Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

kart01.jpg

 

Dette er iSailor kartet på iPad. Veldig godt med dybdemarkeringer.

 

 

 

kart02.jpg

 

Dette er Navionics HD kartet på iPad. Viser veldig lite dybde, men viser utliggere på flytebryggene, men om jeg zoomer enda mer inn, forsvinner de og viser bare flytebryggene som en strek

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

kart01.jpg

 

Dette er iSailor kartet på iPad. Veldig godt med dybdemarkeringer.

 

 

 

kart02.jpg

 

Dette er Navionics HD kartet på iPad. Viser veldig lite dybde, men viser utliggere på flytebryggene, men om jeg zoomer enda mer inn, forsvinner de og viser bare flytebryggene som en strek

 

 

Jeg har også kjøpt begge, men følte at navionics var bedre på å lage ruter. Har iSailor den samme funksjonaliteten og har jeg gått glipp av noe?

Link to post
Share on other sites

Noen som har testet Garmin bluechart mobile?

 

Jeg har lastet med Garmin Bluechart Mobile til min iPad. Siden båten fortsatt står på land :sad: , har jeg bare fåtte testet applikasjonen fra sofaen. Applikasjonen virker svært lovende. Bluechart Mobile vil aldri erstatte min Garmin kartplotter, men det vil være et nyttig supplement for planlegging og for passasjerene. Min nåværende kartplotter har ikke WiFi, så jeg får ikke utnyttet BlueChart Mobile til fulle. Vil også legge til at jeg bruker Garmin HomePort til planlegging.

 

Jeg har testet iPhone-versjonen av Bluechart Mobile på Bastøfergen et par ganger. 3-4" display er litt for lite for meg til at jeg kan bedrive aktiv bruk av applikasjonen.

 

img_0083.jpg

Link to post
Share on other sites

Har Garmin 720s og har planer om å kjøpe en holder i båten slik at ipad kan være med som ekstra hjelp. Hadde håpet å kunne bygge ut systemet slik at eg kan få ipad til å være slave til skjermibildet på 720s plotter. Men etter det eg finner på nett er ikkje 720s kompatibel med Garmin sin wi-fi antenne/sender.

Kommer nok til å kjøpe bluechart til padda uansett. Programmet er på plass. Er fort gjort at kartet blir kjøpt, sesongen nærmer seg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har lastet ned SeaPilot og ser frem til å prøve den.

 

Mange artige funksjoner som AIS, Facebook (man holder enkelt oversikt over venner med samme app, og hvor de evt. befinner seg) og integrert værkart.

 

Savner imidlertid autorute.

 

Hvordan fungerer AIS, må man være på nett (WIFI)?

Link to post
Share on other sites

Lang interresant tråd dette!

 

Brukte iPAD som plotter i fjor sommer (Navionics HD), og den fungerte utmerket i de fleste tilfeller. Eneste problemet var at den på solrike varme dager rett og slett gikk varm og slo seg av. Andre som har opplevd dette?

 

Nå hadde jeg koblet til lading hele tiden, samt bruker ekstern GPS via BlueTooth, så det kan være grunnen til at den blir ekstra varm + solvarmen.

Link to post
Share on other sites

Lang interresant tråd dette!

 

Brukte iPAD som plotter i fjor sommer (Navionics HD), og den fungerte utmerket i de fleste tilfeller. Eneste problemet var at den på solrike varme dager rett og slett gikk varm og slo seg av. Andre som har opplevd dette?

 

Nå hadde jeg koblet til lading hele tiden, samt bruker ekstern GPS via BlueTooth, så det kan være grunnen til at den blir ekstra varm + solvarmen.

Kan være ett problem på varme dager hvis den står i direkte sollys. Hvit iPad tåler varmen bedre enn sort.

Jeg har iPaden stående inne og det har aldri vert problemer med den (hvit iPad) bort sett fra en gang jeg hadde lagt den en plass hvor solen skinnte rett på den.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

 

Hvordan fungerer AIS, må man være på nett (WIFI)?

 

Enten så har du padde med mulighet for sim og setter en datatvilling inn der (det er en ekstra sim som er veldig billig og tar data fra tlf. aboet ditt), eller så kan du dele data fra telefonen til padda ved å sette opp lokal wifi sone på telefonen (veldig enkelt og kjapt på androide, som jeg bruker).

 

Har ikke testet datamengden som går til AIS akkurat på denne appen men etter hva jeg skjønner så er det svært små mengder innvolvert med AIS.

--------------

 

En trenger mao ikke noe ekstra abo på såkalt "mobilt bredbånd" eller noe i den dur i dag. Bare å bestille datatvilling til det telefonabonnementet man allerede har så kommer man enkelt og billig fra det.

 

Har ikke helt skjønt at det fortsatt eksisterer egne og dyre abonement for "mobilt bredbånd" når en billig datatvilling gir akkurat det samme. For alle har jo smartelefoner og abo med data i dag.

 

Et tredje alternativ er å kjøpe en liten 3-4G router og stappe datatvillingen i den. Da har man jo en mer permanent løsning i båten.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For mAIS appen fra marinetraffic skriver de dette:

 

The bandwidth consumed by mAIS is minimal. Even if mAIS is configured to send position reports at the highest frequency, it will use about 150 bytes/minute, which means about 210KB in one day or 6MB for a whole month of continuous use.

 


 

Har ikke testet datamengden som går til AIS akkurat på denne appen men etter hva jeg skjønner så er det svært små mengder innvolvert med AIS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...