Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ang kjettingen sap_ 2000, faller den bedre på plass og tar mindre plass etter overgang til rustfri kjetting .?  Har tildels samme problemet i ny og ne, at den galvaniserte jeg har, bygger seg opp i kjetting kassen ..

Men gidder ikke spandere ny om det ikke er åpenbart bedre forskjell..

Link to post

@Ida Marie III  

ja, «tårnet» ble vesentlig lavere som håpet. Fikk ikke på lokket på trekassen den syrefaste kom i på tross samme lengde og dim.  

 

Den galvaniserte var ca 5 år gammel.  Funket greit  i begynnelsen, men de siste par årene har det på tross av syrevasking noen ganger vært litt lugging ved utkjøring.  Har bare ca 60 cm fall.  

Mvh. SAP

Link to post

Mekket hurtigfeste til snap davitene mine. Modifisert de til å passe i Weaver feste ? Skal monteres vertikalt slik de er helt ute av syne når de ikke brukes. Et h... å komme til fra innsiden, men de løser seg vel tenker jeg! Blir å montere snart ?

 

Også pusset teak og oljet denne. Pusset og vasket med klorin. Minst like bra resultat som teak cleaner og teak brightener men bare 20,- istedenfor 5-600 ?? 

 

 

20180518_125903.jpg

Snapchat-1449601240.jpg

20180518_150759.jpg

20180518_103108.jpg

Link to post
Guest Avmønstret#

Byttet påhengs på jolla og kjørte meg en god tur i "nabolaget". Gikk fra 3,5hk  4t til 5hk 2t. Sola skein så jeg gikk først til noen svaberg og sola meg litt. Dvs så lenge som jeg pleier før jeg blir urolig, ca 15 minutter, så turen gikk videre. Fant en bøye fra Oslofjordens friluftsråd som jeg ikke visste om tidligere på en fin plass og så meg ut et par fine svaiplasser i området. Fikk installert en app for å måle farten på jolla. Maksa ut på 14 knop, som jeg syns er mer enn nok i ei gummijolle. Men "marsjer" best i 11-12 knop. Påhengsen stod en gang på en tung 14 fot båt så jeg byttet til en lettere propell, sitter jo å lurer litt på hvor fort jolla vil gå med den tyngre propellen som jeg har som reserve ? Men samtidig så blir jeg jo helt mør i ræva av å skvette rundt i den jolla så mer fart er kanskje ikke det jeg trenger, heller komme letter i plan med last enn å få noen knop til tenker jeg. 

 

Tilbake i båten. Lys lapskaus på boks til middag (har de fjernet salt i den tro, smakte litt tamt), kaffe og veslansdslefse til dessert. Så til "arbeid" igjen. 

 

Fikk montert på storseilet, inklusive rev til cockpit på rev 2 og lazyjacks. Har gitt lazybagen permisjon i sommer da den må sys etter i sømmene og jeg må få tak i nye spiler til den. Renset og smurte hver eneste "glider" i storseilet med PTFE olje, pluss at jeg smurte blokker osv for opphalet. Storseilet er i tung dacron, forsterket og sydd inn nytt akterlik osv. Et tungt helvete å heise så det må smøres og ordnes. Satt spilene litt "løst" så de ikke presser vognene mot masta. Fira seilet, lazyjacksene fungerte helt etter planen, litt rart å se storseilet "nakent" på masta uten lazybag. 


Gikk i gjennom diverse skap og benker og innser at jeg må ta en rydde/kastesjau i morgen, båten er full av alle mulige rare ting, men ble også fornøyd da jeg fant ekstra diesel og oljefilter, pluss en reservedynamo (!), for å ikke snakke om reservestrekkfisker. Men blir nok fort en søppelsekk som går rett i containeren, samt en sekk som blir tatt med hjem. 

 

Gikk i gjennom en haug med kart som lå i båten og fant både båtsportkart for Oslofjorden ++, pluss et større kart for hele Sørlandet, samt oversiktskart og detaljekart for vestkysten av Sverige, og en haug med kart over Danmark. Stor glede :-). Men litt lang i fjeset over at vi ikke har brukt de før og har kun knotet på iPad osv. Kart er kart og kart er gull når det gjelder å få oversikten. De skal taes i bruk når vi planlegger turer. 

 

Monterte spryhood og cockpittelt. Har vært varmt noen dager nå men når sola svinner så er det jaggu kaldt i lufta så cockpitteltet kommer godt med om kvelden. 

 

Sitter i cockpit med et par Newcastle brown ale og ser utover sjøen. "Smugrøyker" og legger litt planer for morgendagen. Har kjøpt verktøy som jeg tror vil gjøre susen når jeg skal ha av den ene skruen som er umulig å komme til på dieselpumpa. Når den er demontert blir det rydding. 

 

Nå er det snart å krype i bingen, kjenner at sola har bitt fra seg i dag, det gir en god følelse når en drar dyna over seg ?

 

 

Link to post

Fylte ca 1 dl motor olje på Volvo Penta Md5 som står i min Maxi Fenix. Starta motoren og gikk fra Strømstad til Skjeløy. Nydelig seilvind idag men gikk for motor da seilet lå nede i båten og jeg var litt uopplagt til ekstra jobb. Ønsker forøvrig rullefokk. I morgen blir det seil fra Skjeløy til Drøbak. 

Link to post

Ble litt rastløs og arbeidsledig. Bort skulle den gamle teaken.20180518_135426.jpg.a78c798d01c4008ce62a92346f9effbb.jpg20180518_135420.jpg.b3e77355b0f04cb4a7b6d53154affece.jpg20180518_135415.jpg.b285fa43a271125ac5d9b28376951a07.jpg

Ble ikke mye igjen.

20180518_135415.jpg.b285fa43a271125ac5d9b28376951a07.jpg20180518_180250.jpg.cb2c5e4dd534fca5d31c19e193139e2f.jpg

Brukte det gamle som mal. Bare utskjæring og tilpassning igjen

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Nesten ferdig med ny teak på styrbord side.20180523_141616.jpg.4b6493a17a5682bca60beb8099378ba1.jpg

Og da var det fin tilpassing og 20180523_203933.jpg.9968833700094e4568b33e65c6cee719.jpg20180523_203944.jpg.afbb5cc8f1bec5c5d5af332695448865.jpgmontering av nye teak staver.20180523_182930.jpg.4777b41e8a422cd13445342de14aee46.jpg

Fredag blir det nytt på BB side 4

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Nå mener jeg at det er vel fortjent med en iskald øl i sofakroken etter kveldens jobb.

Så er det bare plugging igjen..20180524_212900.jpg.d4b5f51c5ebc05bf6b803841360fa2d6.jpg20180524_213009.jpg.6578f2de45602d5a93c37f0498bffac5.jpg20180524_212851.jpg.bf285c1a836e03442d80c4bc510b5cef.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Bærre lekkert ! Nå må du nesten friske opp trinnene i badestigen også :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har byttet relé på min Sleipner P55 baugpropell.  Forrige uke var det slutt på aktivitet i baugen og en utrolig god feilsøkingsguide konkluderte med at relé var ødelagt.  Brukte 15 min på å sette inn nytt og nå går baugpropell igjen ? 

 

Her er feilsøkingsguide om noen skulle møte på samme utfordring. http://www.imtra.com/Collateral/Documents/English-US/Products/SP_Troubleshooting_Guide_with_IPC.pdf

Link to post
VannTro skrev for 12 timer siden:

Bærre lekkert ! Nå må du nesten friske opp trinnene i badestigen også :thumbsup:

 

Allerede i gang med den biten VannTro:thumbsup: mener det er en konejobb:giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Byttet vandpumpen til en ny af samme model. Det var noget af en forbedring! Den skulle efter specifikationen give 13 liter i minuttet, men den gamle gav nok kun 5-6. Nu virker bruseren som en bruser igen! Jeg havde ellers renset den gamle fire gange for store kalk-klumper uden held. Men den var også fra 2006 og havde siddet i båden fra ny.

 

23C189DA-2E59-41D0-B52B-2478CF9F1AB0.jpeg.fb742957d15be2a01b34f2df94c719a5.jpeg

 

Monterede derfor også et filter foran den nye pumpe for at forhindre at den nye blive ødelagt af kalk i vandtanken. Den nye pumpe:

 

E676813F-ACE4-48BC-BEE7-A0CE625E6A6E.jpeg.caa9931be7418809a0e8575814ba200a.jpeg

 

 

 

Og minsandten om ikke @Roger jo havde sneget sig ind i hjemmehavnen på sin årlige Danmarkstur!

 

A6675C57-46AF-4F8A-87E5-02389D32D488.jpeg.4d71bfbf957fb4f10d3c5983488ccffd.jpeg

 

 

Link to post

Overhalte vinsjen i går/forrigårs. Lurte på hvorfor den hang litt på «halv tolv», så tenkte det var greit å ta en titt under plastdekselet. Vinsjen satt kun fast i kablene! Alt av fester osv var helt irret helt bort. Her har nok forrige eier levd lykkelig uvitende om det nødvendige tilsynet av vinsjen, for ikke å si meg selv..

 

Det er jammen viktig å spyle å smøre disse vinsjene!

07B1402C-AFB8-4560-AE27-EF3A1D080D97.jpeg.1dff67b50a64f74adf8563f74a3b2405.jpeg

E424464D-C94A-4389-9A99-6788C2CD579B.jpeg.b262683977976dc4a86a15c9af51aba0.jpeg

 

 

Her var det bare å kaste seg rundt, kan ikke ha driftstans når det er så fin sommer ute. Lurte først på om jeg måtte bytte hele dri**n,  til 16 000, men selve girhuset og motoren så temmelig grei ut, så hadde lyst til å sjekke mulighetene for å skaffe deler i stedet. Heldigvis har vinsjkompaniet.no tatt over Ilas produktene, så de hadde alt på lager. Bestilte ny monteringsplate(nå i kompositt), nye gear-labber , pakninger og noen nye umbraco skruer(måtte banke inn torxfor å få de ut). Stor takk til Vinsjkompaniet som svarte kjapt og sendte sakene samme dag. Glad jeg ikke har en Kina-vinsj.

 

I følge netbaat.no(som er Ilas forhandler) så skal gearet ha 100ml 80w-90 på olje. Hadde litt SAE90 girolje stående, så fikk den fikk ny girolje i samme slengen.  

 

Selve girhuset var ganske rustent, så det fikk et par runder med noe rustmiddel fra Biltema, og så et par runder med Hammerite. Tror det hjelper en liten stund i hvert fall. 

 

Delene kom etter 1.5 døgn og alt så ut til å klaffe, men så fant jeg (typisk nok) ut at jeg også måtte ha noen oljetetningsringer for gearlabbene som sitter på girhuset. Ikke noe big deal, men en dag til helg og litt krise å vente manger dager på deler. Bestemte meg for å ta en fridag og kjøre innom Vinsjkompaniet i Oslo for å hente det der, drøye tre timer tur/retur. Heldigvis fant jeg ut at det kunne være en idé å kjøre innom den lokale Tools-sjappa. Tools hadde ikke oljetetningsringene, men han tipset med om Mets Hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg, han hadde vist det meste i pakninger og simmeringer. Hadde ikke trua, men det var forsåvidt på veien mot Oslo. Og jaggu tok det ikke Mets mer enn minuttet å finne akkurat disse rare pakningene jeg trengte, snakk om flaks!

 

En del timer senere, tre verktøy i vannet, to montering/avmonteringer(fordel at labbene står samme vei osv..), mange blåmærker, blod, svette, borring og saging, så var alt det gamle ute og det nye på plass. Helgen var reddet ??

 

Ganske fornøyd med resultatet. Og hvis noen andre har problemer med Ilas Captain C 1000 watt vinsj, eller tilsvarende fra Ilas, vil jeg anbefale dette fremfor å kjøpe helt ny vinsj. 

7914ADF9-E8A7-4247-BC62-D0C4C410C003.jpeg.149e2316e20c26e2170a357403f69734.jpeg

 

FD848C4E-C85F-4E97-A4A1-6394B251FE61.jpeg.19ac1b4aacbbe3ef0cd315646f934419.jpeg

  

247A4983-577A-47DB-B969-0899607D2BC6.jpeg

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post

Kjøleskapet i Haik blir ofte fullere enn fullt, spesielt om fristerinnen ønsker seg kalde bobler.

Har derfor kjøpt inn kjøleboks som rommer slike flasker stående.

Sitteputen tilhørende stikkkøya må derfor vike plass for kjøleboksen som overtar denne plassen.

Tror det blir kanonbra og med enkel tilkomst til både boks og køye??

Som dere ser så kan skapet også åpnes, litt flaks må en ha selv om målene sa det skulle gå fint, så var det mer på håret enn hva jeg anntok??

9668FC9A-99D7-4554-B545-451C12398308.jpeg

B022653F-B587-461F-B517-6D9F05C86E6E.jpeg

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Da ble vi ferdig med trinnene også.

Gjenstår litt teakolje så må jeg anse meg fornøyd.20180527_120430.jpg.adc060d1b369297f30296f27dcb231de.jpg20180527_120457.jpg.9b95f56c9c9991d24f388c55484b7501.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...