Jump to content

18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten


Walter_S

Recommended Posts

Dagens DMI-varsel -  :smiley: de har rett, det blåser noe så inni hampen, her.....

BildeBilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og når en ser på bildene under, er det ikke rart at det føles litt rusket selv her i det "rolige" området syd for Oslo!

 

Bilde

Kilde: DNMI  

 

Bilde

Kilde: DNMI  

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sabeltann var ute og sjekket skuta i går ettermiddag alt var bra. I dag morges var jeg nede igjenn da var akterfortøyningen gnagd av... :lol: :lol:

 

Har for letvinthets skyld lagt et tau ifra land - bak til akterfortøyning slik at jeg lett kan legge til alene. Dette systemet har reddet båten i natt. Båten har kun fått en halv meter ekstra slakk og det var kun noen små riper i baugen hvor kaikanten hadde vært borti... Må dog frem med gelcoat sparkelen.

 

En annen har søkt nødhavn med ny innkjøpt båt. Skulle egentlig til kristiandsand i kveld. Fikk han til butikken slik at han kunne handle litt mat til seg og sønnen.

 

 

Nå er dreggen ute. nytt aktertau er på plass.  Nå er livet bedre. Til alt overmål fikk jeg fatt i en fast plass på innsiden av Randaberg halvøya. (og det er ikke dagligdags kost. Vente tiden i min nærmeste havn er slik at om jeg kom på vente lista dette året er jeg heldig om jeg fikk plass til jeg er pensjonist om en tredve år eller så!)

 

Må kun sjekke innseilingen litt. var litt trangt. Men tror jeg sier ja. Heller trangt og rolig en god plass og et dragsug i havna hvor båten blir herjet med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kommer akkurat tilbake fra Steilene hvor det var jolle-regatta. Var med i en av bøyebåtene og ba etter ca 3 timer om avløsning pga antydninger på sjøsyke. :yesnod:

 

Har aldri opplevd maken. Egentlig skulle vi overnatte ombord i båten, men jeg orket ikke enda mer gynging og siden vi hadde bilen på landsiden, så dro vi bare hjem.

 

Men regattaen ble gjennomført - ihvertfall så lenge jeg var istand til å følge med

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

vi er akkurat tilbake fra hollenderen. De blåste frisk ja, om ettermiddagen viste vindmåleren ikke under 12 m/s, men lå mestetide rund 15 m/s. Max. vi målte var 18 m/s.

Veien til hollenderbåen var derfor nokså slitsom; veien tilbake var derimot rein koseseilas.

Desverre så vi underveis 5 båter som hadde mistet riggen sin :(

 

mvh,

Andries

S/Y Lady Stardust

Link to post
Share on other sites

Observerte 3 båter med brukket mast, 1 flagrende forseil som hang i fall og skjøte, 1 storseil som var tjoret fast, så ut til at det hadde løsnet fra bommen...

 

Stiv kuling ved Hollenderbåen, strøm innover og full stopp i båten ved slagene (og hver motbølge) gjorde at vi brukte 3 kvarter på å få høyde nok til å gå rundt.

 

Men turen tilbake var bra.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Hollenderen kommer inn nå i ettermiddag/kveld til Son. Det er en del slitne tryner der, og en uheldig seiler med brukket rigg ligger ved siden av Hulda, tauet inn av Redningsselskapet. Det har nok vært veldig friskt utpå.

5 stk hadde brukket mast iflg Tjøme. En båt var på vei ned utenfor Mærrapanna/Hankø men ble reddet. Vet ikke om de fikk reddet båten, men de fikk reddet gubben. Tror Sjøforsvaret var inne i bildet ifm redningen.

Joda det blåste friskt. Hadde lite drivstoff på tankene, så jeg lå på Gjetøya til idag. Vil ikke friste skjebnen. Vet flere som har fått motorstopp i slikt vær pga tette filtre.

 

I går kom er "friskus" inn til Gjeteøya. Han hadde vært og kjøpt seg båt på andre siden fjorden. En Riviera. En del knuste ting ble det visstnok iflg kona hans.

Fikk jo i hvertfall testet båten på første tur.

Link to post
Share on other sites

En del knuste ting ble det visstnok iflg kona hans.

Fikk jo i hvertfall testet båten på første tur.

Han fikk jo testa kona også, kanskje ikke det dummeste. Jeg har forøvrig registrert tre båter i Son uten rigg. Den fjerde hadde omtrent tre meter igjen av riggen, resten lå buntet på dekket. Alle båtene jeg så var av typen "hurtige seilere". Lurer på hvorfor det ryker. Det virker som at riggene holder for dem som kan seile. Trimmingen av riggen må være svært kritisk på disse båtene. Jeg hadde en av disse hurtige tidligere, men riggen holdt seg på plass uansett vær.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Å gjette vindhastighet er en subjektiv følelse. Vil derfor ikke påstå at det blåser 18m/s akkurat nå - men langt unna er det ikke! Merkelig vær her på Østfoldkysten i dag. På formiddagen var det frisk bris fra S - med skikkelig grått, tungt skydekke og masse regn. I løpet av en time har været snudd! Skydekke er borte, blå himmel og solskinn, men til gjengjeld så blåser det noe "inni hampen"!

 

Noe DMI også bekrefter:

BildeBilde

 

Og bedre blir det ikke i natt. Vinden kommer til å dreie til SV og øke:

Bilde

 

Har nettop vært nede ved brygga og sjekket fortøyninger. Både "FLUKT" og sjarken prøver å lage noen kjempebyks! Ren sønnavind av den styrken er ikke akkurat den beste vindretning for oss her på Tangen. Båtene får inn "trøkket" på bb siden, kl. 9

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal sitte alene hjemme sammen med skipshunden mens admiralinnen er i Kr.sund og besøker moren. Trudelutt er ribbet for klær, puter papirer osv. Olje er skiftet pluss alle filtre. (men impelleren sitter i og skal få sitte mange år!) Årets tristeste dag er onsdag neste uke.   Kl. 1600 er det slutt, da skal skjønnheten på land.  :puke::nonod::puke:

 

Lars H. :nonod::headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal sitte alene hjemme sammen med skipshunden mens admiralinnen er i Kr.sund og besøker moren. Trudelutt er ribbet for klær, puter papirer osv. Olje er skiftet pluss alle filtre. (men impelleren sitter i og skal få sitte mange år!) Årets tristeste dag er onsdag neste uke.   Kl. 1600 er det slutt, da skal skjønnheten på land.  :puke::nonod::puke:

 

Lars H. :nonod::headbang:

Hei Lars H!

Her sitter jeg også alene, med 2 skipspapegøyer, mens admiralinnen er i Kristiansund (Averøy) og besøker sin gamle mor!!

Har gjort det samme som deg i båten, samt fjernet drivstofftanken for ¨å få tettet en liten lekkasje. Har malt rommet som tanken står i med grå Bengalakk. Det er nok å finne på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...