Jump to content

Android som kartplotter?


HCO

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Nå har også gulesider kommet med sjøkart på Android-appen sin. For min del er den totalt ubrukelig, da den lukker appen, og fryser telefonen min i et halvt minutt (Sikkert fordi jeg har et mareritt av en htc tattoo)

Jeg går ut ifra at det er de samme kartene som er på gulesider.no, og den ser veldig fresh ut.. Det er det enesje jeg har erfart hittil ;)

 

Men jeg trur uansett jeg foretrekker Norgeskart :flag_bp:

 

Noen andre der som har testa det?

Link to post
Share on other sites

Litt av faren med Norgeskart/Gule Sider er at ein må laste ned kartet fortløpande (med mindre ein har gått gjennom heile ruta på førehand). Då kan ein få problem om ein er på tur og ikkje har mobildekning.

Navionics sine kart vert lasta ned til mobiltelefonen så ein kan bruke dei sjølv om ein ikkje har mobildekning der ein er.

Link to post
Share on other sites

En app for Android kalles Norgeskart.

Den er gratis og bygger på data fra Kartverket.

Velg mellom land- eller sjøkart.

Ulempen er Kartverkets noe uforståelige begrensninger:

Du er nødt til å laste ned alle kart på nytt etter to uker.

Har ikke testet det på sjøen, ennå.

 

Utfordringen med mobilbaserte plottere uansett mobilfabrikat er at lesbarheten i dagslys er elendig...

Link to post
Share on other sites

Har installert Norgeskart. Den er grei nok - men pga toukers regelen blir det i praksis samme problemstilling som gule sider sin løsning - den må lastes ned underveis. Har Navionics og den funker bra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns vel egentlig ikke 2 ukersregelen er noe stort problem. Er vel skjeldent at man er utenfor mobildekning over 2 uker om gangen igrunn? Hvertfall for min del. Og kartene er ikke så veldig store, så det koster heller ikke mye hvis man befinner seg utenfor wlan akkurat når du trenger laste ned på nytt.

 

Men når jeg får meg noe annet enn en møkkamobil, så trur jeg nok det blir et orntlig kartprogram på telefonen, da par hundrelapper er ikkeno!

 

(Android ftw! :thumbsup: )

 

Edit:

(linux/unix FTW :thumbsup: )

Redigert av Jørgen S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Å ha sjøkart på en mobil, er mer et leketøy en et praktisk verktøy. Selv på min Samsung Galaxy i9000, er det bare for moro.

En plotter tåler allslags vær så der må mobilen se seg slått (en kan gjerne kjøpe vanntett pose, men hvor solide er de? Kameraposen min var ikke veldig tett ...), men min relativt begrensa erfaring med plottere (En diger Simrad og en bitteliten Raymarine :o) er heller dårlig hva gjelder både stabilitet og hastighet. Erfaringen min så langt er at Navionics på Android er raskere og mer stabilt. Hva er det disse plotterne kjører? Windows 2.0? Skal ikke si noe om hva som er sikrest og tryggest, men det er utvilsomt bedre å ha flere plottere ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En plotter tåler allslags vær så der må mobilen se seg slått

(...)

Erfaringen min så langt er at Navionics på Android er raskere og mer stabilt. Hva er det disse plotterne kjører? Windows 2.0? Skal ikke si noe om hva som er sikrest og tryggest, men det er utvilsomt bedre å ha flere plottere ombord.

 

Under årets Færder hadde jeg Norgeskart installert på min Samsung Galaxy S i9000, og det var stort sett den vi sjekket hver gang vi var usikker på om farvannet var rent. I tillegg hadde vi en iPad (med Navionics installert) i vanntett pose, men Samsung'en sviktet ikke, tross at det var ganske vått til tider. Galaxy S har amoled-skjerm, og er derfor mer lesbar i dagslys enn iPad og de fleste android-padder.

 

Snart skal vi seile i Tyrkia, og tar da med oss en Viewsonic-pad (i praksis en forvokst android-telefon med 7" skjerm) med Navionics Mediterranean installert - det kostet noen tiere for program med kart over hele middelhavet. Jeg kommer tilbake med brukererfaring, men jeg gjetter allerede nå på at plotteren som følger med leiebåten kommer til å stå mest til pynt.

 

Ellers støtter jeg at man må ha alternativer ombord - all elektronikk kan streike, enten den er dyr eller billig. Dessuten har jeg lagt merke til at Navionics ofte går i lås på iPad (har sett det på 2 forskjellige iPad'er).

 

Men man kan jo kjøpe seg både en iPhone, iPad, android-pad og et par android-telefoner for det samme som det koster for en "ordentlig" plotter. Og jeg har fortsatt til gode å se bevis for at sistnevnte utstyr er mer presist.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

navionics som program er greit nok. unøyaktigheten har nok mest med den billige gps chippen i telefonene. den beste mobilgps jeg har hatt til nå må være samsung galaxy s2 i9100 som begynner å ligne på noe. desverre så er ikke navionics kompatibel med den telefonen helt enda.

 

for de litt mer interesserte så anbefaler jeg å kjøpe ein ekstern liten (7x4x0,9cm og 30g) bluetooth gps med SiRFstarIII mottaker. jeg er veldig fornøyd med denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=488824 .

 

en annen fordel er mye bedre batteritid på telefonen da den slipper å ha på innebygd gps. derimot så trenger man en applikasjon for å connecte til den men det er veldig enkelt. https://market.android.com/details?id=googoo.android.btgps&feature=search_result

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med å starte Tracker Booster før Navionics (eller annet kartprogram). Slik jeg forstår funksjonen til dette programmet, så filtrerer den og justerer på koordinatene, slik at man får en jevnere og mer logisk rute. Fortsatt blir det ikke på meteren riktig, men det er det vel ingen plottere som klarer.

 

Kartplotteren på den tyrkiske leiebåten vår i sommer viste stadig vekk at seilbåten var langt inne på land, mens den billige Viewsonic-padden viste båten omtrent der den skulle være.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg lurer litt på dette med nettbrett til bruk som kartplotter. Jeg kunne tenke meg å kjøpe en billig 10 tommers nettbrett som jeg kun bruker Open CPN på og intet mer. Denne kunne jeg tenke meg å felle inn i "dashbordet" og ha som et supplement til vanlig kartplotter. Hvilke erfaringer har dere med dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Du kan legge inn ubuntu p堮exus 7 https://wiki.ubuntu.com/Nexus7

 

De jobber vel frem mot en native ubuntu til mobiler og nettbrett. Denne versjonen appellerer vel mest til spesielt interesserte. Å selv sette sammen pakkene som trengs er vel litt utenom det vanlige brukere driver med.

 

Det er sant, men nexus 7 brukere rapporterer at den fungerer veldig bra, og er relativ stabil

Link to post
Share on other sites

 

Testa ut dette på HTC mobilen min,ser greit ut i grunn. Men er det kun med pro man får inn distance to go, speed osv?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...