Jump to content

Ny båd NordWest 390 - og hentetråd!


MajorAndy

Recommended Posts

Blue Dragon: Jeg talte med min lokale VP-mekaniker om forkellene på KAD300 og D-serien. Og der er jo en aldeles glimrende tråd herinde om samme tema. Han sagde, at KAD300 efter hans mening havde en blødere, mere harmonisk gang/lyd, men at drevene til D-serien var markant bedre - forstået på den måde, at de var meget lettere at komme til at servicere, løsningerne var bedre mm.

 

Bitteliten: Jeg vil tage et kig på din gummibåd :wink: Den har jo været i gode hænder, ved jeg!

 

 

***

 

 

I øvrigt har jeg tidligere i en anden tråd diskuteret med mig selv om de emotionelle grunde til at skulle have en ny båd. Jeg var lidt bekymret over at jeg ikke kunne finde rationelle grunde til at investere så mange penge i ny båd :confused: Og på trods af gode råd om at negligere "homo rationalis" og for en gangs skyld bare acceptere emotionernes overtag, så var jeg alligevel lidt frustereret over det.

 

Men nu mener jeg faktisk, at jeg har fundet et par rationelle grunde også. Så dem vil jeg da dele hvis andre skulle have brug for dem engang... :smiley:

 

1) Brugbarhed: Vi bor ikke i en skærgård men heller ikke ved fuldt åben kyst. I dette farvand sejler vores nuværende båd OK i vindstyrker op til cirka 6-7 m/s. Herfra og op begynder det at blive besværligt og meget lidt komfortabelt. Det begrænser i praksis de dage, vi har lyst til at bruge båden i, noget. Vi har mange gange valgt at blive i en havn i setedet for at sejle videre på grund af at vinden var lidt for frisk.

 

Jeg forventer (baseret på anmeldelser og Evitas udsagn) at NW'en vil kunne sejle relativt behageligt op til cirka 9-10 m/s. I praksis vil det betyde en markant forøgelse af de dage, man kan sejle i! Eller med andre ord: Alle de dage, hvor det blæser mere end 6 m/s men mindre end 10 m/s får jeg nu "forærende". Og det er - baseret på vindmålinger fra DMI - rigtig mange dage! (jeg ved, at der er mange faktorer, der komplicererer billedet såsom vindretning, hvor længe det har blæst mm mm. Men alligevel...)

 

2) Aktionsradius/sikkerhed: Den nye båd har to motorer med hver sit adskilte dieselsystem, separate tanke mm. Det betyder, at jeg vil kunne gør noget, jeg ikke har haft mod til hidtil: Nemlig at sejle længere stræk over åbent vand. Fx til Anholt eller over Skagerrak til Norge. Jeg ved, at mange har gjort det med en motor, men jeg er lidt "pysete" og vil altså gerne have sikkerheden med to motorer. Det betyder også, at et helt ny verden åbner sig for os med ture til steder, vi hidtil ikke har haft mod til at sejle til.

 

3) Mindre stress ved manøvrering. Tillægning i havnen når det blæser kan være en mindre sjov oplevelse. Det ved alle, der har båd. Men to motorer og bov- og hæk-thruster bør om ikke fjerne alle problemer så i hvert fald gøre mange ting enklere. Det fjerner et stressmoment for alle.

 

Dette blot hvis andre skulle have brug for et argumentkatalog overfor fx deres kone :sweat:

 

Endelig må jeg sige, at ordet "trefodssygen" er godt set! Her er mit synderegister:

 

Aquador 23

Bayliner 26

***29 fod MANGLER***

Skilsø 33

Forbina 36

Nord West 39

 

Rækkefølgen er så ikke helt korrekt. Jeg lavede lige en "KOB" og gik fra 33 til 23 og derefter til 36. Men alligevel...makes you think...

 

God påske fra en utålmodig sjæl..

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulere så mye med en flott båt. Har sett på bildene av båten din, og bilder av andre Nw...Du store for noen skip.

Til lykke med nybåten. Og tror nok gjerne det er spennende dager innen du kan overta.

Så ser jeg jo at du skriver at Norge nå er innen rekkevidde... Velkommen skal du være... :flag:

Og ... God påske :easter:

Redigert av agder840 (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Etter rasjonalisering er viktig i alle store kjøp. Om du vil ha mer info så har jeg en norsk test av 390en fra 2005 i blad arkivet :-) jeg deler dine rasjonelle argumenter 100%. Sikkerhet i havn er viktig og god manøvreringsevne forenkler hver dag. Vi hadde 10-12 m/s som komfort grense på vår Windy 37. Med 420en går vi ut i 16 m/s uten betenkelighet. Båten føles rett og slett trygg. Kommer dere over til Norge på kan vi kanskje reise sammen. Vi drar dit været er bra og har kjøpt kart for Vest landet i år. Blir været dårlig der blir det Sverige.

Link to post
Share on other sites

Ser at dere gjorde ett godt og veloverveid valg.

viktig at fruen's ord veier tungt.

Gratulerre med ett smykke av ett skip.

2 motorer med separat diesel system kunne jeg også tenkt meg. Spesielt etter en begivenhets full tur over til Sverige i går.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Snakket med NW på messen og de skrøt godt av 390. Var også på messen på Orust. Da hadde de 6-7 NW 390. Men de var forskjellige. Noen hadde dør for lugar 3 inne, noen uten. Og uteplassen bak var også forskjellig i forhold til sitteplasser. Tyder på skreddersøm.

 

Ellers sa representanten fra NW at de brukte ca 1 uke på "shine up" en bruktbåt. Det de leverte enten

brukt/nytt skulle se ut som "nytt".

 

Lykke til med ny båt! Ellers skrider 3 fot-syken frem, regner jeg med at Bitteliten bytter til neste år :wink: . Så da har du tre nye fot :smiley:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mariell: Hvad skete der dog på turen til Sverige? Måtte du have hjælp af nogen?

 

Ole P: Den 390 jeg har købt var deres egen. De har så vidt jeg husker haft den til salg i nogen tid.

 

Baatsman: Ja, der findes grundlæggende 4 versioner af 390: A, B, C og D

 

A har to kabiner med en tværliggende gæstekabine med forhæng. C-versionen har fast dør til gæstekabinen.

 

B-versionen har tre kabiner - alle med forhæng mens D-versionen har fast dør ind til gæstekabinen.

 

Helst vill jeg have haft en D-version, men B-versionen er mere "luftig". Er der nogen med erfaringer i fordele og ulemper med de forskellige versioner hører jeg gerne fra dem - selv om det jo er lidt sent nu :-)

 

Desuden mener jeg, at alle nyere 390-ere har bænk i bagbord side af agterdækket mens der er tilvalgsmulighed for bænk i SB side også. Men hele konceptet med NordWest er håndbygge. Så jeg er ret sikker på at man kan få mange ting som man vil have dem, hvis man køber fra nyt. Der var dog for en uge siden kun to byggeslots tilbage i 2010, så det hedder 2011 hvis nogen føler sig fristet.

 

Jeg er ret sikker på at Bitteliten holder ved sin et par år endnu. But who knows :wink:

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at de fleste 390er er B versjonen. Jeg liker den åpne følelsen denne løsningen gir i salongen. Benker til akterdekket kan kjøpes løse, finnes bilder på Nord West sin hjemmeside. Ryktene om vårt snarlige båt bytte er betydelig overdrevet. Det finnes ikke en båt på markedet i dag som vi vil bytte til, om vi ikke skal bytte til en lik den vi har da. Og Baatsmann, vi har jo kjøpt én ny båt i år. Det får holde for en god stund mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at de fleste 390er er B versjonen. Jeg liker den åpne følelsen denne løsningen gir i salongen. Benker til akterdekket kan kjøpes løse, finnes bilder på Nord West sin hjemmeside. Ryktene om vårt snarlige båt bytte er betydelig overdrevet. Det finnes ikke en båt på markedet i dag som vi vil bytte til, om vi ikke skal bytte til en lik den vi har da. Og Baatsmann, vi har jo kjøpt én ny båt i år. Det får holde for en god stund mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Mariell: Hvad skete der dog på turen til Sverige? Måtte du have hjælp af nogen?

Andy

Forsøkte i vinter å rengjøre tankene på Mariell, pga trangt mannhull og slingreskott, var det umulig å få sett om jeg hadde fått med meg alle urenheter.Var tydligvis fortsatt mye møkk i Dieseltankene. Var litt sjø over på onsdag. Resultatet var tette filtre om og om igjen

 

Etter 6 stopp og filterbytter, ga jeg opp. Var da litt vest for Thorbjørnskjær. Krøp til korset og tilkalte redningskjøyta på Skjærhallen. Tauet til Skjærhallen, hvor jeg tømte marinaen for filter..

Er nå etter mye problemer og tauehjelp av røde korsbåtenTjøme på i går. Kommet meg til Vallø i Tønsberg. Blir liggende her frem til Tirsdag da er det folk tilbake på verkstedet.

Må få noen med profft utstyr få pumpet ut all møkkete Diesel, gidder ikke balle mer med det selv. Håper at de har en skikkeligslamsuger med slanger en kan komme frem til de mest utilgjenglige plassene med.

Kommer uansett ikke videre, nå er det 0 start.muligens pga.en o ring på lufteskruen som sa takk for seg .

 

2 motorer med separate tanker høres akkurat nå forlokkende ut.

Har 2 tanker men opplegget er at motor kun ta Diesel fra Babord tank.

Etter hva jeg kan se av stigerøret. Ser dieselen på Styrbord tank mye renere ut.

 

Tilbake til NW. Har en bekjent som lurer på en NW 355. Noen synspunkter på den båten?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Grattis till fin båt Major Andy!

 

Blir det Helsingör som är hemmahavn?

 

Kanske ses vi i Öresund?

Har Du några favorithamnar där?

Vi går ofta till Helsingborg, Råå, Kyrkbacken, , Humlebeck, Rungsted, Tuborg och givetvis Christianshavns Kanal. Och gärna till Hornbeck om man kan komma till vid kajen längst in.

Link to post
Share on other sites

2 motorer med separate tanker høres akkurat nå forlokkende ut.

Opplegget er slik at hver motor har sin tank. Filtrene er enkle Racor filtre og finfiltre på motoren. Jeg skulle gjerne hatt doble Racor filtre med vender - det skal jeg spesifisere neste gang :smiley: Problemet er jo at man som regel fyller begge tanker fra samme pumpe - og får man dårlig diesel ombord så får man det på begge tanker

 

Tilbake til NW. Har en bekjent som lurer på en NW 355. Noen synspunkter på den båten?

Er det den 355'en som NW har til salgs? I så fall er det en båt som har hatt tilhold i Moss i mange år. Jeg tror den har hatt godt av å bli shinet av NordWest :smiley: 355'en generelt er en båt jeg liker mer og mer etterhvert som jeg ser på den. Tror det er den første NordWesten som er designet av Benny Marinsson. 330'en som var den første svenske NordWesten er 900 skroget.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste har drev, kun noen få med aksel. Det er noen av oss som er "aksel fanatikere". Da er det kun båter med aksel som gjelder.

 

Pris antydning er for høy. Om den kommer ut med samme pris antydning, etter en oppgradering av NW på noen 100000'ner. Så kan forhandlingene muligens starte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariell:Det var dog en frustrerende historie! Jeg mindes en tråd herinde om rensning af dieseltanke hvor ideen var simpel men genial: Man pumpede tankindholdet gennem et filter igen og igen indtil den var ren. Men hvis man ikke kommer ind i hjørnerne, så...

 

 

NW 355 så jeg lidt på da jeg for et år siden begyndte at se på ny båd. Den virker som en gedigen båd - lidt gammel i design og løsninger efterhånden, synes jeg. Jeg er bestemt ikke NordWest-ekspert, men jeg opfatter de norske NW-både som "generation 0". 355 og 410 er "generation 1" og 390 er "generation 2". 370 og 420 er så "generation 3" og der er nu en generation 4 på vej. For hver generation udvikler designet sig virkelig meget, men den grundlæggende kvalitet er nok i orden i alle generationer.

 

Ebonita: Ja, vi ligger i Helsingør Nordhavn. Og de havne du nævner er også blandt vores favoritter når det gælder dagsture eller weekender. Sammen med Torekov, Mölle, Gilleleje, Dragør og Flakfortet ved København. Så vi mødes nok til sommer :smiley: Hvad skal jeg kigge efter?

 

Jeg glæder mig til påsken er slut, så jeg kan komme i gang med at planlægge afhentning! Det bliver nok om cirka 14 dage. Og det bliver sikkert fantastisk! Og ja, der kommer billeder fra både afleveringsturen og henteturen!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det kan väl bli en härlig resa söderut med ny båt!

Kanske via Anholt? Eller Varberg? Eller passa på och ta några försäsongsdagar i Bohuslän!

 

Kika efter... Tja en Princess 40 med namn Ebonita. Hjemme havn Lagunen vid Malmö.

Vad blir namnet på Din nya båt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...