Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Tar årlig sjekk på oppblåsbare vester. Blåser opp manuelt med bademadrasspumpe, vil ikke blåse fuktig luft inn i belgen. Skal montere nyinnkjøpt mannoverBord AIS på en i kveld, da har den stått med trykk 24 timer og er klar for pakking. Ser komplisert ut på bruksanvisningen, men da aktiveres AIS autoomatisk når vesten blåses opp.

Link to post
Share on other sites

Tatt ut dysene på Yanmaren. Ene satt noe voldsomt, så måtte gå litt kraftig tilverks på den. De så ikke pene ut og var veldig nedsotet. Leverer dem til motorfirma for testing og evnt jusering.

Neste jobb er å justere ventilene. Har aldri gjort en slik jobb før, men har funnet mange gode tips rundt om kring.

Bilde er fra forrige helg, da var det vannsliping og rubbing av det blåe på skroget. Ble blankete en jeg hadde håpet på:

F06DA174-793B-46E5-B92D-ED5C52C676B8.jpeg.100e06322a0191de0b352ea3834878f9.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt av drevet, byttet knutebelg, smørt og montert sammen. Giroljen ble byttet i høst.

 

Er en del punkter igjen på vårklargjøringslisten, men nærmer oss klar til sommer! 

 

 

IMG_20190303_134716.jpg

IMG_20190303_153901.jpg

 

Glemte å si tusen takk til @tnorderu for hans glimrende guide som jeg bruker hvert år! Og nå som jeg smører bolter og skruer selv så sitter ikke ting fast slik som på min første båt ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

I helgen plukket jeg ut turbo og ladeluftkjøler. Ladeluftkjøleren skal renses da den er full av olje fra turboen. Turboen skal sendes inn til overhaling.

 

Neste båt skal ha ståhøyde i motorrom, ligge på magen oppå motoren for å nå ned, inn, under i mellom begynner jeg å bli lei av... :giggle::cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Skiftede olie på mine trimtabs i går. Pumpen er monteret helt inde bagest i lastrummet, så det krævede akrobatiske evner at nå ind. 

 

Tømte den gamle olie ud med en oliesugepumpe. Det gik let nok. Det var imidlertid helt umuligt at nå påfyldningshullet med nogen form for tragt, så enden blev, at jeg måtte bruge slangen fra oliesugeren og langsomt hælde olien gennem slangen. Et rigtigt tålmodighedsarbejde...

 

En stor injektionssprøjte med en 1,5 meter slange på er det rigtige værktøj til denne opgave. Det bliver næste gang...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...