Jump to content

iPad som kartplotter


ter-av

Recommended Posts

Fornøyelig å lese alle innleggene om bruk av iPhone og iPad ombord. Enhver må jo få velge sitt utstyr men ser at flere og flere får positive opplevelser med bruk av spesielt iPad. Selv startet jeg med bruk av iPhone med Navionics i tillegg til plotteren jeg hadde ombord. Etterhvert utvidet jeg til iPad. Min opplevelse med iPad er at den til de grader overgår min 2 år gamle plotter. Både i farger, klarhet og pålitelighet. ( sier kanskje litt om hva jeg hade før). Har nå gått til anskaffelse av ny radar. Raymarine e7. Nå begynner morroa. Den er kompatibel med iPad og iPhone. Dvs at en kan sitte nede i båten (salonen) og se det samme en ser på skjermen i styrehuset. Kanskje litt sent med juleønske nå, men anbefaler iPad på det sterkeste. Både for plotterfunksjon (Men pekefinger: glem ALDRI papirkartet) som rask nettleser og for andre nyttige programmer ( apps) for buk på sjøen ( andre båter med AIS i området, tidevanns info, nyheter, værmeldertjenester, vanntemperaturer, kompass, fartsmåler, osv, osv, osv )

Link to post
Share on other sites

... Har nå gått til anskaffelse av ny radar. Raymarine e7. Nå begynner morroa. Den er kompatibel med iPad og iPhone....

 

Vet noen om det er også kompatibel med Android? Og finnes det noen AIS mottager som funker på Android?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

hvet noen om det er forskjell på bil laderne til ipaden . den jeg har som ble kjøpt til iphonen vil ikke lade ipaden den gir bare nok strøm så den holder seg gående men lader ikke batteriet i tilegg . om den vil lade når jeg skrur av padda tror jeg .

det samme sjer forøvrig når jeg bruker padda på usb på pc også.

er det noe triks til og få den til og lade samtidig som den er under bruk ? eller måd en rett og slett av for og lade på 12v

Redigert av -Balder- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei, jeg har iPad2, har både Navionics HD og iSailor på den, har også kjøpt karte til sistnevnte. men nå kommer det opp en liten rød runding i gjørne på appen (oppdatring til gjengelig) men når jeg går inn på appen, så står det en rød runding med stjerne på den handleposen med bilde av kart på.... når jeg går inn på den så får jeg opp kartene som er tilgjengelig, og under (Folios already paid får) ligger karte Norway, Oslo to Alesund, med en rød ring med stjerne i, trykker eg inn på den så får eg mulighet til å trykke på Update og så Download, da blir den knappen grå og teksten med lit mørkere gråd Loading...... men det skjer ingen ting, den laster ikke ned karte. har prøvde flere ganger men den går bare tilbake til utgangspunkte og jeg får ikke karte tilgjengelig.........

 

Noen som har forslag til hva det kan være som gjør dette? har ikke koblet padda til pcn enda får å se om det går bedre viav iTunes. men skull eveld ikke være behov for det?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så nærmer sommeren seg og vi skal nye vår "nye båt" en SUN 33. Denne har en fin kartplotter nede, men jeg vurderer heller en IPAD på fly enn å løpe opp og ned med plotteren. Er det en reell riskko for at den slår seg av på grunn av temperatur?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som har forslag til hva det kan være som gjør dette? har ikke koblet padda til pcn enda får å se om det går bedre viav iTunes. men skull eveld ikke være behov for det?

 

Hei!

 

Lurte på det samme selv, men det er bare å vente så kommer den til slutt. Min iSailor holder skjermen aktiv på padda slik at den får lastet ned, men på iphonen går den i dvale etter en stund og da avbrytes nedlatingen så jeg holder den igang med fingeren til det er nedlastet. Kunne sikkert ha endret det i innstillingene også en plass:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Brukte iSailor som backup i hele sommer. Er generelt veldig godt fornøyd selv om zooming kan være en plage med daycruiser og litt sjø.. Da var jeg glad jeg hadde Garmin med gamle, gode, trykknapper, gitt..

 

Holder til padda kjøpte jeg for 200 kr. på teknikmagasinet, og har fungert som en drøm. harvikke linken oppe nå, men den er med sugekopp. Sitter utrolig godt fast!

 

Jeg erfarte at iSailor kunne oppdatere seg litt seint. Dvs at jeg plutselig kunne kjøre inn et område der det virket som om detaljene ikke var oppdatert. Løsningen var å trykke på "nord opp knappen" to ganger for å lese kartet på nytt. Har noen av dere andre samme erfaring?

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt padda med iSailor i tillegg til PC med Open CPN. Dette funker veldig bra. Har zoomet inn padda så jeg ser alle detaljer i nærheten, og har Open CPN zoomet lenger ut så jeg ser lenger frem.

Men jeg har opplevt at når jeg går innover Ryfylke (østover) mister jeg av og til satelittforbindelsen på padda. Denne står på dashbordet i båten og jeg har ikke de problemene med andre retninger. Ligger sattelittene så lavt på himmelen mot øst at signalene forsvinner? Har noen andre opplevt det? PC-en fungerer bedre (med CO GPS mus) men den viser også dårligere satelittsignaler ved kurs øst.

Når det gjelder detaljene på iSailor ved utZooming har jeg sendt mail til Transas, og de har lovet å arbeide med dette, men der er kommet 2 oppdateringer på kartet etterpå, uten at det er noen forandring på detaljene :nonod:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Har brukt Plan2Nav på noen turer nå. Ettersom jeg sålangt stort sett ferdes i områder jeg er godt kjent så har jeg stort sett brukt padda til å måle avstander, derav beregne tid, finne kurser når jeg går lange fjorder, hastighet og noe mørkenavigering på fyr.

 

Det er velig greit med med den raske funksjonen for å måle avstander. Den brukes aktivt.

Dersom jeg går ut av Plan2nav UTEN at jeg lager spor og avslått GPS, for deretter å gå inn i programmet igjen, så kommer jeg alltid direkte inn i kartet før appen slå seg av etter noen sekunder og jeg må gå inn på nytt. Da kommer bildet hvor jeg må akseptere div betingelser opp og videre inn i kartet. Er dette en vanlig problemstilling?

Ellers opplever jeg programmet som stabilt. Dog, kan det i begynnelsen ta litt tid før riktig hastighet beregnes, selv om båten vises på kartet og posisjon. Går jeg rolig ut fra havn, 1 til 3 knop, kan det ta noen minutter før knopen endres fra null.

Kjøpte Griffin beskyttelsesfutteral for litt siden og det har vært upåklagelig.

 

Ellers ble det nevnt i denne eller en annen iPad-tråd at noen opplevde at padda ikke klarte å lade raskere enn den forbruker strøm. I går startet jeg seilasen klokken 14:00 og var fremme kl 19:30. Ved start var det 20% batterikapasitet på Padda, da jeg var fremme var den på 50%. Bakgrunnsbelysning på ca 80% og konstant bruk med spor.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Appstore er det en app som heter SatPred. Fra svenske Metria. Forteller hva man bør vite om konstellasjonen.

 

 

2012-08-26t22-00-13_0.jpg2012-08-26t22-00-32_0.jpg2012-08-26t22-02-36_0.jpg

 

Skjermbildene av dette programet viser at hvis en ikke har fri sikt helt ned til horisonten, er det lite satelitter å finne mot øst. Så når padda står inne og en kun har noenlunde fri sikt ut frontvinduet, så ser jeg at det kan være et problem med GPS'n

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Når det gjelder detaljene på iSailor ved utZooming har jeg sendt mail til Transas, og de har lovet å arbeide med dette, men der er kommet 2 oppdateringer på kartet etterpå, uten at det er noen forandring på detaljene :nonod:

 

Etter siste oppdatering (november -12?) er det heller ingen endring......

Noen som har hørt når det kan ventes en bedring?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...