MajorAndy Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Dieselvarmen gik ikke, så det er ikke det. Og det er jo VP-instrumentet (EVC-displayet) der er koblet på motoren, der viser tallene. Det kan jo være en fejl i instrumentet. Eller det kan være at SB motor bruger MINDRE end den anden. Straks tænker jeg på det forbudte ord: Inje*******fejl.... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) dobbel posting Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) hvilken lykke Gratulerer med nye sjøvannsfilter. Det er meget komfortabelt å ha glass å se gjennom i stedet for å åpne lokket for å se om alt er OK. En riktig lekker båt dere har. Jeg kjenner igjen utsikten fra flybridgen - den ser veldig lik ut vår båt. Og da tror jeg også jeg kjener igjen følelsen. Det er en tung og massiv følelse å kjøre båten over åpent hav. Man kjenner seg trygg og stoler på at båten takler det som kommer (jeg kaller båten vår for "panserskip" på spøk) Det er lite og man sitter godt beskyttet . Forbruket tror jeg du kan ta med ro. Jeg kjører konsekvent bare forbruksdata på begge motorer sammen (det er jo det jeg betaler for ), men jeg registrerer at en av tankene alltid blir litt fortere tom enn den andre. Merforbruket på denne tanken er såpass mye høyere enn at det forklares med varmeapparat og generator. Ihht EVC displayet mitt har jeg nå etter 7 timers gange 49% på ene tanken og 56% på andre tanken - dvs en forskjell på 40 liter. Det tilsvarer ca 6 liter per time i forskjell (generatoren bruker 1 liter/time og har gått maks 1 time, varmeapparatet vet jeg ikke - men ser ikke for meg at det slurper i seg så mye). Så jeg tror det er naturlig variasjon på motorene (det er det alltid - både i krefter og forbruk) eller at giverne måler litt ulikt. Jeg skal se om jeg kan få frem forbruksdata for begge motorene på mitt display(jeg har bare ett display) - så kan jeg se om det skiller på mine motorer også Forstår at jeg må skaffe meg stereo på flyen jeg også Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Det forbudte ord "injektorfeil" tror jeg du kan glemme. Du har jo to motorer, hver for seg unike. På mine 2 D-6ere, i likhet med Bitteliten, så har jeg også alltid forskjell i forbruk. Jeg har i allefall konkludert med at det skyldes at servopumpen er montert på dene ene motor. Jeg ser også at den motoren alltid blir hurtigere varm der hvor servopumpen er montert. Jeg kjører motorene aldri på mer enn max 13-1500 o/min før de når driftstemperaturen på 85 grC. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 har sendt deg deg en lang IM Major Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 "injektorfeil" Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) Ja, flott tråd, og takk for at vi fikk være med. NW er flotte båter, og det er nesten slik at jeg begynner å lure på om Hvis jeg kjøper en 390 + en liten seilebåt, så får jeg både i pose og sekk. Men .. Kan ikke ha alt. så jeg får holde meg til seilebåten. Gratulerer så mye med ny skute. Redigert 3.Mai.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hvis jeg kjøper en 390 + en liten seilebåt, så får jeg både i pose og sekk. Vi har en 420 og en Yngling. Kan ikke ha det bedre etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) Nei, jeg skal holde meg til seil, siste motorbåt var en Baltic. Fremtiden vil være turer til scotland, Nordnorge, shetland, vestlandet, og det blir i lengste laget for en båt med 2 store grønne i kjeleren, men heilt greit for en med duk oppe i høyden. og senere blir det å duppe i varmere strøk, når hellas har kommet seg fra krisen Men NW er flotte båter. så skulle vi bli dratt i motor/balkongklassen , så måtte det bli en slik. Redigert 3.Mai.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
KOB Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Takk for flott redegjørelse for henting av nybåt - både levering av "gammelbåten", opplevelsene ifm overtakelse, og turen hjem. Og for alle fine bilder. Lykke til med nybåten - er sikker på at dere blir veldig fornøyd Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
haraldk Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Tak til alle, der har fulgt med her. Over and out fra Last Boat VI! Kanskje på tide å redigere din "Personlig info": Båt: P.T. bådløs...venter på ny båd Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Da er forbruk per motor hos oss logget, og det skiller ca 1.5 liter per time i forbruk mellom motorene våre. Fant ut at i menyen "graf" på EVC instrumentet lå det mye kjekk info som vises for hver motor, bla forbruk og turbo trykk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Bitteliten: Tak for det. Forskellen hos os er noget større: 3-4 liter i timen. Men jeg fik følgende svar fra Jesper på NW på min forespørgsel: Du behöver inte vara orolig över förbrukningen på motorerna. Det är en uppskattad förbrukning av bränslet och det är en skillnad mellan motorerna, och det kan skilja upp till 10% på bränslet och hästkrafter. Det är svårt att få motorerna att dra lika. Det kan bero på vind, drev trimmning, trimplans trimmning, last etc. Det är likadant i alla båtar med bränslemätare. Anders, der p.t. nyder livet ombord.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Vi nyter også livet ombord med gode venner i nabo båten. Har hatt en fantastisk dag i dag. Gikk i 3 knops fart gjenom Havstensund og 6 knop over nesten stille Gule Humpen. Nydelig sol nedgang kl 21. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Hvilke erfaringer har du nå av NW 390en? tenker på sjøegenskaper, drev , marsjfart+forbruk osv? Vi tenker å bytte fra vår Skorgenes 350 Nordic til en litt større båt med en lugar til og dobbel førerstol. Jeg er litt bekymret over å kjøpe båt med drev, hvilke erfaringer har du med disse? Ser der er mange brukte NW 390 som har byttet drev.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2011 Vi har nu haft båden i et og et halvt år og to sommere. Først og fremmest: Dette er den bedst båd jeg nogen sinde har haft og nok den bedste båd, jeg nogensinde vil få. Smag kan jo ikke diskuteres, men for mig er byggekvalitet, design og håndværk en kilde til daglig nydelse. Jeg trives i den båd og den fungerer i store træk perfekt. De gode ting: Byggekvalitet, udstyr, funktion. Alt er bare i orden ikke 90% men tæt på 100%. Man mærker, at denne båd er designet og bygget af folk, der virkelig ved hvad de har med at gøre og som har prøvet det hele mange gange før. Vi har B-modellen, der er åben under dæk og det valg er vi glade for (nu). Egentlig havde vi nok valgt døre ind til sidekabinerne, men nu vil vi ikke havde det anderledes. Vi sejler mest to personer, så båden er rigelig stor til os, men det er så dejligt at have plads nok til alt og det gør længere ferier til en drøm. I år var vi sfated 16 dage og vejret var ikke på toppen, men vi trivedes alligevel hele tiden. Søegenskaberne er fortrinlige. Jeg sejler ikke i meget vind, men det er godt at vide, at man kan tackle lidt søer hvis man skulle være uheldig. Båden kaster vandet væk fra skroget på en fin måde i modsø, så der skal meget til før sejladsen bliver "våd". Brændstoføkonomi er god i betragtning af vægt og størrelse. Vi bruger lige over 3 liter/nm i fuld fart og helt ned til 1-1,5 liter / nm ved deplacementsfart. På årets sommertur sejlede vi 580 Nm og brugte lige over 900 liter diesel ved blandet sejlads. Det er OK, synes jeg. Agterdækket er vidunderligt! Her sidder man i utrolig god plads og hygger sig. Det er nok det sted, vi bruger mest tid. Der er to TV'er, to køleskabe, ovn, inverter, service, glas, batterimåler, virkelig ALT hvad man kan forestille sig af komfort og teknik. Rigtig luksus. De mindre gode ting: Jeg har haft en del udfordringer med motorerne. De første generationer af D-serien har problemer med utætheder i søvandskredsen: Alt fra filtre til oliekølere og intercooler lækker saltvand. Eksosbend er svage og tæres hurtigt. Styrecylindre og slanger på drev er en anden kendt ting. Det gode er, at man nu kender disse svagheder, så det er let at ordne dem. Og Nord West har taget deres ansvar i dette og byttet stort set alt, der var galt i løbet af det første 6-12 måneder. Det har været rigtig god service! Båden er designet til KAD-motorer (og tidligere). Så med D-serien, der vejer 200 kilo mere pr. stk. bliver båden hæktung. Det mærkes kun ved at badeplatformen bliver våd under sejlads. Den ligger ikke under vand, men det sprøjter let op på den og hækankeret ligger i vandet det meste af tiden. Båden sejler dog bedre med D-serien, så jeg ville ikke være i tvivl og gå efter en båd med D-motorer. Flybridgen er ikke godt indrettet. Der er en vinkelsofa, et bord, en solseng og to stole deroppe og de står så tæt, at det er svært at komme rundt. På senere modeller er den lavet om og er meget bedre. Solsengen er skrottet og man bruger nu hele pladsen bedre. Det er et irritationsmoment, men det er til at leve med. Spørgsmålet om drev kan jeg ikke svare på. Der er mange holdninger til dette. Personligt har jeg valgt at tro, at drev har en god holdbarhed hvis man servicerer dem regelmæssigt. Jeg tror heller ikke på at have en drevbåd i vandet hele året. Men ellers er min holdning, at HVIS der var meget store problemer med drev ville de ikke være så populære som de er. Vend endelig tilbage hvis du har spørgsmål! Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Takk for fyldig svar :)Jeg må nok ta NW 390 i nærmere øyensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 31.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 (redigert) Gammel tråd vet jeg Men litt artig å se Queen henge der, dette er 390 til et venne par av oss Så blev det endelig tid til at komme videre med denne tråd!Efter lang tids forvirring omkring afhentning, bank, papirer, ekstraudstyr og dårlig kommunikation så det ud som om det kom i orden med at hente båden i torsdags.Vi kørte meget tidligt fra DK og ankom til værftet tidlig formiddag. Det var (må jeg indrømme) et stort og emotionelt øjeblik for mig. Jeg har i mange år drømt om at jeg skulle hente en Nord West i Henån, og nu kom øjeblikket. Jeg havde faktisk ikke sovet så godt om natten. Det er længe siden jeg har haft det sådan..Endelig kom øjeblikket da vi drejede af hovedvejen og ned til værftet:Jeg var så sikker på at noget igen var gået galt, at jeg ikke troede på at der faktisk VAR en båd før jeg så den ligge klar på kajen med et dansk flag på:Men igen var der noget forvirring. Så der var ventetid, og i mellemtiden fik vi en rundvisning i produktionen igen. Vores søn var chauffør på turen og havde ikke set et værft før. Han var – lige som jeg – meget imponeret af alt håndarbejdet, det rå træ og den nøjagtighed og detaljegrad, der ligger i disse både.Der var skilte på laget til de kommende leverancer. Redigert 31.Oktober.2013 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
MajorAndy Svart 31.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2013 Tak for denne anekdote! Trist at værftet ikke findes mere, dog. Lidt af en epoke, der er forbi, føler jeg. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Der er to store øjeblikke i en bådejers liv: Når han køber båd og når han sælger den igen... Jeg fik en opringning fra Jessica Martinsson i går. De mener, at båden er solgt! En familie har skrevet under og betalt "handpenning" - på betingelse af at båden fungerer og ser ud som på billederne her: http://benny-jessica.com/portfolio/nord-west-390-flybridge-136-2004/ Endnu ved jeg ikke om der bliver en "Last Boat VII". Men jeg kigger stadig forbi BP og er taknemmelig for al den hjælp og alle de gode mennesker herinde, der altid er parate til at træde til med råd og vejledning. En speciel tak til det erfarne "afleveringsteam", der fik båden kørt til Lysekil så hurtigt, at den kunne komme til salg inden Båtmässan i Marstrand, hvor køberne dukkede op. Det var nok vigtigt for at salget gik så hurtigt, tænker jeg. Under en måned fra beslutning til salg er ret fint for en båd af denne kaliber. Hmmm... ny avatar skal jeg også have....og profilinfo.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) Gratulerer Major Andy. Det gikk jo fort som du sier, og sikker mye på grunn av at du hadde en meget velholdt og oppgradert båt :-) Samtidig synes jeg det var trist å lese at du skulle selge båten, men jeg har ikke gitt opp håpet om en Last Boat VII :-) Redigert 24.August.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BMF Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Det var gode nyheder !! "afleveringsteamet" alias CREW187 gratulerer med det fine resultat. Endnu engang,, vi nød turer i fulde drag. For de uindviede tilføjes at vi af Drevia værftet blev døbt CREW187 pga af vor - 3 personer - samlede antal år til søs er 187 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Gratulerer MA! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2015 http://benny-jessica.com/nord-west-390-flybridge-136-levererad/ Jeg håber de nye ejere får glæde af båden. Den er hvert fald renoveret fra top til tå :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.September.2015 Del på Facebook Svart 25.September.2015 De nye eierene så meget glade ut og de får en flott båt :-) Hvor er den nye hjemmehavnen til Last Boat VI? Beholder de navnet og AIS? Det ble nevnt i annen tråd, men jeg jeg håper også du kommer sterkere tilbake på et senere tidspunkt, MA. Husker du flere ganger har nevnt at du har lyst til å reise med egen båt til Sørlandet. Om du er i Oslo en gang og har lyst på en båttur mellom øyene, så må du ta kontakt :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.