Jump to content

Dagens Krabbe fangst!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei og god sommer alle sammen! :flag_bp: Då har jeg begynnt en forsinket krabbe sessong, men starter no, så får vi se om det blir litt penger i kassen i år også! :flag_bp: Jollen (Øyen 16'' Med Tohatsu 9,9/18) er kommet på sjøen, og klar til og gjøre sin nytte! :cheers: På denne tråden kan du legge in bilder av fangsten din, og kopier gjerne dette ''Skjemaet'' og FYLL INN: :cheers:

 

Antall Teiner:

Dagens Største Krabbe:

Antall Krabber:

Bilder:

 

Så då får jeg si ''Skitt Fiske'' og her kommer dagens fangst for meg:

 

Antall Teiner:4

Dagens Største Krabbe:22 cm over skallet.

Antall Krabber:14

Bilder:

 

ftdc21.jpg

sonu6h.jpg

 

Fikk også denne rare skapningen her:

250s301.jpg

2w3dc8m.jpg

 

Full i faen denne krabben her :giggle:

16c4b9e.jpg

 

Dagens fangst (+3 krabber jeg fikk tidligere på dagen)

15yw7b5.jpg

 

Her har de det fint, må få tak i noen kråkeboller, noen blåskjell og litt tang, så har de det bedre :cheers:

11m5l44.jpg

 

2 småe tips til dere krabbefiskere:

Beste agn:

Sett ut en ruse e.l og fang en del berggylt, rødnebb og andre småfisker. Del fisken i 2, eller lag noen snitter i fisken med en god kniv. Så ligger du alle fiskene i en bøtte, med en plastpose tredd nedpå. La dette stå i 2 dager, og ta så av plastposen, får du en fin gammel fiskestank mot deg, har du skikkeligt agn! :cheers:

 

Skal du ha krabbene levende i tønne/skiste/kar, og du ikke vil at krabbene skal drepe og skade hværandre, kan du ''stikke kloen'' Det gjør du med en tynn kniv, og stikker den ned i senen, akkuratt i ledde på kloen som beveger seg. Men ikke trykk for langt inn, da du skader krabben!

a4vkv8.jpg

Nor du har gjort dette, skal ikke krabben kunne bevege kloen sin, iallefall ikke klare og knipe hardt. Men gjør du dette på alle krabbene, må du knuse kråkeboller, blåkjell og det du hiver oppi til de, for de klarer ikke og knuse dette sjøl uten kloen :cheers:

 

 

Satser på mange innspill i denne tråden her folkens! Fisk krabber med dere klarer! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hvor i landet holder du til? Er det bra med mat i klørne? Rogn? Jeg har fortsatt ikke klart å spist opp alle klørne om ble fryst i høst(nærmere 15kg + en del rensede bur). Gleder meg til jeg skal begynne med teinene igjen. Her oppe i ålesundsområdet er det voldsomt mye krabbe, fikk som regel 10-20stk per teine ifjor. 1.oktober er julaften for meg! Krabben har vel ikke godt av å ligge på ryggen vel?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Holder til på vestlandet, i Bergen! :cheers: Kryr av krabber, igår satt jeg på ett sted jeg alldri har sutte før, men var ikke fornøyd, satt på ett godt sted idag, der jeg fikk stappfulle teiner ifjord! Hadde rundt 250 krabber i alle 3 skistene sammtidig i fjord, så regner med jeg var oppi 1000 krabber tilsammen!

Er masse mat, men noen få stk. som kunne vært fullere! :flag_bp: Har ikke fått ho krabbe med rogn i dag, men fått rogn krabbe før, men slipper de somregel utigjen, så det kan bli masse flere krabber! :cheers: Om de ikke har gått av og ligge på ryggen? Nja, spørs hvordan du ser på det, men jeg mener no det er bedre at de ligger på ryggen til jeg får hevet de oppi skistene, for då kan de ikke skade hværandre :tongue: Men hvordan fryser du krabben? Levende? Råe? Kokte? Jeg pleier og rive av klørne på de krabbene jeg ikke får solgt, fryser klørne, og lager dressing av maten i skallet! Så fryser jeg dressingen og tar opp av frysen etterhvært så jeg går tom, deiligt å ha på skivene! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Sleng opp en såkalt dressingoppskrift da. :smiley::) Fin tråd selv om jeg ikke var helt med på den senekappingen din mtp. å ikke plage dem for mye,men sikkert gammel tradisjon som så mye annet. :cheers_wine:

Fisker mye krabbe selv i sesongen ,men dårlig med mat i skjellene før ut i august.(Vestfold)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nja, ska eg dele oppskiftene mine til dere? :giggle: Hehe, skal ikke være vannskelig, vi er jo her for og hjelpe hværandre! :cheers: Du tar alt kjøttet fra krabben opp i en skål/boks etc. Og kneker lett over, ta så en god del majones og litt sitron, og rører inn i kjøttet, Whalla, der har du god hjemmelaget dressing! Vil du ha den litt surere, så tar du mere sitron i :cheers: Smør på en god dunge på skiven, med en paprikka bitte oppå, og du kan nyte skiven mere en noen gang før! :flag_bp:

 

Hva var det du ikke sjønnte med senekappingen? Du kapper senen, så ikke krabbene kan skade eller drepe hværandre, men vist du trykker for hardt, så går vesken inn i kjøttet, og kvaliteten vil ikke være den samme! :flag_bp: Du merker om du har trykkt for hardt vist det kommer veske ut der du stakk :cheers:

 

FOR DERE SOM ER USIKKER NOR DET GJELDER REGLER FOR KRABBEFISKE, HER ER DE:

 

  • Du kan benytte inntil 20 krabbeteiner.
  • Krabbeteiner skal merkes tydelig med navn og adresse.
  • Krabbeteiner som er satt ut på strekningen mellom svenskegrensen og til og med Tysfjord kommune i Nordland fylke skal ha minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Fluktåpningen skal ha en diameter på minst 80 millimeter. Åpningen skal være plassert så langt nede på krabbeteinen at det skal være lett for hummeren å komme seg ut av teinen.
  • På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbeteiner på 25 meter fra og med 1. desember til og med 1. oktober klokken 08.00.
  • I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.
  • Minstemål på krabbe (målt ved skallets største bredde):
     
    Nord for Rogaland: 13 cm Rogaland til svenskegrensen 11 cm
  • Utenlandske turister har kun anledning til å fiske med håndholdt utstyr, og kan dermed ikke bruke krabbeteiner.

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Spiser som regel bare klørne, og rogn. Er for mye pirk med det inne i skallet etter min meining. Jeg koker krabben så fort så mulig, så fryser jeg klørne når de har blitt kalde. Hva er normal naustpris om man skulle solgt noen krabber. For jeg kommer til å få myye mer enn hva jeg greier å spise unna.

Skulle kanskje hatt meg noen kasser hvor jeg kunne oppbevart de levende. Hvor store er kassene dine? Og hvilke teiner bruker du? Jeg bruker for det meste krukketeiner. Men har også noen sammenleggbare teiner til 400 kr stk og biltema teiner. Biltema teinene er ganske gode til hummer.

Redigert av goat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Neeh, er ikke mye pirk med og få ut maten i skallet vist du vet hvordan du skal gjøre det, og vet hva du kan og hva du ikke kan spise! :flag_bp:

 

Jeg selger krabbene for 15 kr. stk. Og er sikker på vist jeg hadde sutte prisen opp til 20, hadde ikke noen av kjøperene mine brydd seg, men syntest 15,- pr. krabbe er en grei pris! :cheers:

 

Har ikke noe eksakt mål på krabbeskistene mine, men 2 av de er vell på 1,30 x 1,30 m. Og den 3. er vell 1x0,70m :cheers:

Den største er en hjemmelaget flåte, med 3 hjemmelagde krabbeskister rundt! :cheers:

2u56v4o.jpg

 

Jeg har 5 nettingteiner (De helt vanlige sammenleggbare, bare at jeg har den største dimensjonen)

Har 5 Hummer teiner fra biltema, disse fisker godt både krabbe og hummer, men skal du ha hummer, bør de stå 2-3 dager, med agn oppskiften jeg har utgitt.

har 2 Tre teiner (hjemmelaget) De fisker bra, men må ligge 3 dager på sjøen, fortøyd til bryggen før de har trekkt nok vann for og synke. Har betong bunn, men hjelper ikke mye :headbang:

Så har jeg 1 spesial laget krabbeteine, som jeg mener er den beste teinen som finnes (vet ikke om den er hjemmelaget (sveist) men har iallefall alldri sett denne typen før, og jeg fikk den fra bestefar. Denne har ramme verk av stål, med tjukk netting rundt, kan ta bilde imorgen! :cheers:

Har også 2 krepseteiner, og 1 havteine, men bruker ikke disse så ofte. Havteinen står på 100-200 meters dybde, og må nesten ha spel for og kunne dra den opp, den er ganske tung, og jeg gidder ikke og stå i 1 time og dra :giggle: Men fisker bra, får brosme, trollkrabber, torsk, lange, kreps, Pigg H ( Liten Hai), og en god del sjøpølser :giggle:

Så har jeg 2 trollgarn, 3 ruser og 1 landnot! :cheers: Så har nok av fiskeutstyr, men setter alldri alt ut sammtidigt... Nor kontoen viser litt større tall, så skal jeg kjøpe meg en skikkelig fiske sjark, så jeg kan drive med fiske på fritiden, og søke om og få lov til og selge krabbe offentlig! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Takker.Jeg skjønte det første i oppskriften,men hva menes med dette ?

 

Du tar en gaffel, og kneker(trykker) på kjøttet, akkuratt som nor du moser blåbær! :cheers: Bare for og få litt finere dressing, Men liker du den grov, så er ikke dette nødvendig! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nja, mye og mye.. Sjeldent jeg får de i teinene, i og med det er rømmningshull så de fleste kommer seg ut, men denne har vist ikke funnet hullet :giggle: Men får de innimellom i ruse! :drink: Den fikk gå fri! :saint::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Spiser som regel bare klørne, og rogn. Er for mye pirk med det inne i skallet etter min meining.

Da går du glipp av mye god mat. For den perfekte blanding er hvitt krabbekjøtt, rogn og den grønne gørra (hva nå det er..) som er i buret. Det er denne blandingen som gjør susen. Og så på brødskiva med en solid dæsj majones på.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Aaah, ikke snakk om det roesok, får bare så sykt lyst på krabbe, men for sein til og begynne og koke krabbe no :giggle: Skal koke meg noen krabber til kvelds imorgen! :flag::cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Krabbefiske har jeg altid vært interessert i men har liksom aldri kommet igang med det. Tror det har noe med at jeg ofte var med bestefar min og trakk alle disse krabbeteinene når jeg var liten. Jeg har perfekt båt til å drive med det og i sommer håper jeg å få kjøpt meg noen teiner og fisket litt.

 

Ser ut til at du har litt greie på dette Sjømann22 så jeg har ett spørsmål angående denne samlekista. Ser dine ligger på overflaten, men kan ikke disse ligge like godt på bunnen? Vil krabben få mer og bedre kjøtt om du "mater" de med fisk i en uke eller to?

Link to post
Share on other sites

Joda, kan godt ha en tønne med hull i, så du senker ned på bunnen! :cheers: Men om du ikke mater de, så får de ikke mat, og blir tomme innvendig. Litt tang er smart, då føler krabbene seg trygge! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått trekt teiner idag, pga en tussete motor! Men det gjør no fåsåvidt ikke så mye, får jo bare dobbelt så mange krabber imorgen :flag_bp: Har fått en del tips ang. motoren, så jeg skal prøve ut :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Dette var et kult tema... :yesnod:

Som gammel vestlending så savner jeg krabbefisket (og mye annet fiske)

Her i indre Oslofjord finnes det ikke taskekrabbe i det hele tatt. Vi må helt ut til Østfold eller Vestfold for å finne krabben, og jeg bruker et par dager på å komme så langt ut. Likevel fisker jeg en del med garn og teiner, noe som jo er kjmepekult...

Stå på videre. Skitt fiske !!!

 

PAGURUS III

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Og gi krabbene makrell er ikke noe dum ide, de spiser det meste som kommer fra sjøen:flag_bp: Hvor lang tid det tar kommer jo ann på hvor tom krabben er, men er den halv full, bruker den vell 1-2 måneder for og bli full.. Og er krabben full, og du mater den, holder den seg full LENGE! :flag_bp:

 

Det finnes 4 måter og finne ut om krabben er mye mat i, eller ikke! :flag_bp:

 

- Er krabben mørke brun på skalle, er den mest sannsynelig full i mat.

- Vist krabben er grønn på undersiden, er det tein på mye mat.

- Du kan ta tommlene og trykke inn der jeg har merket runndinger, bare under klørne. Skyv klørne fremover, og press.. Hører du knekke lyder, er den ganske hul. Er den har, er den full i mat..

- og den siste måten er vekten, er den tung, er den full i mat, er den lett, er den lite/ingen mat i! :flag_bp:

wobuo.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...