Jump to content

Tragisk ulykke; skjærgårdsjeep grunnstøtt i Røyken


Capitaine

Recommended Posts

Jeg deler erfaringene med at det er krevende å navigere i mørket i høy hastighet. Sommerstid er det ofte ganske god sikt når det er mørkt og fint vær. Jeg har vært litt ute i dårlig vær på vinteren med kuling og sludd og lignende og øvd navigering, og da kreves det god radar, god utkikk og godt kartutstyr. Sikker fart er viktig. Er jeg i tvil om hva som skjer stopper jeg opp. Gassen går begge veier. Sikkerheten kommer alltid først

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg diskusjonen rundt denne ulykken begynner å bli irrelevant. På stedet hvor ulykken skjedde er det fartsbegrensning på 5 knop. Det er så trangt der at jeg synes også dette er i meste laget. At dødsulykken skyltes altfor stor hastighet, er det vel ingen tvil om, men grunnen til dette vet de fleste av oss foreløpig ingen ting om. Men jeg ser for meg 2 muligheter: enten hadde føreren nedsatt bevissthet, enten f.eks. på grunn av illebefinnende eller berusende midler, eller så kan det ha vært en teknisk svikt, som f.eks. gasswire som har hengt seg opp. Ulykken skjedde i alle fall på et sted der diskusjonen om forsvarlighet ved høy hastighet i mørke ikke hører hjemme. Uansett så synes jeg konklusjonen på årsakssammenhengen gjerne kan forbli ukjent for de fleste av oss og at de pårørende til alle involverte kan få fred. Om ulykken skjedde p.g.a. teknisk svikt kan det ha interesse for dem som har samme type båt/motor. Om det skyldes illebefinnende er det ikke noe nyttig lærdom for andre. Skulle det skyldes alkohol, tror jeg ingen som vurderer å føre båt i fylla vil bry seg om det.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg diskusjonen rundt denne ulykken begynner å bli irrelevant. På stedet hvor ulykken skjedde er det fartsbegrensning på 5 knop.

Ulykken skjedde i alle fall på et sted der diskusjonen om forsvarlighet ved høy hastighet i mørke ikke hører hjemme.

 

I flere av de senere innleggene i denne tråden er det en debatt hvor navigering i mørket i høy fart diskuteres på generell basis, uten at disse innleggene nødvendigvis har noe med den aktuelle ulykken som tråden startet med. Det er ikke uvanlig at en tråd kan spore litt av.

 

Uansett så synes jeg konklusjonen på årsakssammenhengen gjerne kan forbli ukjent for de fleste av oss og at de pårørende til alle involverte kan få fred.

 

Her er jeg fundamentalt uenig med deg. Skal man kunne lære av en ulykke og begrense eller endatil i beste fall hindre muligheten for at en lignende kan skje, må man vite årsaken(-e) til den. Og hva denne konkrete ulykken skyldes, trenger ikke nødvendigvis inbefatte noen av dine spekulasjoner.

 

Og dersom det er slik at pårørende ikke får fred når det diskuteres og undersøkes ulykkesårsak, slik du og flere andre i denne tråden antyder, må blant annet Statens Havarikommisjon for Transport(SHT), politiet og media finne seg andre oppgaver i denne sammenhengen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På nåværende lystbåt i mitt eie har jeg ikke radar. Jeg bruker den derfor konsekvent ikke når det er helt mørkt fordi jeg mener radar, men ikke begrenset til den, er helt vesentlig for å kunne navigere trygt innenskjærs i trange farvann med høy fart.

 

Det var en nyttig informasjon...du bruker altså konsekvent IKKE den radaren som du ikke har..??? :crazy: Litt stokking av ordene før du poster er av og til på sin plass...eller ?

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser for meg 2 muligheter: enten hadde føreren nedsatt bevissthet, enten f.eks. på grunn av illebefinnende eller berusende midler, eller så kan det ha vært en teknisk svikt,

Nedsatt bevissthet kan være medføtt også. Jeg sier ikke at det er aktuelt her - men det er jo noen som slett ikke har arvet et godt vett.

 

Det var en nyttig informasjon...du bruker altså konsekvent IKKE den radaren som du ikke har..??? :crazy: Litt stokking av ordene før du poster er av og til på sin plass...eller ?

Kanskje du skal stokke tankene dine i stedet? Han skriver at han ikke har radar og derfor bruker han ikke båten i mørket. Ttttog du han? :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var en nyttig informasjon...du bruker altså konsekvent IKKE den radaren som du ikke har..???

 

Dersom du legger til litt godvilje, vil du kanskje se at den peker tilbake på nåværende lystbåt. :giggle:

 

Jeg har ikke råd til radar...slutt med seilinga for min del.

 

 

Jeg har aldri hatt radar, aldri følt behov for det og enda liker jeg godt å seile om natta. Lærer stadig noe nytt...slutte å seile jeg også.

 

Om også dere legger godviljen til, vil dere se at jeg konsekvent ikke benytte nåværende lystbåt når det er helt mørkt fordi denne nåværende lystbåten ikke er utrustet med radar, og fordi jeg mener det er vesentlig for trygg navigasjon å benytte radar når jeg navigerer i mørket i høy fart.

 

Høy fart er et relativt begrep. Jeg vet ikke hvor mange knop dere klarer å presse ut av seilbåtene deres, men jeg klarer ikke å se for meg at dere runder 30-40 knop. Og joda, jeg vet det finnes seilbåter som går raskere enn 30-40 knop også. :wink:

Link to post
Share on other sites

seilbåtene deres,

 

Så, så Capitaine. Jeg bruker flere båter.

Jeg er bare litt oppgitt over allle disse duppedittene en "MÅ" ha for sikkerheten sin skyld. Man MÅ ha AIS, og man MÅ ha radar, og man MÅ ha det ene og det andre.

Man sitter og glaner på skjermer og instrumenter og har ikke nattsyn igjen.

Jeg har ikkeno lys i noen form ved styreposisjon. Da er det alltid nok strølys til at man kan se. Og jeg har en sjanse til å se den tømmerstokken eller pallen en vanlig radar aldri vil se.

Link to post
Share on other sites

Om også dere legger godviljen til, vil dere se at jeg konsekvent ikke benytte nåværende lystbåt når det er helt mørkt fordi denne nåværende lystbåten ikke er utrustet med radar, og fordi jeg mener det er vesentlig for trygg navigasjon å benytte radar når jeg navigerer i mørket i høy fart.

 

Kan du ikke justere farten på båten din slik at du kan forflytte deg trygt, selv om natten og uten radar, i sakte(re) fart?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan jeg justere farten på båten slik at navigasjonen kan foregå noenlunde trygt i mørket i sakte(-re) fart uten radar. Men lengre transportetapper i mørket i sakte(-re) fart, enten det er morgen, kveld eller natt vinterstid, eller om kveld eller natt sommertsid, finner jeg lite interessant. Ikke ser man noe fin natur, kun lykter og lanterner som blinker her og der, og noen steder bare stummende mørke, og det blir rett og slett kjedelig for meg. Da koser jeg meg heller hjemme. Lange transportetapper i mørket har jeg hatt nok av i jobbsammenheng, både i høy og lav fart.

 

Flere steder på kysten av Norge er det likevel så trangt mellom skjær, holmer, øyer, staker, grunner osv. at landskygge kan gjøre navigasjonen ekstra vanskelig også i sakte(-re) fart i mørket, selv med utmerket nattsyn. Og veldig mange av jernstakene har ikke lanterner montert, eller lys eller blinker for dem som vil kalle dem det. Da kommer radaren til sin rett. Og til eventuelle kverulanter: Ja, jeg vet radaren ikke ser grunner og skjær under sjøens overflate. :giggle:

 

Men voksne mennesker velger selv den risiko de vil utsette seg selv og andre for, såfremt de ikke bryter lover, forskrifter og regler.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det tok lang tid dette, men nå er tiltalen mot båtføreren klar. Han hadde ikke rent mel i posen for å si det forsiktig:

 

Tiltalt for uaktsom drap etter båtulykke

En mann er tiltalt for uaksomt drap etter en båtulykke utenfor Røyken i april i fjor. To personer omkom da han mistet kontrollen over båten og kjørte på land.

 

Sitater:

 

Mannen hadde ifølge tiltalen drukket alkohol og tatt amfetamin før ulykken. En mann i 30-årene og en kvinne i 20-årene omkom i ulykken.

 

Ifølge vitneopplysninger kom båten i forholdsvis stor fart og traff brygga.

 

Etter at den endelige obduksjonsrapporten var klar etter ulykken var det klart at de omkomne ikke døde som følge av drukning.

 

– Ifølge den foreløpige obduksjonsrapporten tyder det på at dødsårsaken til de to omkomne skyldtes kollisjonsskader, sa fungrende lensmann i Røyken og Hurum Sigrid Lie.

 

Det er ikke klart når saken kommer opp i retten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det er vel ikke så vanskelig å overholde fartsbegrensningene i "nær land" sonen?

Har man full fart inn i et trangt sund burde man ha "slakket av" for lenge siden uansett feil på gass eller ikke.

(Det er jo bare i værste fall å kutte motoren.)

Alt for mye dårlig sjømannskap for tiden, og de som er værst har som oftest de raskeste båtene.

Slike ulykker blir det nok desverre flere og flere av, og tragedien blir desverre ikke lettere for de etterlatte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...