Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Dette er det neppe noen som tror. Jeg tror det i hvert fall ikke. Råolje som går inn i rafineriene kjøpes der den er tilgjengelig, helt uavhengig av hvem som har pumpet den opp. Det vesentlige her er imdidlertid at BT's olje med all sannsynlighet er rafinert på Statoils rafinerier.

Link to post
Share on other sites

Det vil de neppe svare på, i det hele tatt er det vanskelig å få svar på slike spørsmål fra Biltema

Enig!

 

Men det har i flere år vært en offentlig hemmelighet at når det gjelder motorolje så er innholdet på biletma-kannene det samme som på Statoil stasjonene.

Ja, men så var det det med kildene igjen da...

 

Sjekk dette Google søket. :smiley:

Absolutt interessant, men uten å ha finlest alle treffene virker det som om det stort sett er meninger spredt av lekfolk på andre fora.

Link to post
Share on other sites

Tror noen her virkelig at all smøreolje kjøpt hos Statoil er hentet opp fra et hull i f.eks Nordsjøen hvor det står Statoil, pumpet opp til en plattform det står Statoil, fraktet til et raffineri hvor det står Statoil med et skip eeiet av Statoil, kontrollert av en som er ansatt hos Statoil osv osv og helt til det ender opp i en plastflaske på en Statoil-stasjon og merket med Statoil?

Jeg vet ikke hva du vil fram til med dette, men poenget er vel at når man kjøper olje ønsker man en viss kvalitetssikring på at den holder hva den lover mht. tilsetningsstoffer og egenskaper. Når man kjøper Statoil føler man vel en trygghet med det, og hvis det viser seg med sikkerhet at oljen fra BT er eksakt den samme til en lavere pris er jo det et godt kjøp :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at BT olje ikke kun er ett tema her på BP.

 

Har selv brukt BT Mineralolje på mine gaml e grønne de siste 7-8 årene.

Tviler sterkt på at BT faker med spesifikasjonene, så lenge de er i orden og motorene går greit, er jeg fornøyd.

Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer.

Ja, ikke sant! Men hvis du med sikkerhet hadde visst at oljen var et Statoilprodukt hadde du kanskje ikke nølt? Det er nettom derfor jeg er så opptatt av kilden til disse ryktene, alle har hørt noe, men ingen VET :confused:

Link to post
Share on other sites

Bare fortell folk store nok løgner ofte nok og de vil tro på dem. Det er meget mulig det er samme basisoljen bare andre additiver. Det er også mulig det er samme sluttproduktet.

MEN har noen her tatt seg bryet med en enkel hands-on sammenligning noengang mellom Bt og statoil?

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant! Men hvis du med sikkerhet hadde visst at oljen var et Statoilprodukt hadde du kanskje ikke nølt?

Grunnen min er heller.

Hvis det hadde blitt noe problemer med en motor innenfor garantibestemmelsene og det viser seg at jeg hadde brukt BT olje og ikke "orginal" VP olje på de grønne( hvor er VP raffeneriet?). Hadde jeg muligens fått problemer med garantien. Selv om BP oljen har spesifikasjonen i orden.

BT er ett FY ord i enkelte kretser, fortjent eller ufortjent.

 

Egentlig lite aktuelt for meg. Tviler på om jeg noen gang får en motor hvor ikke garantitid er gått ut for lenge siden. Lager ikke sånne gamle dagse motorer som jeg vil ha lengre.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke forundre oss et sekund om smøreoljen til Statoil skulle komme fra Castrol som eies av BP. Tror neppe at Castrol, eller andre, vil selge slumper fra produksjonen sin til f.eks. selskaper som Biltema der de f.eks. har hatt uflaks med blandingsforholdet slik at oljen ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

Det skulle ikke forundre oss et sekund om smøreoljen til Statoil skulle komme fra Castrol som eies av BP.

 

Der tror jeg du er like i nærheten av noe. Statoil lagde i alle fall tidligere ikke sin egen olje, og for en del år siden var det Castrol de solgte med sitt navn på. Når det gjelder Biltema oljen så er jo spesifikasjonene identiske med Statoils , og kannene er identiske med unntak av fargen. Og kilder i Biltema systemet har lekket opplysninger om at oljen kjøpes fra Statoil. Som de sier: If it walks like a duck, talks like a duck and even looks like a duck, then it probably is a duck...

 

Ellers så har jeg kun brukt Biltema olje på bilene mine de siste 6-7 årene, etter at jeg ble lei av prisene på Valvoline sine produkter. Og den eneste plassen jeg har merket forskjell er i lommeboken! Så jeg kommer til å fortsette å bruke Biltemas oljer, dette er et produkt som er fullt på høyde med alt annet på markedet etter min erfaring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du vil fram til med dette, men poenget er vel ....

 

Poenget er i all enkelhet at du ikke har noen garanti for at det produktet som befinner seg i en flaske merket med Statoil har hatt noe som helst med Statoil å gjøre før det endte oppi denne flasken. Men, ja, Statoilmerket på utsiden bør rimeligvis gi en viss garanti for at kvaliteten er bra, men hva tilsier at innholdet i en flaske av ukjent merke men med nøyaktig samme specs og solgt over disk i en større og velkjent kjede er noe dårligere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prisen.

 

Vennligst forklar en enkel tulling som meg hva som gjør vannet på en flaske merket VOSS verdt en million ganger mer enn vannet i springen?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ganske åpenbart, noe denne tråden også underbygger, at når det gjelder olje er det neppe prisen som avgjør kvaliteten. De som føler seg bedre ved å kjøpe dyr olje må gjerne gjøre dette, så får andre la være. Men å hevde at billigere olje med tilsvarende specs som dyr olje er noe dårligere, finnes det rett og slett ikke holdepunkter for.

Link to post
Share on other sites

Der tror jeg du er like i nærheten av noe. Statoil lagde i alle fall tidligere ikke sin egen olje, og for en del år siden var det Castrol de solgte med sitt navn på.

 

 

Dette vår i så fall før Mongstadrafineriet, som vel ble ferdigstilt for rundt 25 år siden. Fra den tiden Staoils produkter ble markedført under navnet Norol.

Link to post
Share on other sites

Raffineriet på Mongstad i Hordaland er et moderne, høyt oppgradert oljeraffineri med en kapasitet på 10 millioner tonn råolje per år. Raffineriet er det største i Norge og det er middels stort i europeisk sammenheng. Det eies av selskapet Mongstad Refining, hvor Statoil har 79 prosent og Shell 21 prosent.

 

All råolje som raffineres på Mongstad, kommer fra norsk sokkel. Den største produksjonen er bensin, diesel, flydrivstoff og andre lette petroleums-produkter. De tyngste komponentene i råoljen går blant annet til produksjon av petrolkoks, som er et viktig råstoff til anodeproduksjon i norsk aluminiumsindustri.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at BT olje ikke kun er ett tema her på BP.

 

Hadde jeg hatt nyere motorer under 5 år gamle. Er jeg nok mer usikker på om jeg hadde brukt BT oljer.

 

BT oljen er ganske så diskutrert norden over ja.

 

En ting folk ikke tenker på er at gamle motorer skal ha god smøring de også, greit det sikkert koster mindre med motor-ras på en motor fra 70-80 tallet kontra en fra 2000-2010, men jeg personlig mener at man bør nesten være mer kresen på motoroljen på en gammel motor, for den er mer slitt og utsatt og dermed trenger den beste smøring som er for at den skal holde.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Sjekk dette Google søket. :smiley:

 

Biltemaolje, er nå ikke fra Statoil lenger. Etter at Statoil lubricants ,la ned Fagerstrand, og produserer all smøreolje i fabrikken Statoil i Nyneshavn, har de ikke kapasitet for storkunden Biltema lenger.

 

 

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil , fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

 

Outboard totaktsoljen kommer fra Kroon oil, et Nederlandsk firma.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Vennligst forklar en enkel tulling som meg hva som gjør vannet på en flaske merket VOSS verdt en million ganger mer enn vannet i springen?

 

Vannet er vel dokumentert ikke noe bedre kvalitet. Jeg tror\ velger :rolleyes: å tro dyr olje ( castrol ,valvoline osv ) har bedre kvalitet enn biltema innenfor de samme spesifikasjonene..Dvs , tilsetniger som gjør at den feks har lengre holdbarhet iflg de samme spesifikasjonene , mens den billige varianten "eldes" fortere..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...