Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

AIS via nettet er totalt ubrukelig for navigasjon. IKKE TENK PÅ DET ENGANG !!

 

Oppdateringene på hvor en båt befinner seg kan være flere minutter gammelt og de flytter seg ganske mye på den tiden.

 

Skal du ha AIS som navigasjonsverktøy må du ha en egen AIS mottaker ombord og et kartprogram som kan ta imot data fra denne mottakeren.

AIS data fra mottakeren er øyebliksverdier som sendes til kartet umiddelbart etter det er mottatt fra båter i nærheten. Kun denne metoden er god nok.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg liker navionics appen, men synes rutefunksjonen hos garmin er mye bedre. Kan f.eks. legge til nye punkt på ruten ved å dra et av leggene ut - så er det lagt til nytt punkt. Har savnet denne funksjonen hos navionics lenge,..

 

Det kan du på navionics også. Tapp én gang på rutelinja under planleggingen. Da får du et nytt punkt som du så kan dra dit du ønsker. Om du vil fjerne et eksisterende punkt, så tapp på det én gang, så komme en delete knapp opp.

 

Brukte ipaden så og si non-stopp i 8 døgn og den sviktet ikke én eneste gang. Aldri avvik fra C125/127 plotterene.

All havne og tidevannsinfo osv er lettere og bruke på iPad enn plotter synes jeg.

Et meget godt supplement til plotter synes jeg.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kartmaterialet er vel det samme og lurer da på hvorfor Navionics filtrerer grunnene.

Har endelig fått svar fra Navionics support:

 

"Sorry for the delay in replying. The error you reported has been corrected. Please un-install the app completely and re-download app and charts again in order to be able to download the corrected charts. Please note that by going through this process you will loose all your personal data. Hence we highly recommend to backup your data through the sync my data feature in order not to loose your routes and tracks."

 

Dette er gjort, og fungerte. Dybdene i Sandnes havn er tilbake. Har ikke funnet tilsvarene feil andre steder i kartet, men må vel forvente at de fantes. Vel, nå satser jeg på at alle dybder vises. Lite tillitsvekkende dette fra Navionics.

 

bilde

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for disse opplysningene mhemil. Dette var jeg ikke klar over, men har nå brukt fremgangsmåten fra Navionics, og alt er på plass, men dette burde jo Navionics kunne varslet brukerne sine om....hmmm.

Godt vi har våkne brukere på forumet :-)))

Link to post
Share on other sites

Gjerne det er en god vane å reinnstallere og laste ned kartet på nytt før hver sesong. Gjorde det nettopp selv, ser flere plasser at det har kommet opp flere dybder enn det var tidligere.

 

Men ser også forverringer av kartet etter en liten sjekk her.. Noen områder er overlasset med rosa ikke-fisk-og-ankre-her-symboler, greit nok med noen symboler, men trenger hver eneste cm være merket? :headbang:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Kan du lade med vanntett plugg på den da?

 

Nei, det åpnes en liten port for lading. Min erfaring er at batteriet fint holder en seilas, og så bruker jeg natta til lading. Regner det ikke kan du selvsagt lade den i friluft under seilas.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Navionics har Baug opp - iallefall på Android. Du trykker én ekstra gang på pila for sentrering av båten din i kartet, og den bytter modus (men ikke hver gang...). Men Baug opp funker dårlig for meg - den er veldig ustabil, dvs dreier hit og dit

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har brukt Navionics i 4 år nå. De tre første i snekke. Da fungerte alt utmerket med mindre den stod i solsteika. Da ble den for varm og skrudde seg av. Men det er ikke værre enn å legge den på dørken til sola ikke står direkte på den.

 

I år har vi ny båt og marsjer i 20 knop. Da har jeg ved flere anledninger merket at gps'n ikke bestandig henger med. Virker som den mister signalet og henger igjen på sist kjente. Men dette har skjedd kun 4-5 ganger på 600 n mil, så stort problem er det ikke. Men i snekkefart har den stemt på en prikk hele tiden. Og vedig enkel å legge opp dagens seillas på. Bruker Ipaden til å se stort kartutsnitt med under kjøring og seilingsruta og detalje kartutsnitt på garmin som er fast i båten. Funker veldig bra. Og vanlig papirkart liggende fremme av gammel vane.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...