Jump to content

Nytt fantastisk konsept for båtlagring på sjøen


Morea

Recommended Posts

Hvis en skal bruke denne som en båtgarasje, ligger den ikke da sammensunket som en vanlig presenning i vannet,

Hei X1 modellen blir utstyrt med et reisverk som er laget av luftkanaler. Når du ønsker å bruke posen som garasje pumpes luftkanalene opp ved hjelp av viften. Når kanalene har fullt trykk kan glidelåsene åpnes og posen står oppe av seg selv. Når båten er tatt ut lukkes glidelåsene og posen settes under trykk igjen. Grunnen til at posen altid bør være trykksatt er at ellers så virker duken som et stort seil.

Link to post
Share on other sites

Heisann! ser ut som et genialt konsept i grunn, så lenge man ser vekk fra at den er litt komisk. Tror uansett den ansees for å være komisk siden det er et uvant syn.

Spennende sak synes jeg, men koster sikkert mer en det smaker for oss som bare har "små båter".

Hei Lite,

jeg kan være enig i at den er uvant siden verden ikke har sett dette før. I prinsippet er det en oppblåsbar tennishall, som er lagt på sjøen, fylt vann inni og så lagt en båt inni... Men det virker :flag: Som jeg har nevnt tidligere så er vi på jakt etter 10 personer bosatt på alle kanter av landet som kunne tenke seg å være de første som får en prøveserie. De tilbakemeldingene som disse vil gi vil være verdifulle for oss.

Her har du et bilde som viser hvordan det så ut i min båt idag:

morild_april.jpg

Redigert av Marinovator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Lite,

jeg kan være enig i at den er uvant siden verden ikke har sett dette før. I prinsippet er det en oppblåsbar tennishall, som er lagt på sjøen, fylt vann inni og så lagt en båt inni... Men det virker :flag: Som jeg har nevnt tidligere så er vi på jakt etter 10 personer bosatt på alle kanter av landet som kunne tenke seg å være de første som får en prøveserie. De tilbakemeldingene som disse vil gi vil være verdifulle for oss.

Her har du et bilde som viser hvordan det så ut i min båt idag:

*tok vekk bildet*

 

Vell, jeg befinner meg langt nord. har sendt dere epost så vi får se hva som skjer. Garanterer at posen skal få oppleve nok til å kunne deles erfaringer om hær i nord når det kommer "finvær" hvis den havner i min påtplass :)

 

Synes ikke det ser veldig ille ut innenfra ihvertfall, skal bli morro å se om dette kommer som "allemannseie" etterhvert. Til riktig pris trur jeg mange ser det som en løsning som gir mye glede.

Skal uansett ikke legge det under bordet, at jeg tviler litt på at denne er holdbar nok til å kunne brukes hos de fleste. Håper jeg tar feil :smiley:

 

Har ikke noe bilde fra min båtplass i dag, men har mye vann og snø i hagen :flag:

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange konservative surpomper her som kun ser problemer.

Får dere dette til å virke har dere skutt gullfuglen :-)

For meg her på vestlandet der is ikke er noe problem har jeg ikke noe særlig motforestillinger annet enn at jeg er redd prisen blir høy og holdbarheten kanskje ikke tilsvarer forventningene.

Og når det gjelder vedlikehold så trenger ikke vi båtfolk ennå mer tidkrevende saker, så det bør være minimalt med arbeid for å få det til å funke.

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange konservative surpomper her som kun ser problemer.

Får dere dette til å virke har dere skutt gullfuglen :-)

Hei mange takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg er enig i at bruken må gjøres så enkel som mulig. Når det gjelder pris så har vi på prototypen brukt de beste kvalitetene som er å oppdrive.For å finne den rette prisen så er dette en vurdering sammen med nettopp kvalitet, holdbarhet, osv.

Planen er å være klar til lansering av Z1 modellen (vinterlagringsmodellen) i mnd skiftet april mai

Redigert av Marinovator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen er å være klar til lansering av Z1 modellen (vinterlagringsmodellen) i mnd skiftet april mai

Er testingen til nå god nok til å begynne å selge produktet til folk?

Dere er ikke redd for å bli sittende å tilbakekalle produkter pga "småfeil"?

 

Så vidt jeg forstår så brukes en prototype av dere som vet alt om produktet? hva kan skje når folk som meg, uten for mye kjennskap til produktet, tar det i bruk kan fort vise seg å avsløre problemer dere ikke har tenkt på...

Det vises jo at det er en del skeptikere hær på forumet, å det er generelt en del folk med peiling...

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på dette og syntes det var interessant.... kunne godt tenke meg å prøve noe slikt, men det vil komme med noen advarsler....

 

Vi er 45 fot så muligens litt i det største laget ....

 

Navigator_of_Aberdeen1.jpg

 

Vi har en værhard havn 1 times flytur fra Stavanger (Peterhead i Aberdeenshire).... så slitasje på fortøyninger, fendre og alle ting er høy då veldig få dager er uten undersjø i havnen...

 

Marina.JPG

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hurra for kreative folk som ikke lar seg bremse av klurponger. (lokalt uttrykk) Dette kan bli fiasko, og det kan bli suksess. Det må testes mer, og under varierende forhold. Når det gjelder pris, er jeg usikker på hva markedet takler. Ikke over 50 000 vil jeg tro. På en båt til over 1 MNOK vil du kunne takle en slik pris hvis holdbatheten er minst 10 år. Jeg blir gjerne med å tester. Sender epost i dag.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva "klurponger" betyr, men uttrykket "surpomper" har også blitt brukt om dem som kommer med kritiske bemerkninger/spørsmål om denne uvanlige installasjonen. Men hvis ingen hadde stilt disse spørsmålene, hadde vi heller ikke fått vite noe om egenskapene til denne oppfinnelsen. Og det virker som om noen har blitt litt klokere av svarene, og det er jo bare positivt. :cheers_wine:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det har kommet fram mye spennende i denne saken. Den modellen med luftkanaler i, som gjør at den holder seg oppe av seg selv, den frister ganske mye. Men tror nok at dette blir for dyrt for meg. Men du verden å greit det kunne vært å bare lagt fra seg båten, uten å sjaue med kalesje. Bare åpne luka... (fjernstyrt glidelås??) og smette sjekta rett inn...

Jo.. dette har jeg troa på.

LarsH nevnte vel noe om rampen med kniv, men det er jo like lett å skjære i kalesje... er det ikke??

 

Synes jeg ser dette om en 7-8 år... alle båtene på flytebrygga der jeg ligger... 3-400 stk.. med hver sin garasje...

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Er testingen til nå god nok til å begynne å selge produktet til folk?

Hei, hensikten med prototypen var å få testet ut selve konseptet. Når det gjelder produksjons metoder osv. så bruker vi en av skandinavias største produsenter innen produksjon og sveisingav duker og disse har lang erfaring med beregningen av laster og holdbarhet. Det vi trenger tilbakemeldinger på er de praktiske løsningene og de er det best å få av noen som ikke kjenner produktet fra før som du sier. En sunn skepsis er bare bra. At det mange her inne på forumet som har god peiling på både det ene og det andre er vi veldig klar over. (det er derfor vi setter så stor pris på deres tilbakemeldinger)

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvordan eller om det er tatt høyde for kontinuerlig utlufting.

Hele konseptet medMarinovator er basert på det som vi kaller kontrollert lekkasje. Viften som benyttes har en kraftig overkapasitet. Dette overskuddet lekker ut gjennon glidelåser og andre regulerbare åpninger. Vi mener å ha funnet det ideelle forholdet mellom effektforbruk (ca 100W) lekkasje og motstandsevne mot ytre påvirkninger.

Overtrykket i posen ligger på ca 1,5 millibar og lekkasje raten er ca. 100 m3 / timen. Dette gjør at luftfuktigheten inni båten er underkontroll. Puter, gardiner og likn holder seg helt tørt. Skulle det være gasser eller likn i båten så er hele volumet inni posen utskftet iløpet av relativt kort tid.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig mange som har spurt oss om det og det hadde vært et spennende marked. Vi mister litt av egenskapene våre når det er noe som begrenser bevegelsen til posen, slik som master, vant , osv. Foreløpig så fokuserer vi på Z1 & X1 modellen så får vi se etterhvert

Redigert av Marinovator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurer litt på dette med hvordan komme inn og ut av denne posen med båten. Det nevnes glidelås, men hvordan er denne tenkt betjent i praksis? Når en skal ut med båten kan en jo gå frem på baugen (dersom en ligger med hekken inn) og åpne glidelåsen, men vel ute kan det bli litt problematisk å komme seg bak på båten alene for å lukke glidelåsen (dersom en ikke vil ha posen åpen hele helgen) uten å blåse inni de andre båtene. Noe særlig enklere blir det neppe å komme tilbake til lukket garasje. Og det er vel en fordel å ha posen lukket dersom det skulle blåse opp en kuling mens en er borte. Selv regner jeg meg selv som litt "pettersmart", men helt ærlig, dette tror jeg ikke noe på som en produkt som kan fylle opp hjemmehavner med hundrevis av båter.

Lars H.

(utflytta ekta Siddis!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg på ! kommer til å gi en bruksverdi for båteiere som blir så stor at Marinovator kommer til å bli et daglig syn i båthavner verden rundt - so get used to it! ... men vennligst legg vekt på design slik at det blir OK å se på når båthavna blir full av disse Marinovators :flag:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt...

 

Om vinteren som opplagshall: ja, har tenkt mange ganger på liknende sålenge jeg hadde motorbåt

 

Håndteringen i sesongen i havna tror jeg blir alt for kronglete og begrensende. Skal du alltid sitte inne i denne posen når du bare er noen timer i havna og det er pent vær? Om kvelden f eks. med venner og familie? Og du vil grille? Kan vel også bli litt av en drivhuseffekt der inne. For ikke å snakke om klimaendringene dersom du starter dieselvarmeren.

 

Men idag tåler noen båter kanskje ikke lenger å være ute. :rolleyes:

 

Så forøvrig for noen få år siden en seilbåt på noen-og-tredve fot som hadde et "cockpit-telt" åpenbar laget av kun en stor plate klar polykarbonat.

Link to post
Share on other sites

Konseptet er spennende - men for egen del tror jeg nok det ville begrenset seg til bruk om vinteren når båten ikke brukes så mye. Det blir for mye "styr" med dette hver gang en skal ut på fjorden en liten tur. I sommersesongen er en kanskje og mer utsatt for hærverk enn om vinteren - da gidder ikke pøbelen gå ut?

En annen ting er hvordan det vil se ut i båthavnene etterhvert... og i havner med allerede knapp plass mellom bryggene/utliggerne vil det jo kunne bli en utfordring hvis to medlemmer på hver sin side anskaffer seg dette.

 

Ideen er god, og har tro på at dette kan lykkes - ikke minst som bruk til vinterlagring. Skal bli spennende å følge med den videre utviklingen.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...