Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Vi sammenliknet nylig Navionics på Iphone med Navionics HD på padda, og fant til vår forbauselse at Navionics HD hadde mindre detaljer, bla var mange dybdeanvisninger på grunt vann vekke..

 

Vi antok at det i beste fall er samme kartbase og i verste fall at den uten HD skulle være den som var strippet for enkelte detaljer, så vi jobbet med HD versjonen en hel del for å få det frem, men vi fikk det ikke til.

 

Kan det virkelig være at HD versjonen har MINDRE detaljer en lillebroren ?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg allerede har Isailor på Padda, men hater den og vil ha noe nytt, men HD versjonen av Navionics skuffet meg hvis det ikke er mulig å se alle dybdene når man leter etter ankringsplasser etc..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vi sammenliknet nylig Navionics på Iphone med Navionics HD på padda, og fant til vår forbauselse at Navionics HD hadde mindre detaljer, bla var mange dybdeanvisninger på grunt vann vekke..

 

Har Navionics på Iphone, inneholder for få detaljer mht dybder på skjær mv. Må klikke på skjærene for å få frem dybden. Kun planleggingsverktøy for gøy, ikke aktuelt å bruke som navigasjonsverktøy. Stoler på kartplotter med C-map og papirkart.

Link to post
Share on other sites

En kamerat med både iPhone og iPad med Navionics på snakket om at iPhone-versjonen er nyere enn den til padda. Blant annet har han kurs opp på iPhonen, noe verken han eller jeg har på padda. Så mulig iPhone-versjonen er nyere og mer oppdatert?

Har ikke Navionics på mobilen, men har dere sjekket oppsettet og Easy View (om det er relevant)?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lasta ned den nye appen til Garmin som baserer karttene på bluechart. Blir spennende å se hvordan den funker i praktisk bruk. Ved første øyekast virker den ganske lik Navionics og det er vanskelig å si om den er bedre eller dårligere.. kartmessig er det kansje en fordel for meg som har Garmin/bluechart på hovedplotteren min fra før. Vi får se

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har ikke Navionics på mobilen, men har dere sjekket oppsettet og Easy View (om det er relevant)?

Ja, testet med den av og på. Fant ingen forskjell i de kartutsnittene vi testet på.

 

I min Navionic (uten HD) ser alle kryss som ikke er i blå områder ut for å være trygge (men jeg sjekker som regel uansett hvis jeg er i tvil)

 

Min Navionic (uten HD) er god nok på detaljer for meg, også på padda. Jeg foretrekker denne fremfor iSailor som jeg ikke kan bruke for å legge planer for lengre seilas, men ønsker meg en med finere oppløsning til Padda, og dette blir da ikke Navionics HD hvis det ikke finnes en løsning for å få fram de detaljene som manglet i forhold til den jeg har.

 

Er det dat Plan2nav som er alternativet, eller finnes det flere ?

 

Skal på lengre tur i år, med Limfjorden DK og litt svenskekyst på ønskelisten. Hvilket kartsystem er billigst på kart når man skal ha flere land ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kunne du postet 2 bilder, en fra iPhone og en fra Padda som demonstrerer forskjellene? Jeg testet noen områder, og kartet ser helt likt ut på begge. Du benytter siste versjon av appen på begge devicene? I tillegg bør du oppdatere, dvs. laste inn kartet på nytt på begge. De oppdateres ofte.

Link to post
Share on other sites

Det er den gamle Navionics jeg sammenlikner med den nye HD på Padda. Og den gamle kommer altså best ut. Det er derfor vi ikke skjønner det.

 

Grunnen til at jeg også har den på padda er at det kommer med gratis når den er kjøpt på Iphone, og ved å trykke på x2 knappen får man litt større bilde og.

 

Jeg ønsker altså å oggradere til HD på padda, men ikke hvis den har dårligere med data, da vil jeg heller ha grovere og mindre bilde som nå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg også har den på padda er at det kommer med gratis når den er kjøpt på Iphone, og ved å trykke på x2 knappen får man litt større bilde og.

Du sammenlikner altså iPhone versjonen med HD versjonen. Som sagt, jeg har ikke funnet forskjeller i kartmaterialet i disse. Har og benytter begge.

Link to post
Share on other sites

Du sammenlikner altså iPhone versjonen med HD versjonen.

Ja. Eller vi gjorde det på båttur forrige helg, der en annen hadde HD på padde og jeg hadde på iphone.

 

Det var ikke nødvendigvis selve kartet, men dybde tall etc som det var mindre av i HD versjon.

Muligens var selve områdene som var blå og mer utflytende i HD.

Prøver å huske områder vi sammenlignet og fant forskjell på, så kan jeg legge ut bilde fra vanlig, og noen med HD legge ut tilsvarende derfra.

Ikke funnet det helt igjen enda da... :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av Sandnes havn, altså helt innerst i Gandsfjorden, tatt med Iphone fra Navionics.

sandnes_havn_navionics.jpg

 

Her er ett par dybde anvisninger som vi ser, og noen dybde nivå grenser markert med ulik blå farge.

Kan noen med HD versjonen ta bilde fra samme sted og sammenlikne ? For der var det enda dårligere i HD versjon da vi testet.

 

Tips : For å ta snap shot på Iphone/Padde så trykk "home" knappen (altså den runde) og "av" knappen samtidig. Da tar du ett bilde som legger seg i bilderullen din.

 

PS : Her er link fra samme sted på gule sider sitt sjøkart. Her er mye mer dybder. Slike detaljer ønsker jeg meg til padda. Har noen av programmene det ?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jøss, du har flere detaljer enn jeg får opp med iPhone og Navionics PC App.

 

Her er bilde fra iPhone

 

sandnes_iphone.jpg

 

 

Her er bilde fra Navionics PC App

sandnes_pc_app.jpg

 

Har ikke iPadden her, men forventer det samme.

 

Red. Fargekoding på dybder setter du i settings. Dvs sikkerhetsdybde som angir hvit, lyseblå og blå dybde.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Navionics HD, bare den andre, så jeg er avhengig av assistanse på bilder derfra.

 

Filip/Onkel Ove : Husker dere hvilke områder det var vi sammenlignet ?

 

Var Sandnes indre havn vi så størst forskjell.

 

Enig at det er ganske så mongo at Navonics er dårligere en gulesider sitt sjøkart.

 

Erik: ble ikke at vi kikket på båt denne uken, må kikke på den Fenixen på Sola så fort det passer for selger.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

De bildene MhEmil viser til minner om slik jeg husker det fra HD versjon. Men disse er jo fra Iphone de også.

 

Ergo er det forskjell mellom 2 Iphone også.

 

Må ha med versjon å gjøre. Min er IKKE oppdatert på lenge, hverken Appen eller kartet.

 

Ove : Det går bra, bare si fra du, jeg er med.

 

Gulesider : Jeg ønsker meg noe ala Gulesider kartene som offline mulighet, med flyfoto og det hele. Om det så tar hele kapasiteten på Ipadden så jeg ikke kan bruke den til noe annet så er det likevel interesant.

Det kommer nok etterhvert får vi håpe :pray:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Samholder jeg ditt kart med Google Earth, så er det likevel et par ting som ikke stemmer så bra med ditt bilde. 1) Det angis 2 små kanaler sørvest i havnen, i virkeligheten er det kun en. 2) Bryggen i sør går i øst-vest retning mens i ditt bilde skråner fra vest mot sørøst. Med Google Overlay stemmer ikke kartet med terrenget.

 

Når det er sagt inneholder ditt bilde mer informasjon.

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke om det er mer informasjon når informasjonen er feil da :lol:

 

Hvis jeg var ukjent og kom til Sandnes for første gang med 2 meter dyptgående og med Bare Navionics som hjelpemiddel, alene og mørkt, da ville jeg nok savnet mer info enn det begge versjoner gir.

 

Gule sider ville vært bedre hjelp i så måte.

 

Skal sjekke iSailor når jeg kommer hjem. Har ikke testet den som nærområde verktøy, selv om den er ubrukelig som dags planlegger verktøy, så kan det tenkes at den er best på slikt som dette. :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det var bedre og viser alle dybdene tilsvarende gulesider i linken over. Kartmaterialet er vel det samme og lurer da på hvorfor Navionics filtrerer grunnene. Også irriterende å måtte klikke på loddeskuddene for å få opp dybdene på skjærene.

 

Noen med skjermdump fra Garmin Bluechart? Kunne vært interessant.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...