Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

I dag har båten blitt ferdig polert. Det er noe av det kjedeligste jeg vet om. Selv med gode produkter og nok tid. Det blir blankt og staselig det er ikke det at jeg ikke får til. Det bare er så ubeskrivelig kjedelig😂😂😂 men nå skal jeg snart på vannet 

Link to post
Share on other sites

Forsterket akterspeilet, tettet flere hull og lagt på glassfiberduk på innsiden.

Forsøkt å bygge opp en svak del av sittebenk med glassfiber, ikke kritisk men mest av nysgjerrighet på om det går.

 

Påbegynt å fikse skader på skroget, pusset alle skrammer. Blir vannsliping herfra til månen i kveld 😅

Link to post
Share on other sites

Ikke idag, men i går. Livet smiler :) i går fant jeg ut at hvis jeg sprayer multi 2000 i den nederste selynderen på babord rekke, så spruter det ut av de 2 selynderene over. Så det er vel sprekk/hull i foringer siden det full gjennomtrekk i en hel selynder rekke. Wohoooo, tidenes beste sesong start for min del. Så må jeg vel jobbe på båtene til alle andre istedefor min egen de neste dagene også, så jeg får vel stå å skru, den uka jeg egentlig skulle bruke på å kjøre opp Telemarkskanalen for å fiske litt ørret i bandak. Som sagt, livet smiler 

Snapchat-1048229066.jpg

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 1.6.2023 at 16.08:

Var ute i båten og forsøkte å legge på en stripe i taket på båten min med 3 lag gl.fiber. Gjort med tips jeg har fått herfra (som jeg ikke syntes funka) og noe jeg fant på selv (med isoporplater etc), men i dag gikk alt til helvete. Nå gir jeg snart opp hele driten, ser ikke ut som om jeg får det til uten hjelp (er det noen her inne som fysisk kan hjelpe meg?) - får vel ellers bare selge hele båten tenker jeg................................... :nonod:

 

image.png.d118f68f59723ea86e6f516a1ec1f1a0.png

 

Oisann, den er lei! Jeg har ikke kunnskap eller erfaring nok til å bistå dessverre. Jeg forsterket veggen akter på båten, det er dog ikke opp-ned da så stor forskjell sånt sett. Jeg penslet på et lag polyester, så la jeg på glassfiberduken og trøkka i vei med pensel. Rulla over med alu-rulla og venta deretter spent på om det ville skli ned i løpet av natten men det satt dønn spiker heldigvis.

 

Nå kaster jeg bare ut amatørmessige spørsmål men hva er det det skal festes i, kan det være noe der som polyesteren ikke klarer få feste på eller reagerer med?

Hjelper det å "røffe" det til for at den skal få bedre feste?

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev for 2 timer siden:

Nå kaster jeg bare ut amatørmessige spørsmål men hva er det det skal festes i, kan det være noe der som polyesteren ikke klarer få feste på eller reagerer med?

Hjelper det å "røffe" det til for at den skal få bedre feste?

Dette er et ledd i en større "greie"! Da jeg kjøpte båten (en 1986 modell, kjøpt av meg i august 2019)var det montert en mast og et horn på taket (i glassfiber - helt naturlig!) og jeg hadde fått vanninntrenging via disse skruehullene. Taket er bygget opp med ytterst (altså øverst - mot friluft) glassfiber (støpt opp-ned i form på verftet), deretter 10mm divinylcell, så nye lag med glassfiber/polyester, før nederst (mot innsiden av forpiggen/kabinen) 5 mm skrogkledning. Jeg oppdaget at det dryppet vann fra taket og løsnet først litt av skrogkledningen. Da kjente jeg (med håndflaten) at det var godt og fuktig der. Nå råtner ikke divinylcell, men vann kan "råtne" og det gir en dårlig lukt. Derfor bestemte jeg meg for å fjerne all skrogkledning, gl.fiber og divinylcell. Da jeg satt og "sagde" med et multiverktøy for å sage ut biter av divinylcellen var det som å sitte i en fin-fin dusj. Jeg ble gjennomvåt. Etter gode råd herfra (Knude) la jeg på et nytt lag med divinylcell sauset godt inn med polyester og gl.fibermatte. Og så stemple denne opp i taket med teleskopstøtter. Dette fungerte utmerket. Under (dvs over divinylcellen) skal det så legges et nytt lag med gl.fiber/polyester. Det er her jeg har fått problemer. Måten du skisserer som du har gjort er helt riktig. Det er samme metode som også jeg skulle ha brukt i taket. Problemet er bare at i taket jobber jeg opp-ned, og de forbannede gl.fiber bitene jeg forsøker å legge opp der - de detter ned. Det har skapt mye frustrasjon og sinne (normalt skal det mye til før jeg blir forbanna, - men det ble jeg nå!) Jeg "truet" kona med at nå selger jeg hele driten og gir blaffen i båtlivet (som jeg elsker, har hatt mange båter tidligere og elsker havet), men kona har bedt meg puste med magen og sove på det. Nå ser det ut til at jeg får hjelp til å knekke koden den 14 juni av Chilli Solbris som kan mange saker og ting. Når taket er lagt ferdig, skal sidene ved vinduene (som er tatt ut) kles med 3mm skrogkledning, så skal vinduene settes inn igjen og da er båten pr. definisjon såpass tett at den kan sjøsettes - og kanskje jeg kan få nyte noen herlige dager på fjorden. :smiley:

Lykke til med eget prosjekt, legg gjerne ut bilder :thumbsup:

 

Det skal legges til at før jeg begynte innvendig, sparklet og pusset jeg ned utallige sårskader både over og under fenderlist. Så mattslipte jeg hele båten (over og under fenderlist) og klargjorde for lakkering. Hele båren er lakkert 3 strøk med 2K lakk (https://www.dycas.no/content/35-tom-b-double-coat-special-ral-3004), nye kryssholdt og pullere er montert, ny (dvs pent brukt) rustfri pulpit er montert, egenkonstruert mast i rustfritt (med plass til topplanterne, nav.lanterne og horn) er laget på spesialverksted og montert. Det har vært mye jobbing, men da en dame i marinaen sommeren 2021) spurte hva slags båt det er, og jeg svarte at det er en Flipper 640 HT sa hun at det er den peneste båten i marinaen :thumbsup: Da "vokste" jeg ganske mye og smilet gikk rundt. Jeg takket henne selvfølgelig :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Når du nå får hjelp så sørg for at det ikke er klumper eller stikker i taket. Bør være ganske slett. Når en fiber detter ned så kan tre ting være feil. 

For mye polyester i fiber. Skal fuktes lett med rulle .

 

Ventet for lenge så emulsjon blir løst opp. Legg en bit fiber på fukte plata. Rull på litt polyester.  Legg neste bit oppå å fukt lett. Ta umiddelbart å Legg ene enden av stykket i taket å bruk rulla til å glatte den ut i taket. Ligg unna den å lag en ny.

 

For mye søl,stikker å ujevnheter i taket så du ikke får kontakt med underlaget. 

Som nevnt flere ganger    ..... . Max 2 lag så herde. Mer enn det så detter det ned. Polyester er klebelig men har sin begrensning.  Tåler kun to lag 600gr. Csm

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 40 minutter siden:

Når du nå får hjelp så sørg for at det ikke er klumper eller stikker i taket. Bør være ganske slett. Når en fiber detter ned så kan tre ting være feil. 

For mye polyester i fiber. Skal fuktes lett med rulle .

 

Ventet for lenge så emulsjon blir løst opp. Legg en bit fiber på fukte plata. Rull på litt polyester.  Legg neste bit oppå å fukt lett. Ta umiddelbart å Legg ene enden av stykket i taket å bruk rulla til å glatte den ut i taket. Ligg unna den å lag en ny.

 

For mye søl,stikker å ujevnheter i taket så du ikke får kontakt med underlaget. 

Som nevnt flere ganger    ..... . Max 2 lag så herde. Mer enn det så detter det ned. Polyester er klebelig men har sin begrensning.  Tåler kun to lag 600gr. Csm

 

Takk for det Knude, jeg skal følge nøye med når Chili Solbris viser meg, håper jeg skjønner og knekker koden.

Jeg har noen "klumper" og ujevnheter i fiberen jeg har lagt på ved å bruke plastkledde plater (som da jeg la divinylcell i taket) - jeg tenkte å slipe ned disse med både multiverktøy og eksentersliper med kanskje k40 papir. For å få det helt slett. Hva tror du om det? Takker for all hjelp du har bidratt med :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Montert tv i salongen. Valgte å være litt forfengelig å ha tv som er helt flush med skottet ognutennsynlige kabler eller fester. Valget falt derfor på en Samsung The Frame 32"

 

Ble selvsagt mye mer jobb enn planlagt, men resultatet ble bra :cool:

 

Først måling og borring av hull til skruefester og kableScreenshot_20230608_160353_Gallery.jpg.6c23d9eec26b0516c64d5fa6b1315751.jpg

 

Så trekking av kabler i smal glipp mellom baksiden av skottet og glassfiberveggen i dusjen på baksiden

Screenshot_20230608_160342_Gallery.jpg.809b1c595c2df3b3c76796f85ef96f14.jpg

Ikke akkurat enkelt, men en gammel vhf-antenne påtapet flaggline gjorde nytten som trekkefjær

 

Ferdig resultat, tv'en har enten foto eller kunst som pausebilde og trekker såpass lite strøm at den kan vise dette når vi er ombord så den blir som et bilde i stedet for en sort firkant når vi ikke ser på tv (mao mesteparten av tiden :giggle:)

Tenker også å speile kartplotterbildet på lengre overfarten så en kan ha oversikten under dekk også

Screenshot_20230608_160337_Gallery.jpg.500da789f4a8d8d86f1cf0ab58895c92.jpg

Link to post
Share on other sites

Plukket toppene og bunnpannen av 350'en og ble litt overrasket. ut over vann i 5 av 8 sylindere, var det veldig lite rust.
Gleder meg til å få plukket resten ned, og sjekket over blokken. Håper på at det enten er toppene som har lekkasje, eller noe annet enn en sprekt blokk.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 1 time siden:

Plukket toppene og bunnpannen av 350'en og ble litt overrasket. ut over vann i 5 av 8 sylindere, var det veldig lite rust.
Gleder meg til å få plukket resten ned, og sjekket over blokken. Håper på at det enten er toppene som har lekkasje, eller noe annet enn en sprekt blokk.

Krysser finga for den absolutt billigste og minst arbeidskrevende varianten!

 

Morten_L skrev for 4 timer siden:

Montert tv i salongen. Valgte å være litt forfengelig å ha tv som er helt flush med skottet ognutennsynlige kabler eller fester. Valget falt derfor på en Samsung The Frame 32"

 

Ble selvsagt mye mer jobb enn planlagt, men resultatet ble bra :cool:

 

Først måling og borring av hull til skruefester og kable

 

Så trekking av kabler i smal glipp mellom baksiden av skottet og glassfiberveggen i dusjen på baksiden

 

Ikke akkurat enkelt, men en gammel vhf-antenne påtapet flaggline gjorde nytten som trekkefjær

 

Ferdig resultat, tv'en har enten foto eller kunst som pausebilde og trekker såpass lite strøm at den kan vise dette når vi er ombord så den blir som et bilde i stedet for en sort firkant når vi ikke ser på tv (mao mesteparten av tiden :giggle:)

Tenker også å speile kartplotterbildet på lengre overfarten så en kan ha oversikten under dekk også

 

Det der ble skikkelig lekkert!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ikke bare i dag, men de siste dagene - har jeg slipt i taket (med grovrengjører på vinkelsliperer) for å forsøke å få bort ujevnheter etter min (feilslåtte) måte å legge gl.fiber/polyester i taket. Det støver no' grusomt så verneutstyr må på plass.

bilde1.jpg.997d247395b33941e8bde50136032e57.jpg

 

bilde2.jpg.13ba060842d59df4a748b95afb1de0b3.jpg

 

glemte hansker (dvs jeg føler at jeg har bedre kontroll på sliperen ved ikke å bruke hansker. Sikkert bare en vanesak)

bilde3.jpg.355cdda0fd76bf2a48369a8107ad92bd.jpg

gamle sko, som en gang var svarte og fine 

bilde4.jpg.ff908102630d206ac030770dd1644476.jpg

Har nok litt slipejobb igjen bilde5.jpg.e8ee6cf77135ac30543db3b0e46aa4e4.jpg

 

bilde6.jpg.241da5fc711996f87d1f4d97391d7dfb.jpg

Det er en stor sjans for at jeg får litt hjelp og veiledning til tirsdag av en som kan dette med gl.fiber og polyesterlegging i tak :thumbsup: :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Slipa slipa slipa, 5år gammel båt der forje eier ikke har vært så nøie og det var mye småskader og krakerleringer som satt dypt, nye eieren er på grensa til psykotisk når det gjelder småskader, han sier bare: fiks det, nå har vi vært så nøie de andre plassene så hvorfor stoppe nå? neste eier på denne båten kjøper en strøken båt i allefall :)

 

båten har aldri blitt vaska, rubba eller polert, her har jeg fått lura nye eieren til og kjøre det på min måte, han har arbeidslyst og utstyr, jeg har de rette remediene, så det blei 3 stegs mirka rubbing (de matte flekkene på skrogsiden er jeg som holder på med noen gelcoat skader) og båten er nå blankere enn når den kom fra fabrikk for 5år siden. På bildet under så er båten grovvaska etter rubbing rundene,så det ligger tynt med rubbing her og der. nå skal hele båten høytrykkspyles og vaskes med silikonfjerner før den vokses. Knallbra utført av som sier "jeg kan ikke polere med roterende, har bare polert en båt før", jeg vet om mange "proffer" som tar seg godt betalt og leverer dårligere resultat. Hemmeligheten til en amatør båteier vs proff er kjærligheten til båten som blir jobba på  Screenshot_2023-06-27-00-37-30-290_com_miui.gallery.jpg.f87dc6c3f155032e14dda547ba6c02cb.jpg

 

Her er det jeg har jobba med idag og i helga 

IMG_20230626_145414.jpg

IMG_20230626_145435.jpg

IMG_20230626_145428.jpg

IMG_20230626_115042.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...