Jump to content

18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten


Walter_S

Recommended Posts

Hei.

 

Når det gjelder å vite hvor høyt vannet kommer til å stå i forhold til bryggen der man ligger fortøyd, er det vel Middelvann som sier mest om vannet kommer til å gå over bryggen eller ei.

 

Meteorologens definisjon på middelvann: Middelvann Blir beregnet ved å ta gjennomsnittet av 19 år med timevise vannstandsobservasjoner for en havn. Tidsrommet på 19 år er valgt fordi tidevannet bl a har en variasjon med periode på 18,6 år.

 

Og for Oscarsborg som er den nærmeste målestasjonen til Son der jeg har båten liggende, er varslet for de nærmeste dagene slik:

 

hoyvann.gif

 

Den røde kurven viser vanlig flo/fjære i forhold til hvor høyt vannet vanligvis står opp på bryggen på denne tiden, mens den blå kurven er hvor høyt vannet vil stå når meteorologene i tillegg tar hensyn til vindpåvirkning og høytrykk/lavtrykk. Så natt til søndag er det mulig at vannet kommer opp på bryggekanten! (normalt er det vel 80 - 100cm opp til kaikanten midt mellom flo og fjære der jeg ligger)

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Moss havn har en link til tidevann for større byer.

 

Siste time har det på det meste blåst 21 m/s

 

I og med at det har blåst lenge fra S nå er det mye gammal sjø i fjoren. Pratet med noen som hadde gått rundt Strømtangen i går og de hadde 3-4 meter dønninger og nesten ingen vind. Med den vinden som er nå er det nok litt smårufsete

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når det gjelder å vite hvor høyt vannet kommer til å stå i forhold til bryggen der man ligger fortøyd, er det vel Middelvann som sier mest om vannet kommer til å gå over bryggen eller ei.

Jeg har funnet ut at det beste er å måle en dag på flo eller fjære sjø og korrelere dette mot tidevannstabellen og værets påvirkning. Ser Bitteliten har referer til linken til Sjøkartverket. Her står bl.a Oscarsborg oppført.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Veit ikke om det drar på mere nå utover , men nå knaker det litt her i by'n.Tenker det tar godt nede i havna , så det er vel snart tid for en tur ned å se litt .Bedre å se etter båten en gang for mye,men skal mye til at det er noe fare i havna der jeg ligger.Men røsker godt ja .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt spent på hvordan det har gått i løpet av natten, kom noen skikkelige vindkuler her. Heldigvis har jeg allerede fått beskjed om at båten står som et fjell i den nybygde krybba si. :smiley: Sånn sett er det greit å ha den i hagan til fatter`n...

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut til at det er over ennå. Men over helgen skal det gå over på nord og litt mer behaglig vind. Men da blir det selvfølelig kallere igjen.

DMI's uke varsel for færder.

 

Udsigt fra fredag d. 24. oktober til onsdag d. 29. oktober

 

fredag

Tørt vejr med en del sol. Højeste dagtemperatur 13 grader. Laveste nattemperatur 10 grader. Op til 15 m/s fra sydvest.

 

lørdag

Skyet vejr med megen regn. Højeste dagtemperatur 12 grader. Laveste nattemperatur 11 grader. Op til 21 m/s fra sydvest.

 

søndag

Tørt vejr med en del sol. Højeste dagtemperatur 12 grader. Laveste nattemperatur 7 grader. Op til 17 m/s fra sydvest.

 

mandag

Tørt og solrigt vejr. Højeste dagtemperatur 9 grader. Laveste nattemperatur 3 grader. Op til 9 m/s fra vest.

 

tirsdag

Tørt vejr med en del sol. Højeste dagtemperatur 5 grader. Laveste nattemperatur 3 grader. Op til 8 m/s fra nord.

 

onsdag

Tørt og solrigt vejr. Højeste dagtemperatur 6 grader. Laveste nattemperatur 3 grader. Op til 7 m/s fra nord.

Når de melder 3 grader på færder. Da bli det - grader på land

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kingsea er skipper på en av taubåtene som tusler rundt i fjorden. Tror de hadde en tøff tur sørover i natt.

Mvh Astor

Hei igjen, det ble slutt på surfingen etterhvert i natt for det ble ruskete etterhvert, hadde en jobb i Lyngdal i formiddag, en seismicer som skulle i opplag! (det er alltid litt trist). Gikk etter det til Farsund hvor vi har en jobb på Mandag. Alltid koselig i Farsund :smiley: GOD HELG


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det var grov sjø i Drøbasundet i ettermiddag. Fruen og jeg har akkurat komet hjem fra båten og vi satt en stund å så på vindværet i sundet. Og friskere vil det bli. Inne i havna er det lunt og fint, heldigvis. Vi fikk byttet iut et startbatteri som hadde tatt kvelden. Et stort "dråg" av et batteri som veide minst flere tonn!

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Friskt og fint i Mossesundet nå......den friskeste vinden siden vi fortøyde her i går ettermiddag. Jeg har ingen vindmåler, men tipper 22-23 sm i kastene....Vi ligger rimelig lunt og fint her, som den eneste gjestende båten.

Moss havn sin vindmåler viser 25,2m/s siste time. Slett ikke så galt tippet. Jeg var nede i kanalen og tittet for ca en time siden, og det luftet godt der. Var faktisk noe sjø innover i kanalen t.o.m.

Link to post
Share on other sites

Sotrabroen var stengt i en time mellom ca. 15 og 16.... de hadde 25m/s og 30 i kastene...

Løyet litt nå (21m/s.)så de har begynt å slippe over privatbiler....

 

Skal tilta igjen utover kvelden så de antyder at broen må stenges igjen hvis vinden pånytt passerer 25s/m.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men iht meldingen skal det ikke bli noe mere enn en vanlig kuling.

Hmmm. Hvilken melding er det?

Her fra Yr.no:

Småbåtvarsel

Utstedt lørdag 25. oktober 2008 kl. 18.

Kysten av Østfold, Kysten av Vestfold, Kysten av Telemark, Kysten av Aust-Agder, osv

Sørvestlig sterk kuling 20, til dels liten storm 22. Regn. Søndag morgen minking til sørvestlig frisk bris 10, periodevis liten kuling 12. Først på dagen enkelte regnbyger, senere for det meste opphold og perioder med pent vær.

Bølgehøyde:4-4.5 m. Søndag minkende til ca 2 m.

Synes denne er ille nok jeg. Nå er det like før vinmåleren på havna i Moss runder 26m/s i kastene. Det røsker godt i huset her hjemme også. Kommer noen skikkelige kast av og til. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...