Jump to content

Tragisk ulykke; skjærgårdsjeep grunnstøtt i Røyken


Capitaine

Recommended Posts

Basert på informasjon fra media prøver jeg på en liten oppsummering av fakta så langt:

 

- Båten, en daycruiser, og ikke skjærdgårdsjeep, har etter først å ha truffet en brygge vest for Killingholmen ved Kastet og Åros i Røyken grunnstøtt på samme eller tilnærmet samme sted.

- Ifølge vitneobservasjoner holdt båten høy fart da ulykken inntraff.

- Det er 5 knops hastighetsbegrensning på det aktuelle stedet.

- Ulykken skjedde etter mørkets frembrudd.

- To personer er bekreftet omkommet, en er alvorlig skadd og en er lettere skadd.

- Hvorfor båten traff brygga og grunnstøtte er ikke kjent foreløbig.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur ute på stede i formidag. Masse folk som var møtt frem. Teknisk fra politi gjorde sine undersøkelser.

Slik jeg har forstått det nå basert på det som er sagt på TV og etter å ha pratet med tre fotografer. NRK, VG og en freelance så har båten kommet fra Sætre og vært på vei nordover. Se Gul pil. På skogsborg er det en populær badebrygge og det er denne båten har truffet. Ref. blå pil

 

Blå pil skulle vært litt lenger ned i bilde.

 

aaros.jpg

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes dette er en såpass alvorlig ulykke , og noen her på bp har bekjente som er involvert , så vi bør la synsing og spekulasjoner ligge til vi får fakta på bordet.

Av respekt.

Takker for dette innlegget!

 

Jeg har nå mistet en av mine beste venner som var med meg mye på fjorden! Det er en tragisk ulykke som har rammet ett lite samfun hvor alle kjenner alle. Sætre er i stor sorg om dagen og ønsker at alle har respekt for det her inne på BP.

 

KUA

Link to post
Share on other sites

Kondolerer

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at dette er en ulykke, uansett årsak eller serie med årsaker, skyld eller ikke skyld.

 

Jeg kondolerer dere som er berørt, og ønsker dere en god sorgprosess i fred og ekthet. Mine tanker går også til ham som overlevde dette med minimalt fysiske skader, og håper han klarer å ta fatt på livet fremover og fortsatt være den mannen som helt sikkert mange er så glad i.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidlig på ulykkestedet og pratet med de som kjørte båten bare en time før de kresjet!

 

Syntes det er synd det er så mange som skriver ting de tror, hadde dette som blir skrevet i denne tråden

hvert sant hadde ikke politiet trengt å etterforske mere.

 

VÆR SNILLE Å LA DETTE LIGGE TIL FAKTA KOMMER PÅ BORDET!

 

Det er ett lite samfunn i sorg og hver snille å respekter dette!

 

KUA

Link to post
Share on other sites

I denne tråden har det etter mitt syn vært meget få spekulasjoner. Ett eller flere innlegg ser dessuten ut til å ha blitt fjernet. Hensynet til de BP-medlemmene som kjente personer om bord i ulykkesbåten, ser ut til å være godt ivaretatt.

 

Personlig reagerer jeg mest på uttalelsene til lensmannen ved Hurum og Røyken lennsmannskontor som allerede dagen etter ulykken, søndag 18. april, ymtet frempå om at høy fart kunne være årsaken til ulykken, om han da er riktig sitert. Dagen etter, mandag 19. april, stod det å lese i media at den samme lensmannen sa høy fart var hovedårsaken til ulykken. Det er slike konklusjoner som får meg til å reagere kraftig. Høy fart kan aldri alene være årsak til en ulykke, enten det er til sjøs, på vei, på jernbane eller i luften. Stor hastighet kan kun være en indirekte årsak til en alvorlig hendelse eller ulykke. Selvfølgelig må det ved ved denne tragiske ulykken som tråden omhandler, ha vært en annen hovedgrunn til grunnstøtningen og sammenstøtet med kaien enn den indirekte årsaken høy fart. Men jeg skal ikke spekulere i hvilken eller hvilke årsaker dette kan være. Jeg får bare håpe videre etterforskning vil bringe klarhet i dette.

 

Kanskje det også er andre som har reagert på uttalelsene til lensmannen, og hans etter mitt syn spekulative og forhastede konklusjon?

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sikkert ikke enkelt å være lensmann heller. Har du ikke sett hvordan media "griller" de som fremstår som interessante i enhver sak. En type journalistikk jeg blir lettere uvel av. Tror ikke du skal legge vekt på dette. Åros(Mitt hjemsted) og Sætre er et lite, og gjennomsiktig bygdesamfunn. Smør deg med tolmodighet og la ekspertene jobbe i fred.

 

Dette er forøvrig ikke den eneste tragedien vår to nabokommuner har hatt det siste året. Mye kan sies og menes, men spekulasjoner trenger vi ikke.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...