Jump to content

18 m/s - Det kjennes på Østfoldkysten

Walter_S

Recommended Posts

Hvor mye skal til før danskebåten stopper å gå forresten?

Har akkurat vært nede en tur i havna og sjekket båten nå. Heldigvis så alt bra ut der foreløpig.

Så da kommer det en liten rapport fra nærområdet her på Jeløya.

Det passerte et skip utenfor her for litt siden. Tror det var Københavnbåten, men er ikke sikker. I så fall var den ca en halv time forsinket. Så ut som den tok det ganske rolig utover fjorden også.

Bastøferga går fortsatt. Men lurer på hvor lenge den holder ut. Moss havn's vindmåler viser nå max 27,8 m/s i kastene. (Nå viser den 28,3, vinden øker på fortsatt, bare på den tiden det tar å skrive dette innlegget.) Det rusket godt nede ved Fiske båthavn, og sjøene slo godt over moloen der.

Vannstanden i Oslofjorden er også høy nå. Det var kanskje 30cm igjen til sjøen går over kaikanten i kanalen. Fjære sjø skal være kl 21.47 etter hva avisen sier. Flo skal det være kl 04.07 i natt. Da tipper jeg vannet står kant i kant med kanalbrygga, eller kanskje i verste fall, over. Det ligger en liten Draco helt syd der i kanalen, og den så ikke ut til å ha det godt nå.

Jeg tror denne stormen her er minst like sterk som den vi hadde for 2-3 uker siden. Selv om vindmåleren på Gullholmen bare viser 16 m/s kl 16.00. Synes det blåser noe helt for j¤#¤xig der ute nå. Et trafikkskilt som henger på en slik "galge" over Gimlekrysset (Det eneste lyskrysset vi har på Jeløya) hadde løsnet, og hang og slang. Politiet og en liftbil var på stedet og prøvde å få festet skiltet igjen. Så ut som det ikke var så enkelt å få festet skiltet igjen gitt.

Håper vi har nådd toppen snart nå. :eek:

Takk for at du vokter Mossesundet Svenning!

Som du observerte når du og kona kom gående forbi så var jeg i ferd med å legge ut flere fortøyninger, for å sikre at ikke vi ikke dro med oss hele brygga ut. Bresten jeg først la ut dro med seg hele fortøyningssystemet ute på kanten av brygga, så den måtte fjernes. Deretter la jeg 3 nye lenger inn på brygga for å fordele belastningen. Nå er vi trygge på at fortøyningene holder!

Ellers koser vi oss ombord med både god mat og noen gode dråper rødvin. Tenkte å se nyheter på TV'n men signalene var så varierte pga den kraftige vinden at vi hører heller på radio.

Er obs på relativt høy vannstand, men den skal nok ned 10-15 cm før vi når lavvannstand, og så en 30 cm opp kl 4 i natt. Mao kommer ikke sjøen over bryggekanten denne gangen.

Ser nå at vinden ikke steady har vært over 21 ms den siste timen. Men, det skal visstnok bli verre før det blir bedre.....

Redigert av nimbuster (see edit history)

Deilig å pusle ombord på en kveld som i kveld. Overnatter ombord, litt usikker på moringa til flytebrygga jeg ligger ved. Realt vindfang i skuta, og vil jo ikke legge ned hele Gokstad kystlags båtsamling i tilfellet uhellet skulle være ute :eek: Godt vær ute til å være inne og bygge bad. Nykokt kaffe og Daim-boller gjør jo ikke oppholdet verre heller...

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Geir Frode, Jeg har hatt båten min i kanalen en ukes tid nå pga motorstopp på vei til vinteropplag. Jeg har ligget bak dracoen du snakker om. Jeg strammet tau og la ut en fender ekstra til den, men det hjalp lite. Morgenen etter jeg gjorde det, var fendertauet slitt av. Bryggen har fått hard medfart også etter at dracoen har dunket inn i bryggen over en uke. Enten er båten stjålet og lagt der, ellers bryr ikke eieren seg i det hele tatt.

Jeg har uansett fått tauet båten inn til Betongen, så nå sover jeg litt bedre enn jeg har gjort i det siste :)

Håper det går bra med båter rundt omkring i Norge!

Enten er båten stjålet og lagt der, ellers bryr ikke eieren seg i det hele tatt.

Jeg har uansett fått tauet båten inn til Betongen, så nå sover jeg litt bedre enn jeg har gjort i det siste :)

Jeg har sett at den båten har ligget der en stund. Men det ikke uvanlig at noen legger fra seg båten der utpå høsten. Uansett, så er det den verste plassen å legge fra seg en båt uten tilsyn. Det er veldig værutsatt der.

Båten din ligger helt sikkert bedre der den ligger nå, men jeg kan love at det blåste inne i havna der i kveld også. Håper du ligger innenfor bryggene et sted, og ikke langsmed brygga på sydsiden. Kan sikkert kikke etter båten din i morgen hvis det er behov. Jeg skal uansett ned der for å se til min egen. Bare gi meg et signal, hvor båten din ligger, og hvilken type du har.

Jeg ser etter båten hver dag. Føler jeg burde stukket ned en tur nå og, men etter et par rødvinsglass så lar jeg bilen stå :)

Båten ligger på plass nr 52, fikk låne den frem til jeg får tatt den opp. Skulle egentlig taue den bort til Fiske, men vi tok rett og slett ikke sjansen på å dra den på den siden av kanalen pga vind.

Ligger du på Betongen?

Bastøferga går fortsatt. Men lurer på hvor lenge den holder ut.

Akkurat kommet hjem etter overfart med Bastøferga fra Moss 22:00. Var i grunn verst mens vi lå til kai Moss, stampet og slo. Utpå hev det litt på seg til vi kom i le av Bastøya. Men ikke verre enn at kaffekoppene sto uten hjelp i kafeteriaen. Har opplevet det vesentlig verre! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ligger du på Betongen?

:yesnod: Men ligger på land nå. :smiley:

Akkurat kommet hjem etter overfart med Bastøferga fra Moss 22:00. Var i grunn verst mens vi lå til kai Moss, stampet og slo. Utpå hev det litt på seg til vi kom i le av Bastøya. Men ikke verre enn at kaffekoppene sto uten hjelp i kafeteriaen. Har opplevet det vesentlig verre! :smiley:

Ja, jeg tipper det har med at vinden kommer såpass mye fra syd. Nesten så den ligger litt mot øst også. Da blir ikke bølgene så ille.

Det er nok mye verre når det stå på fra vestlig kant. Synes selv også at bølgene ikke var så store i forhold til vindstyrken, når jeg var ute og kikket i kveld.

Kan kanskje se ut som om toppen er nådd også nå. "Bare" 24 m/s i kastene på havna nå.

Mossekanalen søndag morgen:

Det gryr av dag, og stormen er ridd av for denne gangen! Kulingen som er ventet i dag, blir som fisevind å regne.

Greit å ha vært midt inne i den da, på denne tiden...for nå sitter båtlivet godt i kropp og sjel og holder forhåpentligvis over vinteren. 4 1/2 måned er lang tid, men denne opplevelsener god å ha med seg inn i ventetiden.

• 2 uker senere...

Tror det er spådd mye vind inatt igjen. Forbigående full storm fra hhv SSØ og S dreiende til SV utpå morgenen. Tror det værste blir (selvfølgelig) midt på natten, mellom 04:00 og 07:00

:rolleyes:

Se DMI som bl.a. sier:

"Udsigt for Skagerrak Farvandsudsigter, der gælder til sent mandag aften, udsendt kl. 17.15.

Kuling fra syd og sydvest, 13 til 18 m/s. I nat omkring syd tiltagende til 18 til 23 m/s, og regn vestfra med moderat sigt. Mandag morgen drejende sydvest, og nogen sigtbedring bortset fra byger. I løbet af dagen drejende omkring syd, aftagende til 10 til 15 m/s."

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det røsker nå godt i både huset mitt og båtpresenningen... :rolleyes:

Blir ikke mye :sleep: av slikt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...