Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Kan også ha vært frostpluggene, hvis det var en D6 :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjøper ingenting av slitedeler der. F.eks virket støtdempere en sommer...

Mangt av El-utstyr som kontakter, dimmere o.l. holder lav kvalitet og der er det fag-kunnskap i vurderingen.

 

En kraftig tralle egnet til utenbordsmotor koster svært mye mindre enn tilsvarende traller i båtbutikk.

Slike ukompliserte ting og verktøy med 10 års garanti er OK.

Men verktøykonkurransen er blitt hard og et nydelig vertkøysett fra Bacho trenger ikke koste særlig mye mer.

 

Impellere etc i båt er altfor viktige til å spare noen ti-kroner. Hos Biltema kan kvaliteten på tilsynelatende samme produkt variere, antagelig pga innkjøp fra ulike steder fra et år til et annet.

 

Noe av problemet med Biltema er at de trekker kvaliteten ned for deler av resten av båt-bransjen.

F.eks er det viktig at bensinslanger, pumper og endestykker (nipler) tåler blandingen av bensin, salt og sol - i mange år uten å minske funksjonsevnen. Har sett at flere butikker har kastet seg på trenden.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå at man kjøper eks.søplesekker,svamper,vaskebøtte,terasseskruer,enkelt håndverktøy på BT.Slike ting trenger ikke å være av allværden kvalitet og BT sine ting er ikke bare dritt.

 

Men når man skal kjøpe ting til såpass kostbare ting som bil og båt,hvor følgene kan bli dyre/fatale hvis kvaliteten er tvilsom,da fatter ikke jeg hvorfor folk drar til BT.

 

Eksempelvis nivåbryter,bensinslanger kjøper man på plasser man VET at kvaliteten er god.

 

Hadde ikke tilgitt meg selv hvis ferieturen med båten røyk fordi jeg hadde kjøpt noe billig til eks. båtmotoren for å spare noen hundrelapper.Enda værre hvis noen hadde blitt skadet.

 

Førøvrig styrer jeg unna kabelsko og annet el.materiell fra BT,har hatt noen stygge tilfeller av dårlig kontakt med påfølgende varmgang.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

for å si det rett ut finner du først nokke dorlig på bilema er det elendig dritt. men hvis først finner nokke bra på bt er det j***** bra som mye av verktøyet er bra fastnøkler og lignende. men kjøpte en drill der til 50 kr (ganske logisk att den ikke varte lenge) ,men det va nokke dritt varte ca en dag med skruing og borring.

 

 

 

en annen ting er att eg kjøpte eit luft filter som skulle vere ekskusivt til 500 hos ein god bilforhandler (husker ikke kor) men nokken uker seinere fant eg det samme luftfilteret på bt for under ca 100 kr. har kjekket opp og det er 100 prosent likt

Redigert av suzumer 290 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil dele litt meninger ang det som blir fortalt om el.artikler fra biltema.

 

Først når det kommer til el.matriell som kabelsko o.l kan jeg ikke si mye negativt, å jeg har brukt en del av det. Saken er å bruke riktig sko og klemme skikkelig til for å unngå varmgang. Bruker selv noen av de skoene med krympestrømpe å disse fungerer veldig bra, av den billige sorten har jeg selv fått noen som har løsnet pga dårlig terminering. Det kan være en ide å se hva som brukes hvor...

 

Ang el.verktøy så har jeg litt el.verktøy fra biltema, bla settet med lys, sirkelsag, skruvmaskin m.m(alt i en koffert med lader og 2 batteri). Tross jeg var litt uheldig med en lader som avlivet noen batterier, fikk jeg nytt sett og er meget fornøyd med dette. Jeg tar da med i betraktningen at dette koster ca 1300kr eller noe i den duren, som er halvparten av en god dewalt skruvemaskin. Jeg er meget fornøyd med biltema, er ikke mange produktene jeg vil klage på å når jeg har klaget til butikken har jeg fått hjelp og en bra løsning.

 

Har også benyttet litt lakk også, må si meg greit fornøyd med pris/kvalitet på dette. Når det kommer til lakk så har ikke jeg hørt om vanntett lakk? Er som regel klarlakken som forsegler?

 

Jeg mener fortsatt det er greit med en tråd med produkter, men ser nå at vi kanskje burde inkludere vare.nr eller link til produktet som det snakkes om.

 

For min del dreier det seg om denne nivåvakta http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Nivavakt/Nivavakt/

Regner med jeg ikke trenger link til rustfri karabiner, men de var kjøpt i fjor å er ubrukelige i år, ligger faktisk på bunnen under båtplassen min i 2 deler :headbang:

 

Ellers er jeg MEGET fornøyd med lensepumpene til biltema, har utsatt noen slike for ting de ikke er beregnet for å de fungerer utmerket

Link to post
Share on other sites

Kabellister med lim på baksiden datt ned etter etpar timer. Maljer med tang til pressenning. Tynne dårlige maljer og tang som ble ødelagt etter etpar maljer.

 

Det som jeg har kjøpt som er bra er: Håndverktøy med 10 års garanti, kabelsko, syrefaste skruer/bolter. Olje. Prøvde polish til båten i år(både alt i ett og den for to operasjoner) Begge fungerte bra. Ellers blir det mye billige pensler, maskeringstape, dekkplast dvs. forbruksmatriell til båtpussen/oppussing. Impellerne som jeg kjøpte da jeg hadde tamd30A motor var faktisk svært bra.(alle produsenter kan ha serier med dårlige impellere).

 

Generellt er kvaliteten på mye matriell på biltema blitt mye bedre de 15 siste årene. Da var releer, sykkeldekk, lyspærer etc. regelrett søppel.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte instrumenter til sjark etter ledningsbrann i de gamle.Temp,oljetrykk,voltmeter,turteller.Giver på oljetrykk har røket 2 ganger,turteller virker ikke,men dette skyldes utgang på dynamo.Resten virker utmerket.Instrumentene er ikke maritim type,men beregnet til bil.Dette pga hullene i panel.De maritime er større diameter.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte tennplugger til ein Honda av biltema for mange år siden. Holdt 13-14km. All kvit porselen var bortevekk rundt elektroden inni pluggene. Resultat blei havari. De har anna leverandør nå.

 

Den hadde havarert pga tennplugger fra biltema. Innmaten i pluggen hadde ramlet nedi og skadet ventilene.

 

Hvilke tennpluggmerker er det Biltema har?

 

Opplevde flere stempel havarier, fikk heller aldri motor til å gå riktig. Kjøpte nye plugger på samme bensinstasjon etter hvert havari.

Viste seg ettertid at leveransen med NGK pluggene til bensinstasjonen var det feil på....

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe ting på Biltema til under halvaparten av prisen andre steder innebærer litt risiko, det må jo alle forstå. Kjøper mye dr selv med reduserte forventninger enn om jeg hadde kjøpt det samme andre steder. Klok av skade unngåt eg tauverk, impellere,bunstoff andre ting som er kritiske. Verktøy o-l til en amatør som meg derimot er mer enn godt nok. Kan kjøpe 5 sett på Biltema før prisen kommer opp til den hos andre butikker så da er det akspetabelt.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på her jeg også. Jeg handler en del på BT, men jeg prøver som regel og sjekke opp hos f.eks Maritim før jeg handler der for og se prisforskjellene, og noen ganger er Maritim en del rimeligere faktisk, og produktet dems er ofte bedre. kan gi 2 eksempler på det som jeg har sett nå i går når jeg handla:

 

4 KG dregg, BT 139 kr, Maritim 97 kr.

Bunnstoff 750 ml, BT 169 kr, Maritim 159 kr (dette er kåret til best i test!)

 

Jeg handler som sagt en del på biltema, men sjekker grundig opp først stort sett, også ang produktet jeg kjøper, men jeg må si at jeg stort sett er fornøyd, det hender man får noe som slett ikke holder mål, men da får man som regel byttet varen eller får pengene igjen ganske lett.

 

Av verktøy så har jeg erfart at det med 10 års garanti holder ganske greit, jeg brukte faktisk noen ting når jeg jobbet som bilmekanikker uten problemer. (vi holdt verktøyet selv, og som lærling er det lite kult og ut med 30 lapper). Skal legges til at jeg har knekkt noen få piper derfra, men det har nok noe med hvordan de ble brukt å!

 

Luftverktøy har jeg ikke mye erfaring med, men jeg hadde en 3/8 luftskralle, denne knakk 2. gang den ble brukt.

 

Jeg ser ikke noe galt i og handle på biltema, men det kommer litt ann på båten man handler til å syns jeg.. har man råd til og ha båt til 100.000 +++ så burde man kunne handle på f.eks Maritim eller andre plasser som driver med maritime ting. hvertfall av ting til motor, instrumenter osv. For min del er det snakk om og handle småting til joller osv. da blir det mye BT ting.

 

Over til en ting jeg har dårlig erfaring med fra BT, det er bensintanker til utenbords motorer. Lokket holder ikke tett, så bensinen renner ut om man bærer tanklen på høykant.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok en må vurdere kvaliteten litt når en står der og skal handle.

det er f.eks ingenting i veien med messing stussene som de selger på bt. litt dårlig utvalg kanskje.

Har kjøpt mye deler til båten og til bilen ved bt.

noe foretrekker jeg og handle andre steder.

Det elektriske kverne toalettet jeg kjøpte der for 1/3 av prisen andre steder . kan ikke jeg se er noe annerledes. ikke merker jeg noen problemer med det heller.

elektrisk kverne toalett biltema

Nå ser jeg at de har skrudd opp prisen, eller kanskje det var kampanje i fjor da jeg kjøpte det. nå koster det nesten det samme for et tilsvarende hos maritim :Toalett hos maritim

Videre kjøpt lamper til cabinen fra biltema, har ingenting og utsette på de heller. de kostet bare 44 kr og 90 kr.

lampe med enkel pære bt disse lampene er helt ok tilf.eks toalett rom eller lignende . gir godt lys , er billig og fåes medd enkel og dobbel pære.

messing deler , bord gjennomføringer helt ok kvalitet men styr unna de i nylon. savner også skrog gjennomføringer med sil på utsiden. en må enten lage egen sil eller ha filter på sjøvannsinntak.

 

Er kjempe fornøyd meg og ha biltema i nærheten her. greit vare hus hvor en kan finne mye bra. en ting som ofte er bedre med og gå til forhandlere er at de umiddelbart har svar på ting du spør om ang de produktene de selger.

 

Ellers syns jeg maritim.no og marineshop.no er gode nettbutikker. kunne hatt bedre sporings rutiner på pakkene de sender ut da.

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet mye både hos biltema og Maritim. Når jeg ser at Maritim blir fremhevet som mer "seriøs" føler jeg virkelig behov for å nevne at de selger faktisk utrolig mye på Maritim også som ikke holder mål. Vedr bunnstoff, så har jeg erfaring med begge. Ingen forskjell over hodet, men jeg har faktisk kjøpt en rekke ubrukelige produkter hos Maritim gjennom tiden også. Tipper jeg leggger igjen rundt 40000 årlig i begge disse forretingene da firmaet mitt handler mye der og det er rett som det er at jeg har levert varer i retur til begge.

 

Senest for en måned siden leverte jeg inn 4 AGM-batterier med bruknte polskoer til Maritim. Disse batteriene er greie, men de løse polskoene som knekker representerer en stor brannfare ombord i båtene hvor disse batteriene er installert.De ble gjort oppmerksomme på dette for ca to måneder siden, og jeg ser enda batteriene i butikken med de berømte brannfarlige polskoene. Tidligere har jeg levert inn flere ubrukelige lensepumper av ymse slag, el.toalett og mye mer. Når det er sagt så er servicen utrolig bra, så jeg har aldri hatt problemer med reklamasjonene. Problemet er imidlertid når jeg jobber i en båt 15 mil unna og et eller annet DRITT ikke holder mål, og jeg må kjøre tilbake for å bytte = en ekstra arbeidsdag bortkastet og mange penger tapt. Jeg er derfor veldig bevisst på hva jeg handler både på BT og Maritim da begge selger mye som ikke holder mål.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja - jeg handler mye på BT, men er bevisst på hva jeg ikke kjøper der.

 

Oljer og impellere styrer jeg unna - rett og slett fordi jeg vet at de ikke alltid er så nøye på hva de leverer. Jeg gidder ikke risikere en motor til 200' for å spare en 50-lapp.

 

Se på rødspritsaken. Det var rødt og luktet skarpt, og noen må ha visst at dette ikke avr riktig vare. Desverre var det ingen som kom på at noen faktisk drakk dette. Konsekvensene av at varedelkarasjonen ikke stemte ble jo fatale for dem.

 

Registrerer oxo at enkelte varer slett ikke er så billig der lenger. Skulle ha sagkjedeolje, og BT forlangte 99,- for en liter ! Original Stihl olje (tilogmed delsyntetisk) fikk jeg for 48,- andre steder. Mulig det er noe feilprising, men det har nå vært sånn i ukesvis.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en bil en gang med defekt motor (fikk den veldig billig og kasta inn en ny dieselmotor). Den hadde havarert pga tennplugger fra biltema. Innmaten i pluggen hadde ramlet nedi og skadet ventilene.

 

 

Jo mye er dårlig og mye er bra på Biltema, men om du fikk tennpluggene til å havarere en diesel motor da er du god , selv ikke Biltema har tennplugger til diesel motor da til info

Link to post
Share on other sites

Vanlig motorolje på biltema har jeg god erfaring med, syns den er veldig god og jeg er ikke redd for og bruke denne på bilen min hvertfall. Om ikke de har byttet leverandør så har faktisk denne oljen vunnet test i bladet Motor for 1-2 år siden. De andre oljene der skal jeg ikke uttale meg for mye om, for den har jeg heller brukt lite av. Men jeg merker ingen forskjell på min bil med BT olje eller om jeg kjøper f.eks Penzoil, Shell osv. og da syns jeg det er liten vits og bruke 5x så mye penger på ett oljeskift :)

 

Når det gjelder at Maritim er en mer seriøs aktør eller ikke, så vil jeg nå si at de er det, selv om de også sannsynligvis selger mye ubrukelig, men det gjør vel egentlig de fleste butikker.

 

Over til bunnstoffet som jeg nevnte tidligere var rimeligere på Maritim og at det har vunnet test, så syns jeg at dette er ett bedre bunnstoff, og jeg har også brukt BT sitt og Maritim sitt opp til flere ganger. Grunnen til jeg syns Maritim sitt er bedre er at det er noe tynnere og lettere og jobbe med, men det er vel også en smakssak.

Link to post
Share on other sites

Strekkavlasterene jeg hadde, var den typen som man trer tauet igjennom 5-6 ganger, rektangulær på formen. De hadde ikke ekstrem belastning, men alle fire sprakk i gummien og delte seg i løpet av en halv sesong.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Den type strekkavlastere der en trer tau gjennom huller er da generellt dritt spør du meg da det har langt dårligere funksjon en den typen tauet tvinnens rundt. Førstnevnte type har jo minimalt med strekk å gå på grunnet konstruksjon der tauet blir minimalt "forlenget" med nevnte type.

Link to post
Share on other sites

Lensepumpa er bare søppel. Den deler seg i toppen, ser ut til å være limt med superlim. Styr unna. Ellers ganske fonøyd med BT`s produkter.

 

Du tar nok feil? jeg synes denne pumpa er SUVEREN!Ihvertfall den minste modellen. Jeg eier nå 2 slike, og hadde montert en slik i båten jeg solgte også. Disse skal egentlig bare brukes i korte etapper hvis jeg ikke tar feil. Den ene benyttet jeg som "strakstiltak" når jeg fikk vann i garasjen i vinter. Denne gikk kontinuerlig i 48 timer på 13-14v med lang slange, for så å få en nivåbryter som ga den noen 2-3 timers pause hvær dag. Denne fungerer enda å har sikkert pumpet mere vann en noen slik pumpe.

 

En annen slik pumpe klarte jeg ved et uhell å starte når den var fast i is, gikk bare bra.. Har også pumpet olje og annet lurium med en slik, ingen problem...

Link to post
Share on other sites

Helt grei tråd dette synes jeg, men utrolig irriterende at folk ikke kan respektere topic i tråden.

Tråden handler om ting som IKKE burde kjøpes på nevnte steder. Blir jo totalt feil at folk kværner ivei om ting de er fornøyd med :headbang:

Lag en egen tråd om ting dere faktisk ER fornøyd med da vel. Så kjipt at så mange tråder her blir fylt opp av "forumfyll".

 

For min del er jeg innehaver av en utrolig dårlig loddebolt fra BT. Dette er den blå typen på 40w. Varmer vel mer som en på 15w.

De blå slagdrillene de har til den fantastiske prisen av 149,- er også utrolig dårlige. Virker som om lagrene som er av ytterst tvilsom kvalitet. Men til den prisen kan man heller ikke forvente kvalitet selvsagt.

Redigert av Naver29 (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

@Naver29

Ingen grunn til å bli fundamentalistisk her. Når noen klager og bærer seg over ting som andre er storfornøyd med, så må det være lov å komme med et korrektiv?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...