Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Da har også jeg bestilt en Ipad 2 med wifi og 3g. Ventetid på 2-3 uker, håper ikke det slår til. Tenkte at jeg skulle ha den med i ferien. Har også bestilt trådløs router til trådløst bredbånd ombord. Store unger med pc. Har oppgradert til "sintere nett".

 

Uansett, har ikke tenkt til å grave oss ned. Men spennende blir det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Heading up har en diskutabel nytte på en vanlig kartplotter. På ipad med Jack-Sparrow-kompass, er det helt meningsløst.

 

 

Meningsløst er vel å ta litt i...

Dagens yrkes "gyroer" består av 3 gps mottakere med ca 60cm avstand formet som en trekant.

 

Med dette kalkulerer den seg frem til heading uten missvisning osv..

 

En mottaker som det er på padda og fart fremmover som leser fra 12 sattelitter får vel til samme reknestykke...

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har IPad 2 selv med nyinnstallert Navionics Europe HD.

Kurs opp virker ikke! Det hjelper ikke å trykke 2 ganger på GPS knappen slik som på IPhone. Jeg har IPhone 4 med Navionics og der fungerer "kurs opp" helt greit.

Nå har jeg seilt et par dager i Blindleia og padda henger seg opp til stadighet. mr freeze for å si det slik. Noen som kjenner til dette?

Har forsøkt å kjøre uten andre åpne apps. Til og med forsøkt hard-reeboot....ingen forskjell...noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er det appen som henger seg opp, eller iPad'en? Hadde problem med at appen hengte seg opp på iPhone'en min, men når den nye oppdateringen kom, fungerte den som den skulle. Har du prøvd å slette appen, for så å installere den igjen?

 

KristianH

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg testet Transas Isailor mot navionics på årets båtferie.

Vil bare si at bedre program enn isailor skal man lete lenge etter, har har man kurs opp, nattmodus, lengde/bredde, knop oppe i displayet vis man vil.

Bruker man kurs opp så ligger kartet med navn riktig vei osv.

Og dette kun til en grei pris på kr 175.-

Og ingen frysing av bildet:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Padda med Navionics fungerte helt fint når jeg kom hjem til Søgne. Dvs med en gang jeg kom utaskjærs fra Lillesand har den oppført seg noenlunde greit. Synes den er treg til å oppdatere seg, men den virker hvertfall......

Kanskje det er en slags dødsone i Lillesandsområdet? Husker at for et par tre år siden datt alle 3 GPS ene ut på en seilbåt vi seilte nedover kysten med omtrent i samme området.

 

Skal forsøke noen andre kart for å se om det blir bedre eller raskere oppdatering ....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet Transas Isailor mot navionics på årets båtferie.Vil bare si at bedre program enn isailor skal man lete lenge etter, har har man kurs opp, nattmodus, lengde/bredde, knop oppe i displayet vis man vil.

Jeg er også meget imponert av funksjonaliteten i denne appen :thumbsup:

 

Men vær litt obs på varierende dybder i forhold til andre sjøkart og programmer. I området rundt Stavanger har jeg oppdaget flere alvorlige feil når det gjelder dybden. Litt klatt når man stikker 2 meter dypt.. Har også nevnt dette i en annen tråd. F.eks. blir samme "grunne" rett ut for hjemmehavna mi markert som 29 meter dyp på iSailor og 10 meter dyp på Navionics. Jeg har selv sett grunna en klar dag, det er i alle fall ikke 29 meter ned dit. Sjekket med sjøkartet, 10 meter er riktig. Så jeg sjekket også opp flere andre grunner og dybder. I flere tilfeller varierte enkelte av grunnene med opp mot 20 meter dypere hos iSailor, mens andre var korrekte. Ifølge sjøkartene er disse dybdene riktige hos Navionics. Litt synd i grunnen, da iSailor oppleves som et mye bedre program på mange andre områder. I tillegg har iSailor ikke norske bokstaver (i alle fall ikke som jeg har fått til) i kartene og nyttige markeringer av forskjellige "land-ting". Høyde under broer og lignende er i noen tilfeller fraværende, ikkje kjekt for de som har seilbåt. Det er Navionics bedre på.

 

Godt mulig iSailor er mer presis i forhold til sjøkartene andre steder i landet og i verden, men i alle fall i området rundt Stavanger synes jeg det var urovekkende upresist. Kurs opp og nattfunksjon kan ikke veie opp for smellen å gå på grunn over grunner markert som dype og gode der det gjerne bare er 2 meter dypt. For min del håper jeg på snarlig oppdatering av kartene til iSailor, først da er blir det aktuelt å begynne å bruke programmet alene. Inntil da fungerer Navionics fint, får heller leve med mangelen på kurs opp, selv om det er på tide at de får gjort noe med det. Moralen er uansett; sjekk sjøkartene i tillegg til plotteren :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

16 er nok å ha. Jeg bruker min i båten.

 

Navionic bruker 216 MB

iNavX bruker 101 MB på min ipad.

 

Fikk meg Apple tv link i julegave. Genialt.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Apple tv er genialt og om man har ipad 2 kan man speile padda på tven også når man spiller eller blar på navionics, jeg har eneren av padda og den kan ikke speiles, nok en grunn til å bytte den ut, men jeg skal ha 64GB utgaven med 3G og wifi, for jeg legger inn filmer på den så har vi barnefilmene med på turer ;)

 

Og med 2'ern så kan de streames til tven via apple tv'en :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg lastet ned Navionics på min iPhone ifjor, og nå har jeg kopiert kartet på min iPad. Men det blir ikke helt klart når jeg forstørrer det opp til fullskjerm på padden. Er det slik at man kan laste ned kartene direkte til iPad uten ekstra kostnad når man har betalt for iPhone- varianten?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

...Er det slik at man kan laste ned kartene direkte til iPad uten ekstra kostnad når man har betalt for iPhone- varianten?

Nei, du må inn i iTunes og laste ned (og betale for) Navionics Europe HD for iPad hvis du vil ha skarpe kart. Mulig prisen har økt litt, men jeg betalte 379,- for Europe HD sent i vår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...