Morea Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 (edited) Dette er et nytt patentert konsept som er iferd med å bli introdusert på markedet: Marinovate web site Edited March 31, 2010 by Morildbåden (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornak Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Men då må eg skjære hull til masten? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Er det kjent om dette er testet ut gjennom en tilsvarende hard vinter som på østlandet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Ja det stemmer, den finnes ikke til seilbåter foreløpig Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Er det kjent om dette er testet ut gjennom en tilsvarende hard vinter som på østlandet? Foreløpig har den blitt testet i 3 mnd i vinter. Testen foregikk i Dusavik ved Stavanger men vi hadde desverre ikke is. Dette er en funksjon som vil bli testet og verifisert av et uavhengig test inst. før høst sesongen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hva skjer når det blir storm og orkan? Maks vindstyrke som er logget ombord i min båt i vinter er 34 m/s spørs hav som skjer under slike forhold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Den der så da bare utrolig tåpelig ut! Synes jeg ser båten min for meg i det den forsvinner i det fjerne innpakket i oksygenteltet sitt... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 haha ja det er mangt slag. Hvordan dette skal beskytte mot groing kan eg ikkje så da båten fortsatt ligger i sjøen samt at eg ser en stor fare for at drev eller propell vil gnage hull. Etter som eg kan sjå på demoane så må skipperen lagres ombord sammen med båten eller det kreves en båt for å gjennomføre lukning bak samt å komme seg ut Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hva skjer når det blir storm og orkan? Maks vindstyrke som er logget ombord i min båt i vinter er 34 m/s spørs hav som skjer under slike forhold. Du har et godt poeng der. Foreløpig er høyeste vindstyrke som er målt der hvor testen har pågått 23 m/sek. Sålenge posen står under et overtrykk er det ikke noe prblem med vind. Dette fordi volumet inni posen blir komprimert tilsvarende den kraften som virker på siden av posen ved sterk vind. Vndfang har heler ikke vist seg å være noe problem pga utformingen av posen som gjø at den "slipper" vinden mer eller mindre etter samme prinsippet som en flyvinge. Dermed har draget på utriggere og brygge vist seg å være minmalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Den der så da bare utrolig tåpelig ut! Synes jeg ser båten min for meg i det den forsvinner i det fjerne innpakket i oksygenteltet sitt... Hver sin smak ... Husk at dette er et alternativ til tradisjonell innpakking påland eller på sjøen. Modellen X1 er derimot tiltenkt å kunne brukes både som vinterlagring og som en garasjeløsning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hva med strore mengder snø og hva hvis strømmen går? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 haha ja det er mangt slag. Hvordan dette skal beskytte mot groing kan eg ikkje så da båten fortsatt ligger i sjøen samt at eg ser en stor fare for at drev eller propell vil gnage hull.Etter som eg kan sjå på demoane så må skipperen lagres ombord sammen med båten eller det kreves en båt for å gjennomføre lukning bak samt å komme seg ut Årsaken til at dette beskytter mot groing er at vannet i posen er isolert fra vannet påutsiden.dermed blir dette vannet dødt ettersom det blir tilfør lite oksygen. Samtidig slipper posen inn mye mindre lys dermed hemmes veksten av groe betraktelig. I tillegg er det mulig å tilsette vannet i posen en "grønn" biocid som tar knekken på alt liv. Et annet alternativ er å erstatte sjøvannet inni posen med ferskvann. dette kan gjøres automatisk ved å åpne en ventil i bunn av posen. Dermed bruker en overtrykket til å skifte ut vannet. Drev/propell befinner seg ca 1 meter over bunn av posen. Det er aldri noen deler av båten sm er i kontakt med posen. Dersom den brukes som båt hus må en lukke etter seg når båten tas ut. Dette gjøres ifra båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hva med strore mengder snø og hva hvis strømmen går? Hei Polarn, Maks snø last har vært 15 cm. Snølast over dette fører til at den kneler. Da er det bare å riste i duken så reiser den seg opp igjen. Dersom strømmen går vil den falle sammen og reise seg igjen når strømmen er tilbake.Det er forøvrig ikke noe problem å lage et rele som gjør at viften trekker fra batteriene dersom strømmen skulle falle bort for en kort stund. Effektbehovet til viften er 100 W Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Hva er prisen for en 30 fots båt inni en sånn? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Vi må respektere reglene for innlegg på baatplassen. Dermed vil vi ikke gjøre denne tråden til en salgsside. Det vi ønsker er å lfå uftet konseptet vårt for dere her på forumet som er de som har mest erfaring innen opplag og preservering av båter. På vår hjemmeside vil du finne vår kontakt info. Når det er sagt så er enda ikke prisingen ferdig siden vi jobber med å finne de mest lønnsomme produksjonsmetodene. Full lansering av produktet vil skje rundt mnd skiftet april - mai Kan jeg spørre deg, hva vil noe sånt være verd for deg dersom vi tar utgangspunkt i en holdbarhet på produktet på ca. 10 sesonger? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornak Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 I tillegg er det mulig å tilsette vannet i posen en "grønn" biocid som tar knekken på alt liv. Er dette lov? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Kjemikalier i grønn kategori Kjemikalier i grønn kategori er kjemikalier som står på OSPARs PLONOR-liste. Disse kjemikaliene vurderes å ha ingen eller svært liten negativ miljøeffekt. Kjemikalier i grønn kategori omfatter også vann som inngår i kjemikaliene. I 2008 ble det sluppet ut 114 403 tonn kjemikalier i grønn kategori. Kilde: Statens forurensningstilsyn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 joda det var nå et spennende påfunn det her. Hadde vært artig å sett levende bilder av det istedet for animasjoner. Bilder sier meir enn tusen ord sies det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 joda det var nå et spennende påfunn det her. Hadde vært artig å sett levende bilder av det istedet for animasjoner. Bilder sier meir enn tusen ord sies det Her har du noen bilder. Det første viser hvordan båten ligger inni posen: Her ser du hvordan posen ser ut inni : Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Og med å fylle på med helium kan man ta båten med i 17.mai feiringen... Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Flere som bare ser det morsomme med denne, ok det. Men ideen er slett ikke dum den, tenk bare hva du kan spare båten og utstyret for av frost-, sol- og regnpåvirkning gjennom vinteren. Snømåking er jo heller ikke det morsomste tidsfordriv for en gammel skrott. Kanskje tidligere båtpuss også? Skal følge med utviklingen, Marinovator! mvh JanS/EIR Quote Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
SharkII Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Kjempe lurt konsept!! Ser at dette kan spare meg for mye vedlikeholdsarbeid Hvordan lagres posen om sommeren om en ikke velger å bruke den som helårsgarasje? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Flere som bare ser det morsomme med denne, ok det.Men ideen er slett ikke dum den, tenk bare hva du kan spare båten og utstyret for av frost-, sol- og regnpåvirkning gjennom vinteren. Snømåking er jo heller ikke det morsomste tidsfordriv for en gammel skrott. Kanskje tidligere båtpuss også? Skal følge med utviklingen, Marinovator! mvh JanS/EIR Mange takk JansS, Jeg er selv eier av gammel trebåt og har prøvd omtrent alt som finnes av opplagsløsninger fra innendørslagring til mange typer presseningstativer uten å bli fornøyd. Utifra det som testene viser så langt så ser dette veldig bra ut. Skulle du komme forbi Stavanger en dag så er det bare å ta kontakt, så skal du få en demonstrasjon. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Synes også dette virker til å være spennende... Lurer på hvordan det kommer til å fungere med 30 cm is, som vi hadde i Arendal i vinter. Og om dette kommer til å koste mer enn båten min?? Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Marinovator Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Kjempe lurt konsept!! Ser at dette kan spare meg for mye vedlikeholdsarbeidHvordan lagres posen om sommeren om en ikke velger å bruke den som helårsgarasje? Mange takk for hyggelig tilbakemelding Du har 2 alternativer for lagring av posen når den ikke er ibruk: 1. posen kan rulles sammen på et eget rullestativ som monteres foran båten mellom utriggerene. Når den så skal benyttes igjen, trekkes den av rullen og over båten din igjen. 2. Du kan brette posen isammen og ta den med deg hjem. Vekten vil ikke være høyere enn 25 - 45 kg avhenig av modellen du velger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.