Jump to content

Utkast til baatplassen-logo!


Batdilla

Recommended Posts

Etter hvert begynner vi å få mye å velge mellom her på baatplassen - Havneforum, Marked, Importkalkulator, aktivt diskusjonsforum med mange dyktige deltagere - men egen logo har vi ikke!  :sad: Siden ingen i support apparatet har nevneverdige evner i den retningen, går vi nå ut og ber om hjelp til å designe en logo for baatplassen.

 

Logo er aktuelt i flere sammenhenger. Vi ønsker å ha en slik lett synlig i forumet. Det har vært ønsker om en sticker og/eller vimpel - da trenger vi logo. Osv.

 

Det vi ønsker er enten konkrete forslag, enkle skisser, ideer det kan spinnes videre rundt, eller linker til tilsvarende logoer som man kan bruke som inspirasjon.

 

Vi fikk for en tid siden et tips - Bilde

 

Vi regner med at det er noen kreative sjeler i forumet og ser fram til å se hva som kommer av forslag og ideer. Merk: Du trenger ikke være noen profesjonell reklametegner for å poste et forslag eller en ide. Her er det flest mulig ideer og innspill som teller. La ideene flomme på...

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig. Dette er en veldig bra begynnelse. Jeg og liker den nederste best. Hva med å poste et forslag uten uniformsarmen, Cita? Den stikker seg liksom litt ut fargemessig. Evt. uniformsarm med en blåfarge som matcher den andre blåfargen litt mer? Uniformsarmen var egnentlig litt stilig, men jeg tror kanskje det er fargen som gjør at den skiller seg ut.

Link to post
Share on other sites

OK, her kommer to til:

 

Noen striper gjør seg kanskje

 

Bilde

 

eller to striper:

 

Bilde

 

navnet "baatplassen.no" er gjort litt mer fremhevet.  Det kan også gjøres litt "svulstig" hvis det er ønskerlig

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites


Batdilla: ...Logo er aktuelt i flere sammenhenger. Vi ønsker å ha en slik lett synlig i forumet. Det har vært ønsker om en sticker og/eller vimpel - da trenger vi logo. Osv.

 

Det vi ønsker er enten konkrete forslag, enkle skisser, ideer det kan spinnes videre rundt, eller linker til tilsvarende logoer som man kan bruke som inspirasjon.

 

Vi fikk for en tid siden et tips - Bilde

 


 

Jeg synes vimpelen over har en meget god utforming, enkle og ikke minst tydelige grafiske elementer.

 

Hva med å bygge på denne? Vende den blå fargen til rød, den gule til hvitt.? Legge inn en blå vertikal stripe litt inn i seilet, den skal ha hvitt på begge sider, være buet - buen følger forkan av seilet. Teksten som står erstattes av "baatplassen.no" i helhvitt, eller i hvitt med en blå stripe gjennom den hvite teksten (bare synlig i det hvite), hvor stripen er parallell med nederste kant. Da har vi fått nasjonalfargene på plass!

 

Får ikke laget det på maskinen min nå, jeg får et tegneprogram på plass på maskinen antagelig denne uken.

 

Hva man enn lander på så synes jeg man bør legge vekt på "enkel lett-forståelig bruk av figurer og symboler".

 

Her følger vimpelen til Moss Seilforening (som gjør seg mye bedre i virkeligheten)

 

Bilde

 

Den hvite måken danner en "M" og den blå bølgen en "S". Meget god løsning synes jeg - flott symbolbruk og lettleselig på langt hold.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jepp  :cheers:

Var skikkelig flott!

 

Burde den kanskje vært laget i en form som kan passe på en V-formet vimpel?

 

Er det stemmning for å få produsert tøyvimpler og/eller klistremerker?

 

Hadde vært en flott måte å markedsføre plassen på + at vi lettere "oppdager" hverandre til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes logoforslaget ikke var helt 100. Det ser jo ut som 3 logoer satt sammen til en i et forsøk på å favne rundt mest mulig.

 

Logoer skal være et blikkfang, samtidig som den er enkel og ikke for prangende.

 

Man deler logoene inn i 2 grupper: Logo med tekst og logo uten tekst. Med eller uten firmanavn om du vil. Ofte gjenspeles det i logoen hva bedriften driver med, andre ganger er det ingen som helst sammenheng.

 

Aetat har en har sirkler i en klynge. Det forbindes neppe med arbeidsformidling, men det blir allikevel et kjennemerke.

 

Trygdeetaten har et menneske inne i en sirkel. Det gir en sterkere pekepinn på hvilket område vi beveger oss mot.

 

DnB på sin side har en sirkel konstruert av diverse vannrette striper uten at det dermed leder tanken hen på bankvirksomhet.

 

Stokkankeret som Båtdilla bruker kunne f.eks være en logo. Siden dette er en internettportal, kunne da logoen være stokkankeret fulgt av teksten baatplassen.no i en passende font. Det gir også den fordelen at der man har svært liten plass til rådighet, et ikon f.eks, kan stokkankeret råde grunne alene. Med litt større plass,  kommer både ankeret og teksten og i utelukkende tekstbaserte systemer, kuttes så ankeret ut igjen uten at man mister helheten av den grunn.

 

Enkelt, gjenkjennelig uten å være prangende. Se på Mercedes-stjerna. Ta Storebrand - de brukte ørten millioner og kom frem til 3 røde kjettingløkker etterfulgt av firmanavnet.

 

Det enkle er ofte det beste som Rema sier i reklamen. Så lag dette enkelt, det er likevel ingen enkel oppgave.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Den blå-gule

 

Bilde

 

ble ifjor (forfjor?) valgt av et tysk forum som har ganske lik historie og oppbygging som dette her. Jeg frekventerte dette en stund men er nå innom der bare en sjelden gang. Jeg foreslo også her at man i tilfelle måtte skifte farge til rødt-hvitt-og-blått og selvsagt endre teksten.

 

Jeg liker også veldig den enkle men meget klare symbolikken. Og jeg synes det ville være flott dersom ulike grupper i forskjellige land kunne bruke de samme symbolene dersom bakgrunnen for gruppedannelsen var lik - hvorfor ikke 'The International Association of Independant Boating Sites' - eller noe sånt. :cryin: (bare sån litt alvorlig ment).

 

Tar gjerne på meg oppgaven å forhøre meg hva kunstneren synes om vi overtar hans verk i norskifisert versjon.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Cita:

 

Jeg likte teksten best på bilde nr. 2. Den ble liksom litt utydelig på bilde 3 og 4 med skyggen. Jeg er litt usikker mht til stripene på toppen. Det bør kanskje være noe der, men jeg vet ikke om striper er tingen. Seilbåten er veldig hvit mot bakgrunnen. Skroget synes nesten ikke for oss med dårlig gangsyn. Jeg lurer litt på om det kan lønne seg å satse på en løsning som gjør seg både på web (Litt mer detaljer) og på trykk (Kun siluett av web varianten). Eller bare en ren siluett. Sikker ikke lett å være kreativ med slike tilbakemeldinger. Går du lei, har du uansett satt igang tankevirksomheten med forslagene dine. Og vil du prøve litt mer ved anledning, er det suverent!

Link to post
Share on other sites


Lotus: Stokkankeret som Båtdilla bruker kunne f.eks være en logo. Siden dette er en internettportal, kunne da logoen være stokkankeret fulgt av teksten baatplassen.no i en passende font. Det gir også den fordelen at der man har svært liten plass til rådighet, et ikon f.eks, kan stokkankeret råde grunne alene. Med litt større plass,  kommer både ankeret og teksten og i utelukkende tekstbaserte systemer, kuttes så ankeret ut igjen uten at man mister helheten av den grunn. Enkelt, gjenkjennelig uten å være prangende. Se på Mercedes-stjerna. Ta Storebrand - de brukte ørten millioner og kom frem til 3 røde kjettingløkker etterfulgt av firmanavnet.
HVA? Stjele ankeret som jeg redelig og ærlig selv har stjålet?  :cheers: Neida, ideen er god den. Kan jo ikke mene annet i og med at jeg selv valgte ankeret. Et slik anker med en fint utformet tekst med litt egenart kan være nok. I verste fall kan man også ha siluett versjon av en slik logo. Hmm - tekst med egenart? baatpl@assen.no? Mye fornuftig i innlegget til Lotus.
Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus, baser logoen på stokkankeret, som er representativt for alt som flyter, være seg fremdrift med filler eller drivstoff. Enkelt er tingen, for mange elementer/farger gjør det rotete og lite gjenkjennelig.

 

"Firmanavnet" må med, vi er jo ikke like store som Storebrand og DnB :cryin:, og meningen er jo å pense flere brukere innpå. Baatpl@ssen.no var et godt forslag, "@" knytter det opp til web og "e-virksomhet".

 

Jeg er dårlig til å designe, derfor beklagligvis ingen grafiske forslag fra meg.... :nonod:

 

Update: OK da, et forslag fra meg og, om enn med skral grafikk, men det kan sikkert en eller annen som kan noe om dette fixe opp i.... :cheers:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites


Per Atle:
Bilde
Denne har jeg sansen for. Men ville faktisk heller hatt teksten litt enklere, uten krøllalf**n og stor forbokstav: baatplassen.no Det ville jo være greit om noen som så et glimt av en blaffrende vimpel også klarte å huske nettadressen slik at de kunne finne frem til oss senere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Andreas: Den blå-gule

 

Bilde

ble ifjor (forfjor?) valgt av et tysk forum som har ganske lik historie og oppbygging som dette her.

 

Jeg liker også veldig den enkle men meget klare symbolikken. Og jeg synes det ville være flott dersom ulike grupper i forskjellige land kunne bruke de samme symbolene dersom bakgrunnen for gruppedannelsen var lik - hvorfor ikke 'The International Association of Independant Boating Sites' - eller noe sånt.  :nonod: (bare sån litt alvorlig ment)....


 

Til Andreas: Kanskje en ide med en mørk pastellblå bunn, ett hvitt seil, en mørk pastellrød propell og baatblassen.no i hvitt, eller hvitt med litt skygge i mørk rød pastell (hever frem bokstavene)?

 


Per Atle: Enig med Lotus, baser logoen på stokkankeret, som er representativt for alt som flyter, være seg fremdrift med filler eller drivstoff. Enkelt er tingen, for mange elementer/farger gjør det rotete og lite gjenkjennelig.

 

"Firmanavnet" må med,  Baatpl@ssen.no var et godt forslag, "@" knytter det opp til web og "e-virksomhet".

 

Update: OK da, et forslag fra meg og, om enn med skral grafikk, men det kan sikkert en eller annen som kan noe om dette fixe opp i.... :cheers:

 

Bilde


 

Jeg synes Andreas og Per Atle er inne på meget gode løsninger.

 

Batdilla sier i innlegg #1: Logo er aktuelt i flere sammenhenger. Vi ønsker å ha en slik lett synlig i forumet. Det har vært ønsker om en sticker og/eller vimpel - da trenger vi logo. Osv.

 

Disse to forslagene er lett gjenkjennelige. Andreas ide har "internasjonalt" perspektiv, mens Per Atles er mer rotfestet i det at "ankeret" har vi felles.

 

Begge forslagene bruker enkle, grafiske elementer som gir god balanse i flaten og sitter i øyet som et "bilde" med en gang.

 

Per Atles bruk av stokkankeret som eneste rene figur-element er et blinkskudd. Vimpelen bør vel kanskje gjøres litt "renere". Dessuten: Hvorfor ikke skrive: baatplassen.no ? Det er jo faktisk det som skal til, ikke noe mere, som gjør at man får opp vår hjemmeside? Det er ikke nødvendig med noe krøll-alfa. Synes den kompliserer som symbol-element på en vimpel, Baatpl@ssen.no er hverken web-adresse eller E-mailadresse mens baatplassen.no er korrekt web-adresse.

 

De øvrige forslagene hitil, slik de foreligger, synes jeg er for kompliserte, og er ikke i helt i mål som grafiske symboler. :cryin:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...