Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

ja det er riktig,såg også at dei hadde div oljer 15w40 marineolje,motorolje for diesel,traktor,blanda maskinpark etc,men når eg sp hvilken dei ville anbefale så svara dei faktisk ingen er egnet...

 

 

Med det utvalget BT har på olje, er det vanskelig å tro at det ikke finnes oljer som passer din motor. Tipper du kunne fått et helt annet svar fra en annen BT-representant. Jeg har fått mye merkelig svar opp gjennom årene hos Biltema. Stort sett vet de ikke mer enn hva som står i katalogen.

Link to post
Share on other sites

 

 

Billigolja koster under halvparten av det de dyre merkene gjør , derfor brukes den kun på biler med noen år på baken og uten partikkelfilter.. Er fa.. ikke trygg på slike billig greier.

 

 

Hvordan kan du selge olje du ikke er trygg på? Dette virker dønn useriøst.

Link to post
Share on other sites

Hvem av dere kunne tenke seg å kjøpe en bmw eller audi til 8-900000 kr og bruke biltemaolje?

 

Siden du jo er i bransjen hifo - hvor mange saker kjenner du til, eller har du hørt om, hvor en motor har havarert pga denne billige Biltema-oljen?

 

Tror du Biltema ville tatt sjansen på å selge olje som var uegnet til den bruk den er ment for når man vet hvilket økonomisk ansvar de da ville blitt stilt overfor, og hvorfor kjenner ingen til noen slike saker?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Biltema har jo også garantidekning på sine oljer, dvs om motoren skulle havarere på grunn av deres oljer så dekker de kostnadene til reparasjon eller ny motor. Hjelper ikke det på trygghetsfølelsen deres?

 

Angående dette med Biltemaansattes anbefalinger ville jeg tatt dette med en stor klype salt. Produktkunnskapen blant de ansatte er jevnt over svært begrenset, så her er du avhengig av å finne ut hva du skal ha selv og at spesifikasjonene stemmer med det som står i instruksjonsboken din. Til Sabben som er nevnt over er f.eks dennevelegnet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du selge olje du ikke er trygg på? Dette virker dønn useriøst.

 

Er selvsagt trygg på at den er ok. Men ikke mer.

 

Siden du jo er i bransjen hifo - hvor mange saker kjenner du til, eller har du hørt om, hvor en motor har havarert pga denne billige Biltema-oljen?

 

Ingen. Men å tro som i gamle dager at olje er olje og mat er mat , er i beste fall naivt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Men å tro som i gamle dager at olje er olje og mat er mat , er i beste fall naivt.

 

Og derfor er det oppgitt spesifikasjoner på oljen for å forsikre seg om at oljen har de egenskaper som kreves. Så lenge den oppfyller eller overgår motorprodusentens krav, så er faktisk oljen egnet til formålet. Uavhengig av om navnet på oljekanna er komma, punktum eller semikolon! Navnet på kanna sier uansett ikke noe om hvem som har produsert den, så spesifikasjonene er det eneste håndfaste vi har å sammenlikne etter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er gjort nokre tester i statene på forskjellige oljer

 

http://www.royalpurple.no/mobiltestrp.htm

Olje er ikke bare olje nei. Der er store forskjeller sjolv med samme specs. Renhet. Evne til å motstå fuktighet/oksidasjon sov osv

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Men å tro som i gamle dager at ... mat er mat , er i beste fall naivt.

Du så tydeligvis ikke TV-programmet om kjedemerker innen dagligvare som gikk for en tid siden, Hifo.

Alt av FirstPrice- (håper jeg husker navnet rett...) -varer hos Meny og Kiwi-kjeden er stort sett overproduksjon av merkeprodukter som selges billg under annen "brand" for å utnytte produksjonskapasiteten hos produsentene.

Kjøper du for eksempel ost under merket FirstPrice, er dette garantert fra Tine og identisk med Tine`s ost, men til halv pris.

Og FirstPrice-epler til en brøkdel av Menypris, .... for meg er epler det samme som epler når de ellers ser helt like ut.

Alle husker vel forresten eventyret om keiserens nye klær?

Link to post
Share on other sites

Nei jeg så ikke det programmet.

 

 

 

så spesifikasjonene er det eneste håndfaste vi har å sammenlikne etter...

Nja.. Alle oljer har et datablad som detaljert forteller forskjellene. Det blir som å kjøpe en ny passat ribbet for utstyr til kr400000 , mens naboen har iflg deg og noen til betalt overpris 450000kr for "samme" bilen selv om den er spekket med utstyr.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det blir som å kjøpe en ny passat ribbet for utstyr til kr400000 , mens naboen har iflg deg og noen til betalt overpris 450000kr for "samme" bilen selv om den er spekket med utstyr.

 

Og da har disse to bilene samme spec, mener du? Det er ikke slik jeg oppfatter det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det blir som å kjøpe en ny passat ribbet for utstyr til kr400000 , mens naboen har iflg deg og noen til betalt overpris 450000kr for "samme" bilen selv om den er spekket med utstyr.

Så lenge det ekstra utstyret er "nice" og ikke "need", ser jeg ikke forskjellen.

Jeg antar at begge Passatene har den samme rustbeskyttelsen av karrosseriet, det samme bremsesystemet, samme type bremseklosser, samme airbag-system og klimaanlegg, osv.

Med andre ord; så lenge de grunnleggende kvalitets- og sikkerhetsdetaljene er tilstede på begge modellene,

vil begge ha samme livslengde og kvalitetsnormer i bunnen.

Forskjellen ligger altså i "nice-egenskaper" som preferanser til farge, komfort, pesonlige behov, osv.

Om du vil ha metallic-lakk, bluetooth og hengerfeste er sikkert en valgfri (og kostbar) sak,

men jeg kan vanskelig se at det forringer kvaliteten på den rimeligste Passaten.

Den grunnleggende kvaliteten til i de to bilene er høyst sannsynlig identisk.

 

Du betaler også for "brand", "trust" og innpakning på oljekannene, selv om innholdet tilfeldigvis skulle være likt.

Hverken Volvo Penta, BMW, Volvo, Audi, Biltema eller for den sakens skyld; Statoil, produserer sin egen olje selv om brand-navnet står på kannene, så jeg nekter å tro at lav/ høy pris kun gjenspeiler (manglende) kvalitet.

Nå kjenner jeg imidlertid lite til hvordan prissettingen i smøreoljemarkedet fungerer,

men dette kan umulig fungere så mye annerledes enn hvordan all annen volum- og detaljhandel er bygget opp.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da har disse to bilene samme spec, mener du? Det er ikke slik jeg oppfatter det...

Jo det mener jeg , hvis man tar utgangspunkt i at en familie på 4 skal ha ny passat .

Dette blir omtrent som bavariadiskusjonen. Noen er villige til å betale litt mere for kvalitet , mens andre vil ha det billigst mulig innenfor samme spec.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg spør verksmesteren hos en stor forhandler av et bilmerke om han vil anbefale meg å bruke olje fra BT, hva vil han da svare?

 

Jeg ville svart noe sånn :. Det er sikkert ikke farlig , men ----osv.

På eldre biler hadde jeg ikke nølt med å selv bruke bt olje hvis det var om å gjøre å spare noen kr. Men på nyere commonrail\turbo+partikkelfilterbiler , ville jeg heller betalt litt mere for olje jeg var sikker på var bra..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jo det mener jeg , hvis man tar utgangspunkt i at en familie på 4 skal ha ny passat .

.. Noen er villige til å betale litt mere for kvalitet , mens andre vil ha det billigst mulig innenfor samme spec.

Hva legger du i begrepet kvalitet, Hifo?

Med utgangspunkt i ditt eget eksempel over med Passat:

Mener du at en bil med bluetooth, skiboks og hengerfeste har bedre kvalitet enn en som leveres uten?

Eller snakker vi om ting som ikke har noe med kvalitet å gjøre?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående dette med Biltemaansattes anbefalinger ville jeg tatt dette med en stor klype salt. Produktkunnskapen blant de ansatte er jevnt over svært begrenset,

 

Er ikke akkurat imponert over kunnskapene til ansatte på bensinstasjoner heller.

Hadde du spurt på en Statoil stasjon. Hvem som har produsert oljen deres. Er jeg rimelig sikker på at ekspeditør hadde stått som ett stort spørsmålstegn. Hvilke olje, sikkringer,lyspærer du skal ha, må du finne ut av selv. Ekspeditørene har som regel ikke peiling.

Men de er flinke til å varme pølser.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

eg må vel si meg enig med dere. ble ganske forbløffet selv når en så enkel motor som sabb var for koplisert for BT olje... men kunnskapen til betjeningen på esso som solgte mobil olje var på samme høye nivå som BT... svaret var tror det og vet ikke! men skal det være bilvask eller en pølse? joda eg vet den skal ha 15w 40 dieselmotorolje. spes for sabben er jo lav motortemp pga sjøvannskjøling,plasksmurt i stedet for trykksmøring,og magnet i bunn i stedet for ordinert motoroljefilter,veivlagre kon skf,lavt turtall,etc etc, kort fortalt steinalder teknologi. eg skal for morroskyld sende en ny foresp til BT kansje eg treffer en person som anbef meg deres olje.

Link to post
Share on other sites

Olje er moro. Men om du setter båten din bort på service til et autorisert volvo-penta verksted er det ikke sikkert de bruker volvo-penta olje likvevel. Siste service på motorene mine tok jeg selv med olje fra felleskjøpet. Men servicen før der ble utført av volvo-penta verksted, og de brukte IKKE volvo penta olje - de handlet inn oljen fra en lokal sjappe der de fikk samme spesifikasjoner rimeligere enn via volvo-systemet. De hadde nok tenkt til å ta volvo-pris for oljen - men den gang ei; vi ble enige om felleskjøpets pris per liter, og de tjente fremdeles sikkert grovt på det.

Link to post
Share on other sites

Hvem av dere kunne tenke seg å kjøpe en bmw eller audi til 8-900000 kr og bruke biltemaolje?

 

Jeg også, og har gjort det i lang tid. Bytter mellom intervallene.

 

Kjenner en 3-4 VAG mekanikker som på sine egne biler kjøper biltema olje og bytter hyppigere enn og kjøpe olje til rabbatert pris på jobbe og kjøre long-life.

De er alle enige om at long-life intervaller er roten til mye ondt når bilene har noen år og km på nakken.

Det ser de daglig på slitte kammer og tette ventilløftere som byttes.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

fikk nytt svar fra biltema i dag ang sabb motorolje.dagens svar var at dei ikke hadde denne motor i listene sine,derf kan dei ikke anb noen olje. kundeservice sa vidre at manualen til motoren var den viktigste opplysningskilden ang oljekvalitet.sabb anb singelgrade olje. viskositet varierer fra 10w til 30w alt etter temeraturen.kvaliteten skal være service-ca eller-cc. boka til sabb sier 10w 40. er ikke annbefalt. frydenlund sier 15w 40 olje skal brukes på gammle sabber,men dei sier ingenting om kvaliteten i gjen!! har hørt at sabb går på alt fra krambumix til mobil 1. det er utrolig at enkle motorer ikke kan ha enkle oljer. eg ko til å kjøpe mobil delvac 15w40 mineral den vet eg går pga egen og andres erfaringer.så hva har eg funnet ut?? tja.. det er meldt fint vær her vest så eg drar på sjøen her med freias walters mandler godis og kaffe. fiint det vettdu........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...