Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Mayern skrev for 3 timer siden:

Jeg tenkte å slipe ytterkanten av hyllene svakt kon, for at det skal få mer feste. Jeg mener jeg las om det i en annen tråd her når jeg søkte, at det ville være en fordel å gjøre det slikt. Skal borre de opp så de er "rene" innvendig.

 

Høres veldig riktig ut, jeg ville nok ha gjort noe sånt - Lykke til, dere har et stort arbeide foran dere (Da jeg skulle ha vekk limrester i min båt brukte jeg noe som heter grovrengjører på vinkelsliper (https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/grovrengjorer-navhull-2000020899), husk maske og briller, lakk og limfjerner fungerte ikke).:thumbsup: Det er en pen båt, Alikraft er kjente for å gå godt i sjøen. Håper dere får mange fine timer ombord :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Dette er mer "for" båten enn noe jeg har gjort med båten: Har satt på nytt landfeste for ankerline/trosse nummer 2 for min BEETLE (sitter en bjelke under planken som er skrudd fast sammen med resten av brygga). Lina går under bøya/blåsa mens den andre er festet bak  i ringen på toppen av blåsa...så håper disse to tåler en storm her innaskjærs.

feste.JPG

Link to post
Share on other sites

Pusset bort gammel moro fra akterspeilet(inni båten), heist av gammel motor (fikk samtidig vasket både sko og sokker, dreneringshull bak motoren gitt!).

Brukte resten av pinsen til å studere nett for å finne ut hvordan vi skal fikse skadene på båten på utsiden. Tror jeg har nogenlunde grei kontroll på hvordan dette skal fikses, så får man se hvordan det blir når det skal utføres i praksis.

Vi fikk også gitt båten en real skrubb utvendig, det trengtes! Veldig greit å få det gjort, fikk samtidig studert hver minste detalj og funnet alle småskrammer og skader. Det er heldigvis ikke mange dype som de på bildene her, men noen flere som må gjøres noe med. Og som bildet såvidt viser - kroken foran som er festet i vinsjen på hengeren stikker ut - på innsiden henger den i en imponerende mengde tec7 :crazy:Skade2.jpg.45e76b1dee87382749dd324ea2983587.jpgskade1.jpg.827678e14f6c370bb5da4aab8a1ade8f.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke i dag, men i går. Stakk innom båten min, for å sjekke fortøyninger. (ny båtplass)
Og hoppet ned i en nabojolle med en bøtte og øste i ti minutter.
Vet de er på ferie, og tenkte at det sikkert var greit å komme hjem til en båt som flyter.

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev for 6 timer siden:

Det er heldigvis ikke mange dype som de på bildene her, men noen flere som må gjøres noe med.

Båten min hadde mange sårskader i baugen etter utallige harde møter med brygger etc

2195-sjekk..jpg.19eb443f40943846ebe8ff49cdf4eed2.jpg

 

Jeg brukte dette: 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-sett-2000045273

sparklet og pusset, sparklet og pusset - med finere og finere papir (avsluttet med k1000 papir - såvidt jeg husker)

før jeg lakkerte med 2k lakk (med riktig fargekode) fra https://www.dycas.no/

ble ganske fornøyd 

13-58-04.jpg.181b383ed4736811b9db79f0d0d5d039.jpg 

 

Legg gjerne ut hva dere gjør, morsomt og interessant å se hvordan det blir. :thumbsup: :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Men det hadde jo vært fint med et bilde av båten, du har jo lagt ut så mange fine bilder av båter du har polert i jobbsammenheng også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Men det hadde jo vært fint med et bilde av båten, du har jo lagt ut så mange fine bilder av båter du har polert i jobbsammenheng også.

Har ikke polert båten, polerte den i starten av mai 2022 og vaska den i juni 2022. Etter det har jeg ikke gjort noe, fussocoat'n holder bra må jeg si. Kan vel egentlig bare ta en kjapp vask, så er den klar 

 

 

IMG_20230530_190829.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg lei av og jobbe på alle andre sine båter, så nå har jeg tatt meg fri og skal jobbe på egen båt frem til helga, for og få den på vannet :) 

 

Første jobben blir disse luftboblene, da kan de herde når jeg jobber på andre ting. Ikke forvent noe kjempe finish, jeg er ikke like nøie med egen racerbåt som jeg er med kunder sine. For meg så er dette bare en jævla dritbåt som det alltid er noe med, men når den først virker som den skal så er alle timene med frustrasjon glemt 

Screenshot_2023-05-31-11-28-33-543_com_miui.videoplayer.jpg.f79dd7ce5b1473f7e81cf4a7bf6410dc.jpgIMG_20230531_111818.jpg.7dad323713be3047bd52a2f5f5832e46.jpg

IMG_20230531_113954.jpg.6b2c5e5856029c83cee57b406e5c9c2a.jpg

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 22 timer siden:

Båten min hadde mange sårskader i baugen etter utallige harde møter med brygger etc

 

Jeg brukte dette: 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/polyester/gelcoatsparkel-sett-2000045273

sparklet og pusset, sparklet og pusset - med finere og finere papir (avsluttet med k1000 papir - såvidt jeg husker)

Da brukte du samme sett jeg har kommet frem til at må skaffes. Fikk tak i diverse typer slipepapir på Thansen og tror det meste er i boks for å reparere litt. Båten vår ser ut som den har møtt brygga på alle mulige måter og litt til, hun har mange småskader og riper. De dypeste fikses nå til helgen og til uken.
Din ble jo meget bra! Moro og veldig motiverende å se, jeg skal legge ut bilder underveis når vi er igang igjen. Jeg har flere bilder, tar bilder av absolutt alt. Må også begynne å skjære til treverket inni som etterhvert skal bli benker og så videre, har svært lite å gå etter av maler siden det ikke fantes noe særlig igjen så det kan bli en artig prosess.

Link to post
Share on other sites

Mayern skrev for 1 time siden:

Båten vår ser ut som den har møtt brygga på alle mulige måter og litt til, hun har mange småskader og riper. De dypeste fikses nå til helgen og til uken.

Viktig at dere sliper opp og fikser sårskadene før dere sparkler (tenk som en tannlege som skal fikse et hull :lol:) Fint med flere bilder av den videre prosessen - blir spennende å se hvordan det går for dere :thumbsup: Lykke til 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg greier ikke la vær, det er litt sliperiper etter all jobben ifjor. det blir jo litt herdetid på gelcoat og sika som må slåes ihjel, batteri skal lades, venter på ny gummimatte til og ha i tunellen. Så nå blir det 4 stegs rubbing, før voksing. Padsa er nyvaska og fine, ligger bare til tørk IMG_20230531_150810.jpg.9253054620bb4bbbe9dbbb26d193226a.jpg

 

Først skal jeg vaske den, så kjører jeg roterende maskin og stor hvit ull med mirka polarshine 45, så den gule ulla med mirka polarshine 35, så går jeg over til DA maskin og bruker Rupes ullpads og mirka polarshine 35, så blir det de blå padsa med mirka polarshine 10, så skal båten høytrykkspyles, før den vokses med fussocoat 

Link to post
Share on other sites

Vasket dekk med Extreme Teakrens 1 og 2, vasket med grønnsåpe og behandlet med grønnsåpe og Boracol. Joda, dekket må slipes og mates om. Men ikke i år!🫣😁

IMG_2340.jpeg.2c097848d48e5c2a24966c685190e0fd.jpeg

 

IMG_2330.jpeg.dc98208eb04855407f282abef012cde3.jpeg

 

IMG_2331.jpeg.9ac3558b41e2d8f6f93daea5c9c8aaca.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det har vært litt hektisk det siste døgnet. Men det som er gjort er bytte av bunnplugger, bytta kabelstokk på motoren, fiksa startrele, tappa tanken (glemte tilsetting i fjor så nå må jeg kaste 90liter bensin), bytta festehull på styringa, vaska den, lagt på gelcoat på alle skadene, bytta batteri. Det som gjenstår nå er å rubbe/polere, montere plast på motoren og montere propell, så innom nærmeste bensinstasjon på vei til havna 

IMG_20230601_115115.jpg

Link to post
Share on other sites

Var ute i båten og forsøkte å legge på en stripe i taket på båten min med 3 lag gl.fiber. Gjort med tips jeg har fått herfra (som jeg ikke syntes funka) og noe jeg fant på selv (med isoporplater etc), men i dag gikk alt til helvete. Nå gir jeg snart opp hele driten, ser ikke ut som om jeg får det til uten hjelp (er det noen her inne som fysisk kan hjelpe meg?) - får vel ellers bare selge hele båten tenker jeg................................... :nonod:

 

image.png.d118f68f59723ea86e6f516a1ec1f1a0.png

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 28 minutter siden:

Hva med å krype til korset, så høre med lokale verkstedet om de støper ? Jada de tar en tusenlapp i timen, men det der er maks 2 timer, hvis ikke de skal fakturere deg for herdetiden, noe jeg vil kalle svindel 

- det er så mange her på BP som har kommet med råd og tips om hvordan dette kan gjøres (de gir i alle fall inntrykk av at støping opp/ned er noe de har greie på) så jeg hadde håpt på hjelp herfra - og selvfølgelig også for det sosiale, kosen å snakke BÅT :thumbsup:, men selvfølgelig et bra alternativ du kommer med.

 

mislykka.jpg.7fc1fac930c3a20880b08c9371974901.jpg

 

Dette kaller jeg mislykka :headbang::headbang::headbang:

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 23 minutter siden:

- det er så mange her på BP som har kommet med råd og tips om hvordan dette kan gjøres (de gir i alle fall inntrykk av at støping opp/ned er noe de har greie på) så jeg hadde håpt på hjelp herfra - og selvfølgelig også for det sosiale, kosen å snakke BÅT :thumbsup:, men selvfølgelig et bra alternativ du kommer med.

 

mislykka.jpg.7fc1fac930c3a20880b08c9371974901.jpg

 

Dette kaller jeg mislykka :headbang::headbang::headbang:

 

 

Men nå er vi i juni, de som ikke er på vannet jobber ræva av seg for å komme seg på vannet. Også er det vel kansje noen som har mista dugnads lysta etter den runda i fjor, når det blei satt opp lister med ting fikk ansvaret for, selv om vi kjørte flere timer og tok ett 12timers røsk, så var lissom ikke det bra nok, blei satt opp som ansvarlig for mye mer jobb enn det vi hadde kapasitet til 

 

Sålangt i år, har jeg jobba på over 100 båter, men det var først i går jeg fikk tid til å begynne på min egen 

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 1 time siden:

Men nå er vi i juni, de som ikke er på vannet jobber ræva av seg for å komme seg på vannet. Også er det vel kansje noen som har mista dugnads lysta etter den runda i fjor, når det blei satt opp lister med ting fikk ansvaret for, selv om vi kjørte flere timer og tok ett 12timers røsk, så var lissom ikke det bra nok, blei satt opp som ansvarlig for mye mer jobb enn det vi hadde kapasitet til 

 

Sålangt i år, har jeg jobba på over 100 båter, men det var først i går jeg fikk tid til å begynne på min egen 

 

- så - så, ikke ta det som noe kritikk :wink: jeg fulgte med på runda som ble gjort i fjor og syntes det var en fantastisk jobb som ble utført. Jeg så at mange ofret mye for å få ting gjort, ære være dem for det:thumbsup:

Nå hadde jeg et lønnlig lite håp om at noen her (jeg har ikke nevnt noen person) kunne hjelpe meg med en jobb som jeg ikke har krefter, ork eller nok kunnskap til å gjøre - det er vel lov å håpe? 

Oppriktig mener jeg dette: KOS deg med din egen båt :thumbsup: 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...