Jump to content

Ting som IKKE bør kjøpes på Biltema, Jula, Clas Ohlson o.l


FjordHT

Recommended Posts

Dette vår i så fall før Mongstadrafineriet, som vel ble ferdigstilt for rundt 25 år siden.

 

Da jeg jobbet i Statoil systemet for 6-7 år siden, kom alle oljeprodukter fra Statoils anlegg et sted på den svenske vestkysten som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Men ingen av disse oljene var produsert av Statoil selv, det var innkjøpt og omtappet for videre distribusjon i Statoilsystemet.

 

On det i det hele tatt produseres smøreoljeprodukter på Mongstad aner jeg ikke, det er i alle fall ikke nevnt på Statoils hjemmesider...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil , fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

 

Outboard totaktsoljen kommer fra Kroon oil, et Nederlandsk firma.

Dette er sikkert tilfelle, tviler ikke på det. Men hva er kilden til den informasjonen?

Link to post
Share on other sites

Tør ikke bruke biltemaolje på noen av mine motorer.

 

Det er godt at noen kjøper den dyre oljen også. Men hva er det egentlig du er redd for? Jeg har vel nå kjørt bortimot 100.000 km med Biltema olje på bilene mine, uten å merke noe som helst forskjell På Biltemas olje og Valvoline som jeg sverget til før. Og så lenge oljen holder en bedre spec en det bilprodusenten spesifiserer så ser jeg heller ikke helt hva som kan gå galt. Tror du at en av Europas største bilutstyrskjeder ville tatt sjansen på å selge olje som ødelegger motoren din?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On det i det hele tatt produseres smøreoljeprodukter på Mongstad aner jeg ikke, det er i alle fall ikke nevnt på Statoils hjemmesider...

Du og jeg synes enige mht. BT's olje. Men hvis Statoil ikke produserer oljeprodukter overhodet er dette litt merkelig. Men i så fall er det jo enda mindre grunn til å tro at Statoil-olje er bedre enn Biltema.

Link to post
Share on other sites

@Komodo: Jeg spurte en som jobbet som kjemikalansvarlig på BT i Oslo som sa at oljen kom fra england og ikke statoil lenger. Sjekket derfor dette videre og fant ut at Carlube og Koon oil nå er leverandør av oljer til BT.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Tør ikke bruke biltemaolje på noen av mine motorer.

Hvilken olje har du tro på at er bra da?

 

Men hva er det egentlig du er redd for?

Det er jo en ganske utbredt oppfatning i befolkningen at man får det man betaler for. I tillegg er det mange som er av den oppfatning at Biltema = billig dritt. Dette stempelet kan være leit å bli kvitt, særlig så lenge de selv er med på å opprettholde det ved å selge en del produkter som man med en gang merker at er dårlig. For menigmann er det imildertid noe vanskeligere å oppdage hvor god eller dårlig en motorolje er. Da er det lettere å kjøpe olje fra et anerkjent merke selv om prisen er høyere.

 

Hadde vi imidlertid visst med sikkerhet at BT olja er identisk med den dyre olja fra den anerkjente leverandøren hadde vel kanskje de fleste gått for BT olja.

 

Det er derfor jeg er så kritisk til det med kildene. At noen "har hørt" fra en ansatt i en butikk e.l. anser jeg som en upålitelig kilde. Jeg har også hørt fra ansatte hos Biltema hvor olja deres kommer fra. Han sa det var helt sant også :saint: Jeg kaller ikke det dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Svar til Phoebe: Jeg vet ikke hvor kvalifisert svaret mitt er, men jeg kjøpte oljefilter til bilen på Biltema for noen måneder siden. Det jeg umiddelbart la merke til etter bytte, var at oljetrykket hadde sunket en halv bar. Bytte til originalt filter, og oljetrykket ble normalt igjen. Tidligere kunne jeg kjøpe Wix-filter på Biltema, og det var helt ok.

Link to post
Share on other sites

Det er skrevet i media at BT er den desidert største forhandler av motorolje.

Også skrevet at salg av (dyr) motorolje er halve inntektsgrunnlaget til verksteder.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Akkurat oljefilter er en ting som jeg ennå ikke kjøper på Biltema. Det og bremseklosser. Begge deler var lite gode før, men kan være bedre nå for det jeg vet. Så jeg har mine ting jeg ikke kjøper på Biltema jeg også, selv om jeg er en god kunde der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde aldri noe problemer med BT-filterne jeg brukte på min forrige Yanmar-motor i hvert fall.

 

Når det gjelder bremseklosser har jeg aldri kjøpt slike på Biltema, men sist jeg hadde EU-kontroll opplevde jeg at en kloss hadde løsnet fra festet. Den lå løst mellom skiva og kalipperen. Dette kunne vært direkte farlig å kjøre med. "Hva slags billig skit er dette", sa mekanikeren. Han kom litt i forlegenhet da han oppdaget at det var samme merke som de selv brukte, dvs. Bosch.

Link to post
Share on other sites

har handlet både bra og dårlige ting på biltema,men det har jeg også gjort på nettbåt,chlas o osv.

man kan jo spørre dem om erfaringen dei har med produktet før du handler der,har inntr av at dei er veldig greie å ha med å gjøre. eg har ein 10 sabb som eg sk kjøpe motorolje til.tenkte å kj olje fra BT siden jeg bruker den på bilen min. etter å lest i katalogen var eg usikker på hvilken olje eg sk kjøpe. eg sende foresp til BT kundeservice og fikk svar på svensk!!? at dei ikke hadde noen motorolje egnet for min sabb.... syns det virka rart men greit nok blir vel mobil 15w40 da tenker eg

Link to post
Share on other sites

ja det er riktig,såg også at dei hadde div oljer 15w40 marineolje,motorolje for diesel,traktor,blanda maskinpark etc,men når eg sp hvilken dei ville anbefale så svara dei faktisk ingen er egnet... det er akk dette eg vil frem til- sannsynligvis går det bra men hvis det ikke går bra så har faktisk BT ikke annbefalt produktet. syns det er bra at dei er ærlige og ikke garanterer noe usikkert bare for å selge. uansett så kjøper eg ei anna olje til sabben, det blir bare en 100lapp mer,og det har eg likevel spart pga biloljen eg kjøper fra BT,den er self BT annbefalt til min bil som har passert 211000 til nå og går og går og går....

Link to post
Share on other sites

Har dårlig erfaring med den billigste 500W-drillen til Biltema. Brukte den sammen med en nylonrondell (også fra Bt) til å fjerne hard understellsmasse på ein bil. Problemet er at kulelageret på akslingen til chucken slites såpass kraftig ut at chucken får en radial vandring på omtrent en halv meter, helt til plasttannhjulet i girkassen ikke lenger har kontakt med motoren.

 

Heldigvis er ikke Biltema vanskelige når det gjelder garanti og bytte, er på drill nummer 9 nå!

Link to post
Share on other sites

Svar til Phoebe: Jeg vet ikke hvor kvalifisert svaret mitt er, men jeg kjøpte oljefilter til bilen på Biltema for noen måneder siden. Det jeg umiddelbart la merke til etter bytte, var at oljetrykket hadde sunket en halv bar. Bytte til originalt filter, og oljetrykket ble normalt igjen. Tidligere kunne jeg kjøpe Wix-filter på Biltema, og det var helt ok.

 

Har hørt det samme med oljefilter til bil.

Org filterene er mye finere, enn biltema sine. Derfor blir oljetrykket høyere da det er mer motstand i org filterene.

Link to post
Share on other sites

@Komodo: Jeg spurte en som jobbet som kjemikalansvarlig på BT i Oslo som sa at oljen kom fra england og ikke statoil lenger. Sjekket derfor dette videre og fant ut at Carlube og Koon oil nå er leverandør av oljer til BT.

Beklager Polarn, jeg så ikke svaret ditt før nå. Ser du postet rett før meg.

 

Så til svaret ditt. Det høres jo ut som en sikrer kilde han karen du har snakket med der enn en hvilken som helst ekspeditør. Et par av ekspeditørene i vår lokale butikk vekker iallefall ikke tillit :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En uttalelse fra en Biltema ansatt er vel ca like mykje verdt som noe man leser på et internettforum. Antagelig er det der den ansatte har lest det sjøl. Veit ikkje kordan ståda på BT er andre steder men her er det bare skuleungdommer som jobber, akkurat som på rema kiwi osv

Link to post
Share on other sites

Tør ikke bruke biltemaolje på noen av mine motorer.

Men hva med alle de titusener som tør å kjøre biltemaolje på sine motorer.

Hvor er hylekoret av misfornøyde kunder og havarerte motorer ? :smiley:

 

Vi har bare hatt Biltema her i byen i halvannet års tid så jeg har ikke rukket å begynne å bruke så mye oljer derfra, men har ingen motforestillinger iallefall.

Men holder en knapp på RP Royal Purple som jeg kjøpte ei 25 liters kanne av i fjor :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg selger feks en vag 507 longlife billigolje av merket comma. :lipseal: Og har dyre merker som valvoline , elf og evt castrol med samme spesifikasjonen.. ..

Kan ikke detaljene , men vet at der er forskjellige inderigenser i disse oljene som skiller dem. Feks er det viktig på biler med partikkelfilter å bruke en olje med lavt sotinnhold.

 

Billigolja koster under halvparten av det de dyre merkene gjør , derfor brukes den kun på biler med noen år på baken og uten partikkelfilter.. Er fa.. ikke trygg på slike billig greier.

Hvem av dere kunne tenke seg å kjøpe en bmw eller audi til 8-900000 kr og bruke biltemaolje?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...