Jump to content

18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten


Walter_S

Recommended Posts

....men impelleren sitter i og skal få sitte mange år!...

Hva er vitsen med det da?? Plutselig så svikter impelleren pga alderdomsvakhet, så må dette kanskje fikses når det passer som dårligst?? Skjønner ikke den logikken jeg, for meg nesten like håpløst som å ha nord opp på kartplotteren, alltid!?? :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Jag ser   2 * 18 m/s i Östfold  her på skjermen  36 meter da begynner det verkligen o friske i !!

:smiley:

Vi overdriver ikke så veldig vi her i Østfold vet du :wink:, derfor 2 linker og så får man legge sammen selv.

 

Det er vel noen bug greier, vi har hatt dette før også. Legger også merke til at begge oppdaterer seg når man legger inn innlegg i den ene.

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med det da?? Plutselig så svikter impelleren pga alderdomsvakhet, så må dette kanskje fikses når det passer som dårligst?? Skjønner ikke den logikken jeg


Om ikke du forstår det, så forstår jeg det. Prøving og feiling. Erfaring.  At impelleren jeg feilaktig skiftet for to år siden var 16 år eller 7 år og like god som ny  forteller vel sitt? Min konklusjon er at impellere lever LENGE og slites mye mer av å taes ut og settes inn hvert år enn å få stå på plass der de er ment å være. Med 100++ timer pr. år ville kanskje et skifte hvert 5. år være en ide? Eller kanskje heller hvert 10. år?
for meg nesten like håpløst som å ha nord opp på kartplotteren, alltid!?? :rolleyes:
Det er en helt annen sak og er diskutert i mange tråder tidligere. På papirkartet som jeg hele tiden sammenligner bildet fra kartplotteren med er ALLTID nord opp! Kunne ikke tenke meg i min vildeste fantasi å dreie papirkartet rundt alt etter hvilken retning plotteren viste samme kartutsnitt! Nord er opp, ferdig med det!

 

Lars H.

Sur og grinete, kona er hos svigermor, det er mørkt og vått og Trudelutt skal på land onsdag neste uke!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om ikke du forstår det, så forstår jeg det. Prøving og feiling. Erfaring.  At impelleren jeg feilaktig skiftet for to år siden var 16 år eller 7 år og like god som ny  forteller vel sitt? Min konklusjon er at impellere lever LENGE og slites mye mer av å taes ut og settes inn hvert år enn å få stå på plass der de er ment å være. Med 100++ timer pr. år ville kanskje et skifte hvert 5. år være en ide? Eller kanskje heller hvert 10. år?

Du verden, du verden! Ikke småtterier! Man må'kke komme her og komme her!! :rolleyes:

 

Kan jeg få lov å bidra med en liten smule av annenslags erfaring? Jeg våger!

 

En tid skiftet jeg impeller hvert tredje år, og typisk var at de nok kunne ha vært brukt et år til! Men så, ser du - da var det en som røyk under gange på det andre året. Hvor ble det av de fragmentene som løsnet? gikk de igjennom systemet, eller blokkerte de en eller annen sideveis-kanal? Ikke så veldig festlig å skifte impeller der og da utpå...

 

De impellerne jeg har hatt blir harde etterhvert. Slik er det jo med materialet som impellere er laget av. OK, nå har jeg satt bort alt som heter vedlikehold og service på båten, for meg er det greit at impelleren byttes hvert år, selvom det gjerne kunne vært annenhvert år.

 

Men først etter 10 eller 15 år? Lar være å si det jeg ville si til dette!! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Men først etter 10 eller 15 år? Lar være å si det jeg ville si til dette!!

Den første og eneste gangen jeg har inspisert impelleren for sjøvannsystemet , var som jeg sa etter enten 16 eller 7 år. Jeg hadde den i hånden, knøvlet som best jeg kunne, sammenlignet knøvlingen med en ny impeller, men kunne ikke kjenne noe som helst forskjell. Konklusjon: Kvalitetsimpellere varer LENGE!

 

Natta, Jan

 

Lars H.  :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Det som jeg lurer på, er hvordan en tråd om vær og vind på Østfoldkysten plutselig kan bli til en diskusjon om kvalitet på - og byttefrekvens av IMPELLERE.......... (seach me!)   :diving

 

:lol:  :lol:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For å komme tilbake på "sporet" igjen - her er bølgeprognosen for i morgen, fredag:

 

Bilde

Forventet bølgehøjde fra bølgedal til bølgetop. Pilene angiver bølgernes retning. Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Det som jeg lurer på, er hvordan en tråd om vær og vind på Østfoldkysten plutselig kan bli til en diskusjon om kvalitet på - og byttefrekvens av IMPELLERE.......... (seach me!)   :diving

 

:lol:  :lol:  :lol:

Sorry, nå er bingen neste!

 

Lars H. :sleep: :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke riktige tråden og komme med referat fra Shizofrenia treffet men.......

 

Avreisen fra Holmestrand rundt kl. 16,00-16,30 gikk fint til Horten hvor vi hentet resten av mannskapet!

Turen gikk også fint videre forbi Bastøya og Slagentangen!

Når vi rundet Slagentangen fikk vi en god del vind og sjø, morro og være uti litt sjø for en gangs skyld.

Ingen problemer under turen i det hele tatt, selv om vi seilet inn til Østre Bolærne i bekkmørket.

Men det gikk fint på plotter og en mann med søkelys for og være på sikre siden!

Vi var fremme ved 20,00 tiden. Vi hadde klart det på en time mindre men vi lå på utsiden av Bastøya en stund og ventet på en båt til.

 

Vel fremme på Bolærene har vi kost oss hele helga :cheers: men det behøver ikke forklares nærmere :wink:

En ting er sikkert, en helg der ute er alt for lite! Et par dager til hadde vært ok fant vi ut!

 

Treffet svarte mer eller mindre til forventningene, men var litt skuffet over at det ikke var flere der ute.

 

Jeg ble helt klart sterkt angrepet av 3 (+15-20 fot) syken!

Ai ai så mye bra båt!

Har bare ett dårlig oversiktsbilde fra avreisen, nytt kamera må kjøpes inn da det feilet en del i helga!

 

Turen hjem var helt strålende med flatt hav og solskinn!

 

Har også dratt på meg en skikkelig forkjølelse, men det er det verdt :smiley:

 

 

PS! Jeg trenger mere plass til opplasting av bilder Ingar!

Link to post
Share on other sites

I skarp kontrast til trådens tittel, så var det bare 0 til 1 m/s i dag!! Rene drømmeforhold. Hva gjør vel det at jeg i løpet av 4 timer på sjøen, bare fikk  :blush:1 skjarve SILD , når været er slik, og Sabben dunker godmodig under dekk......

 

Det som var mindre hyggelig er at jeg har sett 4 sel i ettermiddag!  :sad:   Det forklarer i hvert fall torske-tørken.

 

Midt i "Løperen" - Innseiling til Fredrikstad.

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Midt i "Løperen" - Innseiling til Fredrikstad.

 

 

Fantastisk flott.  

 

men, kjære du, i flg den kjente forhenværende og i flg motstandere begrenset kompetente selfangstinspektør Odd Lindberg i kronikk i FB for et par dager siden er det ikke helt rettferdig å skylde på selen!!  Vi får vel ta Lindberg som sannhetsvitne?  Og skrive fiskereultatet på uflaks-kontoen,  Eller?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På ny er det spådd at 18 m/s skal nå Ytre Oslofjord / Skagerrak. Det ser ut som om Bohuslänskysten kommer til å får "Full trøkk" i morgen tidlig!

 

Linket fra DMI / Sejlervejr - vind : http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

 

Bilde

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Henter opp igjen denne........
Nå er det på'n igjen!!! :headbang: Mye vind varsles for Oslofjorden. Og mye av landet ellers også, for den saks skyld. Fra Met.no:

Værvarsel for de nærmeste 24 timer.
Gjeldende fra: tirsdag, 13. september kl. 1145
For Kysten Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord:
Sørvestlig frisk bris 10 m/s. Litt spredt regn. Fra sent i kveld sørvestlig stiv og periodevis sterk kuling 20 m/s. Regn. Moderat sikt i nedbør.
Bølgehøyde: Tirsdag 1-2 m, økende til 3-4 m.

Link to post
Share on other sites

Får håpe det roer seg fort igjen.

...........

<{POST_SNAPBACK}>

Neste 60 timene blir vel ganske mye vind ... Ser begynnelesen av dette her borte i dag....

 

http://www.metoffice.com/weather/charts/animation.html

 

Regner med at det roer seg ned til helgen....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er bølge og vindprognoser for imorgen ettermiddag/kveld fra DNMI

 

BildeBilde

 

Og nedbøren ser ut til å ha startet vestpå iht. DNMI sine radarer?

 

BildeBilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får håpe det roer seg fort igjen.

Torsdag settes kursen mot Sætre for etegilde.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det ser ut til å bli variert ihverfall....

Østfold

Torsdag og fredag nordøstlig bris, av og til liten kuling på kysten torsdag. Stort sett pent vær. Kaldere. I perioden fra lørdag til og med tirsdag ventes for det meste bris omkring vest, av og til kuling på kysten. Stort sett opphold og til dels pent vær. Gradvis litt stigende temperatur.

Du får nok bytte ferieuke neste år. Var det ikke mye drittvær i fjor også da?? :confused::lol:
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

"Står vi han av"?

 

Det er ille når man må være redd for båten sin, når den står trygd plassert foran garasjen, på egen tomt hjemme... :eek: ...men akkurat nå er det riktig ille! Er redd for at hele presenning med stativ og diverse 'anheng' skal blåse avgårde.

 

Ifg. Danske DMI så er det 21 - 24 m/s i ytre Oslofjord akkurat nå - kl.: 02:00

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...