Jump to content

Volvo aq130, lavt turtall og våte/sotete plugger


Anders_O

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Høres ut som et standard blandingsproblem.

Hvis forgasseren har vært til service, må den justeres etter

montering på motoren.

Får motoren for mye bensin, vil noen plugger tenne og bli sotete,

noen greier ikke tenne i det hele tatt og blir våte.

Skru inn blandingsskruen en omdreining og prøv.

En annen ting kan være at chokerspjeldet ikke åpner etter start, men det

regner jeg med var det første som ble sjekket.

 

Mulig kommentaren er for sent ute, Men kan kanskje være nyttig for andre...

Link to post
  • 3 uker senere...

Da plukker jeg opp denne tråden igjen for å komme med nye funn som kanskje kan få de små grå til å jobbe litt.

For de som ikke vil bla gjennom hele tråden for å finne ut hva dette handler om, så er det altså en Volvo B20 med splitter nytt tenningssystem og nyoverhalte forgassere som ikke vil yte mer enn ca 4000 rpm (burde være ca 5000). Jeg prøver a adressere de siste forslagene som er kommet inn:

 

- defekte pluggledninger: disse er helt nye, og da jeg byttet om på dem var det ingen endring.

- sprekk i fordelerlokk: byttet fordelerlokk uten endring.

- knekte ventilfjærer: har hatt av ventildekselet og kan ikke se noen knekte fjærer.

- lite olje på forgasserene: oljen er kontrollert og er helt full.

- lav spenning på coil: som sagt er denne helt ny, men jeg har ikke testet den slik som Plutonium foreslår. Kan man teste en coil med et multimeter? Noen som vet hvordan?

- choke-spjeld som henger: choke-spjeldene er knirkefrie. De åpner seg helt fint.

 

Så langt er alt som før, men ytterligere testing og kjøring har gitt meg noen nye interessante resultater.

 

- fjerde pluggen er ikke lengre våt av bensin, men litt sotete slik som de tre andre pluggene. Aner ikke hvorfor.

- når motoren går på tomgang (ca 8-900 rpm) er det merkbart fall i turtall derom jeg løsner 1 eller 3 pluggledning, mens om jeg løsner 2 eller 4 så er det svært liten endring i turtall.

- når motoren står i gir og jeg kjører båten sviver motoren bra, og den kommer seg uanstrengt opp til ca 4000 rpm. Da har jeg dreid forgasserspjeldet/akslingen ca 2/3 av max. Å ta ut den siste tredjedelen gjør overhodet ingen utslag.

 

Etter hva jeg kan forstå, så skal vi ikke se bort ifra at Paxo har rett i at det er et blandingsproblem, selv om det nå ser ut til å for lite bensin fremfor for mye. Burde ikke motoren tildels kveles dersom den fikk for rik blanding? Jeg har ventet i det lengste med å røre forgasserene fordi jeg er redd jag skal rote det fullstendig til, men da er det kanskje på tide å gi de skruene en tørn. Svakheten med den teorien er at jeg ikke har rørt disse skruene siden overhalingen, og motoren fungerte jo utmerket like etter overhaling av tenningssystem og forgassere. Problemet jeg har nå oppstod bokstavelig talt over natten. Disse forgasserene har jo heller ikke en blandingsskrue, med kun en skrue til å løfte og senke nålen. Men kanskje er det den som justerer blandingen?.

 

Hvorfor 1 og 3 sylinderen ser ut til å bidra mer enn da to andre har jeg ikke noe svar på. Tenningsrekkefølgen er jo 1342, så 1 og 3 tenner jo like etterhverandre, og det samme med de to andre - uten at jeg kan forstå hvorfor det skulle bety noe.

 

Satser på at noen kloke hoder kan hjelpe med noen innsiktsfulle forslag!

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post

Hei forstår du har Strombegforgasser? DVS at det i hver forgasser står to gummimembraner.

Disse kan du sjekke ved å ta av toppen av forgasser. Her er ingen innstillinger for blanding. En må kunn passe på at hakkene i membran kommer på rett plass.

 

Disse membranene er forbruk og blir oppløst av bensin. Det kan også gå hull i dem.

Syns virkelig du skal sjekke dem selv om de kun er ett år gammle.

Blandingsforholdet på disse forgassere justeres ved skru nålen opp og ned eller setet opp eller ned, alt etter forgasser typen. Når en slik forgasser justeres justeres blandingsforholdet i hele turtalls området.

 

Smaapala

Link to post

Takk for innspill!

Skal undersøke om membranene er hele i ettermiddag.

Var nede i båten i går for å prøve om det hjalp å stille blandingsskruen, men var tom for bensin. Typisk. Gjør et nytt forsøk idag. Ellers er det slik at 1 og 2 sylinder betjenes a én forgasser, mens de to andre sylindrene betjenes av den andre forgasseren. Sånn grovt sett i alle fall. All luft å bensin fra begge forgasserene blandes jo litt i innsugsmanifolden, så noe strengt skille er det ikke.

Link to post

Da har jeg testet de siste forslagene til feilsøking uten nevneverdig hell.

 

- å justere blandingsskrue på forgasserene gjorde ikke ting bedre. Verken å skru de ut eller inn.

- membranene er også hele og fine - som forventet siden de bare er to år gamle.

- jeg har til og med dobbeltsjekket at tenningsrekkefølgen er riktig - og det var den.

- coilen er også testet, og motstanden i både den primære og sekundære viklingen er innenfor spesifikasjonene til Bosch.

 

Dette begynner å bli en lang tråd, og forslag til feil er selvsagt i ferd med å nå et metningspunkt. Det spørs om ikke dette problemet er noe jeg må leve med.

 

Utrolig nok er det kanskje en ting til som kan testes. Bensintilførsel til forgasserene. Til tross for at den mekaniske bensinpumpen er ny (dog fra Biltema), og alle tilførselsrør fra tank til forgasser er nye så kan det jo være noe der. Hva vet jeg? I følge Murphy kan man visst ikke ta noe for gitt.....

 

Flere forslag mottas med stor glede!

Link to post

Ja det kan du si.

Saken er den at jeg hadde dette problemet tidligere med den gamle originale fordeleren, bare enda verre (maks rpm på ca 3500). Da jeg installerte den nye fordeleren forsvant problemet umiddelbart, og motoren gjorde lett 5100 rpm på full gass. Et par dager senere var det derimot slutt på moroa, og motoren ville ikke over ca 4100. Har en følelse av at det er noe annet enn fordeleren som skaper problemer, og at det sannsynligvis er noe nytt som plutselig har sviktet eller blitt ødelagt. Fordeleren er laget for turtall opp til 7-8000 rpm ifølge instruksjonsboken, men har ikke snakket med produsenten om de er kjent med lignende tilfeller.

Link to post

Kan det være en ventil som henger litt (sannsynligvis på sylinder nr. 4) sånn at den ikke stenger helt? Det rimer i så fall ikke helt med at kompresjonen er OK da, men hvis tenning og forgassere er OK står vi tilbake med kompresjon og drivstofftilførsel. Og hvis kompresjonen fortsatt er grei, ja da må nok drivstofforsyningen til pers i neste omgang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har testet kompresjon en gang til. I følge manualen skal denne motoren ha mellom 12 og 14 kg (på startmotoren), og ikke mer enn 20% avvik mellom sylindrene. Problemet er at startmotoren vår er så sliten at det så vidt den trekker (selv om alle pluggene er ute). På startmotoren er vi bare oppe i 6-7 kg trykk. Om jeg lar de resterende tre pluggene stå i slik at motoren starter opp er det ca 10-11 kg trykk i alle sylindere. Noen som har erfaring med hva kompresjonstrykk skal være på tomgamg?

Link to post

....Problemet er at startmotoren vår er så sliten at det så vidt den trekker (selv om alle pluggene er ute)....

:confused: Har aldri hørt før at en startmotor blir "sliten". Dersom den trekker dårlig skyldes det vanligvis dårlig batterispenning eller for stort spenningsfall. Du har selvfølgelig sjekket at motoren går lett rundt for hånd når alle pluggene er ute?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

jeg har nå testet kompresjon med en annen startmotor. Kopmresjonen på 1,2,3 og 4 sylinder var henholdsvis 8,8,7.5 og 7 kg/cm2. Etter å ha helt på en skvett olje økte kompresjonen på 3 sylinder med 2 kg, mens de andre økte med 1 kg. Siden jeg satt inn nye stempelringer for et par år siden, tyder vel dette på slitte sylindervegger.

 

Om dette er korrekt så tror jeg det er på tide å stenge ned denne tråden.

 

Takker for alle de gode rådene dere har kommet med!!

Link to post

Eller kanskje det er på tide å få den motoren ut og opp på benken? Overhaling av B18/B20 motor er en relativt enkel sak. Har tatt komplett overhaling av B20 3 -4 ganger. I ditt tilfelle er nok byttemotor, dvs. overhalt motorblokk med nye stempler, kanskje det enkleste og beste? Ellers har jeg god erfaring med med å sende bort blokka med de gamle stemplene og rådene og få tilbake nyboret blokk med ferdig tilpassete stempler montert på de gamle rådene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tips:

Kjøp ikke overdimensjonerte stempler selv, men la firmaet som borer også skaffe nye tilpassete stempler med fjærer og få stemplene montert på de gamle rådene samtidig. Koster neppe mer og sparer deg garantert for masse problemer. Sjekk også at det ikke er synlig slittasje på kamaksel og pushere. I fremenden av kamakselen ligger det en styrebrikke av bronse som styrer kamakselen aksielt. Sjekk at den ikke er slitt og skift hvis nødvendig. Dersom kamakselen har for stor aksiell klaring får du problemer med å stille tenningen. Dersom det ikke er gjort før, bør du også vuredere å få satt inn nye ventilseter slik at du kan kjøre uten blytilsetning i bensinen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takk for tipsene.

Det er auto23 i Bergen som skal bore - de eneste som gjør slikt her omkring så vidt jeg vet. De kunne skaffe ventiler, men ikke stempler. Jeg hadde tenkt å kjøpe standard overdimensjonerte Volvo B20 stempler (0.030"), og så ta de med til verkstedet som skal bore. Når jeg var igang tenkte jeg å slipe ventilsetene og bytte disse tingene også: veivaksellagre, kamaksel m/ventilløftere, kamaksellagre, ventiler, ventilfjærer, og så diverse pakninger sjølsagt. Burde vel gjerne bytte rådelagre også? Ser du anbefaler å bytte ventilsetene. Er dette noe man får tak i fortsatt? Har sett de har masse rimelige deler på VP Autoparts i Sverige. Finnes det tilsvarende i Norge?

 

Noe annet jeg budre skifte mens jeg har blokk og topp ute?

Link to post

Jeg fikk satt inn ventilseter siste gangen jeg hadde toppen til min B20 til ovehaling. Tror det var hos sylinderservice i Oslo. Originalt har ikke B20 utskiftbare ventilseter, men trenger da blybensin. Ved å bore ut og sette inn seter av spesialstål kan motoren gå på blyfri. Ellers har jeg aldri trengt å skifte kamaksellagere. Rådelagere og veivaksellagere dreimot har jeg alltid skiftet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...