Jump to content

Ny båd NordWest 390 - og hentetråd!


MajorAndy

Recommended Posts

Så fik trefodssygen ram på mig. :sailing::flag_da:

 

 

Vi skrev under i dag på en brugt Nord West 390 - B-model fra 2004. Den har gået 287 timer og har to D-maskiner, bov- og agterpropel mm. Den ligger stadig på deres site, så den kan beses her:

 

http://www.nordwest.se/usedboats/photogallery/nw39004136/

 

Men mon ikke linket dør snart?

 

Anyway: Den er større end vores nuværende og en hel del mere efter min smag. Det holdt hårdt med forhandlingerne, men til sidst gav begge parter sig nok til at det kunne lykkes. Og en handel er jo kun god når begge parter er tilfredse.

 

Jeg hører gerne fra andre med erfaringer med 390'eren. Det er altid godt at høre hvad man skal være opmærksom på!

 

Der bliver overtagelse efter påske - nok i første halvdel af april, regner jeg med. Og så har jeg tænkt mig at lave en lille fotoreportage ud af det. Jeg elsker i hvert fald selv at læse andres hente-tråde :smiley: Så - "stay tuned for more infomation" i denne tråd.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt :flag_da:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Så fint at du til slutt hørte på din fornuftige kone :wink:

 

Gratulerer med et møbel av en båt. Fantastisk. Jeg noterte masse Simrad-utstyr og - joysticks for begge thrusterne på veggen v/akterdekket.

 

Vel er Forbinaene fine, men dette er i en helt annen klasse. :flag_da:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en flott og god båt. Har selv hatt en slik (ny) fra 2002-2007. Ble avhentet i Vindön påsken 2002 og kjørt raka vegen til Finnmark i løpet av en god uke. Kan underskrive på at båten er solid og at den er en god sjøbåt. Denne kommer du til å få mye glede av, det er jeg sikker på.

 

Det sto 2 KAD 300 i min. Med 2 D6ere så har du i allefall muligheten til å "trøkke på" så det holder. Lykke til. :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Så fint at du til slutt hørte på din fornuftige kone :wink:

 

Han er en fornuftig mann :yesnod:, slik som Bitteliten:

 

Båt er ikke rasjonelt - det er galskap uansett. For oss handler det om hva kona liker. Jeg har gitt opp å overtale henne til å like noe jeg liker men som hun ikke liker. Så da blir det å vise henne alt som finnes - si nei når jeg ikke liker det hun liker og si ja når hun liker det jeg liker. Man må rett og slett gre katten med hårene og være tålmodig.

 

Jeg måtte jo spørre min kone hvorfor hun liker båten vår: "Den er rolig og harmonisk. Atmosfæren i båten er god". Ikke akkurat rasjonelt gitt - men mye sterkere.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Gratulere med en lekker båt. Dette har vært et langt svangerskap for deg. Det tok vel over ett år fra første tanke til signering :-) så jeg forstår at lykken er stor. Det er fortsatt is på nord west ble jeg fortalt av eier av en ny NW 370 for et par dager siden. Lykke til med hentingen!

Link to post
Share on other sites

Tak for alle gratulationer så langt :smiley:

 

Ja, jeg handlede hos NordWest og de tog Forbinaen ind. Så den kommer vel på deres site om en måneds tid vil jeg tænke. Med mindre den er solgt inden den kommer på. De virker ret sikre på at den ikke kommer til at ligge længe hos dem. Men vi får se...

 

Til KOB, Bitteliten og Rolf: Ja, jeg måtte jo gøre op med mig selv om det var MIG eller OS, der købte båd. Og det er jo OS, der skal have alle de gode oplevelser i den. Så det er et fælles projekt uanset at det måske er mig, der brænder mest og driver tingene. Jeg må sige, at besøget på værftet gjorde udslaget for os begge. Det er en fin oplevelse, som jeg under alle, der tænker på båd i denne klasse. Jeg kender ikke Bavaria eller Beneteau-værfterne, men jeg er sikker på at tingene ikke bliver gjort på samme måde.

 

Evita, kan du eventuelt prøve at beskrive søegenskaberne? Jeg har jo ikke sejlet i den. Blev din gamle båd taget ind igen af NW?

 

utålmodige hilsner

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Evita, kan du eventuelt prøve at beskrive søegenskaberne? Jeg har jo ikke sejlet i den. Blev din gamle båd taget ind igen af NW?

Sjøegenskapene; Jeg har i dag en NW 420, den veier knappe 13 tn. 390 veier knappe 10 tn. Jeg vil si at 390 IKKE står tilbake for 420; den er som et "fjell" i sjøen.

 

Vind og bølger i hekken: trim drevene? fra hekken (+1- +2), sett på autopiloten, legg armene i kryss og nyt turen. Min første opplevelse med denne type bølger med 390 var i 2002 over Skagerak; NØ kuling, 12-15 m/sek. På tross av uvant båt gikk vi i 22-23 kn, 4 timer, kun skipperen som klarte å holde seg våken!

 

Sidesjø: Omtrent samme her, om ikke bedre. Trim båten fra sjøen og du har omtrent ikke begrensninger. Hvis du ikke trimmer "fra sjøen" så kan du oppleve slag i skroget. (Bølger/vind fra SB, trim SB flaps ned).

 

Motsjø: Med stort sett de aller fleste helplanende båter er ofte denne typen den verste. Imidlertid synes jeg at NW 390 tar dette fint. Flaps ned og drev på -2 - -3, så burde det ikke være for ukonfortabelt i 22 kn i 2 m bølger.

 

Jeg gjorde ikke innbytte hos Nordwest, men solgte min 390 via megler.

 

Det du "ikke ser" i en 390 er like bra kvalitetsmessig som det du ser. Jeg har overvært hele prosessen hos NWY og jeg ble meget imponert i det arbeidet som ble/blir lagt ned i produksjonen.

 

Jeg har nå min 4. Nordwest, 2 av dem har vært norsk produsert. Det er meget stor sannsynlighet for at også den 5. båten blir en Nordwest, når den tid kommer.

Link to post
Share on other sites

Tak igen for lykønskninger. NordWest har nu fjernet båden fra salgslisten men linket er stadig aktivt :-)

 

Jeg må indrømme, at jeg begynder at glæde mig noget. Nu hvor posen er åben (!), så overvejer jeg at erstatte min gamle, trofaste Quicksilver 240 gummibåd fra 2002 med 4 HK Mariner med noget større, der planer med to voksne ombord. Men den må jo heller ikke bliver for stor til båden. Hvad mon er en rigtigt størrelse til sådan en båd? 275? 300? Og motor på 9.9 eller 15?

 

Evita, havde du en B- eller en D-model? Altså med eller uden dør til kabinen? Og hvad var erfaringerne med dit valg?

 

Blue Dragon: Jeg har en D6-310 A-model i min nuværende båd og den har der ikke været problemer med. Vi kender jo alle til D-seriens rygte, men skulel der være flere problemer med A-modellerne end med de efterfølgende?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Nej, men som VP sier, det foretas løpende oppgraderinger. F.eks for man nesten ikke tak i EVC-A reservedeler (2004). EVC-B kom vel allerede i 2005.

 

Det kan være greit og be om at noen ting blir ordnet. F.eks nye styreslanger og styresylindre.

 

Jeg ser forresten på de norske annonsene at mange med KAD-300 har skiftet drev. Så D-serie kan godt være fornuftig.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angåend jolle så har jeg gjort noen erfaringer. Vekt er viktig ettersom dere har snap davit. Se vår annonse for Zodiac 275 rib for bilder. Vi har en 2 takt Yamaha 9.9/15 hester på den. Det er en meget god kombinasjon som jeg tror fungerer bra for dere. Planer lett med to voksne ombord og motoren veier ikke alt for mye. Med mindre motor på en rib vil den ikke plane godt med to voksne ombord. Velger dere oppblåsbar bunn kan dere ha litt mindre motor. En ny 4 takter veier mer og yter mindre enn en 2 takter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...