Jump to content

Erfaringer om straff for fyllekjøring.


tom-ass

Recommended Posts

Hei. På brygga om dagen diskuteres det hva som er normal straffereaksjon på fyllekjøring med båt. Her i Odalen finnes det ikke noen erfaringer med det, men jeg regner med noen av dere som er på sjøen har hørt noe om dette.

 

Vi snakker her om å bli tatt for fyllekjøring uten at det er noen ulykke med i bildet.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

I mange tilfeller så kan straff ved bruk av kjøretøy få virkende kraft på sertifikater av andre slag. Hvordan dette blir med båt vet jeg ikke, men i steder hvor man har "kompetansebevis"(truck, gravemaskiner o.l) hvor beviset ikke kan inndras av politiet, kan i noen tilfeller sertifikat for bil, mc o.l bli beslaglagt.

 

Er ikke sikker på hvordan det er videre, men blir dyrt å leve uten lappen :yesnod:

Link to post

Det jeg mente at muligheten til å ungå denslags (sammfundsmessig straff).

Du må gjerne ferdes på sjøen i de tilstand du selv ønsker (jeg driter i om du skader deg selv), men at du utsetter meg og andre for fare ved å ikke være tilregnelig, syntes jeg er dumt..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

Billappen blir nok ikke automatisk berørt nei. Men når du er dømt for "fyllekjøring" (særlig om du også har noen gamle alkoholrelaterte saker i "mappa di" (fyllebråk, overnattet i fyllearesten, drikke på offentlig sted etc)) vil det være naturlig at myndighetene tar en nærmere vurdering av de privilegier du har fått som inneholder kravet "edrulig og pålitelig" (f.eks billappen og eventuelle våpenlisenser).

Link to post

Lover sier:

 

 

 

"Regerings innstilling til promillegrense på sjøen.

 

6.10 Straffereaksjonene

Straffelovrådet foreslår i sitt utkast til straffeloven ny § 422a fjerde ledd at overtredelse av den faste promillegrensen til sjøs skal kunne straffes med bøter eller fengsel inntil ett år. Dette er samme strafferamme som for overtredelse av straffeloven § 422 annet ledd (beruset føring m m av skip) og vegtrafikkloven § 22 jf § 31 første ledd (promillebestemmelsene).

 

Vegtrafikkloven § 31 har i annet ledd veiledende bestemmelser om nyansert utmåling av straff for overtredelse av promillereglene. Straffelovrådet frarår imidlertid på s 34 i utredningen å innføre slike bestemmelser for overtredelse av en fast promillegrense på sjøen:

 

«Etter rådets mening vil det imidlertid være uheldig å lovfeste bestemte retningslinjer for utmåling av straff relatert til påvirkningens omfang når det gjelder ferdsel på sjøen. Ved overtredelse av promillegrensen vil man få store variasjoner mht. straffverdighet. Det må legges vesentlig vekt på momenter som fartøyets størrelse og/eller fart, om gjerningspersonen var fører eller besetningsmedlem etc., samt selvsagt påvirkningens omfang. Fastsettelse av straffen bør derfor overlates til domstolene på vanlig måte.»

 

Om straffutmålingen uttaler Straffelovrådet videre:

 

«I mer grove tilfeller vil det være nødvendig med ubetinget eller betinget fengsel, mens bøter er en adekvat straff i mindre graverende tilfeller. Bøtestraffen bør normalt ligge på et relativt høyt nivå - dog vil man fraråde en utmåling knyttet til bruttoinntekt, slik praksis er ved promillekjøring, basert på uttalelser i lovens forarbeider.»

 

Straffelovrådet går videre inn for at det fortsatt skal være mulig å idømme promilleførere tap av retten til å føre nærmere angitte båter, jf straffeloven § 29 nr 2, og uttaler på s 34 i utredningen:

 

«Hvorvidt det skal idømmes rettighetstap, bør fortsatt være overlatt til domstolenes skjønn, og den foreliggende rettspraksis bør være retningsgivende også for fremtiden.»

 

Førstelagmannen i Gulating er enig med Straffelovrådet i at utmåling av straff bør overlates til domstolene på vanlig måte, og at det ikke bør innføres en bestemmelse om nyansert straffutmåling etter modell av vegtrafikkloven.

 

Rusmiddeldirektoratet mener imidlertid at det bør foretas en «nærmere regulering» av strafferammen for overtredelse av promillegrensen, og uttaler:

 

«Ut fra erfaringene med veitrafikkloven har det vist seg at større bøter har en mer positiv effekt ovenfor overtredere enn ubetinget eller betinget fengsel. Streng straff for overtredelse av lovens promillegrense bør bare brukes i spesielt grove tilfeller.»

 

Rusmiddeldirektoratet går videre inn for at det også bør kunne idømmes rettighetstap og gjennomføring av promilleprogram for overtredelse av promillegrensen.

 

Justisdepartementet er enig med Straffelovrådet i at man bør bruke samme strafferamme som i vegtrafikkloven. Som Straffelovrådet mener departementet også at straffen bør utmåles konkret i lys av omstendighetene omkring promilleføringen. Det må legges vekt på momenter som bl a båtens størrelse og fart, værforholdene, trafikkbildet for øvrig og alkoholpåvirkningens omfang. Departementet foreslår derfor ikke detaljerte utmålingsregler etter mønster av vegtrafikkloven § 31 annet ledd. Domstolene må i stedet fastsette straffen på vanlig måte.

 

Justisdepartementet mener videre i likhet med Straffelovrådet at bøtestraffen normalt bør ligge på et relativt høyt nivå. Bøtestraff bør være den alminnelige reaksjonen for overtredelse av promillegrensen. Fengselsstraff bør i utgangspunktet bare idømmes ved mer graverende overtredelser.

 

Som Straffelovrådet mener også Justisdepartementet at det bør være mulig å idømme tap av retten til å føre nærmere angitte båter som straff for promilleføring, jf straffeloven § 29 nr 2. Dette kan være en effektiv og billig straff. Rettighetstap bør kunne gis alene eller i samband med andre straffer, og eventuelt som vilkår for betinget dom eller domsutsettelse.

 

Når rettighetstap vurderes, må det ses hen til om det kan håndheves effektivt. På steder med mange mennesker og uoversiktlige forhold kan det være vanskelig å håndheve et slikt rettighetstap effektivt. Rettighetstap bør da bare brukes i de grovere tilfellene. Kan på den andre siden rettighetstapet håndheves effektivt, vil det kunne brukes som enestraff. Dette kan tenkes å være tilfellet for eksempel på mindre steder, eller dersom det idømmes overfor en som bruker båten i næring eller som deltar i konkurranser med båt.

 

Ved vurderingen av om rettighetstap bør idømmes, må det også ses hen til at retten til å føre båt ikke kan fratas noen administrativt, om ikke det kreves sertifikat for vedkommende båttype. Idømmelse av rettighetstap kan derfor ha særlig gode grunner for seg f eks overfor båtførere som gjentatte ganger har utsatt seg selv eller andre for alvorlig fare ved sin båtføring.

 

I grove tilfeller mener departementet videre at det vil være aktuelt å inndra båten, jf straffeloven §§ 35 til 37d.

 

Ved forskrift 28 juni 1996 nr 618 om promilleprogram ble det som en prøveordning med hjemmel i straffeloven § 53 nr 6 første ledd annet punktum etablert promilleprogram for personer som er dømt for overtredelse av vegtrafikkloven § 31 jf § 22 første ledd og som har et alkoholproblem. Slike personer kan etter straffeloven § 53 nr 3 bokstav e pålegges å gjennomføre promilleprogram som vilkår for å få utsatt fastsetting eller fullbyrding av straff. Når man har vunnet mer erfaring med slik bruk av promilleprogram for personer som har overtrådt promillebestemmelsene i vegtrafikkloven, bør det etter departementets oppfatning vurderes å utvide ordningen til også å gjelde overtredelse av promillebestemmelsene i fritids- og småbåtloven. En slik utvidelse foreslås ikke i denne omgang.

 

 

 

Samt en pressemelding fra Mars i år

 

Lovbrudd til sjøs kan gi kjøreforbudRegjeringen styrker arbeidet med å øke sikkerheten til sjøs, og har i dag lagt frem et lovforslag som gjør det mulig å ilegge kjøreforbud eller inndra båtførerbevis ved grove lovovertredelser.

 

- Vi ønsker å luke vekk de som begår grove lovbrudd. Samtidig tror jeg trusselen om å tape retten til å føre fritidsbåt vil virke preventivt og skape bedre holdninger og dermed styrke sjøsikkerheten, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

 

Forslaget må ses i sammenheng med innføring av obligatorisk båtførerbevis.

 

– Båtførere som begår grove lovbrudd til sjøs vil kunne bli fratatt båtførerbeviset, mens båtføre som ikke har krav til båtførerbevis kan bli ilagt kjøreforbud, sier Giske.

 

Grov uaktsom navigering og promille over 0,8 er eksempler på lovbrudd som kan medføre tap av førerett. Lovbrytere kommer normalt til å bli fratatt retten til å føre båt i ett år. Ved skjerpende omstendigheter kan retten tapes i inntil fem år.

 

Lovforslaget innebærer også at alle som mister retten til å føre båt må ta båtførerprøven før de får slippe til på sjøen igjen. Tap av førerett vil for øvrig bli fastsatt ved dom eller forelegg.

 

– Regjeringen er opptatt av å styrke sikkerheten til sjøs generelt. Økt sikkerhet for fritidsfartøy er et viktig element i dette arbeidet, sier Giske.

 

Det er i første omgang fritidsbåter over 8 meter eller flere enn 25 hestekrefter som omfattes av sanksjonsordningen. Loven skal etter planen tre i kraft samtidig med innføringen av obligatorisk båtførerbevis den 1. mai 2010.

 

Kontaktperson: Kommunikasjonsrådgiver Nora Sørensen, mobil: 90 79 89 19

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post

Jeg skal bli den første til å innrømme at jeg har ført båt i fylla for 8 år siden, og ble tatt for det. Da kan dere moralens voktere her inne, denge meg, slå meg, flå meg samt gi meg huden full for dere har jo alldri gjort noe galt. Men jeg har lært av det og i dag fører jeg ikke båt om jeg har tatt meg så mye som 1 øl. Jeg førte en snekke i 5 knop da hvor politiet kom sigende opp bakfra og spurte om jeg hadde drukket i dag. Det hadde jeg, så det innrømte jeg. De promilletestet meg og jeg hadde ca 1,5 i promille.(Jeg var rimelig beruset) Blå så tatt til land hvor jeg ble kjørt i politibil til legevakt for utvidet blodprøve. Der ble det konstantert 1,6 i promille. Bare dette i seg selv var så ydmykende at dette hadde holdt som straff for meg. Politibetjentene kjørte meg tilbake til båten etter turen til legevakten. Noen måneder senere fikk jeg brev i posten om å møte opp på politistasjonen. I avhør fikk jeg så øra falggret. Etter å ha fått en del kjeft noe som jeg fortjente så kom det til hvordan jeg skulle straffes. Han bemerket at hadde jeg ført en båt med kraftig motor hadde jeg fått mye strengere straff. Alt i alt fikk jeg en bot på 10.000,- og beskjed om at blir jeg tatt igjen mister jeg retten til å føre båt en god stund, samt fengsel. Hele opplevelsen var såppass ubehaglig for meg at dette gjør jeg ikke igjen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Praktisk eksempel fra Kragerø. 5 mann med vester dorget ut fra byen og skulle over til nærmeste øy(par hundre meter) etter noen øl på byen.

(Umulig få denne båten i plan med 5 mann)

Kveldens sjåfør hadde tatt det med ro, men blåste promille. Vi ble tauet tilbake til byen, selv om det var langt kortere hjem til øya.

 

Sjåfør ble tatt med til Kystvaktskip, masse surr i timesvis der, mens vi frøs og ventet i byen utover natta.

Enden på historien ble 0.8 i promille og 5000kr i bot, som vi alle selvsagt delte.

 

Prøvde få han til å skrive en protest, siden det skal være over 0.8, men lot en kjip dyr opplevelse gå i glemmeboken.

Link to post
  • 6 måneder senere...

desverre så kan jeg gi svar på dette. 0,9 i promille og inndragelse av førerkort i et år og 12000 i bot. Litt streng straff mener nå jeg. Har ingen problemer med og forstå at man ikke skal føre båt i høy promille men jeg hadde god tru på at jeg lå under 0,8 da jeg har en promilletester som viste 0,68. Men dum var jeg. Så advarsel til andre ungå for mangen pils.

Link to post

Ble `borda` av øvrigheta som kom jagende i en rød Zodiak for noen sommre siden,blåste til 1 blank fikk deretter beskjed om å droppe dreggen og bli der over natta. Gjør oppmerksom på at dette var midt i sommernatten, alene ombord (snekka) og ingen andre båter i sikte.Fikk også veeldig klar beskjed om at neste gang ville reaksjonen bli annerledes.... Tatt til etteretning ! :sweat:

Link to post

Jeg kjenner et tilfelle der mann og kone la til ved Aker brygge i relativt liten båt. Begge var beruset, men kjenner ikke til promillen. Ingen skade skjedde. Mannen som førte båten fikk bot. Tror det var 15.000. I tillegg ble fruen bøtelagt med 10.000 fordi mannen ba henne ta roret et øyeblikk da han skulle fortøye, hvilket hun gjorde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg vil ha meg frabedt slike svar som Odmar gir her.

 

Jeg mener innlegget hans i høyeste grad er relevant. Hva slags straffereaksjon du får, avhenger i så høy grad av konsekvensene. Hvis du for eksempel skulle finne på å kjøre i hjel dama til en eller annen sjuk faen, vil jo en eventuell privat straffesak totalt overskygge myndighetenes reaksjon. Da risikerer du bøter etter arbitrær sats, inndragning av arbeidsførhet, etc.

 

Ja da, jeg skjønner at du legger opp til et scenarie der det ikke er noen ulykker involvert, men det er en problemstilling med begrenset relevans. Som det framgår av svarene er do jo selv her en viss grad av tilfeldigheter og eksterne faktorer i spill. Riskio er lik sannsynlighet for en gitt hendelse, ganget med konsekvensen av en slik hendelse. Ved fyllekjøring på sjøen er både sannsynlighet for en ulykke og den medhørende konsekvensen større enn for en straffereaksjon fra myndighetene.

 

Det korte svaret blir da at ved fyllekjøring på sjøen er risikoen forbundet med myndighetenes straffereaksjon ubetydelig, sammenlignet med andre tilhørende risikomomenter.

 

~Henning

Link to post

Ved fyllekjøring på sjøen er både sannsynlighet for en ulykke og den medhørende konsekvensen større enn for en straffereaksjon fra myndighetene.

 

Bare et spørsmål fordi jeg ikke forstår det: hvorfor er konsekvensen av en hendelse større når båtføreren er beruset? At sannsynligheten øker pga førerens reduserte evner, ja. Men hva blir forskjellen om man edru eller i fylla kjører på land - f eks.?

Link to post

Bare et spørsmål fordi jeg ikke forstår det: hvorfor er konsekvensen av en hendelse større når båtføreren er beruset? At sannsynligheten øker pga førerens reduserte evner, ja. Men hva blir forskjellen om man edru eller i fylla kjører på land - f eks.?

 

Her må jeg ha uttrykt meg litt utydelig. Jeg mener selvølgelig ikke det, men at når du først er ute og fyllekjører er det ikke myndighetenes reaksjon du burde bekymre deg over. Altså, risikoen for at du skader båten din, deg selv eller andre, er mye større enn risikoen forbundet med myndighetenes straff.

 

Når det er sagt, antyder statistikken til NTSB at ting forholder seg slik du sier. Årsaken til dette er nok ganske sammensatt. Jeg setter det i sammenheng med generelt økt risikoadferd i fylla (for eksempel høy fart), og redusert tendens til å rapportere inn en ulykke dersom man er beruset. Dette fører til at gitte forutsetninger ikke resulterer i samme type ulykke med/uten rus, og at de samme ulykkestypene derfor er ulikt representert. Selv om det i betydelig grad handler det om feilkilder i utvalget, er det også et annet element du bør bite deg merke i: Evnen til å overleve i en nødsituasjon på sjøen reduseres betraktelig dersom man er påvirket av alkohol. Spesielt gjelder dette økt hudtemperatur som følge av at alkoholen har redusert kapilærenes evne til å trekke seg sammen, noe som fører til at man fryser ihjel på mye kortere tid dersom man har promille.

 

~Henning

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Kan man få inndratt sin arbeidsførhet? Hva innebærer det i praksis?

 

Det betyr i klartekst at om du er:

Radioreporter, så kan de feks ta fra deg stemmen.

Fotballspiller, så kan de ta fra deg evnen til å løpe rundt å jage et tomt griseskinn.

Nonne, så kan de ta fra deg jomfrudommen, troen og ... nei vent litt.... Nonner har vel kall og ikke yrke... prester derimot.... hmmm... eksemplene er mange.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

De nye promillegrensene til sjøs kriminaliserte antagelig brorparten av fritidsbåtfolket den gang de kom, jeg har greid omstillingen ganske bra kansje mest på grunn av omstendigheter som større båt velegnet for overnatting, familiesituasjon og kansje alder å innser nå at det ikke var noen vei utenom disse promillegrensene nå når jeg ser tilbake. Kan ikke se nyttigheten av en omkamp om promillegrensene men jeg må vel inrømme at jeg synes det er trist når en gammal kneip i ei snekke blir huket av lovens lange arm med tre pils i blodomløpet. Så lenge straffen står til alvorlighetsgraden så er vel dette fair for de fleste av oss.

 

Vet en som fikk to uker i fengsel for promille , dette gikk ikke ut over førerkortet.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ble tatt med 1,5 jeg.Hadde med meg 2 ederu personer i båten.Den ene førte båten.Disse karene var ikke spes båtvante,så valget ble at jeg skulle legge inn til kai.Dette gikk helt knirkefritt,og uten problemer.Problemet var at sheriffen stod og så på.Og kom så og tok en alco test.Dette kostet meg 10 000,-Politiet påpekte også at alt hadde gått stille og pent for seg.men var vel litt unødvendig mener jeg.Men ble da ikke satt inn. :santcheer1:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...