Jump to content

Nytt fantastisk konsept for båtlagring på sjøen


Morea

Recommended Posts

Skulle gjerne sett innom og fått en demo, men det er litt langt---

(Var innom Stavanger i fjor sommer, men der hadde noen fjerna

gjestehavna, så vi havnet på Hundvåg hos den gode Poseidon!)

 

Lykke til framover! Trebåter som overvintrer på sjøen får

mye juling her nord i alle fall, så et columbi egg ser vi gjerne. :yesnod:

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en artig sak, litt usikker på hva isen gjør med denne båtposen men jeg kunne godt tenke meg å forsøkt denne løsningen. det blir spennende å se hva den kommer til å koste. Så er det jo slik for mange av oss at forsikringen ikke gjelder om båten er i vannet vinterstid så det må en jo se litt på...

Link to post
Share on other sites

Så er det jo slik for mange av oss at forsikringen ikke gjelder om båten er i vannet vinterstid så det må en jo se litt på...

Bytt selskap, så er den saken løst. Det gjorde jeg. Må jo kunne bruke båten om vinteren og :smiley:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Synes også dette virker til å være spennende... Lurer på hvordan det kommer til å fungere med 30 cm is, som vi hadde i Arendal i vinter. Og om dette kommer til å koste mer enn båten min??

Dette er en av de tingene som skal testes nøye ut i tiden som kommer. Inni Marinovator posen har du fra 50 til 100 cm dybde under kjølen. Det betyr at det er en meget stor flate som er eksponert mot det varmere vannet som skiftes ut under isen. i mener at du vil få en varmetransport fra vannet under posen til vannet inni posen slik at dette vil holde seg isfritt. Alternativt kan en sirkulere vannen fra bunnen av posen opp til overflaten inni posen og dermed vil en kunne få samme effekt som et bobleanlegg, bare med et mye lavere effektforbruk

Link to post
Share on other sites

Ikke noe for meg, men for dem som har et smykke av en båt må jo dette være ypperlig. Spesielt om det kan være en permanent åpen løsning med oppblåsbare ribber som det ble illustrert på websiden.

 

Om jeg en dag kjøper en klassisk daycruiser i edeltre vil det være verdt å vurdere.

Link to post
Share on other sites

En slik ballong må da være et fristende mål for å stikke hull på av pøbelen!

Lars H. :lol: :lol: :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her må det da bli tungvint å fortøye båten, hvis fortøyningene skal tres gjennom posen (hvor er gjennomføringene til dette) og festes i brygga, eller omvendt, festes i båten?

Her må man vel også være forholdsvis rask med å stoppe motoren hvis ikke dette skal bli til et privat gasskammer? :lol::diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Vndfang har heler ikke vist seg å være noe problem pga utformingen av posen som gjø at den "slipper" vinden mer eller mindre etter samme prinsippet som en flyvinge. Dermed har draget på utriggere og brygge vist seg å være minmalt.

hur mye vind klarer den her posen?

 

de gamle Barracuda idrettshallerne var ju de første som tok stryk...da det begynnte o 'dra i'......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes dette var en spennende ide

 

Den der så da bare utrolig tåpelig ut! :lol::lol::lol:

 

i motsetning til de vakre presenningskreasjonene i grønn Europrisplast og rekved, så ser dette langt bedre ut..

 

Her må det da bli tungvint å fortøye båten, hvis fortøyningene skal tres gjennom posen (hvor er gjennomføringene til dette) og festes i brygga, eller omvendt, festes i båten? :lol::diving:

 

Jeg hadde nok mest brukt den til vinterlagring, jeg snekrer heller ikke presseningsstativ etter hver båttur

Link to post
Share on other sites

Bare et kort spørsmål:

marine tilveksten som posen skal forhindre å gro på skroget, ha like gode groforhold på selve posen?

Jo det har du helt rett i vesten vil gro på utsiden av posen. Marinovator duken er belagt med en spesiell lakk som gjør at det er enkelt å spyle groen av. På Z1 modellen som er sylinderformet kan du løsne fortøyningene og vri posen 360 grader rundt mens du spyler den med en høytrykkspyler.

Link to post
Share on other sites

Hvordan holder dette seg nede under båten... festes med lodd i bunnen??

Nei her er det ingen lodd. Når posen er tredd på båten så vil det være 5 til 15 m3 vann i bunnen av posen alt etter hvor stor pose du har. Dette vannet veier ingenting så lenge det ligger i - vannet. Dermed så er det kun vekten av duken som gjør at den holder seg nede.

Link to post
Share on other sites

Her må det da bli tungvint å fortøye båten,

 

Igjen må vi skille mellom Z1 og X1 modellen. Det følger med et eget fortøyningskit. Dette gjør at en kan plassere gjennomføringene akkurat der en ønsker at de skal være, du kan også benytte spring. Det er båtens fortøyning som holder posen på plass. Dersom du tar ut båten så lar du fortøyningene ligge igjen.

Vedr. gasskammer så gjelder de samme reglene her som hjemme i din egen garasje eller båthus.

Link to post
Share on other sites

Det spørst hva båtforeningen og nabobåtene sier..

Hei Blue,

jeg ser du bor i Stavanger. Du er velkommen til en omvisning og demonstrasjon på Prestø kai ytterst i Galeivågen på Hundvåg. Ring meg så kan jeg komme ned å møte deg.Du finner nummeret på hjemmesiden vår www.marinovate.com

Marinovator har til nå vært montert i Dusavik og Hundvåg båtforening. Konseptet har blitt presentert på årsmøtene til begge foreningene og det ble meget godt mottatt.

Link to post
Share on other sites

Hmm, spendene. Jeg holder til ca17nm fra dere på et langt mer værhardt sted. Bare ta kontakt viss dere trenger testing :cool:

Flott, vi vil iløpet av våren /sommeren knytte oss opp mot ca 10 personer fordelt rundt i landet slik at disse kan høste erfaringer med produktet. Vi tenker da spesielt på : Brukervennlighet, kvalitet, vind & sjø Dersom du har lyst til å være med kunne du kanskje sendt meg en mail? min mailadresse

Link to post
Share on other sites

Heisann! ser ut som et genialt konsept i grunn, så lenge man ser vekk fra at den er litt komisk. Tror uansett den ansees for å være komisk siden det er et uvant syn. Tviler uansett på at den saken holder været vi opplever til tider hær i nord, å vis trådstarter vil teste på min båtplass så kan vi sikkert ordne en løsning.

 

Tror det som trådstarter/produsent ogås bør se på er hvordan denne saken oppfattes hvis den "plutselig" dukker opp i ei havn hvor folk ikke har hørt å sett slikt før, å det har garantert ikke de jeg har rundt min båtplass:)

 

Spennende sak synes jeg, men koster sikkert mer en det smaker for oss som bare har "små båter".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...