Jump to content

Ny båd NordWest 390 - og hentetråd!


MajorAndy

Recommended Posts

men jeg opfatter de norske NW-både som "generation 0". 355 og 410 er "generation 1" og 390 er "generation 2". 370 og 420 er så "generation 3" og der er nu en generation 4 på vej. For hver generation udvikler designet sig virkelig meget, men den grundlæggende kvalitet er nok i orden i alle generationer.

Jeg har samme oppfatnign. 560 inngår også i generasjon 2 sammen med 390. Den er solgt i 2 eksemplarer - så ingen stor suksess.

 

Generasjon 4 er jeg spent på hva blir. NW strekker konseptet sitt ganske mye allerede nå med sportscriuser serien basertpå 370 og 420 skrogene.

Link to post
Share on other sites

ebonita: Malmø? Har du været på Flakfortet, så? Det er vel oplagt. Et fascinerende sted, synes jeg!

 

Fruen insisterede på at have det sidste ord angående navnet på den nye båd. Noget for noget.... :wflag: Så den skal hedde "Last Boat VI"....hendes humor er jo en af grundene til at vi er sammen stadig!

 

Angående NW, så må man ikke glemme, at det er et meget lille værft i den store sammenhæng. De har kun kapacitet til at lave cirka 50 både årligt, så derfor er deres strategi at gå efter luksus-segmentet for at maksimere indtjeningen pr. båd samt at satse på "customer intimacy. Det er lige efter bogen (Porter), de lykkes med deres strategi og det respekterer jeg dem for. Ligeledes har de intet forhandlernet men udnytter messer og internettet som salgskanal. Også det er fremsynet og innovativt synes jeg! Men "downsiden" er, at de ikke må sprede sig for meget. De kan simpelthen ikke håndtere fem-seks forskellige produktionslinier uden at det vil komme til at gå ud over indtjeningen, tror jeg. Og lige nu er de strakt maksimalt i forhold til at 370 Sport og Sportstop er meget anderledes både en 370 Coupe og Fly. Mit gæt er, at de sigter på en udvidelse af produktionskapaciteten før de for alvor går i gang med en ny generation.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer at de planlegger utvidelse. De har sågar kjøpt lokalene på gamle Vindø varvet. Brukthallen deres var bare steg 1 i en større utbygging. Nedgangstidene i økonomien gjorde nok at planene ble lagt på is.

 

NordWest hadde på topp en omsetning på ca 300 MSEK - det er godt over det som regnes som middels store båtbyggere i Norden. Jeg mener å huske at ca halvparten av omsetningen kommer fra salg av brukte båter. Forretningsideen er å ta kurante brukte båter i innbytte og selge de med relativt beskjeden fortjeneste og tjene penger på nybåtene.

 

Som kjøper av ny nordwest er det etter min mening en ideell situasjon - "Vinn Vinn". Sammenlignet med forhandlersolgte båter som feks Windy er jeg av oppfatningen at NW er ganske mye billigere. Feks koster en tilsvarende utstyrt Windy 44 over 1/2 million NOK mer enn vår NW420 - og båtene er i prinsippet like lange og brede, og Windyen har ikke flybridge som det koster en del ekstra. Jeg tror mye av forskjellen ligger i at man kjøper rett fra verft. Totalt sett gjør det det enklere å handle båt av NW fordi usikkerhetsmomentene blir færre. Når oppfølingen etter kjøpet også er generøs og god skal det mye til for oss å bytte båtmerke.

 

Vokser NW videre kan det være at de går over til en sterkere representasjon i de største markedene, feks at de velger en agentløsning slik Hallberg Rassy har det. Men som jeg kjenner eierne av NordWest liker de å ha den tette kontakten med kundene.

 

Om man ser på Sportscruiser serien til NW ser man at de har ganske mye felles i den underliggende konstruksjoenen i og med at skrogene er de samme - og svært mange av de tekniske installasjonene er gjort på samme måte. Det anbefales å ta en kikk i de tekniske rommene som er plassert på samme sted på alle NW'er. Se innerst i babord stikkabin.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jovisst har vi varit på Flakfort, Andy. Många gånger.

Men sedan det kom i svenska(!) händer för några år sedan så har dom ju blivit extremt duktiga på att ta betalt, så numera kan man ju inte sticka näsan in för en fika eller lunchpaus utan att dom står vid kajen och vill ha 'havnegebyr'.

 

Men vi lägger gärna till där för en grillkväll i rätt väder.

 

Förresten, jag glömde nämna Kalkbränderihavnen, eller 'Udsenhavnen' som vi brukar kalla den. Innanför Svanemöllehavnen norr om Köbenhavn. Omgiven av intressant arkitektur både i form av moderna byggnader (delvis ritade av Udsen) och även det imponerande gamla tegelkraftverket.

 

20090501__ebonita_i_kalkbrnderihavnen_1.jpg

 

 

Och Fisketorvet i Köbenhavn. (Obs 5,5 meter under Knippelsbron på väg dit.)

 

 

20091027__bozena_ebonita_vid_fisketorvet.jpg

 

Kan f ö rekommendera Västra Hamnen i Malmö om Du kommer i närheten. Lite trångt i hamninlöpet, men läigt och trevligt inne i hamnen. Och ett flertal restauranger både om man vill sitta på plats vid dukat bord eller för take-away att ätas ombord.

 

 

Jaha vi får hålla utkik efter "Last Boat VI"!

 

Ser farm emot bilder från leveransresan!

 

God Tur!

 

Ebonita

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en B-versjon. Etter å ha tatt 420 i bruk i 2007, opplevde jeg innredningsstøyen som HØYERE i 420 enn i 390. 420 har dører inn til alle kabiner, mens 390-B kun dør inn til fremre cabin.

 

Mht gummibåt, så hadde jeg en Zodiac 275 med 4 hk og glassfiberbunn, og det så vidt planing alene ombord. Nå har jeg samme gummibåten med 8 hk 2-takt Daihatsu og det går unna så det holder med 2 personer ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så blev det tid til at aflevere den gamle båd!

Jeg har gået og vurderet vejret gennem længere tid. Der er trods alt tale om næsten 90 sømil i ubeskyttet farvand, så det er vigtigt at finde det rette vindue for at sejle op. Men pludselig så det fint ud. En formiddag med ret svage vinde fra vest og sydvest gav gode betingelser. Så jeg trak vejret dybt og sejlede afsted. ´

Der var dog en slange i paradiset: Det utætte søvandsfilter! (se anden tråd her på BP)

img_0523.jpg

Jeg lå bogstaveligt talt vågen hele natten og gruede over tanken om at båden blev bordfyldt ude midt på Kattegat uden at jeg kunne opdage det. Løsningen blev at jeg ikke lagde låget på motorkassen men lod den stå åben, så jeg bare skulle løfte motorlugen for at se om det var utæt. Det måtte fungere, tænkte jeg.

Alle disse tanker gik gennem hovedet på mig fra klokken 03.30 til jeg endelig stod op ved halv fem-tiden. Der var frost på bilen da jeg tog afsted klokken 05.30

img_0525.jpg

Tændte lanterner og gang i motoren:

img_0527_2.jpg

Fortøjningen kastes - for sidste gang:

img_0526.jpg

Så gik det afsted ud i det gryende morgenlys. Hvert 5. minut tjekkede jeg søvandsfilteret - ikke nogen utæthed så langt.

En "kollega" var ved at få lods ombord.

img_0528.jpg

Solen stod op efter planen klokken 06:04

img_0529.jpg

Turen op gennem Kattegat var sine steder lidt urolig, men intet mod hvordan jeg har prøvet det før. Omkring Falkenberg og Morups tange kom det hvide toppe på bølgerne. En kraftig regnbyge fjernede sigten og det var i det hele taget lidt u-hyggeligt. Men kort efter kom solen igen. Jeg tjekkede nu kun søvandsfilteret en gang hvert kvarter. Ikke nogen utætheder. Turen gik videre forbi Nidingen - og endelig nåede jeg til porten til GBG's sydlige skærgård: Øen Vålø. Nu var jeg da næsten fremme...tænkte jeg. Her på plotteren...

img_0530.jpg

...og sådan ser virkeligheden ud:

img_0532.jpg

Turen gik videre af Bjørkøfjorden mod Marstrand. Nogle vil kende denne lille ø med det ensomme hus, der minder mig om filmen "Up":

img_0533.jpg

Saltet skygger næsten for udsigten til broen over til Marstrand (Instø-broen?)

img_0534.jpg

Nu var jeg træt. Der var gået seks timer siden jeg sejlede fra Helsingør, men jeg var ikke fremme endnu. Jeg passerede dette lidet charmerende sted, som mange kender:

img_0535.jpg

...og så mig bagud mod Tjörn-broen, der forsvandt i kølvandet.

img_0536.jpg

Nu var jeg både sulten og træt, men naturen var så smuk og vandet så spejlblankt, at jeg næsten glemte hvor træt jeg var:

img_0537.jpg

Endelig kunne jeg efter otte timers sejlads lægge til i havnen hos NordWest på Vindøn:

img_0538.jpg

Båden blev tømt for alt indhold. Der er MEGET! Virkelig meget! Det tog en time. Og jeg troede faktisk at jeg havde ryddet op...

img_0540.jpg

En hel kasse + noget mere:

img_0541.jpg

Et sidste blik tilbage. Det er altid en meget nostalgisk fornemmelse at sige farvel til en båd man har haft mange oplevelser i. Nogle gange er det som om jeg tillægger ting menneskelige følelser. Men det er som at sige farvel til en god ven.

img_0542.jpg

Og så hjem med tog. Hjemme klokken 21.30. Godt brugt. Nu ser jeg frem til henteturen om en uge eller to!

Jeg skulle hilse alle fra skærgården i Bohuslän og sige, at vi godt snart kan komme derop!


Andy

Red: Motoren gik som en klokke hele vejen. Tilbagelagt cirka 155 Nm. Brugt cirka 270 liter diesel.

Link to post
Share on other sites

Trevliga bilder Andy.

Kände igen nästan alla redan innan jag läst bildtexten. Och visst är det alltid lite anspänning när man skall ta språnget förbi Hallands - ur båtsynpunkt - rätt trista kust.

 

Men så mycket större belöningen när man siktar Valös fyr. Då är man safe!

 

Verkar väl ändå trots allt som om Du hade lite av grädde-väder! (Alltsö 'Flödevejr' eller vad det kan heta på dansk...)

 

När får Du den nya båten levererad?

Link to post
Share on other sites

gratulerer med vel gjennomført tur og takk for en fin billedrapport. 90 nm på 8 timer gir en ganske lav snitthastighet - stemmer det?

 

når henter du nye båten med nye sjøvannsfilterlokk? Sjekk at det er alarm på lensepumpene på 390'en. Vi har det på vår - og det reddet oss fra å fylle hele motorrommet med vann da vårt sjøvannsfilter lakk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten: 155 Nm på 8 timer, tak :smiley: Og heri inkluderet at jeg måtte indenom Statoil på Styrsø, da jeg var bange for at jeg ikke havde suppe nok til de sidste 50 Nm.

 

Jeg holdt cirka 20 knob i snithastighed. Cirka 17-18 når det var lidt vind/bølger og 21-22 knob indenskærs. Svarende til 2400-2600 RPM.

 

2400 giver 17 knob med min nuværende bund (læs: ikke klargjorte) og 2600 giver 21 knob.

 

Ang- søvandsfiltre, så forsikrer NW at de nok skal sørge for at det er i orden. Vi får at se...

 

Ebonita: Lige nu handler det om at de ikke kan bekræfte at de kan levere båden om en uge som de ellers har lovet. Det er noget med is i havnen i lang tid og nybådsejere, der ikke har kunnet hente deres både på grund af vulkaner. I betragning af at vi skriftligt aftalte hentning den 29. for cirka tre uger siden er jeg IKKE tilfreds med at de nu måske trækker i land. Det er utilfredsstillende. Men vi får se. Den skal jo nok komme hjem. En gang...

 

en utålmodig

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da er jeg med på farten din :smiley: blir nok enklere å holde bedre snitt med en 390 :smiley:

 

Press på tiden. Jeg vet at de har hatt problemer med is i havnen. En 370 til Norge ble levert med bil i stedet for på vannet pga isen

 

Jeg visste ikke at det var vulkaner i Bohuslän :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten: De rige russere kan vel ikke få deres privatfly i luften så de kan komme og hente både ;-)

 

Og jeg kan nok godt holde en bedre hastighed med 390'eren. Men brændstofforbruget bliver nok noget højere :eek: 1,8 liter pr. Nm er ganske fint synes jeg. Jeg frygter at vi ser på det dobbelte forbrug med den nye.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er en konsekvens av valgene MajorAndy. Vi fyller 800-1000 liter når vi fyller nå. Må si at jeg lengter litt tilbake til 2xD4 som dro 60 liter på marsfart. Nå drar vi 110 liter i timen.Enkelt regnet koster det da 1000 kroner/time. H..... dyrt rett og slett.

 

Det er vel ikke så mange russere med privat fly som handler NW - med mindre det er som lettbåt til yachten

Link to post
Share on other sites

Super flotte billeder fra turen det er fantastisk at sejle ved solopgang

- glæder mig til at se billederne når du skal hente den nye.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Dyr diesel?? Bättre snittfart??? :nonod:

 

Liksom Rem och några andra här på Baatplassen har jag en annan syn på det här med njutning till sjös.

 

En bra sommar kör jag 2000 nm på 3000 liter diesel.

 

Och vi njuter nästan hela tiden! :cheers:

 

För någorlunda rimliga pengar.

 

Fort kör vi bara när vi vill bli fria från dåligt väder eller för att nå ett speciellt mål innan det blir mörkt eller i tid innan krogen stänger...

 

Och har vi riktigt bråttom så flyger vi :cheers_wine: (hehe)

 

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita: Ja, det tænker jeg også på.. Men så melder der sig et interessant spørgsmål som jeg havde overvejet en egen tråd på:

 

Hvis man kører 6-7 knob meget af tiden, så kommer timeantallet ganske højt op. Eksempelvis: En tur til Göteborg med 7 knob i snit tager vel 15 timer. Med 21 tager det fem. Det betyder at du på en sæson logger næsten tre gange så mange timer på motoren som hvis du havde kørt stærkt. Og det bliver vel dyrt den dag du skal af med båden? En båd med 250 timer pr. sæson taber vel mere værdi end en, der har gået 100 timer pr. sæson?

 

En mulig løsning er så kun at køre på en motor og så skifte mellem dem? På den måde kan man igen halvere timeantallet. Men kan gear og drev holde til at køre passivt rundt i timevis? Jeg tænker at det går med faste aksler men er det OK med drev?

 

:crazy:

 

Forvirret - og vil sætte pris på råd her...

 

 

Andy

 

Red: Desuden: Min oplevelse er også, at jeg i mange situationer skal have båden lidt op i hastighed for at den går godt. Under plan har den det med at trække vand ind over dækket og sejle meget "vådt". Men lidt gas og stævnen løfter sig lige lidt så sejladsen bliver roligere.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjøp deg seilbåt! :wink: da får du stor salong, trange kabiner, 7 knops fart og lave dieselkostnader.

 

Jeg har lest en gang at timetallet varierer med turtallet slik at en motortime på tomgang ikke er det samme som en motortime på WOT. Vet ikke om det stemmer på D motorene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Många timmar... Du har säkert en poäng där Andy, men samtidigt har Du ju en förklaring till köparen, och faktum är ju att motorernas slitage till stor del hänger samman med belastningen, dvs antalet varv dom gjort gånger den värme som dom omsatt.

 

Sen är väl timtalet bara en relativt begränsad komponent i prisbilden för begagnade båtar.

 

Att köra med en motor i taget har Rem praktiserat med gott resultat efter vad jag förstår. Men som Du säger, det kanske kan vara känsligt för drev.

 

Själv har jag bara värderat det ur bränslesynpunkt och funnit att det för min del inte uppväger det handikapp som jag tycker att det är ur manöversynpunkt mm.

 

Red: Desuden: Min oplevelse er også, at jeg i mange situationer skal have båden lidt op i hastighed for at den går godt. Under plan har den det med at trække vand ind over dækket og sejle meget "vådt". Men lidt gas og stævnen løfter sig lige lidt så sejladsen bliver roligere.

 

Håller med Dig här, under vissa förhållanden så ökar komforten vid högre effektuttag och högre fart.

Det är här vi har fördelar med båtar som har kapacitet att gå bra både i lågo ch hög fart.

Men i de flesta fall så upplever vi förhållandena ombord som tystare och lugnare och mer avslappnade vid låg fart.

Det känns oftast mycket mer naturligt att njuta av god mat och dryck vid 6 knop än vid 20.

I NordWest sitter man ju högt vid salongsbordet och har där goda möjligheter att kombinera god mat och god utkik där - såväl som på flybridge.

 

 

Citat Bitteliten.

 

kjøp deg seilbåt! wink.gif da får du stor salong, trange kabiner, 7 knops fart og lave dieselkostnader.

 

Ja och bo i källaren...

 

:drink:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulig løsning er så kun at køre på en motor og så skifte mellem dem? På den måde kan man igen halvere timeantallet. Men kan gear og drev holde til at køre passivt rundt i timevis? Jeg tænker at det går med faste aksler men er det OK med drev?

 

Ikke noe problem å kjøre vekselvis på én motor med DPH drev. Som de fleste andre drev er de helt mekaniske og får like mye smøring når de vindmøller som når de er drevet av motoren.

Har kjørt mye på en motor med KAD'er og D6'ere- (på NW 390 også).

Eneste "problem" er at servopumpen sitter på den ene motoren (oftest SB av en eller annen grunn) så den blir tung på rattet når du kjører med den andre motoren. Jeg har brukt autopiloten endel da pumpen på denne ikke virker å bry seg stort om servopumpen går eller ikke.

Fyrer opp motor nr.2 ved ankomst til havn for bedre manøvrering. Det er bare og glede seg Major Andy! Manøvrering med 2 motorer er kjempegøy og gir uante muligheter med god presisjon når man lærer seg teknikkene.

God tur hjem :flag_da:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis man kører 6-7 knob meget af tiden, så kommer timeantallet ganske højt op. Eksempelvis: En tur til Göteborg med 7 knob i snit tager vel 15 timer. Med 21 tager det fem. Det betyder at du på en sæson logger næsten tre gange så mange timer på motoren som hvis du havde kørt stærkt. Og det bliver vel dyrt den dag du skal af med båden? En båd med 250 timer pr. sæson taber vel mere værdi end en, der har gået 100 timer pr. sæson?

 

Jeg er av oppfatning av at jeg heller ville kjøpt en båt med 250 timer motorganger i sesongen enn 100, hvis alle servicer er fulgt og motor/båt er godt vedlikeholdt. Motorene i fritidsbåtflåten står seg mer ihjel enn de blir utstlitt.

 

Men jeg er kanskje i mindretall om en slik mening?

Link to post
Share on other sites

Vi fyller 800-1000 liter når vi fyller nå. Må si at jeg lengter litt tilbake til 2xD4 som dro 60 liter på marsfart. Nå drar vi 110 liter i timen.Enkelt regnet koster det da 1000 kroner/time. H..... dyrt rett og slett.

 

Hmmm, aner eg at du vurdere å skaffe deg seilebåt :smiley:

da har du på en tanking, drivstoff for mange år. :cheers:

 

tenk på miljøet :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...