Jump to content

Tragisk ulykke; skjærgårdsjeep grunnstøtt i Røyken


Capitaine

Recommended Posts

Mouche! Nå har ikke jeg mer å si om denne ulykken intil etterforskningen er avsluttet. Selv da vil jeg være forsiktig med å konkludere intil en eventuell dom er avsagt.

 

La oss vise respekt og medfølelse for de som er innvolvert i og berørt av ulykken!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Føreren av båten har det nok ille nok som det er, om han ikke i tillegg skal bli nedlesset i spekulasjoner fra utenforstående som tror de vet alt om årsaken og ansvarsforhold ut fra et par mangelfulle og sikkert delvis feilaktige reportasjer i media. Jeg for min del velger å vente til politiet har trekt sine konklusjoner før jeg begynner å mene noe i full offentlighet om saken. Det kan like gjerne være tekniske feil som er hovedårsak som noe annet, så av hensyn til de involverte og deres pårørende vil jeg oppfordre alle til å tenke seg litt om før de trykker "Legg til svar" knappen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Føreren av båten har det nok ille nok som det er, om han ikke i tillegg skal bli nedlesset i spekulasjoner fra utenforstående som tror de vet alt om årsaken og ansvarsforhold ut fra et par mangelfulle og sikkert delvis feilaktige reportasjer i media.

 

Når man vet at alle større og mindre aviser har overskrifter (med bilder) om dette, radio og tv har reportasjer og sågar den lokale lensmann uttaler seg om årssakssammenheng til pressen så blir de kommentarer som har fremkommet i denne tråden både ganske saklige og meget moderate. Det kan ikke være slik at enhver sak ikke skal kunne kommenteres på dette forum før det, eventuelt, foreligger en rettskraftig dom som kan ligge flere år frem i tid, etter mitt syn. Med så mange medlemmer så vil det nok i de aller fleste tilfeller være noen som kjenner noen som kjenner noen uten at disse nødvendigvis fremstår og "flagger" det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heller enn å skulle diktere hvem som kan skrive hva og hvor på dette forumet så anbefaler jeg deg heller å puste dypt tre ganger; en............., to...................., og tre...........................! Ser du, det hjalp?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man fører ganske enkelt ikke en båt på grunn i stor fart i et slikt område uten at det er all grunn til å anta at det er utvist grov uaksomhet. Synd at det ikke er større mulighet til å fradømme slike båtførere retten til å føre båt. Bedre det enn at lovverket av almenprevantive hensyn blir strammet til ytterligere.

 

Personlig synes jeg ikke synd på denne båtføreren. Derimot har jeg stor medfølelse med de øvrige involverte og etterlatte.

Link to post
Share on other sites

Nei, vi kan droppe spekulasjonene. Men i dette tilfellet er faktisk fasiten klar: flere døde, flere skadede og båten ukristelig herpet i brygge/fjæresteiner. Det er helt åpenbart at noen ikke har gjort det de skal. Samtidig er det omtrent like åpenbart at om båten hadde holdt lav(ere) fart hadde ulykken hatt ett mye mindre omfang (om den i det hele hadde skjedd). En åpenbar løsning på problemet er da å holde lav(ere) fart i trange farvann, og særlig på natten. "Jammen, vi vet ikke hvorfor farten var høy" sier noen, og det er riktig. Det vet vi ikke. Da må vi se på hvilke mulige årsaker kan dette ha? Svaret vil havne i en av to kategorier: 1) båtfører kjørte fort med vilje. 2) "noe" forårsaket høy(ere) fart enn ønsket. Problem 1) er ett holdningsproblem må løses inne i hodet til båtfører (eller ved å sette båtfører på land) 2) løses ved å gjøre det vanskeligere for at problemet skal oppstå (godt vedlikehold, gjennomtenkte plasseringer av hendler og instrumenter, "fail safe" løsninger (røket gasswire resulterer i 0-gass og ikke i full-gass f.eks) etc.) og/eller ved å gjøre det lettere å stanse båten om problemet skulle oppstå (ved at alle/flere ombord kan håndtere skuten, dødmannsbryter(e)). Eller ved at båten rett og slett ikke er i stand til å yte "uforsvarlige" hastigheter (velg snekka og ikke jolla om du skal "kjøre hjem fra festen" (selvsagt uten (for mye) alkohol, men trøtt og sliten er du nok uansett)).

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at dette er en faktaopplysning og ikke en spekulasjon:

 

Døde av kollisjonen

De to som omkom i båtulykken ved Skogsborg sist lørdag, døde av kollisjonsskader.

 

Sitat:

 

Det viser den foreløpige obduksjonsrapporten.

 

- Rapporten konkluderer med at de omkomne døde av kollisjonsskader, ikke av drukning, sier politioverbetjent Sigrid Lie ved Røyken og Hurum lensmannskontor.

Link to post
Share on other sites

Tror vel ingen har vært i tvil om at det er kollisjonen med brygga som var det utslagsgivende for utfallet. Brygga ble flyttet neste en meter så det har nok vært krefter i sving. Men alikevel er ikke årsaken til hastigheten fastslått. Så da får man smøre seg med tolmodighet inntil etterforskningen har konkludert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noen som vet hva utfallet av blodprøven til den antatte båtføreren ble? Resultatet av denne blodprøven burde vel vært klart og kjent for lenge siden?

 

Jeg synes denne saken har fått lite oppmerksomhet i media til tross for hvor alvorlig den er. Publikum fortjener å oppdateres på en slik stygg hendelse med dødelig utfall. Er det forresten noen som har opplysninger fra den videre etterforskningen til politiet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Publikum fortjener å oppdateres på en slik stygg hendelse med dødelig utfall. Er det forresten noen som har opplysninger fra den videre etterforskningen til politiet?

 

Ja fortjener vi det ?? Skal de involverte i gapestokk midt oppe i dette marerittet....hvor eventuelle konklusjoner fra politiet må fortone seg som trivialiteter i forhold til den påkjeningen selve ulykken og dets konsekvens var ?

 

Alt publikum trenger å vite og lære av denne episoden er at kombinasjonen fart og natt er farlig...og det er vel ingen nyhet.

Link to post
Share on other sites

Alt publikum trenger å vite og lære av denne episoden er at kombinasjonen fart og natt er farlig...og det er vel ingen nyhet.

 

Da tillater jeg meg å være uenig med deg. Jeg har navigert mye i mørket i høy fart i jobbsammenheng. Dersom jeg hadde følt eller sett på det som spesielt farlig, hadde jeg nok funnet meg annet arbeid. Det betyr selvsagt ikke at det kan gjøres feil og at ulykker kan skje. Når det gjelder navigasjon i mørket med høy fart, må man likevel vite hva man gjør og hvordan.

 

Skal de involverte i gapestokk midt oppe i dette marerittet....hvor eventuelle konklusjoner fra politiet må fortone seg som trivialiteter i forhold til den påkjeningen selve ulykken og dets konsekvens var ?

 

Det er jo ikke for å henge ut pårørende og den siktede båtføreren at man etterforsker ulykker, unntatt at politiet har som oppgave å etterforske for eventuelt straffeansvar for den siktede. Og den siktede båtføreren er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Men for meg og forhåpentligvis flere andre er det interessant å vite bakenforliggende årsaker til en ulykke.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tillater jeg meg å være uenig med deg. Jeg har navigert mye i mørket i høy fart i jobbsammenheng. Dersom jeg hadde følt eller sett på det som spesielt farlig, hadde jeg nok funnet meg annet arbeid. Det betyr selvsagt ikke at det kan gjøres feil og at ulykker kan skje. Når det gjelder navigasjon i mørket med høy fart, må man likevel vite hva man gjør og hvordan.

 

Jeg mener nå at det pr deifisjon er risikosport å ligge i plan natterstid med små fritisbåter. Det hjelper å ligge midtfjords så holder man seg unna skjær men absolutt ingen kan gardere seg mot drivtømmer. En søkkvåt tømmerstokk i vannflaten oppdages ikke på radar eller gps.

Fortøyningsbøyer og fiskeredskapsbøyer ligger også på lur de underligste steder midt i småbåtleder.

 

Min egen sjøvettregel er jeg går i dorgefart når det er så mørkt at jeg ikke kan se søppel i vannet . (Når det er sagt forstår jeg at det er fristende å ta tranposrtetapper i plan midtfjords natterstid, men en kalkulert risiko er det vel.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for meg og forhåpentligvis flere andre er det interessant å vite bakenforliggende årsaker til en ulykke.

Og det vil du få bare politiet er ferdig med sin etterforskning. Forutsatt at de greier å finne det ut.

Det er bare å smøre seg med tolmodighet!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nå at det pr deifisjon er risikosport å ligge i plan natterstid med små fritisbåter. En søkkvåt tømmerstokk i vannflaten oppdages ikke på radar eller gps.

Fortøyningsbøyer og fiskeredskapsbøyer ligger også på lur de underligste steder midt i småbåtleder.

 

Små fritidsbåter er nok mer utsatt ved sammenstøt med gjenstander i vannet enn større kommersielle fartøy da de sistnevnte normalt er bygget sterkere og har flere sikkerhetsbarrierer enn lystfartøy. Det kan jeg være enig i. Og som du sier, kan en vanntrukket tømmerstokk være nesten umulig å oppdage på radar. Den er så godt som umulig å observere visuelt. Selv på dagtid kan man få problemer med å se en vanntrukket tømmerstokk som ligger tungt i vannet eller står loddrett.

 

Værre er det om førere av fritidsfartøy bruker høy fart i mørket i trange farvann uten å ha nødvendige ferdigheter og kunnskaper om dette, særlig innen navigasjon. Å basere seg kun på en kartplotter i stor hastighet i trangt farvann, er nærmest dømt til å mislykkes. Og særlig i kombinasjon med alkohol i blodet.

 

På nåværende lystbåt i mitt eie har jeg ikke radar. Jeg bruker den derfor konsekvent ikke når det er helt mørkt fordi jeg mener radar, men ikke begrenset til den, er helt vesentlig for å kunne navigere trygt innenskjærs i trange farvann med høy fart.

 

Min egen sjøvettregel er jeg går i dorgefart når det er så mørkt at jeg ikke kan se søppel i vannet .

 

Det er en fil leveregel det og viser at du har gode holdninger. Men det trenger altså ikke være spesielt farlig å navigere med høy hastighet i trangt farvann om man har nødvendig utstyr for det og har nødvendig kompetanse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...