bedre å kalkblåse den under?

Skal ta et bilde av skaden i morgen slik at dere får se :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

huff, ja, hadde en gammen gh, fikk en del overraskelser jeg også, lente meg litt på plasten i motorbrønnen, så sprakk den, satt den på trekubbe i baugen, den ga etter og der ble en laaaaang sprekk som gikk tvers igjennom. :headbang: den var også rotten, det var boret et inspesjonshull i akterspeilet fra utsiden, inni der kunne jeg hente frem råtne trebiter., som gjorde den så baktung at når jeg slakket ned, kom bølga bak og slo over hele motoren :diving:

Link to post
Share on other sites

Kalkblåsing er jo mer "kontrollerbart" enn sandblåsing, se eksempel her, og synes det er en god ide å gjøre dette for både å se etter skader men ikke minst for å prime skikkelig før du stoffer på nytt. Men husk at du har treverk i akterspeilet, og det kan jo også være et problem om vann har trengt inn her. Da har du to relativt tynne glassfiberlag med "ingenting" mellom. Litt vanskelig å si noe mer når du ikke beskriver skade/dårlig tidligere fiksing. At glassfiber løsner fra råttent treverk er jo ikke uvanlig.

Link to post
Share on other sites

NT503: Kjedelig det der, er heldigvis ikke så gale her.. Men er jo alltid like irriterende...

 

Twilight: Det er akkurat det jeg tenker på og, Men hvor får en kjøpt kalk til kalkblåsing? Har sett litt under båten og det ser ut som den har hatt et hardt liv, tror den har hatt kontakt med moder jord flere ganger. Så er egntlig forberedt på å finne flere skader. det er ikke så lett å se siden det er svart bunnstoff på den..

Så når båten lå på sjøen at det kom vann inn i dobbelbunnen, tok opp luken og smakte på det, det smakte sjø.. øste det ut og lot det stå regnvann oppi, så under at det kom vann ut.

Skal ned og jobbe på båten nå, så kommer bilder av skaden senere.. :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Har vært og jobbet på båten i dag, har tatt av motoren, tatt ut setene og rattet, så nå ligger båten opp ned klar til blåsing,

 

DSC00283.jpg

 

Har ikke så gode bilder av skaden(e) oppdaget en til da vi snudde båten... :headbang:

 

DSC00284.jpg

 

Lekkasjen er hullet midt på bildet.. tok ikke flere bilder, men glassfiberen løsnet for ingenting...

 

Enda en skade som jeg var klar over, men trodde den var bra... Men den gang ei...

 

DSC00285.jpg

 

Skal og kjøpe nødvendig utstyr i morgen så hvis det blir tid blir det blåsing i morgen, hvis ikke blir det full gass på mandag etter jobb :smiley:

Merker jeg skulle hatt ferie en uke til..... men men :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Får vel oppdatere litt hva som ble gjort med båten før den ble satt inn for vinteren..

Planen var å sandblåse båten under, men det gikk både tregt å var veldig kjedelig, så da ble alt

bunnstoff fjernet med skrape

 

DSC00300.jpg

 

DSC00301.jpg

 

DSC00302.jpg

En jallareparasjon, hakket gelcoaten vekk med kniv..

 

DSC00303.jpg

 

Etter det ble båten slipt ned med eksentersliper før det var å gå løs på skadene med vinkelkutter

med stålbørste..

 

DSC00315.jpg

Denne skaden visste jeg om..

 

DSC00316.jpg

Så var det kjølen sin tur

 

DSC00317.jpg

Ble hull inn i dobbelbunnen når alt skadet glassfiber var fjernet, viste seg at tidligere

reparasjoner var lagt rett på gelcoaten... ikke rart det løsner :headbang:

 

DSC00318.jpg

 

Så ble det lagt på ny glassfiber, satser på 6 lag 300grams duk holder.

DSC00325.jpg

 

DSC00326.jpg

 

DSC00327.jpg

 

DSC00328.jpg

 

DSC00329.jpg

 

Så var det tid fom NM i sparkling, bunnen så ut som den hadde vært på skogstur..

 

DSC00350.jpg

 

DSC00351.jpg

 

DSC00352.jpg

 

Nesten ferdig..

 

DSC00353.jpg

 

Glemte å ta bilder av bunnen når den var ferdigsparklet før maling, og før vi snudde den,

 

DSC00355.jpg

 

Siste bilde før den ble satt inn i nøstet for vinteren.. Planen før den skal på sjøen

igjen er å gjøre den ferdig oppi, sette på vindskjermen samt lage havnepresenning..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da begynner det snart å skje noe her igjen, har ikke skjedd så mye her siden den ble tatt på land.

Har solgt motoren og delemotoren, og er på jakt etter en annen motor men klarer ikke bestemme meg for hvor stor den skal være. Har tenkt fra 70 til 115 hk.. hvis noen har ide/meninger om motor så bare kom med innspill :wink:

Videre er vindskjermen under planlegging, kommer til å bli annerledes i forhold til hvordan den er tenkt tidligere i tråden.. Kommer bilder når eg setter i gang.

Har også fått laget Halcologo til den, fikk laget til en kollega sin 19foter samtidig..

 

DSC00375.jpg

 

Klør i fingrene etter å begynne no.. Skal bli gøy å gjøre den ferdig :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...