Jump to content

Dagens Krabbe fangst!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Har et spmål ang merking... Har sett flere blåser merket kun med to bokstaver og to tall, feks AB12. Antar det er yrkesfiskere som har disse, men er det god nok merking? Har "maktå" oversikt over hvem som eier disse merkene? For det er jo kun dem som trenger vite hvem som teiner hvor og hva...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Mente jeg leste at reglene sier en fluktåpning per kammer? Kjøpte meg 2stk biltema teiner (de orange), fluktåpningene der består av 2 ringer (den første er på 58mm som er 2mm ifra lovlige grensen på 60mm), så jeg har klippet vekk den ene så ringen som er 80mm står igjen. Holder ikke dette da? Eller bør jeg klippe ut begge slik at det er to stk fluktutganger på 80mm (en i hver ende på hver sin side)? Hele teinen er jo ett kammer, og jeg satt og surfa internett for regler en dag og var da en side det sto en fluktåpning pr.kammer hvertfall. Så slik jeg har forstått det trenger jeg bare og merke tegna med navn, adresse og nummer så kan jeg kaste den uti igjen? :)

Den tegna jeg lager i verkstedet har allerede fått en fluktåpning på 60 og 80mm.

 

Håper noen kan gi meg svar på dette :)

Redigert av Xstract (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat fra Fiskeridirektoratets nettsider:

 

"Per i dag må alle fritidsfiskere som benytter krabbeteine ha minst én fluktåpning på minst 80 millimeter i diameter på hver side av krabbeteinen. Slike fluktåpninger holder tilbake voksen krabbe, men sikrer at hummer har mulighet til å rømme fra krabbeteinen."

 

 

Oppdaterte regler

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Antar det er yrkesfiskere som har disse, men er det god nok merking? Har "maktå" oversikt over hvem som eier disse merkene?

 

Ja fiskerinummer er mer enn god nok merking de.

Redskap skal merkes enten med fiskerinummer for yrkesfiskere eller navn på privat personer.

Privat personer skal vel i tillegg også merke redskapen med tlf.nummer tror jeg, ihvertfall gjør jeg det

 

Å finne ut hvem som eier redskapen utfra fiskerinummeret er like enkelt for "maktå" som det er å finne ut hvem som eier en bil utfra nummerplaten.

Link to post
Share on other sites

På ferie hos slekt i Bergen satt jeg fire teiner i beg. av uka (i nærheten av Knarvik) som sto et par døgn. Hadde hørt om nye regler, så monterte fluktåpninger først. Min sikre plass der er bratte berg med mye stein og tare, så jeg setter alle teinene i ett tau festet til land. Den første på fem meter og den siste på tyve. Resultatet var 16 krabber. Kokte 14 og satt igjen med 10 ganske fulle krabber. På øyemål ca 20 cm over skallet. Såvidt kommet litt rogn i de. Så tidlig i sesongen var resultatet over all forventning. Jeg har fisket hundrevis av krabber på samme plassen, men får bare hunkrabber der. Hvorfor lurer jeg fælt på!

 

Det har seg slik at jeg tidligere også har satt ruser andre steder i området. De fisker ikke så godt, men kvaliteten på krabbene er enda bedre. Da får jeg også store hannkrabber, som regel smekk fulle. Teorien er at krabber som går i teiner er sultne, men de som går i ruser gjerne er fulle og mette.

 

Forøvrig har jeg aldri skadet krabbene ved å lamme klørne. Med nok tang i isoporkassen, så holder de seg i ro til kokingen. Selv pleier jeg å starte med hvitvinen allerede da. Krabbene fortjener en skål!

Link to post
Share on other sites

eg har dreve å sotte krabbeteiner uten hell i os utenfor bergen har stått litt over eit døyn og ingen krabber har sotte teinene der det har sett bra ut (etter tips i dette emnet) det har og vert andre teiner i område. hva er d eg gjør feil?? er det nokken som har noen lure plasse å sette (som vil røpe de :rolleyes: ) teinene i os område

Link to post
Share on other sites

eg har dreve å sotte krabbeteiner uten hell i os utenfor bergen har stått litt over eit døyn og ingen krabber har sotte teinene der det har sett bra ut (etter tips i dette emnet) det har og vert andre teiner i område. hva er d eg gjør feil?? er det nokken som har noen lure plasse å sette (som vil røpe de :rolleyes: ) teinene i os område

 

Er ikke kjent i område, men mitt tips er fra 8 meter og dypere, gjerne sand bund. Får du ikke krabbe da, så vet ikke jeg :smiley:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Satt to teiner i går, ikke langt fra hjemmehavn. Ene var ene guttungen sin, den andre tilhørte en gutten til et vennepar av oss. I dag var begge sporløst vekk. Har satt teine på samme plassen, med samme tau og vekt, før, det har aldri vært noe problem. Så alt tyder på at noen andre har fått krabbe i dag... :sad:

Link to post
Share on other sites

Fikk noen slike aliens idag. Så skumle ut så jeg valgte å koke dem. Håper det er tilstrekkelig.

 

pa081928.jpg

 

Skvatt litt når jeg såg det nærbilde ditt, hehe

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

kopi_2_av_pa081933.jpg

 

Selv de fineste gourmetrestauranter kan ikke overgå dette. Men husk; krabbekjøtt, rogn og den grønne gørra i buret (hva nå det er..) må blandes sammen. Hjemmelaget loff og ekte majones, ikke noe lett-versjon her! Og gjerne litt sitron til + en god hvitvin. Du store all verden hvor godt det er!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

kopi_2_av_pa081933.jpg

 

Selv de fineste gourmetrestauranter kan ikke overgå dette. Men husk; krabbekjøtt, rogn og den grønne gørra i buret (hva nå det er..) må blandes sammen. Hjemmelaget loff og ekte majones, ikke noe lett-versjon her! Og gjerne litt sitron til + en god hvitvin. Du store all verden hvor godt det er!

 

 

Sjømat er best hjemme, det er sikkert, men den guffa inni krabben kan du har for deg selv :giggle:

Spiser det som er i klørne og rogna jeg :smiley:

Akkurat nå ligger det 1 stk hummer og 700 - 800 gram med krabbe klør og kjøler seg ned, som jeg skal prakke på noen i morgen :wink:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

... Har sett flere blåser merket kun med to bokstaver og to tall, feks AB12.

Kjetil S

Første bokstav(er) er forkortelse for fylket, tallet er et løpenr og siste bokstav(er) er forkortelse for kommunen. Fiskeridirektoratet har register over fartøyene (og eierne) og jeg tror dette ligger åpent på nettet.

Eksempelet ditt tror jeg ikke kan være på et norskregistrert fartøy.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...