Jump to content

Ny båd NordWest 390 - og hentetråd!


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har registrert at forbruket på våre motorer er lavere i år enn første sesong. Nå drar vi ca 100 liter i timen i 25 knop. I ca 29 knop drar vi ca 120 liter (4,2 l/nm). På topp går det med ca 160 liter i timen.

 

En bra helsesjekk på motorene er å se at turbotrykket er rett. Det gjøres enkelt på EVC panelet. Noen D motorer har ladetrykksgivere som ikke fungerer optimalt. Det ser man på turbotrykket er for lavt.

 

Generelt kan vi nok si at D serien bruker litt mindre enn KAD serien. Drevene er betydelig mer solid konstruert for å tåle det mye kraftigere dreimomentet til D6'ene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kun min lokale Volvo Penta-mekanikers råd at citere:

 

"KAD300 er fine maskiner. Går faktisk lidt mere harmonisk end D-serien - lyder lidt bedre. Men drevene er markant bedre i D-serien. Nemmere at servicere - tingene sidder mere tilgængeligt og er bedre at komme til."

 

På trods af rygterne om det modsatte er det mit bestemte indtryk at gensalgsværdien er højere på både med D-motorer end med KAD'ere. Nord West siger selv, at det højere moment i D-serien giver bedre sejlegenskaber i 390'eren.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Tror du finner det du trenger her

 

http://www.volvopentastore.net/grup.php?grup_no=22

 

Hva mener du med at du manger 150 rpm? Max turtall på motoren din skal vel ligge mellom 3400 og 3600 rpm om jeg husker rett fra instruksjonsboka

 

Turbotrykket du skal ha er 194 KPa på 3500 rpm.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så blev det endelig tid til at komme videre med denne tråd!

 

 

Efter lang tids forvirring omkring afhentning, bank, papirer, ekstraudstyr og dårlig kommunikation så det ud som om det kom i orden med at hente båden i torsdags.

 

Vi kørte meget tidligt fra DK og ankom til værftet tidlig formiddag. Det var (må jeg indrømme) et stort og emotionelt øjeblik for mig. Jeg har i mange år drømt om at jeg skulle hente en Nord West i Henån, og nu kom øjeblikket. Jeg havde faktisk ikke sovet så godt om natten. Det er længe siden jeg har haft det sådan..

 

Endelig kom øjeblikket da vi drejede af hovedvejen og ned til værftet:

 

hentetur_081.jpg

 

Jeg var så sikker på at noget igen var gået galt, at jeg ikke troede på at der faktisk VAR en båd før jeg så den ligge klar på kajen med et dansk flag på:

 

hentetur_037.jpg

 

Men igen var der noget forvirring. Så der var ventetid, og i mellemtiden fik vi en rundvisning i produktionen igen. Vores søn var chauffør på turen og havde ikke set et værft før. Han var – lige som jeg – meget imponeret af alt håndarbejdet, det rå træ og den nøjagtighed og detaljegrad, der ligger i disse både.

 

hentetur_006.jpg

 

 

hentetur_031.jpg

 

Der var skilte på laget til de kommende leverancer.

 

hentetur_106.jpg

 

 

Men endelig var båden klar og vi gik ombord.

 

hentetur_038.jpg

 

hentetur_077.jpg

 

 

Der ventede instruktionsbog, nøgler og en flaske champagne.

 

hentetur_075.jpg

 

Overlevering hos Nord West er en længere affære: Først får man båden overleveret officielt. Så kommer en tekniker ombord for at foretage selve oplæringen. Vores mand hed Jesper, og var fantastisk dygtig. Gennem fire timer tog han os gennem alle detaljer i båden. Vi sejlede en tur, lagde til og han svarede tålmodigt på alle spørgsmål. Vejret var blevet ganske fint, og jeg gik op på fly’en, da vi var på vej ind efter prøveturen:

 

hentetur_005.jpg

 

Klokken fire om eftermiddagen fik vi lov til at tage vores ting ombord. Da ankom også de ting, vi havde opmagasineret på værftet fra den gamle båd:

 

hentetur_039.jpg

 

 

Så var det tid til at sætte på plads i skuffer og skabe!

 

hentetur_020.jpg

 

Solen varmede og det var fint at være til. Vi var nu ret sultne. Nord West tænker ikke på at man skal spise, så mens de ansatte spiste lunch sad vi pænt og ventede – sultne og tørstige. Men ved fem-tiden fik vi lov til at låne en bil og tog til Henån for at købe mad. Da vi kom tilbage kunne vi nyde synet af den nye båd. Virkelig flot, synes jeg. Men stor og uvant for os.

 

hentetur_094.jpg

 

Vi lavede middag i båden og gik tidligt til køjs. Jeg var virkelig udslidt og træt efter mange indtryk. Men glad. Næste morgen ville Jesper komme igen for at samle op på alle de ting, der kunne have vist sig i aftenen og nattens løb. Han skulle også montere den nye navneskilt, der manglede at få et sidste lag lak. Først da ville vi få lov til at sejle.

 

Det var del 1 – jeg vender tilbage lidt senere med hvad der videre hændte. For småproblemerne var ikke slut endnu…

Link to post
Share on other sites

Morsomt å se at dere er i gang. Og gratulerer med en riktig lekker båt. Håper dere får bedre start enn oss. Vi hadde sjøvannslekkasje på ene motoren dag nr 2. Det var svenske flaggans dag for 2 år siden. Service sjefen kom ut til oss på Gullholmen i egen båt med nye lokk slik at vi kunne fortsette turen.

 

To ting:

Jeg tipset NordWest om at de må sørge for mat til sine gjester for 2 år siden. De har ikke lært :nonod:

Jesper er flott å ha. Han er service ansvarlig og vi har fått masse hjelp av han. Alt fra små og for oss store spørsmål jeg har til at han kommer ombord der båten ligger retter opp feil. Og feil blir det - feks at et porselenstoalett sprekker eller en søm på en kalesje som farger av på gelcoaten.

 

Overtagelse av båt på NordWest tar 2 dager. Dag 1 er at man overtar båten. Så bruker man den over natten og kommer tilbake for siste utsjekk. Det pleier å skje på torsdag og fredag - så da regner jeg med at dere snart er på vei hjemover :lol: Jeg gleder meg til mer forvirring :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å høre mer. Kjempespennende. Og et møbel av en båt :smiley:

 

Det er rart det der med overlevering. Jeg har jo ikke kjøpt så skrekkelig mange båter, men tar jeg med venners erfaring så blir det noen. Og jeg er spent på overleveringen av min (nesten) nye Nova. Men etter at en venn av meg fikk sin helt nye Commander 340 for et par uker siden, og så hans mangelliste - også av ting som opprinnelig var sjekket ut på verftet, men senere tatt av osv mens båten lå i utstilling, så vet jeg ikke hva jeg skal forvente? Sjekklisten ligger jo i båten og kan brukes en gang til :wink: Men - til slutt blir det jo vanligvis bra.

 

Derfor -flere verft kan se til Windy, jeg har sagt det før. Perfekt overlevering. I tillegg har de en kjempegod lunsj som du inviteres til, enten du bare er på besøk for å se på produksjonen av båten din, eller får overlevert ny båt :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

jeg har to gode erfaringer: Windy og Framæs Maritime. Min sjekkliste når jeg henter båten om våren der er ganske lang og omfattende. Jeg bruker et par timer ombord ved kai på å gå gjennom alt. I år var alt i orden. Motorrommet er renere nå enn da jeg leverte båten i fjor høst - har ikke vært så rent siden båten var ny.

 

Windy overlevering bør flere lære av. Vi hadde en fin overlevering på NordWest også - bortsett fra at vi også var sultne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillycke Andy,

 

jag förstår att det kan vara lite dåligt med sömnen inför en sådan händelse.

 

Lite synd om det inte går som på räls, men man får väl ha lite förståelse ändå.

En liten refleksion och erfarenhet är väl dessvärre att hade det varit en japansk eller /ve och fasa/ Koreansk leverantör så brukar dom nog vara duktigare än vi nordbor på att ha leveranserna helt färdiga på utsatt tid.

 

Du skriver ingenting om den vidare resan söderut, men jag förmodar att Du vill komma hem ganska direkt.

I så fall så ser det ju ut att finnas förutsättningar för en njutbar resa söderut i morgon med lätt medvind och medsjö!

 

Citerar som vanligt DMI om Du inte skulle ha ordnat internet ombord än:

 

Udsigt for Kattegat

Farvandsudsigter, der gælder til sent søndag aften, udsendt kl. 16.00:

 

Omkring sydvest, 5 til 10 m/s, drejende vest og nordvest. I nat aftagende og søndag nord og nordøst, under 6 m/s. Efterhånden mest god sigt.

 

Ja rena gräddevädret denna gången oxå!

 

God tur, vi ses i Sundet!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Næste morgen vågnede vi efter at have sovet VIRKELIG tungt. Seng, madrasser mm var fine og det blev ganske koldt om natten, da jeg som Bitteliten ikke har mod til at sove med dieselvarmen på.

 

Så var det tid til at opdatere mangellisten:

 

Skydedøren til kabinen gik meget tungt. Fruen kunne dårligt åbne den uden hjælp.

Et par pærer manglede/var gået

Termostaten i køleskabet var rustet fast!

Der var en del rust på den ene dynamo. Jeg mistænker utætte søvandsfiltre…

Der manglede de stole og det bord på agterplatformen vi havde set på billederne

 

Til gengæld var der alle de ting, jeg ikke havde forventet:

 

Motorvarmer (diesel) så jeg kan lave varmt vand uden strøm og forvarme BB motor.

Magnetventil til gassen så man ikke skal ned i gasskabet og åbne og lukke for gassen.

Fuldt service til otte med bestik, et utal af glas, tallerkener og skåle.

EVC-instrumenter til begge motorer

Ekstra radio på flyen

…og meget mere….

 

Jesper ankom med det nye navneskilt:

 

hentetur_034.jpg

 

Vi viste ham ”mangellisten” og han gik straks i gang. Døren fik silicone, pærer blev skiftet og selv termostaten til køleskabet blev flået ud og erstattet i en rasende fart. Ind i mellem fik han tid til at ordne andre ting og brugte sin Sony Ericsson bluetooth-øretelefon flittigt. Jeg fik stor respekt for alle på værftet. De arbejder meget hårdt og der var hele tiden folk, der ankom for at hente både. Det var virkelig ”rush hour”.

 

hentetur_063.jpg

 

Jesper var ikke nervøs ved rusten på motoren. Alle slangeklemmer var skiftet og de nye søvandsfiltre var monteret!

 

Til sidst skulle vi bare afklare spørgsmålet om borde og stole. De fulgte IKKE med. Så skal det fremgå af ”spesen”, og det gjorde det ikke. Fint nok. Sælgeren havde telefonisk lovet at de ville levere båden tanket. Det stod ikke i ”spesen”. Og sælgeren var syg. Så det kom på regningen. Ja ja…

 

Til sidst manglede vi bare at få den gamle gummibåd tilbage fra deres lager. Den stod nemlig ikke i vores ”spes”…

 

hentetur_089.jpg

 

Mens vi ventede så vi ”gamlebåten” blive taget op. ”Det var et held du kom med den nu”, sagde teknikeren og viste mig at slangerne til styringen var næsten gået og at gummipakningen i den ene side var synlig på grund af korrosion :eek: Der var ingen problemer ja jeg fik drevet serviceret i juni sidste år. Nå, men det hørte jeg ikke noget for. Fint nok. ”Kendt VP-problem”, sagde manden og rystede på hovedet.

 

Til sidst ventede vi bare på gummibåden. Længe….

 

hentetur_024.jpg

 

Endelig klar til afgang.

 

Vi lagde Vindøn bag os. Troede vi…for vi var lige kommet rundt om den første ø da plotteren begyndte at se meget mærkelig ud. Først blinkede den. Så kom der prikker overalt og forstyrrelser som på et dårligt fjernsyn. Så døde den med flotte blå og lilla lodrette striber. Genstarter hjalp ikke.

 

hentetur_109.jpg

 

Det var pludselig som at sejle i blinde. Ikke en god fornemmelse. Tilbage på værftet og fat i Jesper. Han tændte for plotteren, der nu besluttede sig for at virke upåklageligt….

 

Længe sad vi der og så på den. Vel vidende, at så snart vi tog af sted igen ville den med sikkerhed dø igen.

 

Til sidst sagde Jesper: ”Jeg prøver at se om vi har en anden plotter. Jeg sender jer ikke af sted med denne her selv om den virker nu. Jeg tror bare ikke at vi har en”.

 

”Jo I har”, sagde jeg. Den, der sidder i min gamle båd. Den virker…”

 

Jesper så på mig, fattede sin skruetrækker og forsvandt. Et kvarter senere sad min gamle plotter i den nye båd. Komplet med alle gamle waypoints :smiley:

 

Alt blev kalibreret igen og endelig kom vi af sted.

 

hentetur_049.jpg

 

 

Det var meget tåget med sigt ned til en sømil. Men radar og alt virkede!

 

hentetur_027.jpg

 

Vi tog det MEGET stille og roligt. Syv knob hele vejen til Marstrand. Herefter lidt op i fart indtil vi kom til Kallö Klippla. Her skulle vi overnatte. Der var nerver på under tillægningen. Det er en stor båd og jeg er ikke vant til to motorer. Men alt gik fint. NU var der tid til at slappe af og åbne champagnen, der faldt på et tørt sted..

 

hentetur_098.jpg

 

Natten forløb roligt selv om det blæste op til kuling i løbet af natten.

 

I morges var det råt og koldt. Vi sejlede af sted sydpå, men det var blæsende fra sydvest med pæne bølger. Og selv om båden er en fornøjelse at sejle i søen, var det lidt for morsomt til at sejle sydpå. Så vi besluttede at tage til Göteborg, hvilket passede Fruen godt…

 

På vejen mødte vi dette velkendte syn. "Sailing for Jesus":

 

hentetur_016.jpg

 

Og sejlede gennem her:

 

hentetur_051.jpg

 

Nu ligger vi i Lilla Bommen og venter på silkeføret i morgen, der skal bringe os til Helsingør. Mætte og lidt mere vant til at færdes ombord. Jeg slår ikke hovedet mod ting så tit og nu ved jeg hvor lyskontakterne er. Næsten.

 

Afslutningsbrev herfra i morgen når vi forhåbentlig ligger trygt på den nye plads.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dette er baatplassen-historie på sitt beste! Sitter på akterdekket på MorMajor og koser meg med rødvin og fortellingen om Major Andys nye NW 390, en båt jeg har hatt i kikkerten i flere år. Lykke til, dette blir bra!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Godt å lese at dere er på vei hjem :smiley:

da jeg som Bitteliten ikke har mod til at sove med dieselvarmen på.

En ting er mot. Noe annet er dumskap. Man sover ikke med en forbrenningsmotor i gang i et lukket rom. Hjelper ikke med all verdens HLR eller hjertestarter da. Hjernen er død om man dør av CO forgiftning.

 

Skydedøren til kabinen gik meget tungt. Fruen kunne dårligt åbne den uden hjælp.

Om det er samme konstruksjon som vår dør er det et blekk med mange hull som kan trykkes litt opp om døren subber her (dette kan også dras ned om låsen ikke fungerer helt)

 

Til gengæld var der alle de ting, jeg ikke havde forventet:

Magnetventil til gassen så man ikke skal ned i gasskabet og åbne og lukke for gassen.

Fuldt service til otte med bestik, et utal af glas, tallerkener og skåle.

EVC-instrumenter til begge motorer

Dette er standard på NWene - må ha det ordentlig vet du.

 

Om jeg husker rett har dere ikke generator. Da må det være deilig med vannvarmer.

 

 

Jesper ankom med det nye navneskilt:

 

hentetur_034.jpg

Lekkert - meget lekkert :yesnod:

 

 

På vejen mødte vi dette velkendte syn. "Sailing for Jesus"

du skal ikke se bort fra at det var et tegn :wink:

 

 

Til lykke igen. Sov godt - det gjør man i en slik lekker båt.

 

Husk også at din båt er kjøpt av en profesjonell part. Dvs at du har 3 års reklamasjonstid i hht svensk Konsumentköpslag.

 

Når dere kjøper ny båt fra NW (neste gang :smiley:) da er full tank med i prisen.

Link to post
Share on other sites

Så blev det tid til ”The Home Stretch”. Vi ankom som sagt i går i strid vind til Göteborg. Her passerer vi under Älvsborgbroen.

img_0635.jpg

 

Og her ligger vi trygt i Lilla Bommen.

 

img_0639.jpg

 

Lige over for os lå en NW 390 – helt magen til vores, og under dansk flag! Det var et par fra Roskilde, der havde hentet deres 06-model i mandags. Vi fik en god snak om vores både gode og mindre gode oplevelser med at handle gennem NW.

 

img_0638.jpg

 

 

Vi beundrede de nye søvandsfiltre…

 

img_0637.jpg

 

 

Så blev det tid til lidt shopping i Nordstan og omgivelser. God mad (igen) og i seng. Vinden lagde sig i løbet af aftenen, og i morges klokken 8 vågnede vi til vindstille og helt blå himmel! Havde det ikke været så koldt var det næsten som om det var sommer.

 

img_0641.jpg

 

img_0642.jpg

 

 

Vi stævnede ned ad floden og mødte Stena Line på vej ind. Klokken var kvart i ni om morgenen.

 

Vel ude af skærgården begyndte det at gå stærkt. Vi lå på mellem 24 og 26 knop. Autopiloten gjorde et fint job. Simrad AP med rategyro tracker markant bedre end Raymarine uden rategyro!

 

img_0645.jpg

 

Jeg tog en lille film på flyen mens det gik af sted med 25 knob. Musikken kommer fra radioen (SR P4) Bemærk hvor lidt vindstøj der er.

 

 

Båden gik i det hele taget så fint. Omkring Hallands Väderö mødte vi en del gammel sø fra i går. Dønninger på en meter eller halvanden ind fra agten for tværs. Båden lod sig ikke mærke med noget – den gik som et lokomotiv gennem søerne med 26 knob.

 

Lige efter Kullen blev jeg anråbt af Swedish Naval Control.Det er første gang. De kaldte mig på VHF’en (”Boat at position XX.XX, tracking 167 degrees with speed at 26 knots”) Jeg skiftede til kanal 71 og de ville høre mit navn og båden navn. Aner ikke hvorfor.

 

Fire en halv time efter afgang tog jeg gassen af båden ud for Helsingør.

 

img_0649.jpg

img_0650.jpg

 

Rejsen var slut og vi lagde båden på sin nye plads. Et lille eventyr er slut – nu begynder de mange, store eventyr!

 

img_0652.jpg

 

 

Tak til alle, der har fulgt med her. Over and out fra Last Boat VI!

Link to post
Share on other sites

Lille tilføjelse:

 

Tilbagelagt 160 Nm (ikke meget med Norske øjne)

 

Forbrugt 385 liter diesel (ifølge EVC-displays) Det skulle give 2,5 liter/nm. Anstændigt, synes jeg.

 

Men hvorfor har jeg brugt 25 liter mere på BB motor end på styrbord???? :confused:

 

Ved march-hastighed brugte jeg konskevent mere på BB motor fx 40 l/timen på SB og 42.5 l/timen på BB???

 

Nogen gode forklaringer?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Båten du nå har er bare fantastisk. Det kan jeg som tidligere eier av en 390 underskrive på.

 

Hvorfor du bruker mer diesel på BB motor vet jeg ikke. Kan det være turtalls forskjell på motorene. Servo pumpa er den montert på BB motor? Synkronisering av motorene?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor har jeg brugt 25 liter mere på BB motor end på styrbord???? :confused:

Først; gratulerer så mye med flott ny båt Andy! Flott "hentetråd", alltid spennende lesning.

 

Så til ditt spørsmål; har båten to tanker? Hvis ja, henter Dieselvarmeren diesel fra den ene tanken? Vår båt har to tanker, varmeren henter diesel fra tanken til BB motor. Og, når vi på foråret er ute flere dager og varmeren går hele tiden, så merkes det på nivået i tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...