Jump to content

Nytt fantastisk konsept for båtlagring på sjøen


Morea

Recommended Posts

Er det kjent om dette er testet ut gjennom en tilsvarende hard vinter som på østlandet?

Foreløpig har den blitt testet i 3 mnd i vinter. Testen foregikk i Dusavik ved Stavanger men vi hadde desverre ikke is. Dette er en funksjon som vil bli testet og verifisert av et uavhengig test inst. før høst sesongen

Link to post
Share on other sites

haha ja det er mangt slag. Hvordan dette skal beskytte mot groing kan eg ikkje så da båten fortsatt ligger i sjøen samt at eg ser en stor fare for at drev eller propell vil gnage hull.

Etter som eg kan sjå på demoane så må skipperen lagres ombord sammen med båten eller det kreves en båt for å gjennomføre lukning bak samt å komme seg ut

Link to post
Share on other sites

Hva skjer når det blir storm og orkan? Maks vindstyrke som er logget ombord i min båt i vinter er 34 m/s spørs hav som skjer under slike forhold.

Du har et godt poeng der. Foreløpig er høyeste vindstyrke som er målt der hvor testen har pågått 23 m/sek. Sålenge posen står under et overtrykk er det ikke noe prblem med vind. Dette fordi volumet inni posen blir komprimert tilsvarende den kraften som virker på siden av posen ved sterk vind. Vndfang har heler ikke vist seg å være noe problem pga utformingen av posen som gjø at den "slipper" vinden mer eller mindre etter samme prinsippet som en flyvinge. Dermed har draget på utriggere og brygge vist seg å være minmalt.

Link to post
Share on other sites

Den der så da bare utrolig tåpelig ut! Synes jeg ser båten min for meg i det den forsvinner i det fjerne innpakket i oksygenteltet sitt... :lol::lol::lol:

Hver sin smak ... Husk at dette er et alternativ til tradisjonell innpakking påland eller på sjøen. Modellen X1 er derimot tiltenkt å kunne brukes både som vinterlagring og som en garasjeløsning.

Link to post
Share on other sites

haha ja det er mangt slag. Hvordan dette skal beskytte mot groing kan eg ikkje så da båten fortsatt ligger i sjøen samt at eg ser en stor fare for at drev eller propell vil gnage hull.

Etter som eg kan sjå på demoane så må skipperen lagres ombord sammen med båten eller det kreves en båt for å gjennomføre lukning bak samt å komme seg ut

Årsaken til at dette beskytter mot groing er at vannet i posen er isolert fra vannet påutsiden.dermed blir dette vannet dødt ettersom det blir tilfør lite oksygen. Samtidig slipper posen inn mye mindre lys dermed hemmes veksten av groe betraktelig. I tillegg er det mulig å tilsette vannet i posen en "grønn" biocid som tar knekken på alt liv. Et annet alternativ er å erstatte sjøvannet inni posen med ferskvann. dette kan gjøres automatisk ved å åpne en ventil i bunn av posen. Dermed bruker en overtrykket til å skifte ut vannet.

Drev/propell befinner seg ca 1 meter over bunn av posen. Det er aldri noen deler av båten sm er i kontakt med posen.

Dersom den brukes som båt hus må en lukke etter seg når båten tas ut. Dette gjøres ifra båten.

Link to post
Share on other sites

Hva med strore mengder snø og hva hvis strømmen går?

 

Hei Polarn, Maks snø last har vært 15 cm. Snølast over dette fører til at den kneler. Da er det bare å riste i duken så reiser den seg opp igjen. Dersom strømmen går vil den falle sammen og reise seg igjen når strømmen er tilbake.Det er forøvrig ikke noe problem å lage et rele som gjør at viften trekker fra batteriene dersom strømmen skulle falle bort for en kort stund. Effektbehovet til viften er 100 W

Link to post
Share on other sites

Vi må respektere reglene for innlegg på baatplassen. Dermed vil vi ikke gjøre denne tråden til en salgsside.

Det vi ønsker er å lfå uftet konseptet vårt for dere her på forumet som er de som har mest erfaring innen opplag og preservering av båter.

På vår hjemmeside vil du finne vår kontakt info.

Når det er sagt så er enda ikke prisingen ferdig siden vi jobber med å finne de mest lønnsomme produksjonsmetodene. Full lansering av produktet vil skje rundt mnd skiftet april - mai

 

Kan jeg spørre deg, hva vil noe sånt være verd for deg dersom vi tar utgangspunkt i en holdbarhet på produktet på ca. 10 sesonger?

Link to post
Share on other sites

Kjemikalier i grønn kategori

Kjemikalier i grønn kategori er kjemikalier som står på OSPARs PLONOR-liste. Disse kjemikaliene vurderes å ha ingen eller svært liten negativ miljøeffekt. Kjemikalier i grønn kategori omfatter også vann som inngår i kjemikaliene. I 2008 ble det sluppet ut 114 403 tonn kjemikalier i grønn kategori.

Kilde: Statens forurensningstilsyn

Link to post
Share on other sites

joda det var nå et spennende påfunn det her. Hadde vært artig å sett levende bilder av det istedet for animasjoner. Bilder sier meir enn tusen ord sies det

Her har du noen bilder. Det første viser hvordan båten ligger inni posen:

januar_065.jpg

Her ser du hvordan posen ser ut inni :

0909_065.jpg

Link to post
Share on other sites

Flere som bare ser det morsomme med denne, ok det.

Men ideen er slett ikke dum den, tenk bare hva du kan

spare båten og utstyret for av frost-, sol- og regnpåvirkning

gjennom vinteren. Snømåking er jo heller ikke det morsomste

tidsfordriv for en gammel skrott.

Kanskje tidligere båtpuss også?

Skal følge med utviklingen, Marinovator!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Flere som bare ser det morsomme med denne, ok det.

Men ideen er slett ikke dum den, tenk bare hva du kan

spare båten og utstyret for av frost-, sol- og regnpåvirkning

gjennom vinteren. Snømåking er jo heller ikke det morsomste

tidsfordriv for en gammel skrott.

Kanskje tidligere båtpuss også?

Skal følge med utviklingen, Marinovator!

mvh

JanS/EIR

Mange takk JansS,

Jeg er selv eier av gammel trebåt og har prøvd omtrent alt som finnes av opplagsløsninger fra innendørslagring til mange typer presseningstativer uten å bli fornøyd. Utifra det som testene viser så langt så ser dette veldig bra ut.

Skulle du komme forbi Stavanger en dag så er det bare å ta kontakt, så skal du få en demonstrasjon. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjempe lurt konsept!! Ser at dette kan spare meg for mye vedlikeholdsarbeid

Hvordan lagres posen om sommeren om en ikke velger å bruke den som helårsgarasje? :flag:

Mange takk for hyggelig tilbakemelding :yesnod:

Du har 2 alternativer for lagring av posen når den ikke er ibruk:

1. posen kan rulles sammen på et eget rullestativ som monteres foran båten mellom utriggerene. Når den så skal benyttes igjen, trekkes den av rullen og over båten din igjen.

2. Du kan brette posen isammen og ta den med deg hjem. Vekten vil ikke være høyere enn 25 - 45 kg avhenig av modellen du velger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...