Jump to content

Tragisk ulykke; skjærgårdsjeep grunnstøtt i Røyken


Capitaine

Recommended Posts

http://gfx.dagbladet.no/labrador/113/11332...active/960x.jpg

 

Jeg poster denne triste nyheten her i håp om at det skal være mulig å få klarhet i hva som har skjedd samt trekke lærdom av hendelsen for å begrense eller hindre lignende ulykker i å skje i fremtiden. "bjornak" har allerede postet den under "Båt-relaterte nyheter i mediene".

 

Person omkommet i båtulykke i Røyken

En person er i tillegg savnet og en hardt skadd.

 

Status så langt er:

 

Sitat:

 

En person er bekreftet omkommet, en person er hardt skadd og en person fortsatt savet etter en båtulykke ved Killinholmen i Røyken i Buskerud i kveld. I tillegg er en person, som politiet tror var båtføreren, kjørt til legevakta i Røyken med lettere skader.

 

Kommentar fra moderatorHotlink endret, se kommentar i innlegg 72.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Link to post
Share on other sites

Det var en trist start på sesongen.

 

 

Men ang bildet, ikke for å være vrang, men husk loven om opphavsrett. Det er forbudt å "ta" bilder fra andre og poste de offentlig. Er faktisk ganske strengt.

Man skal alltid spørre/betale for slikt. Det er eier av bildet som har alle rettigheter, og det skal opplyses om hvem som er eier.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

mer info

og her

Ellers er jeg enig med Brodern. Man kan ikke bare rappe bilder som man vil.

Naboen min jobber som freelance for Røyken og Hurum avis og Drammens tidende.

Et slikt bilde selges for alt fra noen hundrelapper til mange tusen kroner. Ikke bare til en avis. Når man ikke lenger får solgt bilde til enkeltaviser selges det ofte til f.eks. Scanpix.

 

Det bilde du viser fra dagbladet er forresten tilhørende: Foto: Ole Christian Nordby/Eikerfoto

 

Litt info om stedet der ulykken har skjedd: (Mitt nærområde)

Dette er et veldig trangt sund. Kommer man nordfra er det en stor båthavn på Styrbord side og en langstrakt øy på Babord. Det er naturligvis kun 5 knop i hele renna. Litt lenger syd for båthavna er det en stake midt i sundet og passasjen mellom land og staken er knappe 10 meter med fjellvegg langs land. Altså ikke et sted der man passerer i stor hastighet

Tragisk og fullstendig unødvendig ulykke.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du er kjennt i området Bitteliten. Men slik jeg fortår det er det ved lagahølet båtforrening. Om man går nordover fra Sætre marina. Langs med land vil du først få Skogsborg på Babord, (Altså fastland) og Torvøya/Killingholmen på Styrbord. Du kommer til et veldig smalt sund med Lagahølet på Babord og det er her ulykken har skjedd slik jeg tolker det. Alle kartene mine ligger i båten så jeg har ingen eksakt pos.

Hvis jeg forsto det riktig, har båten kommet fra Nordsiden. Altså motsatt vei av det jeg nå forklarte

Har du en link til kart på nettet kan jeg forsøke å gi et bedre svar

Link to post
Share on other sites

Mulig å tegne inn seilasen på kartet?

Hvis du er litt kjennt vil du kanskje klare å de det for deg slik. Når man kommer nordfra mot Sætre, langs land, så har man det som kalles "Kastet" på Styrbord side. I innseilingen til sundet mellom Killingholmen og land ligger lagahølet. For å komme videre svinger leia svakt mot babord, men det er veldig trangt. For å komme videre mot Sætre passerer man under en høyspenntledning og får en stake midt i leia som man skal ha på Babord side. Man har da ca 7-8 meter på hver side, mellom staken og fjellet. Altså ikke ideelt i stro fart.

 

Slik jeg har forstått det traff båten en av de ytre bryggene i båtforreningen. Tror man skal være "Lykkelig" at dette skjedde nå med så lite båttrafikk. Tragisk eller ikke.

 

Skla se om jeg kan få tatt et bilde av området senere i dag. Må bare få gnidd søvnen ut av øya først.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette fikk vi tidlig høre om igår,da minst en av dem er kjente og var innom her ute på Borgen bare noen timer før.Når det er slike ulykker ,syntes jeg det er dumt å sitte her på BP å lure/jette seg til hva som kan ha skjedd.Som sagt den ene som omkom er en kamerat ,han hadde fått båten på vannet samme dag.Så han var innom Borgen en tur ,så jeg fikk snakka litt med han før han kjørte inn til Sætre . Bare ser for meg det smilet hans ,hvor glad han altid var.Så går det noen få timer ,så kommer sjokkmeldinga.Vært en tung natt , dette er så vondt å så trist .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Alltid trist når slike ulykker skjer TineIV - og det er leit at noen nærme er rammet. Jeg har mange kollegaer som bor i området og forventer desverre at noen av de er berørte - enten direkte eller indirekte.

 

Det å forstå hva som har skjedd ser jeg ikke på som noe negativt. Tvert i mot kan det være viktig å forstå for å lære. Her er vi kanskje litt ulike både i interesser og behov.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada , men her er det en levende debatt om temaet. Og av hensyn til at kjente bp sjeler, kjenner en eller flere av de innvolverte , burde vi ikke følge medias eksempler før flere fakta ligge på bordet.

Og hva vil dere lære av en sak som dette? å ikke kræsje båten?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med naboen (fotograf),som var en av de første på stedet. I følge han kom båten nordfra i høy fart i rettning Sætre. Gjennom sundet ved lagahølet og Killingholmen. Traff brygga på skogsborg, der båten ble spiddet av en trestokk. Båten ble så tauet over til Killingholmen/Torvøya.

Link to post
Share on other sites

Og hva vil dere lære av en sak som dette? å ikke kræsje båten?

 

Dette synes jeg er en ganske arrogant og likegyldig holdning. Hva om det hadde skjedd dine nærmeste? Ville du ikke likt å vite hva som hadde skjedd? For noen er det faktisk interessant å vite hvorfor slike tragiske ulykker skjer da man forhåpentligvis kan trekke lærdom av dem for å begrense slike hendelser med dødelig utgang i fremtiden. Å unngå slike alvorlige ulykker er nok for optimstisk per i dag.

 

Når det gjelder åndsverkloven, vil jeg selvfølgelig prøve å følge denne. Det bildet jeg viser fra dagbladet.no, er det samme man ser når man åpner nyhetslinken fra samme sted. Og navnet på bildetaker står tydelig der. Men det er sikkert ikke godt nok. Jeg tolker uansett ikke åndsverkloven slik at man er hindret fra å poste linker på internett som fører direkte til bilder, artikler osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...