Jorkhans Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Held på å pusse opp ei tresnekke no. Har dilemma om me skal kvitmale eller lakke skroget innvendig. Er jo eit poeng at snekka hovedsaklig er trefarga. Me vurderer å male innsida av skroget kvit, men ha benker, motorkasse, golvplater og spant/støttebjelker trefarga. Trur det kan bli fint med kvitt innvendig skrog, men me er redde for å å ta vekk tresjarmen. Veit nokon om ein plass på nettet der ein kan sjå eksempler på slikt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
færd Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Her er min sjekte, som du ser så er den hvitmala innvendig. https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15069/260520090471.jpg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Jeg ville ha oljet, med rå linolje eller Owatrol D1 og ikke noe annet oppå. Da er det lett å etterbehandle senere, og treverket får puste... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Dette tema er blitt diskutert mange ganger, og selvsagt er det ulike meninger om dette som så mye annet. Men hovedregelen er at en IKKE skal male eller lakke innsiden av skroget på en trebåt. Treet må få puste som det heter. Derfor er det en hovedregel at innsiden av skroget behandles med kaldpresset linolje, Owatrol D1, Clipper 1, eller lignende. Men det finnes selvsagt ingen regel uten unntak. Mange trebåter er lakket eller malt på innside av skroget. Men de er da vanligvis godt satt inn med et eller annet kraftig råtehindrende middel. Min egen trebåt hadde vært malt på innsiden av skroget i 59 år, da jeg skrapte henne rein i fjor sommer. Men da var skroget innsat med tretjære og blymønje, og så maling Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
thomi Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Wasco: Kan du utdype det siste der litt. jeg skrapte min snekke innvendig og det virket som det var noe tjære aktig og noe annet stoff under malingen... Jeg ønsker å male skroget innvendig i en hvit farge.. men jeg bør nok gjøre en innsats med tjære og bly først? Noen som har erfaring med dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Ja, det er mange forskjellige holdninger til dette. Spør gutta med Classic Motorboats. Disse båtene er jo ofte hvitlakkert på utsiden, og malt på innsiden. Vi har valgt å hvitmale taket på både doghouse og kabin på innsiden. Dette for å få det litt lysere ombord. Quote I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Jeg har malt en gammel pram på begge sider i tredve år, og trevirket er fremdeles lyst og pent under malingen. En fargehandler fortalte meg at de fleste malingstyper er diffusjonsåpne, og at det ikke er forbundet med noen råtefare å male begge sider på en trebåt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
thomi Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Gon: er det nødvendig å pusse og olje treverket først eller vare skrape bort gammel maling og male over med en diffusjonsåpen maling? Hvor mange strøk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Hvitmalt på yttersiden og stort sett bare olje på innersiden. Greit at skroget puster Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts