Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

 

Chris284 skrev On 7/18/2021 at 11.22:

Hei. Ja. På det nye FG500 må topp lokket skrus av for påfyll og jeg helte på så det var fullt. Er ikke noen annen mulighet på det filter huset om man ikke bruker en pumpe. På den andre motoren som har MAM230 filter har jeg ikke byttet filterhus bare ny innsats og på det er det en pumpe så det var også fullt, er lufte skrue så det var ikke luft der heller. Det er et fin filter til før motor som og har pumpe, så sjekket der og. Eneste er høytrykks pumpen og dyserør jeg ikke har luftet. Men de starter og går bra på tomgang uten røyk. Skal sjekke tank lufting. 

 

 

jørn skrev On 7/18/2021 at 8.33:

@Chris284 Har du husket å fylle filteret helt opp med diesel? Viss ikke vil det antakelig stå luft i toppen av filteret.

 

 

Fant en lekkasje på diesel returslangen på styrbord motor og strammet litt på tre dyser som var litt svette ved kobberskivene. Nå har motorene gått bra og båten opp i plan. Tok bare 3000 rpm for ikke å overbelaste da det er litt groe på drev. Må nok opp på land en tur for høytrykk spyling. Det kan ha vært noe vann i dieselen som har blitt borte etter litt kjøring og fått "polert" diesel som har sirkulert samt litt Alron. Fyllt på mer ren diesel så håper det er bra for denne gangen. Mulig jeg bør bytte finfiltrene ogsa, men de har bare gått en sesong.  

Ellers får dere ha en god sommer.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

I dag har eg rensa sjøvannsfilteret og fylt på litt meir kjølevæske, i håp om at det skal hjelpe litt på motortemperaturen som er litt i høgste laget. 

 

Opplevde også at baugpropellen plutselig var heilt død i det eg skulle ut frå ei havn. Som eit skudd i blinde tenkte eg at eg kunne prøve å ta av og på strømledningene til thrustermotoren for å pusse bort eventuelt irr eller gammal skit. Allerede etter å ha kopla av og på EIN ledning virka propellen igjen. Snakk om flaks! 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Filter nr 2 har kommet, da blir det å bytte ut Racor 230MAM med 500FG kina kopi på styrbord motor.

Har allerede byttet til 500Fg på babord motor.

Racor 230 filter bytte blir 540,- siden halve filterhuset er selve filteret. På 500FG er filter innsaten 

til å ta ut. Ett nytt filter element koster en hundre lapp, så nå kan jeg jo nesten bytte filter for hver

gang jeg fyller en tank diesel.

 

IMG_20210805_124315_2.jpg.5fa5b493e801ac2f649a3596d0f5077a.jpg

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 3 uker senere...

Skulle starte motorene etter en uke uten bruk og den ene motoren ville ikke starte. Startmotoren dro

nesten ikke motoren rundt. Men fikk start for så å stoppe etter noen sekunder. 

Starter går varm og tapper batteriet, så den er nok gåen.

Tok ut gløde pluggene og da svivet motoren rundt og var ikke vann i sylindre.

Målte for sikkerhets skyld gløde pluggene og to var defekte, var brudd. Hadde tre i reserve

så monterte to nye. Men med friske batterier ville motoren ikke starte.

Så da er jeg på jakt etter en ok starter til Mercruiser 4.2L diesel motor fra 2002.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
altera mulier skrev 38 minutter siden:

Fetteren til kona ville ikke la seg fotografere, men i dag har jeg fått fantastisk hjelp av Jostein til å fjerne divinylcell, glassfiber i taket på hard-top'en og til å lage "kabelgate" for støping av rør hvor det skal trekkes kabler :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Godt at hjelpen brakte fremgang!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Fikk montert radar på Baljen idag. Så nå kan tåke å regn komme som det vil.

Mast til topplanterne var jeg for gnien til å betale 1800 for. Så den ble produsert hjemme i kjelleren av alurør(kalesje rør) som var i overskudd fra tidligere. 

Var befriende enkelt å koble opp radar via wifi til plotter.

IMG20210909193408.jpg

IMG20210909184610.jpg

IMG20210909184559.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

"Skulle starte motorene etter en uke uten bruk og den ene motoren ville ikke starte. Startmotoren dro

nesten ikke motoren rundt. Men fikk start for så å stoppe etter noen sekunder. "

 

Fikk ettehvert start på den gjenstridige motoren også. Lot batteriene stå på lading en uke så de skulle være

full ladet. Strammet alle koblinger og det var for løst skrudd til på batterivelgeren der jeg koblet på rele for fjernkontroll 

av sammenkoblingen. I tillegg byttet jeg to glødeplugger som det var brudd i.

Det er AGM start/stop plate batterier 2x100Ah med 900CCA hver. Men det er lite kraft over lengre tid, så

om motorene ikke starter med en gang etter en gløding så kan det være for lite strøm. Skal se om jeg

kan erstatte ett av de med et Optima AGM batteri, de har mere kraft litt lengre pga spiral teknologi som har mere

bly.

Skal i allefall ta ut starteren på styrbord motor og pusse børster og rense og smøre opp igjen. Om den fungerer

ok så venter jeg med å bytte den.

 

Ellers så tok jeg ut Litium batteriet på 60 Ah som har vært til litt elektronikk forbruk. Har vært ladet med solcelle panel.

Der var to celler på 2,7v og to på 4.4v. Så må nok skaffe meg en bms med balansering, bms som er der nå er tydeligvis uten balansering.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Komodo skrev for 4 timer siden:

Har du gjort alt det på en dag :eek:

 

Har nok brukt halve helga på det skroget der, men det er ink å støpe opp noen skader også noen gelcoat skader. Men det blir noen dager til med jobb på den. Eieren av båten skal shine den opp noe jævli, så det er egentlig sånn jobb som er litt morro. Tar masse bilder som jeg kan bruke som referanse til seinere. 

 

Snikende skeptik skrev for 2 timer siden:

Tar gjerne fremgangsmåten på dette @Eika:thumbsup:

 

Har vannslipa med 1000, så 2000, så har jeg rubba med maskin, polert med maskin også voksa med maskin 

IMG_20210910_160237.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev for 7 timer siden:

Har vannslipa, rubba, polert og voksa en båt fra 09 som aldri har fått kjærlighet før 

 

Dere ser jo før og etter på det nederste bilde

 

Jeg har et mørkeblåt skrog fra 09 som ikke har fått kjærlighet. Skulle gjerne vite litt om fremgangsmåten din.

Jeg planlegger å ta det til sommeren og det står mellom sliping, rubbing og polering eller hellakkering med 2-komponent.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 1 time siden:

 

Jeg har et mørkeblåt skrog fra 09 som ikke har fått kjærlighet. Skulle gjerne vite litt om fremgangsmåten din.

Jeg planlegger å ta det til sommeren og det står mellom sliping, rubbing og polering eller hellakkering med 2-komponent.

 

 

Fremgangsmåten står i forje innlegg som jeg skreiv. 

 

Lakk på båt er noe forbanna drit, 1 ripe så ser man grunninga under. Jeg ville heller tatt den jobben som jeg har gjort nå. Hvis ikke du skal sørover i vinter, så kan du jo bruke noen kvelder i vinter på det 

 

Men det koster jo litt for en god slipemaskin og poleringsmaskin + "papir" og gugge. Men det er i allefall ufattelig mye mer holdbart og ikke minst så kan man ta en gelcoatskade i ettertid uten å innvolvere en lakkerer. Hvis en båt er lakkert, så er det ett sinnsykt godt prutingsargument for min del. Er fort 20-30k lavere pris enn en som har orginal gelcoat 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...