Jump to content

Dagens Krabbe fangst!


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Er på tynn is her, vil ikke det og kappe av sener på et levende og ubedøvet dyr medføre mye smerte?

Innbiller meg at det ikke hadde vært helt behagelig og få kappet av akillesen med avbiter :nonod: :

 

Godt du spurt først . Men når de også river av klørne på levende krabber, antar jeg de VET at de ikke føler bevisst smerte.. Hvis ikke de vet det , bør de slutte med slikt umiddelbart.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Takk for en artig tråd med bilder og gode tips om krabbefiske! Her på østfoldkysten er det ikke på langt nær så mye krabber som oppe hos dere, men noen av oss prøver litt likevel på tross av mye stjeling av både fangst og redskap.

 

Teina du har blitt så glad i likner på DENNE

 

I vinter hadde de den minste modellen på tilbud til 299,- så da kjøpte jeg noen slike. Passe vekt og størrelse etter min smak, dersom man ikke har teinehaler. Virker robuste, men galvaniseringa på låsen vil muligens slites av og bolten vil ruste etterhvert. Jeg har surret den nedre delen av jernramma med billig-tau slik at ikke galvaniseringen på jerna i bunnen blir slitt av mot fjell og stein. Sparer også båten for endel slitasje og småskader.

 

Når det gjelder rømningsveier så har jeg laget noen av tykke gummimatter som jeg har skåret til passe størrelse og laget 80 mm rømningshull i, samt små hull til å surre de fast i teina. Omtrent samme utforming som de vanlige svarte av plast som mange bruker. Fordelen er at de hjemmelagede av gummi ikke sprekker og at de føyer seg fint sammen når du slår sammen teina.

 

Litt i overkant mye jobb dette med surring av bunn og hjemmelagede rømningsveier av gummi egentlig men... Særlig om man i utgangspunktet har betalt en stiv pris og i tillegg må modifisere her og der uansett. Forbanna surt hvis teinene blir stjålet hvertfall.

 

Kan se ut som det er den kraftigste utgaven med tjukk notlin og 80 cm lengde du har. Jeg har to slike også, men synes de blir litt tunge og dra opp fra 25-30 meters dybde, så de blir bare brukt i hummersesongen når de kan settes grunnere.

 

Jeg trodde det bare var lov med maks 10 teiner for vanlige hobbyfiskere i Oslofjorden. Har jeg tatt feil?

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

PÅ hummerfiske som de viser på Discovery så bruker de strikk eller noe liknende rundt klørne. Skal neppe så mye til da det neppe er den veien de har kreftene i kloa.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

cheers.gif

Krabbejimmy=Jimmy Bjorøy fishing.gif

 

Mhm flag_bp.gif Hvem er du for en kar då? Holder du til på bjorøy? cheers.gif

 

At andre gjør det er en ting. men det forandrer ikke om det er humant eller ikke og om det påfører dyret store smerter.

Noen vetrinærer her som kan uttale seg om krabbesmerter??

 

Har ikke sakt det forandrer noe jeg, men jeg gjør som de erfarne! cheers.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det jeg har blitt oppdratt til å gjøre er å knuse krabben når man bare tar klørne. Her oppe er så mye krabbe, så når man får 20 pr teine, da tar jeg klørne og knuser de. Ser ikke noe grunn i å ta klørne og kaste de ut igjen. Er kjipt å få krabber i teinen uten klør. Om folk her ikke syns noe om min måte å gjøre det på, får så være;)

Redigert av goat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PÅ hummerfiske som de viser på Discovery så bruker de strikk eller noe liknende rundt klørne. Skal neppe så mye til da det neppe er den veien de har kreftene i kloa.

 

Vist du klarer og få 1 strikk til og holde seg på en krabbe klo er du steike god! Hummeren har lange klør, mens krabben småe og de går i bue, så strikket vil skli av før du får det på! :flag_bp:

 

 

Det jeg har blitt oppdratt til å gjøre er å knuse krabben når man bare tar klørne. Her oppe er så mye krabbe, så når man får 20 pr teine, da tar jeg klørne og knuser de. Ser ikke noe grunn i å ta klørne og kaste de ut igjen. Er kjipt å få krabber i teinen uten klør. Om folk her ikke syns noe om min måte å gjøre det på, får så være;)

 

Ganske enig, men istedet for og knuse krabbene, så kan du vell gi de til en nabo eller noe? Men riktig måte og gjøre det på vist du bare skal ha klørne.. kan tenke deg at du ikke hadde armer, og ingen i værden hjalp deg, og den eneste maten som var og oppdrive, var mat på hermetikkbokser, hadde ikke vært så stas det! Sann er det for krabben uten klør, kan ikke knuse kjell eller skalldyr, har heller ikke noe og få maten inn i munnen med! Så den vil daue etter mye smerte til slutt! :cheers:

 

 

Jepp!!Bjorøymann...nabo til krabbejimmy :cheers_wine:

 

Aaah, Pollahaugen? :cheers:

 

 

 

Jaja, får vell lempe innpå litt bilder fra dagens trekk! :yesnod::tongue:

 

Antall Teiner:4

Dagens Største Krabbe:23cm over skallet

Antall Krabber:12

Bilder:

 

Fikk en liten gråkrabbe som ikke hadde funnet rømningsveien! *IDIOT* :giggle: Grow Up So I Can Fish You Later! :saint:

24oc968.jpg

 

Her er en som har vært i krigen før gidt! Jaja.. :diving:

2quogue.jpg

han har nok slåss med en sværing.. Sjekk denne kloen, og då kan du tenke deg vinneren sin! :cheers:

200787o.jpg

 

Så fikk jeg luket meg litt tang, og knust 1 bøtte med blåkjell.. Så no kan de både gjømme seg, og spise seg i hel! Slipper no og leite etter maten iallefall! :drink:

 

En god dunge tang her jah! :yesnod:

2u8l4e9.jpg

 

Masse Blåkjell:

263hg0z.jpg

2mczud4.jpg

 

Litt tang, Og vips, der hadde de gømt seg allerede! :giggle:

1rawm0.jpg

2w2j2vs.jpg

 

Jejejeje, det var min dag! 3 trekk, og 35 krabber.. Altså: 4x3=12. Altså, 35 krabber på 12 teiner... Er på grensen, men kommer seg litt uti juli! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tid til og skrive noe igår, men ble 15 krabber, og idag fikk jeg 13, så solgte en god del isted, så har rundt 30-40 krabber no! :cheers:

Har ikke tatt noen bilder, men kan no slenge innpå ett bilde fra fangsten i garnet, ble 10 fine lyrer, som blir overhalt til fiskekaker! :cheers:

 

13,53 kg! :flag_bp:

 

2jdf613.jpg

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley:

 

Super tråd med spennende og nyttig informasjon!

 

Skal selv ut med min pioner 325 plastbåt med 9.9hk og prøve krabbefisket her i Bodø. Har satt teiner før, men det var i Lofoten.

 

Har 3 stk Biltema teiner til 100,- pr stk (ok kvalitet i forhold til dem til 49,-), har også 3 stk flytekuler og 3x25m tau!

 

 

Men har null erfaring med å sette teiner her i området, har prøvd å spurt noen lokale fiskere, men ingen har satt teiner.

 

Hvor dypt skal de settes? Sandbunn eller? Kan jeg sette dem ut 2-300m fra lakseoppdrett?

 

Mvh Frode

Link to post
Share on other sites

Det du bør passe på nor du setter, er at det ikke er jupere en 25 meter, for då går blåsen under, og du må begynne og sokne etter teinene (Noe drit) Så er lurt og holde litt i blåsen, og kjenne at det er slakk på taue nor teinene er på bunn... Ville heller sutte på steinbunn (skråninger og steinhauer) istedet for sandbunn! Krabben liker og gjømme seg under steiner og tang, og nor den går ut for og finne seg mat, så ser den fisken, men kommer seg ikke inn til den, og går i ring rundt teinen, til den finner åpningen, og går så rett i fellen... :cheers: Sett 5-10 meter fra land. Så lenge du holder deg 100 meter fra fiske oppdrettet, så kan ingen stoppe deg! :cheers: Bodø er en fin plass og fiske krabbe på! :flag_bp: Skitt Fiske! :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det var da skipt! :nonod: Bedre lykke neste gang! Om du har sjapp båt, eller god tid.. så ta deg en tur sørover mot bjorøy.. Finn deg en fin plass rundt bjorøy, kryr av krabber! :wink::cheers:

 

God sommer til deg og! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Er barnevakt nu,men skal ut og få noe makrell til agn i ettermiddag.

Kjører makrellen i mixer for å mose den.Putter den i finmasket not.

Lietta er noe jævla drit å få.Skal sette ved Skorpo i dag,lar de stå ute i 3 dager.

Til Bjorøyna tar litt lang tid(7 kn),så jeg holder meg her på Vestsiden av Askøylandet.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er barnevakt nu,men skal ut og få noe makrell til agn i ettermiddag.

Kjører makrellen i mixer for å mose den.Putter den i finmasket not.

Lietta er noe jævla drit å få.Skal sette ved Skorpo i dag,lar de stå ute i 3 dager.

Til Bjorøyna tar litt lang tid(7 kn),så jeg holder meg her på Vestsiden av Askøylandet.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er det jo bare å fortelle om dine lure plasser Sjømann så kanskje det blir krabbe på oss også :giggle::flag:

 

Hehe, ja... Jeg er ikke den typen så skal holde plassene mine hemmelige.. Er nok av krabbe til alle, så ikke noe og være gniten på :tongue:

 

Setter rundt Vikaskjæret, sør-vest på bjorøy.

29z4pjd.jpg

 

Liten zoom over Vikaskjæret. Midt i sessongen har jeg 10 teiner ute. Har også merket av hvor jeg setter garn, og hvor jeg setter ruse nor dette er lovligt.

Nr 1 og 2 er lenker på 3 teiner. 3,4,5 og 6 er enkle teiner. 7 er garn, og 8 er ruse! :cheers:

 

f06p05.jpg

 

 

 

 

Er barnevakt nu,men skal ut og få noe makrell til agn i ettermiddag.

Kjører makrellen i mixer for å mose den.Putter den i finmasket not.

Lietta er noe jævla drit å få.Skal sette ved Skorpo i dag,lar de stå ute i 3 dager.

Til Bjorøyna tar litt lang tid(7 kn),så jeg holder meg her på Vestsiden av Askøylandet.

:yesnod:

 

Ååå, du bor på vestsiden jah.. Tenkte vist du bodde på sørsiden, så hadde det ikke vært så langt :yesnod: Du får se om du finner noen holmer eller skjær rundt der du holder til, sett noen meter fra holmen/skjæret! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja, Tar litt tid og finne ut hvor krabben liker seg! :cheers: Men har du først truffet på den, så kan jeg garantere deg at ikke plassen svikter! :flag_bp: Selvfølgelig, er ikke krabber i teinene hvær dag, men ganske ofte.. Hender at noen av mine teiner er tomme, men får alltid krabbe! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Få krabbe i garn er det verste jeg vet! :headbang: Ødelegger jo krabben før du får den ut av garnet! :giggle:

Bare du ikke setter der jeg har merket av, så skal ikke jeg si noe! :giggle: neida :cheers: Men hold avstand til blåsene mine, for har teiner i lenke, så vist du setter over de, så tror jeg fangsten din vil bli minimal! :tongue:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Bare vent, jeg skal legge en lenke så lang og så effektiv at kraftblokken på snekken må til for å kunne trekke fangsten!!!:P

 

TULLA!

 

Spøk til alvor: Vi har sotte endel teiner på hytten, men kommer aldri flere en maks 4 krabber i vær teine, å da har vi vært heldig...

hytten ligger på en øy i nærheten av klokkervik (tror jeg)

Redigert av withsmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...