Jump to content

Dagens Krabbe fangst!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Problemet her i Østfold er at hvis du legger ut f.eks 10 krabbeteiner, er minst 2-3 av dem stjålet noen dager etter. Resten av dem er tømt :headbang:

Er en del "dritt-folk" på sjøen som ikke kan la andres redskap stå i fred. Har en kjenning som investerte i en del teiner og skulle fiske etter krabbe og hummer, men han mistet helt interessen etter en tid pga at så mye ble stålet. De kassene til Sjømann hadde nok ikke holdt seg lenge her omkring.

At folk skal gjøre seg til banditt for noen skarve krabber.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hmm. Dere får krabbefiske til å høres morro ut. Skulle gjerne begynt med det selv, men jeg aner ikke hvordan forholdene er der jeg holder til. Vel.. Drammensfjorden kan jeg bare glemme :smash: Men vi har hytte ute på killingen i Sande. Er det mulig å få ålreite krabber ute ved sandebukta eller breiangen/ ytre oslofjorden? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

.................. Resten av dem er tømt :headbang:

Er en del "dritt-folk" på sjøen som ikke kan la andres redskap stå i fred. .................

 

En kjenning av meg var også grundig lei av at andre tømet teinene hans. Løsningen ble at han hadde med seg oppladbar drill/skrujern i båten og så skrudde han fast lokket med ett par syrefaste skruer. Ekstra arbeid men da fikk han ha krabbene i fred. Dessverre hjelper jo ikke det hvis de stjeler hele teina :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Problemet her i Østfold er at hvis du legger ut f.eks 10 krabbeteiner, er minst 2-3 av dem stjålet noen dager etter. Resten av dem er tømt :headbang:

Er en del "dritt-folk" på sjøen som ikke kan la andres redskap stå i fred. Har en kjenning som investerte i en del teiner og skulle fiske etter krabbe og hummer, men han mistet helt interessen etter en tid pga at så mye ble stålet. De kassene til Sjømann hadde nok ikke holdt seg lenge her omkring.

At folk skal gjøre seg til banditt for noen skarve krabber.... :nonod:

 

Nja, har hatt litt problemer med stjeling jeg og, men viste kem det var, men ville ikke kjæfte på de, ville heller ta hevn. så jeg og en kompis tenkte ut en plan... Satte teinene rett nedenfor ett stup (bratt fjellvegg), og passet på at tyvene så hvor vi satte de.. Så fant vi noen gammle malingsspann, fulle i maling.. (ikke vannfast) Og nor slaurene kom, helte vi det ned på de :giggle: Kansje det var og gå for langt, men hevnen er søt, er det ikke det de sier? :giggle: Har ikke hatt problemer etter dette, så samme metode skal taes i bruk om nødvendig! :giggle:

 

Hmm. Dere får krabbefiske til å høres morro ut. Skulle gjerne begynt med det selv, men jeg aner ikke hvordan forholdene er der jeg holder til. Vel.. Drammensfjorden kan jeg bare glemme :smash: Men vi har hytte ute på killingen i Sande. Er det mulig å få ålreite krabber ute ved sandebukta eller breiangen/ ytre oslofjorden? :flag_bp:

 

Krabbe fiske ER morro! Bor langt ifra både drammen og sande... Så vet ikke.. Men det er bare til og kjøpe seg 2-3 teiner til og begynne med, så prøver du! :flag_bp: Sett teinene på 5-15 meters dybde... Vet du om en plass der det er stein bunn, og masse tang, så setter du der, Perfekt krabbe plass! :cheers:

 

Tar meg en tur utpå etter jeg har spist middag og trekker teinene og rusen! Blåser litt, men jolla tåler no såpass! :yesnod::cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Men det er bare til og kjøpe seg 2-3 teiner til og begynne med, så prøver du! :flag_bp: Sett teinene på 5-15 meters dybde...

:lipseal:

 

På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbeteiner på 25 meter fra og med 1. desember til og med 1. oktober klokken 08.00. :smash:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Då tror du rett! :flag_bp: Må vell få den opp før kystvakten kommer og tar den, og jeg får bot! :rolleyes::headbang: Får begynne og fiske agnen! Selvom rusen står inne i viken der jeg har båten, og lite sannsynelig at kystvakten kjører inn der, men en regel er en regel, og bør helst holdes.. Men fikk ikke noe fisk på stang hin dagen, så måtte gjøre 1 lite unntak for og få agn! :lipseal::tongue:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har ikke oppsøkt noe fiskemotak, har igrunnen ikke tenkt på det! :cheers:

 

No har jeg vært ute og trekt teinene! :cheers: Det var en helsikens jobb i dag! :headbang: Liten storm, og motor som kubbet hvær gang jeg måtte flytte på meg, pga. jeg rekte så mye... :headbang: :headbang: . Men ga meg ikke, og fikk alle teinene opp.. Men mast en sværing av en han krabbe! :headbang: Kravlet rett ut av teinen, og ut i sjøen mens jeg hold på og få ut krabber som lå lengre inni teinen.. Sikker på den var rund 27 cm over skallet, og klør som en murstein! :boxing:

 

Blåser godt ser dere! Vimpelen står vannrett, og bladene på trærne vrir seg! :eek:

 

2vtqyde.jpg

 

Antall Teiner:4

Dagens Største Krabbe:23 cm over skallet

Antall Krabber:12

Bilder:

 

Første teinen dratt, var no litt krabber i den :cheers:

dgjf3t.jpg

 

Fine størrelser på disse! Bildene lyver litt (mobilkamera), er litt større en de ser ut som:

b6vg46.jpg

29zarte.jpg

 

Her ser dere hva som lett kan sje vist du ikke ''stikker'' klørene på krabben.. :cryin: Men heldigvis vinner som regel alltid den største!

2uzphsy.jpg

 

Begynner og bli endel no :seeya: Har fått 26 krabber på 2 drag. - 1 som har blitt drept. Så har totalt 25 krabber :cheers:

somt5d.jpg

2vv9jlc.jpg

20u4s3k.jpg

2nk5gzk.jpg

 

Små rekene vil no sjekke ut fangsten de og! :giggle:

2n9dfk5.jpg

 

Så husket jeg og ta bilde av den spesielle teinen min som fisker UTROLIGT bra! Det jeg lurer på er om dette er noe du får kjøpt, eller om den er hjemmelagd! :cheers:

25jccqa.jpg

16bilg8.jpg

Det var no litt av dagens teine trekk! :cheers: Skitt fiske alle sammen, og ikke glem og legg bilder av fangsten inn her! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Fine krabber :) Kjøpte 4 slike teiner i høst, men de har ikke vært i sjøen enda. Dyre teiner, men jeg fikk de billig. Skal legge ut krabbefangst når jeg begynner. Men er i tvil om det blir fisket denne måneden. Har båt på land som skal på service, primes og bunnsmøres.

Link to post
Share on other sites

Fine krabber :) Kjøpte 4 slike teiner i høst, men de har ikke vært i sjøen enda. Dyre teiner, men jeg fikk de billig. Skal legge ut krabbefangst når jeg begynner. Men er i tvil om det blir fisket denne måneden. Har båt på land som skal på service, primes og bunnsmøres.

 

Fine krabber jah! :flag_bp: Dyre teiner, men GODE! Beste teinene jeg har hatt, uten om gode gammeldagse tre teiner! :cheers: Skitt fiske, og forventer bilder av fangsten din nor du begynner!

 

Husk at krabbejimmy lever av dette fiske sjømann!!!Så du får fiske til huskost...he he he...

 

Krabbejimmy? Mener du Jimmy Bjorøy? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Og til deg sjømann: Liker innsatsviljen din og fortsett fisk krabbe, men et par tips på veien hvis du skal få et bra rykte på deg når det gjelder kvalitet: Det er ikkje noen vits å ta vare på dei store hankrabbene du får, er garantert dårlig kvalitet men ta vare på hunnkrabbene fra ca: 14cm og opp, er større muligheter for god krabbe. Hunkrabbene trenger du som regel ikkje å stikke heller da dei er mye roligere og du kan sammle fleire i samme kiste.

Når det gjelder oppdrett er det litt tidlig på året å begynne med dette, vent til august september og bruk kun hunnkrabber som ikkje har byttet skal, og for med pala og skjell så skal du se du får bra krabbe.

 

Teiner! Ikkje stress med å bruke dyre teiner, kjøp sammenleggbare som har litt kraftigere not en dei billigste du får kjøpt, fungerer heilt utmerket et par år, og du slipper og tra på tunge teiner samt du kan sette fleire i en setning uten å måtte hale deg ihjel.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei! :flag_bp: Har fisket, og hatt han krabber i skistene hvært år! Tidligere på året også... Alltid vært mat i de, vist jeg gir de fisk, kjell og kråkeboller 2 ganger i uken, så holder de seg gode og fulle i mat.... Aldri vært noe problem! :cheers: Men ellers takk! :flag_bp:

 

Har mange sammenbrettbare teiner, men syntest ikke de fisker så bra! :rolleyes: Kansje 2-3 krabber i hvær teine, og stål teinen jeg har lagdt ut bilde av, er smikk full nesten hvær gang! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Skal du ha krabbene levende i tønne/skiste/kar, og du ikke vil at krabbene skal drepe og skade hværandre, kan du ''stikke kloen'' Det gjør du med en tynn kniv, og stikker den ned i senen, akkuratt i ledde på kloen som beveger seg. Men ikke trykk for langt inn, da du skader krabben!

a4vkv8.jpg

Nor du har gjort dette, skal ikke krabben kunne bevege kloen sin, iallefall ikke klare og knipe hardt. Men gjør du dette på alle krabbene, må du knuse kråkeboller, blåkjell og det du hiver oppi til de, for de klarer ikke og knuse dette sjøl uten kloen :cheers:

 

Er på tynn is her, vil ikke det og kappe av sener på et levende og ubedøvet dyr medføre mye smerte?

Innbiller meg at det ikke hadde vært helt behagelig og få kappet av akillesen med avbiter :nonod:

 

Noen som har peil?

 

Nå er jo alternativet kanskje ikke så mye bedre med mindre du er den største krabba i tanken :boxing:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har alltid gjort dette på krabbene mine, ser at Bjorøy's største krabbe fisker gjør det samme (Jimmy Bjorøy, selger krabber offentlig, og eier av fiske sjark) :yesnod: Så jeg gjør som han, kapper senen! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har alltid gjort dette på krabbene mine, ser at Bjorøy's største krabbe fisker gjør det samme (Jimmy Bjorøy, selger krabber offentlig, og eier av fiske sjark) :yesnod: Så jeg gjør som han, kapper senen! :cheers:

 

At andre gjør det er en ting. men det forandrer ikke om det er humant eller ikke og om det påfører dyret store smerter.

Noen vetrinærer her som kan uttale seg om krabbesmerter??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...